Πέθανε ο ψαλμωδός στα βαφτίσια και στους θανάτους των ερώτων μας

Ένα βιωματικό αφιέρωμα στον Αντώνη Ρεπάνη που «έφυγε» χθες στα 86 του χρόνια 

271552f60223a9ac5398b9a32d2f55f2 XL

Για μένα ο λαϊκός βάρδος Αντώνης Ρεπάνης θα μπορούσε να γίνει ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα για ντοκιμαντέρ, που θα συνδύαζε τον μουσικό με τον ιατρικό τομέα. Και εξηγούμαι: Στα τέλη Νοεμβρίου του 2015 βρέθηκα στη μουσική σκηνή «Αστροφεγγιά» στα Κάτω Πατήσια προκειμένου να πάρω συνέντευξη από τον τραγουδιστή Γιάννη Ντουνιά. Είχαμε ραντεβού νωρίς σχετικά στο καμαρίνι του, όπου συνέβη κάτι πολύ αστείο – επιλέγω τον χαρακτηρισμό «αστείο» για να μην πω «κωμικοτραγικό»: Κάποια στιγμή σκάει μύτη ο θρυλικός Αντώνης Ρεπάνης, με τον οποίο ο Ντουνιάς συνεργαζόταν τότε στο μαγαζί. Ο Ρεπάνης εκείνη τη στιγμή πιθανώς να αποτελούσε την πιο ιδιαίτερη περίπτωση λαϊκού καλλιτέχνη. Ήταν γνωστό πως ταλαιπωρούταν από άνοια και πως κάθε βράδυ με το ζόρι αναγνώριζε τους μουσικούς που τον συνόδευαν. Όποτε, όμως, ανέβαινε στο πάλκο και άρχιζε να παίζει, θυμόταν τα πάντα, τουλάχιστον απ’ τα τραγούδια που είχε γράψει και ερμηνεύσει τόσες δεκαετίες τώρα. Συγκλονιστικό!

Είχα κάνει γύρισμα στο σπίτι του Ρεπάνη το 2007 και μ’ αυτόν τον «αέρα» τον πλησίασα και πήγα να του μιλήσω όλο ευγένεια και σεβασμό – αυτονόητα και τα δύο απ’ τη μεριά μου. Ο Ρεπάνης αγρίεψε: «Ποιος είσαι και τι θες από μένα;» «Απλά να σας χαιρετίσω» του απάντησα. «Όχι, θες να με φωτογραφίσεις και να μου πιεις το αίμα. Ποιος είσαι; Για μαλάκα με περνάς;» Ειλικρινά, τη γούσταρα αυτή την αντίδραση του, ακόμη κι αν έδειχνε εξαγριωμένος, ακόμη κι αν δεν θυμόταν καθόλου πως δεν ήταν πολλά τα χρόνια που τρώγαμε και πίναμε στην οικία του. Ο μαγαζάτορας προσπαθούσε να τον ηρεμήσει. «Βρε Αντώνη, δεν είπε τίποτα ο άνθρωπος» του έλεγε. Κι ο Ρεπάνης φώναζε πιο πολύ: «Εσύ τι θες πάλι, μαζί το κανονίσατε να γελάτε εις βάρος μου;» Έφυγα για να μην ταραχτεί κι άλλο αυτός ο σπουδαίος λαϊκός δημιουργός. Την ώρα που την έκανα με ελαφρά, με έπιασε ο Ντουνιάς: «Εμένα να δεις τι μου κάνει! Συνεργαζόμαστε από το ’85, αλλά κάθε βράδυ που τραγουδάω δίπλα του γυρνάει και λέει στον μπουζουξή: ”Ποιος ειν’ αυτός ο μικρός; Καλός είναι!”»  

Ο Ντουνιάς είχε μιλήσει και δημόσια για τον Αντώνη Ρεπάνη. Δανείζομαι τώρα τα λόγια του από εκείνη τη συνέντευξη μας: «Να, ο Ρεπάνης εδώ. Πιστεύω πως αν σταματήσει να τραγουδάει, θα πεθάνει. Βέβαια, αν εγώ ήμουν γιος του, δε θα τον άφηνα να δουλέψει…Ξέρω ’γω, ρε παιδί μου; Βιολογικά είναι καλό να τα παρατάς κάποια στιγμή. Ας είναι καλά, βέβαια, ο άνθρωπος κι ας τραγουδάει όσο θέλει». Με είχε βρει απόλυτα σύμφωνο η άποψη αυτή του Ντουνιά. Αν ο Ρεπάνης καθόταν στο σπίτι του είναι σίγουρο πως θα μαράζωνε και πως θα εγκατέλειπε τα εγκόσμια πολύ νωρίτερα. Κι όμως! Κάθε βράδυ ήταν εκεί, επαγγελματίας, μάχιμος, να παίζει και να λέει τα τραγούδια του, διασκεδάζοντας τον κόσμο. 

Ποιος ξέρει τι εικόνες θα του έρχονταν στο μυαλό, με ποιες μνήμες θα είχε να αναμετρηθεί κάθε φορά – μνήμες που τον έτρεφαν και τον συντηρούσαν στη ζωή! Πιστεύω πως δεν θα ξαναγνωρίσω καλλιτέχνη που η τέχνη έπαιζε πάνω του τον πιο θεραπευτικό της ρόλο! Ο Ρεπάνης εμφανιζόταν στην «Αστροφεγγιά» το 2015, στα 83 του, εν μέσω της κρίσης που χτύπησε την Ελλάδα, τους πολίτες της και κατ’ επέκταση τον κόσμο της νύχτας. Γι’ αυτόν δεν θα υπήρχε τίποτα απ’ όλα αυτά τα δυσάρεστα. Όση ώρα έκλεινε τα μάτια του και έπαιζε την κιθάρα του παρουσιάζονταν μπροστά του ο Τσιτσάνης, ο Δερβενιώτης, ο Μπακάλης, ο Χιώτης και το κοσμικό κέντρο μετατρεπόταν αυτομάτως σε παλιά λαϊκή ταβέρνα. 

Ενδέχεται ακόμα ο Ρεπάνης να νόμισε πως βρισκόταν στην Κολούμπια και το κέφι του έτσι να νικούσε την αρρώστια. Το κέφι του που θα έμπαινε στο στούντιο για να ξανατραγουδήσει τα τραγούδια του Τσιτσάνη και του Χιώτη υπό την εποπτεία τους, αφήνοντας πίσω του τον σκόπελο των β’ εκτελέσεων και αγγίζοντας την ερμηνευτική αναδημιουργία. Διότι, ως γνωστόν, ο Ρεπάνης ως ένας σπουδαίος τραγουδιστής είχε ξεκινήσει, προτού περάσει στο χώρο της σύνθεσης και φτιάξει κυριολεκτικά την καριέρα των μεγαλύτερων λαϊκών ερμηνευτών: Στράτος Διονυσίου, Πάνος Γαβαλάς, Ρίτα Σακελλαρίου, Γιώργος Μαργαρίτης και, λίγο αργότερα, Λευτέρης Μυτιληναίος, Μαίρη Μαράντη, Λεωνίδας Βελής, Πίτσα Παπαδοπούλου κ.α. Αναρίθμητα τα σουξέ του που για μία δεκαετία τουλάχιστον, από το 1975 έως το 1985, τον έκαναν περιζήτητο από τις δισκογραφικές και τους συναδέλφους του: «Παλιατζής», «Αγάπη μου επικίνδυνη», «Θυσιάστηκα», «Η διπρόσωπη», «Μα τι λέω», «Σ’ αγαπάει βρε κουτό», «Παράνομος δεσμός» – τραγούδια καψούρικα, μα και ευαίσθητα, συνοδεία πάντα αλκοόλ, φτιαγμένα από έναν ορίτζιναλ μάστορα στο είδος του. 

Κι όταν κρατούσε τραγούδια για τον εαυτό του, η ερμηνευτική του δεινότητα μπροστά στο μικρόφωνο παρέμενε ασυναγώνιστη! Σαν κι εκείνο το βράδυ του 2015 που εγώ τον συνάντησα για δεύτερη και τελευταία φορά: Καθώς η συνέντευξη με τον Ντουνιά είχε τελειώσει κι έκανα να φύγω από την «Αστροφεγγιά», κοντοστάθηκα στην πόρτα για να δω τον Αντώνη Ρεπάνη πώς προβάριζε τα κομμάτια του πάνω στο πάλκο. «Σβήσε με, κυρά μου, απ’ τα τεφτέρια σου» τραγουδούσε, θυμάμαι, με έναν τρόπο που υπερέβαινε κατά πολύ τη βιολογική και πνευματική του κατάπτωση. 

Να που ο Αντώνης Ρεπάνης μας άφησε χθες, 30 Μαΐου του 2019, λίγους μήνες πριν συμπληρώσει τα 86 του χρόνια. Ενός λεπτού σιγή για έναν μέγιστο λαϊκό δημιουργό! Για έναν λαϊκό βάρδο που έγραψε τις ψαλμωδίες στα βαφτίσια και στους θανάτους των ερώτων μας! Κι ένα τραγούδι που μπορεί να το είπαν ο μεγάλος Μανώλης Αγγελόπουλος και ο Γιώργος Λαύκας, η δική του όμως ψυχωμένη κατάθεση δεν έχει και ούτε θά’χει όμοιο. Είναι η «Διπρόσωπη», γνωστό και ως «Σβήσε με, κυρά μου», σε στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, που είχα τη μεγάλη τύχη να τον δω στα κλεφτά να το τραγουδάει. Καλό σου ταξίδι, Αντώνη Ρεπάνη: 

 

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…

«Η ΛΑΡΚΟ ανήκει στους εργάτες» – Μαζικό συλλαλητήριο για τη ΛΑΡΚΟ στο κέντρο της Αθήνας

6167427

«Η ΛΑΡΚΟ ανήκει στους εργάτες» – Μαζικό συλλαλητήριο για τη ΛΑΡΚΟ στο κέντρο της Αθήνας

Στο μαζικό συλλαλητήριο για την ΛΑΡΚΟ συμμετέχουν και άλλα σωματεία, φορείς, συνδικάτα αλλά και φοιτητικοί…