Newsroom

Newsroom

Πήγαμε στο "Οινόραμα 2018" – Δοκιμάσαμε και γνωρίσαμε το κρασί στα… καλύτερά του (εικόνες)

Την ευκαιρία να ενημερωθούν κάτω υπό τις καταλληλότερες προϋποθέσεις για το κρασί και ό,τι το αφορά είχαν χιλιάδες επισκέπτες που βρέθηκαν στο Ζάππειο στην έκθεση «Οινόραμα 2018» το τριήμερο 10 - 12 Μαρτίου. Το koutipandoras.gr επισκέφτηκε την έκθεση και μίλησε μεταξύ άλλων με οινοπαραγωγούς, γευσιγνώστες και ειδικούς στο χώρο του κρασιού. Τι ακριβώς ξεχωρίζει ένα «καλό» από ένα «κακό» κρασί; Εμφιαλωμένο ή χύμα; Τί προτιμούν οι Έλληνες, ελληνικό ή ξένο κρασί; Ποιες οι δυσκολίες του οινοπαραγωγού;

5ab5305d1dc5245c4c8b46ad

Ρεπορτάζ: Νίκος Σπυρόπουλος, Αντρέας Βάγιας

«Το κρασί είναι παντού… και πάντα στο Οινόραμα». Αυτό ήταν το «σλόγκαν» της φετινής έκθεσης στην οποία συμμετείχαν, όπως δήλωσε στο koutipandoras.gr ο διοργανωτής της, κ. Ντίνος Στεργίδης, έμμεσα και άμεσα σχεδόν 450 οινοποιία. Στο προσκήνιο βρέθηκαν πάρα πολλές ελληνικές αλλά και αρκετές ξένες ετικέτες που ξεπέρασαν σε σύνολο τις 2.000. Το «Οινόραμα 2018» επισκέφτηκαν περίπου 10.000 άτομα τα οποία είχαν την ευκαιρία να «ταξιδέψουν» στον κόσμο του κρασιού. Να δοκιμάσουν νέες, παλιές αλλά και… «περίεργες» εμφιαλώσεις.

«Από το 1994, όταν και για πρώτη φορά διεξήχθη η έκθεση, μέχρι και σήμερα, το Οινόραμα έχει συνοδέψει και παρακολουθήσει στενά την εξέλιξη του ελληνικού κρασιού. Την έχει ενσαρκώσει. Το ελληνικό κρασί έχει μεγαλώσει και σε όγκο και σε ποιότητα και σε φήμη. Είμαστε, αν μου επιτρέπετε σε μια φάση ενηλικίωσης του ελληνικού κρασιού», προσθέτει ο κ. Στεργίδης τονίζοντας πως μεταξύ των στόχων της έκθεσης είναι να εδραιωθεί το επώνυμο ελληνικό κρασί στις αγορές αλλά και στην εγχώρια, να βοηθηθούν οι εξαγωγές, να αποκτήσει την αξία που είναι συνυφασμένη με την ποιότητά του κλπ.


Προτιμούν οι Έλληνες το ελληνικό κρασί; «Αυτό ξέρουν περισσότερο και αυτό εμπιστεύονται. Υπάρχει φυσικά και το έντονο στοιχείο πατριωτισμού, αν θέλετε. Υπάρχουν και τα φθηνά κρασιά από το εξωτερικό τα οποία έχουν μια επιτυχία. Τίποτα βέβαια δεν έχει εκτοπίσει τη θέση των ελληνικών κρασιών στην καθημερινότητα των Ελλήνων. Το θέμα μας πλέον είναι αν ο Έλληνας πίνει κάτι ποιοτικό ή όχι», σημειώνει ο κ. Στεργίδης.

Γιατί ελληνικό κρασί; «Εννοείται ελληνικό κρασί. Πρώτα απ΄όλα είμαστε Έλληνες και περήφανοι γι΄αυτό. Είναι εθνικό προϊόν, έχουμε εκπληκτικό κλίμα, χώμα και ποικιλίες» σημειώνει ο ειδικός στο χώρο του κρασιού Γιάννης Κουλελής. «Ασχολούμαι τριάντα χρόνια με το κρασί. Έχει σημειωθεί αλματώδης εξέλιξη. Έχουμε φτάσει στο σημείο να έχουμε περισσότερα από 1000 οινοποιία. Το “μπαμ” ξεκίνησε σιγά – σιγά από τα τέλη της δεκαετίας του 80’. Από τις αρχές της δεκαετίας του 90’ μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 2000 είχαν προχωρήσει αρκετά μεσαία και μεγάλα οινοποιία. Έκτοτε, ξεκίνησαν και τα μικρά».

Από την πλευρά της, η Κυριακή Γκόφα, σύζυγος του Κώστα Γκόφα και εργαζόμενη στο οινοποιείο «Κτήμα Γκόφα», αναφέρει: «Γιατί όχι ελληνικό κρασί; Η γεύση μας είναι πιο κοντά στις ελληνικές ποικιλίες. Στηρίζουμε ελληνικό κρασί εννοείται. Καλό είναι να δοκιμάζουμε βέβαια και ξένους αμπελώνες. Έχουμε όμως ορισμένες ποικιλίες που δεν μπορούν να ευδοκιμήσουν αλλού όπως εδώ. Να δώσουν τα αποτελέσματα που δίνουν σε εμάς σε άλλη χώρα».


«Υπάρχει πολυφωνία στα ελληνικά κρασιά. Ακόμα, η Ελλάδα δεν έχει ακριβά κρασιά στο επίπεδο των ξένων ετικετών. Οι Γάλλοι ας πούμε έχουν. Μέχρι και οι Γερμανοί έχουν ακριβά κρασιά. Εμείς παλεύουμε. Είναι τα κρασιά εικόνας που λέμε. Αυτά παλεύουμε να φτιάξουμε», προσθέτει ο Γιάννης Κουλελής. «Ο κύριος όγκος των εξαγωγών μας γίνεται σε ευρωπαϊκές αγορές. Ανεβαίνει βέβαια η αγορά της Αμερικής. Οι πιο δύσκολες αγορές είναι στη Γαλλία και στην Αγγλία».

Εμφιαλωμένο ή χύμα;


Ένα από τα ερωτήματα που βασανίζουν έναν απλό καταναλωτή είναι το αν πρέπει να αγοράσει εμφιαλωμένο ή χύμα κρασί. Όπως αναφέρει στο koutipandoras.gr ο κ. Κουλελής, ένα μεγάλο ποσοστό κατανάλωσης κρασιού στην Ελλάδα προκύπτει από κρασί σε ασκό. Το χύμα όπως λέμε κρασί έχει βελτιωθεί και αυτό. «Η συσκευασία είναι σαφώς καλύτερη με αυτήν του “χύμα” του παρελθόντος. Υπάρχουν καλύτερες συνθήκες διατήρησης και ασφάλειας του προϊόντος»

Υπάρχει έλεγχος; «Ναι. Είναι και η συνείδηση του καθενός πάνω στην παραγωγή. Αν δεν έχει και τον απαραίτητο έλεγχο τότε αυτή είναι πιο εύπλαστη. Αν φέρνεις εισαγόμενο κρασί και το βαφτίζεις ελληνικό, τότε είσαι ασυνείδητος και θα τιμωρηθείς. Κοροϊδεύεις τον καταναλωτή».

Από τη δική του οπτική ο Μάριος Χούρι, F&B Manager και φίλος του οινοποιού Γιώργου Καραμήτρου στο Οινοποιείο «Monsieur Nicolas» επισημαίνει πως «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν ακριβώς κακά κρασιά. Όλοι οι οινοποιοί κάνουν το καλύτερο δυνατό σαν αποτέλεσμα». «Πρέπει να προτιμάμε το εμφιαλωμένο όχι πως το χύμα απαραίτητα είναι και κακό. Απλά γνωρίζουμε ακριβώς τι πίνουμε», συμπληρώνει.

«Πάντα επώνυμο εμφιαλωμένο κρασί. Ο καθένας που βάζει την υπογραφή του στο προϊόν ξέρει ο καταναλωτής τί είναι. Παίζεις πρακτικά το όνομά σου και πρέπει να είσαι σοβαρός με αυτό που παρουσιάζεις», αναφέρει η κα Γκόφα.

«Ένας καταναλωτής πρέπει να δοκιμάζει διάφορες ετικέτες. Όσο περισσότερο δοκιμάζεις τόσο περισσότερο επιμορφώνεσαι. Καλό είναι να προτιμάμε τα εμφιαλωμένα κρασιά», αναφέρει η Μαρία – Κέλλυ Δερμακούκη, οινολόγος που συνεργάζεται με το «Κτήμα Γκόφα».

Σχέση τιμής και ποιότητας: Φθηνό ή ακριβό κρασί;


Όπως επισημαίνει και ο Γιάννης Κουλελής, η αγορά είναι ελεύθερη. «Αν δεν είναι όπως πρέπει η σχέση ποιότητας και τιμής καλή τότε ο παραγωγός θα τιμωρηθεί. Όσο μεγαλώνει ο ανταγωνισμός τόσο αυξάνεται η καλύτερη σχέση ποιότητας και τιμής. Πιστεύω πως στην Ελλάδα είμαστε ακριβοί στα φθηνά κρασιά και φθηνοί στα ακριβά σε σχέση με τον ξένο αμπελώνα».

Σύμφωνα με τον κ. Χούρι, «δεν ισχύει πάντοτε η σχέση ποιότητας με τιμή». «Για παράδειγμα», όπως τονίζει, «διάφορες ξένες ετικέτες είναι υπερτιμημένες στην Ελλάδα. Μπορώ να πω πάντως πως γενικά δεν υπάρχει κακή ποιότητα κρασιού. Υπάρχει η δυσκολία στην οινοποίηση. Όσο πιο δύσκολη τόσο σε λιγότερες φιάλες θα βγαίνει γεγονός που αυξάνει την τιμή της».

Μιλώντας στο koutipandoras.gr, η Μαρία – Κέλλυ Δερμακούκη, οινολόγος που συνεργάζεται με το «Κτήμα Γκόφα», λέει πως η σχέση τιμής και ποιότητας και φυσικά το καλό με το κακό κρασί εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες. «Αν υπάρχει ένα πάρα πολύ σταφύλι, τότε μπορείς να κάνεις ένα πάρα πολύ καλό κρασί ή με κακή χρήση ένα κακό κρασί. Μ΄ ένα κακό σταφύλι ό,τι και να κάνεις δεν μπορείς να φτιάξεις ένα καλό κρασί».

Τη δική του άποψη στο ζήτημα εξέφρασε και ο Περικλής Βασιλείου, εργαζόμενος στο «κτήμα Μίγας». «Ένας απλός απλός καταναλωτής δεν μπορεί να ξεχωρίσει το καλό από το κακό κρασί εύκολα. Πρέπει να προσέχει. Εγώ συνηθίζω να λέω πάντως πως το καλό κρασί είναι αυτό που πίνει καταναλωτής. Αυτό που επέλεξε και του αρέσει να πίνει».


Συμβουλές για καταναλωτές

Τί πρέπει να ξέρει ένας καταναλωτής όμως για την επιλογή ενός κρασιού; Πώς να «μπει» στον κόσμο του κρασιού; Μια απάντηση μας δίνει ο κ. Κουλελής. «Πρώτα απ’ όλα, είναι οι μυρωδιές. Αυτές που μας μένουν στη μνήμη. Πρέπει να στοχεύει να τον ιντριγκάρει στη μύτη. Να βρει μια ποικιλία και να δοκιμάσει σε επόμενη φάση δέκα τέτοια κρασιά. Να ξεχωρίζει γεύσεις και αρώματα. Όλα ξεκινάνε από την όσφρηση, το άρωμα». «Μετά», προσθέτει, «βλέπεις ποιο σου κάθεται στη γεύση καλύτερα, στο χρώμα, στην επίγευση κλπ. Μην ξεχνάτε όμως πως είμαστε όλοι διαφορετικοί. Τις βασικές γεύσεις τις αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά».

Ο κ. Μάριος Χούρι συμβουλεύει να δοκιμάζει κάποιος κρασιά αλλά την ίδια στιγμή να ρωτάει ίσως κάποιους ειδικούς και κυρίως, να ψάχνει ο ίδιος πληροφορίες. «Καλό είναι να μαθαίνουμε γεύσεις. Πώς συνδυάζονται τα κρασιά. Υπάρχει ελεύθερη πληροφορία εκεί έξω. Πληκτρολογώντας μπορούμε να τη βρούμε. Καλό είναι να την ψάχνουμε».

Η κα Γκόφα συμπληρώνει: «Με λίγη γνώση, ο καταναλωτής μπορεί να βρει αρκετά καλής ποιότητας κρασί σε καλές τιμές. Ξεκινάμε να δοκιμάζουμε να ρωτάμε κλπ. Ενημερωνόμαστε από οινοποιούς, οινολόγους, ίσως κάποια σεμινάρια. Όση περισσότερη παιδεία αποκτήσουμε στο κρασί, τόσο μπροστά θα πηγαίνουμε σαν χώρα».

Από τη μεριά του, ο κ. Βασιλείου συστήνει στους καταναλωτές να μην επιλέγουν ως νούμερο ένα κριτήριο πάντα τα φθηνά κρασιά γιατί υπάρχει μεγάλο ποσοστό να είναι μια ατυχής επιλογή.

Τέλος, όσον αφορά τις δυσκολίες ενός οινοποιείου στη Ελλάδα του σήμερα, ο κ. Κώστας Γκόφας, ιδιοκτήτης του κτήματος «Γκόφα» επισημαίνει ότι ανάλογα τις εποχές και τις διαφορετικές φάσεις που βρίσκεται ένα οινοποιείου καλείται να αντιμετωπίσει άλλες δυσκολίες. «Οι δυσκολίες δεν σταματούν ποτέ. Στο ξεκίνημα είναι διαφορετικές. Άλλες είναι οι τωρινές δυσκολίες και διαφορετικές θα είναι τα επόμενα χρόνια».

«Πιστεύω η πιο σημαντική δυσκολία είναι η γραφειοκρατία που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε κάθε μήνα εξαιτίας του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Χρειάζονται πολλές λεπτομέρειες να γραφτούν από τις οποίες χάνουμε αρκετό χρόνο», τονίζει ο Σάββας Ζαχαρίας, υπεύθυνος στο τμήμα πωλήσεων του οινοποιείου «Κτήμα Μουσών».

Από την οπτική του Αλέξανδρου Δούκα, οινολόγου στο οινοποιείο «Gentilini» της Κεφαλονιάς, η κύρια δυσκολία είναι αυτή της διαχείρισης και της ποικιλίας «Ρομπόλα». « Είναι δύσκολη ποικιλία. Ιδιαίτερα ευαίσθητη σε ασθένειες, αλλά και στην ξηρασία. Παρά τον ευπαθή χαρακτήρα της είναι ιδιαίτερα παραγωγική, με αποτέλεσμα ο περιορισμός των αποδόσεων να είναι αναγκαίος για μια καλή ρομπόλα. Το ίδιο αναγκαία, λόγω του ευοξείδωτου χαρακτήρα της, είναι και η προσοχή στην οινοποίηση». 















Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…

«Η ΛΑΡΚΟ ανήκει στους εργάτες» – Μαζικό συλλαλητήριο για τη ΛΑΡΚΟ στο κέντρο της Αθήνας

6167427

«Η ΛΑΡΚΟ ανήκει στους εργάτες» – Μαζικό συλλαλητήριο για τη ΛΑΡΚΟ στο κέντρο της Αθήνας

Στο μαζικό συλλαλητήριο για την ΛΑΡΚΟ συμμετέχουν και άλλα σωματεία, φορείς, συνδικάτα αλλά και φοιτητικοί…

Θρήνος στο Ρέθυμνο: Αυτοκτόνησαν σε μια μέρα, ένας 56χρονος επιχειρηματίας και ένας 84χρονος

5860197

Θρήνος στο Ρέθυμνο: Αυτοκτόνησαν σε μια μέρα, ένας 56χρονος επιχειρηματίας και ένας 84χρονος

Τον αυτόχειρα εντόπισαν οι οικείοι του. Λίγες ώρες αργότερα, ένας 84χρονος, έκοψε το νήμα της…