Ποινικές ευθύνες στους δημοσκόπους προβλέπει και ο ποινικός κώδικας

Τις τυχόν ποινικές ευθύνες κατά των δημοσκοπικών εταιριών οφείλει να διερευνήσει εισαγγελέας, καθώς σύμφωνα και με το άρθρο 162 του ποινικού κώδικα επιβάλλονται συγκεκριμένες κυρώσεις σε όποιον με ψευδείς ειδήσεις ή συκοφαντικές διαδόσεις εξαπατά εκλογέα.

cover
NewsRoom 21/09/2015 | 19:19

Τις τυχόν ποινικές ευθύνες κατά των δημοσκοπικών εταιριών οφείλει να διερευνήσει εισαγγελέας, καθώς σύμφωνα και με το άρθρο 162 του ποινικού κώδικα επιβάλλονται συγκεκριμένες κυρώσεις σε όποιον με ψευδείς ειδήσεις ή συκοφαντικές διαδόσεις εξαπατά εκλογέα.

Οι δημοσκοπήσεις για άλλη μια φορά διέψευσαν την πραγματικότητα. Το επίπλαστο προεκλογικό ντέρμπι των δημοσκόπων, τελικά μετατράπηκε σε νίκη του ΣΥΡΙΖΑ με 7,5 μονάδες. Έτσι, συνεχίζοντας την «παράδοση» που έχει ξεκινήσει από το 2012, τα δημοσκοπικά ευρήματα σε όλες τις εκλογικές μάχες -από τότε έως και την τελευταία- είχαν τεράστια απόκλιση από τη λαϊκή ετυμηγορία. Διά του λόγου το αληθές παραθέτουμε τα exit poll που δημοσιεύθηκαν στις 19:00:

Εκτός από το προβάδισμα της ΝΔ ή το «ντέρμπι» μεταξύ των δύο πρώτων κομμάτων, οι δημοσκοπήσεις έθεταν εκτός Κοινοβουλίου τους ΑΝΕΛ, τη ΛΑΕ με ένα ποσοστό κοντά στο 8%, ενώ το Ποτάμι εμφανιζόταν να μένει σταθερό στα ποσοστά του, ασχέτως βέβαια αν τελικά κατόρθωσε να πάρει μόλις το 4,09%.

Είναι τρεις οι παράγοντες που πρέπει να συνυπολογίσουμε. Είτε οι εν λόγω εταιρίες λειτουργούν μεροληπτικά είτε δεν διαθέτουν τα κατάλληλα «εργαλεία» για να διεξάγουν έρευνα, ενώ ο τρίτος παράγοντας εναπόκειται στο δείγμα (σ.σ. στους πολίτες), το οποίο ενδεχομένως να εξαπατά τους δημοσκόπους.

Με δεδομένο πως από το 2012 έως και σήμερα έχουν διεξαχθεί πέντε εκλογικές μάχες, είναι εκ των πραγμάτων αδύνατο οι πολίτες κατά συρροή να εξαπάτησαν τους ανυποψίαστους δημοσκόπους, παρέχοντάς τους λανθασμένα στοιχεία. Οπότε, ο τρίτος παράγοντας απορρίπτεται.

Το εσωτερικό σημείωμα και οι αναποφάσιστοι

Όσον αφορά την περίπτωση οι δημοσκοπικές εταιρίες να λειτουργούν με δόλο, αξίζει να υπενθυμίσουμε το εσωτερικό σημείωμα στρατηγικής της Νέας Δημοκρατίας  που διέρρευσε λίγες μέρες πριν το δημοψήφισμα και το οποίο αποδείκνυε πως τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων μπορούν να παραποιηθούν.

Όπως είχε δημοσιεύσει το koutipandoras.gr στο σημείωμα αναφέρονταν τα εξής:

«Γι’ αυτό, στο βαθμό που είναι δυνατό, θα πρέπει η δημοσκοπική/κοινωνική δυναμική υπέρ του ΝΑΙ να αποτυπωθεί κλιμακούμενη από τις εταιρείες μετρήσεων, να φανεί δηλαδή ότι υπάρχει μία δυναμική – ρεύμα υπέρ του ΝΑΙ, η οποία είναι σταθερή. Όχι όμως με ομοειδή ποσοστά, γιατί ο κόσμος παραμένει καχύποπτος απέναντι στους δημοσκόπους. Τους θεωρεί κομμάτι του συστήματος. 

Από την άλλη, την Παρασκευή 3/7, που είναι και η τελευταία μέρα που επιτρέπεται βάσει νόμου να δημοσιευθούν μετρήσεις, θα πρέπει να αποτυπώνεται μία καθολική υπεροχή του ΝΑΙ, που δεν θα χωρεί αμφισβήτηση, χωρίς όμως να δημιουργεί και επανάπαυση. Μία διαφορά που θα κυμαίνεται από 5 έως 10 μονάδες ανάλογα με την εταιρεία. Σημειώνουμε ότι σε ανάλογα δημοψηφίσματα στο εξωτερικό το ΝΑΙ συνήθως υποαντιπροσωπεύεται».

Επίσης, το koutipandoras.gr είχε δημοσιεύσει τον τρόπο με τον οποίο οι συγκεκριμένες εταιρίες παραποιούν τα αποτελέσματα των ερευνών τους, δίχως να μεταβάλλουν τα πρωτογενή ευρήματα, αλλά παραποιώντας τα ποιοτικά στοιχεία από τη δεξαμενή των αναποφάσιστων.

Επειδή θεωρείται παρακινδυνευμένο να γίνει παρέμβαση στις απαντήσεις -σε περίπτωση που διεξαχθεί μία έρευνα για τη διασταύρωση των απαντήσεων-, γι’ αυτό και καταφεύγουν σε λαθροχειρία κατά τη διαδικασία υπολογισμού της εκτίμησης ψήφου επί των εγκύρων, η οποία βασίζεται στο τί είχαν ψηφίσει στο παρελθόν όσοι τώρα δηλώνουν αναποφάσιστοι. 

Σχετικά με το ενδεχόμενο οι εν λόγω εταιρίες να μην διαθέτουν τα κατάλληλα μέσα, ο διευθύνων σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Μαύρος, σημείωσε στο λογαριασμό του στο Facebook πως «εμείς δεν έχουμε μεθοδολογικά εργαλεία για να αξιολογήσουμε και να διαχειριστούμε ακραίες καταστάσεις», ζητώντας παράλληλα συγνώμη. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι γιατί συνεχίζουν και διεξάγουν έρευνες, αφού δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εργαλεία, αποπροσανατολίζοντας την κοινή γνώμη;

Το άρθρο 162 του ποινικού κώδικα

Τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων αποτελούν ειδήσεις, οι οποίες διαδίδονται στην κοινωνία επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό την κοινή γνώμη. Με δεδομένο λοιπόν τις συστηματικές αστοχίες των δημοσκόπων που καλλιεργούν ψευδεπίγραφες εντυπώσεις για τα εκλογικά αποτελέσματα, και στο άρθρο 162 του ποινικού κώδικα γίνεται ρητή αναφορά στις κυρώσεις που πρέπει να επιβληθούν σε όποιον με ψευδείς ειδήσεις ή συκοφαντικές διαδόσεις εξαπατά εκλογέα.

Συγκεκριμένα προβλέπει τα εξής:

«Όποιος με ψευδείς ειδήσεις ή συκοφαντικές διαδόσεις που ανάγονται στο πρόσωπο κάποιου υποψηφίου ή με άλλο τρόπο εξαπατά εκλογέα είτε για να μην ασκήσει εκλογικό του δικαίωμα, είτε για να μεταβάλλει το εκλογικό του φρόνημα σε κάποια από τις εκλογές που αναφέρονται στο άρθρο 161 τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών και με χρηματική ποινή».

Δεν χωρά αμφιβολία πως οι δημοσκοπήσεις διαδραματίζουν καίριο ρόλο στις δημοκρατικές διαδικασίες, γι΄αυτό άλλωστε και η Δικαιοσύνη οφείλει να παρέμβει, μιας και αυτή τουλάχιστον κατέχει τα απαιτούμενα μέσα.

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.