Οι Θεσσαλονικείς ζητούν να σταματήσει το έγκλημα με τις αρχαιότητες

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας σήμερα και αύριο η συζήτηση για τις αρχαιότητες στον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου

Μαρούλα Πλήκα 05/11/2020 | 11:57

Tο «γκρι» άρχισε να σκεπάζει τη Θεσσαλονίκη και όχι μόνο εξαιτίας της μεγάλης υγειονομικής κρίσης με την ανεξέλεγκτη πλέον διασπορά του SARS-CoV-2. Η γενική αίσθηση είναι πως η πόλη ζει ένα πολύ δυσάρεστο «ντεζαβού» για διάφορα σοβαρά θέματα και ένα από αυτά είναι οι εξελίξεις με τις αρχαιότητες στον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου. Αν σήμερα και κυρίως αύριο, που η τύχη της βυζαντινής Μέσης Οδού κρίνεται στο Συμβούλιο της Επικράτειας (ΣτΕ), η Θεσσαλονίκη δεν ήταν σε καθεστώς lockdown, είναι βέβαιο ότι χιλιάδες πολίτες θα συγκεντρώνονταν στη Βενιζέλου για να στείλουν το ηχηρό μήνυμα «σταματήστε το πολιτιστικό έγκλημα».

Το σύνθημα αυτό το «φωνάζουν» όμως τα χιλιάδες μπαλκόνια σπιτιών σε όλη την πόλη, που «ντύθηκαν» με το κίτρινο πανό της Ένωσης Πολιτών για τη Διάσωση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Της Κίνησης Πολιτών που μαζί με τη Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία, τον Ενιαίο Σύλλογο Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, την Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, τον Σύλλογο Εκτάκτων Αρχαιολόγων και τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων προσέφυγαν στο ΣτΕ. Ζητούν την ακύρωση της κατάπτυστης απόφασης της υπουργού «Πολιτισμού» Λ. Μενδώνη για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, που ελήφθη αφού στήθηκε η σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για να της εισηγηθεί σχετικά.

Οι πολέμιοι σε ισχυρότερα πόστα

Όσοι και όσες πρωταγωνίστησαν από το 2012 μέχρι το 2014 στην απολίτιστη συμπεριφορά έναντι των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, προωθώντας την απόσπασή τους, οι ίδιοι/ες πρωταγωνιστούν και σήμερα, αλλά από άλλα και πιο κρίσιμα πόστα. Είναι ο νυν δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας που διετέλεσε μέλος της διοίκησης της Αττικό Μετρό, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη που ως γ.γ. του ΥΠΠΟΑ φρόντισε το ΚΑΣ να γνωμοδοτήσει υπέρ της απόσπασης, ο αρχαιολόγος Μιχάλης Τιβέριος που σήμερα είναι μέλος του ΚΑΣ και τότε ήταν σύμβουλος της Αττικό Μετρό κ.ά. Για τον Μ. Τιβέριο θα πρέπει να θυμίσουμε ότι οι συνάδελφοί του αρχαιολόγοι είχαν ζητήσει την εξαίρεσή του από τη συνεδρίαση του οργάνου τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά την οποία κατά πλειοψηφία το ΚΑΣ τάχθηκε υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων. Ζητούσαν την εξαίρεσή του, «διότι έχει εκπεφρασμένη και αταλάντευτη άποψη υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, έχοντας μάλιστα προσωπική εμπλοκή ως έμμισθος σύμβουλος της Αττικό Μετρό κατά τα έτη 2012-2014 και ως μέλος του ΚΑΣ το έτος 2013, το οποίο γνωμοδότησε υπέρ της απόσπασης και της μεταφοράς των αρχαιοτήτων στον Δήμο Παύλου Μελά και δημοσίως έχει αρθρογραφήσει και έχει δηλώσει επανειλημμένως με ιδιαίτερη ένταση την υπεράσπιση της απόσπασης, που σηματοδοτεί μια ιδιάζουσα και μονόπλευρη στάση απέναντι στο θέμα όσον αφορά την απόσπαση». Το αίτημά τους απορρίφθηκε... Το ίδιο είχαν ζητήσει οι αρχαιολόγοι και για τον Μανώλη Κορρέ, «διότι η μελέτη και το έργο της απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου επανειλημμένως έχει δηλωθεί δημοσίως ότι θα αναληφθούν από τον μηχανικό Δημήτριο Κορρέ και εταιρεία που σχετίζεται με τα συμφέροντά του, ο οποίος τυγχάνει αδερφός τού ως άνω μέλους του ΚΑΣ». Κι αυτό το αίτημα απορρίφθηκε...

Όλοι και όλες οι παραπάνω μαζί με τον νυν βουλευτή της Ν.Δ. Στράτο Σιμόπουλο και τότε γ.γ. Δημοσίων Έργων και μαζί με όλα τα «γαλάζια» τοπικά «εξαπτέρυγα» σε διάφορους φορείς στήριξαν την καταστροφή του μνημείου, προβάλλοντας το ψέμα «δεν υπάρχει τεχνική λύση» για να κατασκευαστεί ο σταθμός Βενιζέλου με την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων.

Το κίνημα κατά της απόσπασης

Ανάμεσα στους προσφεύγοντες είναι και αρχαιολόγοι της Θεσσαλονίκης, που πριν από επτά χρόνια, το 2012, όταν η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως το μοναδικό αυτό βυζαντινό μνημείο της Μέσης Οδού, έμειναν άφωνοι από την επιβλητικότητά του.

Είδαν να ξεδιπλώνεται ένα βυζαντινό αστικό τοπίο που δηλώνει ότι εκεί υπήρχε μια ακμάζουσα αγορά, με εργαστήρια κοσμημάτων και άλλες εμπορικές δραστηριότητες. Είδαν ότι στην πόλη κάτω από την πόλη οι ανθρώπινες δραστηριότητες δεν διέφεραν και πολύ. Βεβαίως σήμερα δεν έχουμε μια ακμάζουσα οδό, αφού οι λαμαρίνες του μετρό την επισκίασαν και πολλά εμπορικά, ανάμεσά τους πολλά κοσμηματοπωλεία, έβαλαν «λουκέτο».

Οι αρχαιολόγοι, που γνώριζαν ήδη ότι η «γραμμή» της κυβέρνησης, και κατά συνέπεια της Αττικό Μετρό, ήταν «κομμάτια να γίνουν» οι αρχαιότητες και να στοιβαχτούν στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά», αποφάσισαν να μη σιωπήσουν και να παλέψουν για τη διάσωση της Μέσης Οδού.

Εξέπεμψαν «SOS» και σε μικρό χρονικό διάστημα δημιουργήθηκε ένα μεγάλο κίνημα που ενώθηκε υπό το σύνθημα «Και αρχαία και μετρό», το οποίο ξεπέρασε τα όρια της Θεσσαλονίκης και της χώρας.

Αυτό το αίτημα ικανοποιήθηκε το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον τότε υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά. Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς υπογράφτηκε το μνημόνιο συναντίληψης μεταξύ ΥΠΠΟΑ, υπουργείου Μεταφορών, της Αττικό Μετρό και του δήμου για την κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων.

Οι πρωταγωνιστές που στήριξαν την υπόθεση "Και αρχαία και μετρό"

Άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βουλευτές, πανεπιστημιακοί και απλοί πολίτες ένωσαν από την αρχή τη φωνή τους με το αίτημα της διατήρησης των αρχαίων στη θέση τους

Κάποιοι από τους «πρωταγωνιστές» της διάσωσης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου έως πρόσφατα κατείχαν αξιώματα που πλέον δεν κατέχουν, όπως ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, που από ένα σημείο και μετά έγινε «μπροστάρης» της εκστρατείας, δίνοντας επιπλέον δυναμική στο κίνημα «Και αρχαία και μετρό». Στο σημείο αυτό θα πρέπει να θυμίσουμε και τους αγώνες που έδωσε ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Τάσος Κουράκης, ο οποίος, από όλες τις θέσεις που κατείχε (δημοτικός σύμβουλος - επικεφαλής δημοτικής παράταξης και αργότερα βουλευτής Θεσσαλονίκης), αντιτάχθηκε στην απόσπαση της Μέσης Οδού, την εποχή που ο Γιάννης Μπουτάρης έδειχνε να «παλαντζάρει». Αλλά και τη συνεπή στάση του πρώην βουλευτή Τριαντάφυλλου Μηταφίδη, που ως επικεφαλής της δημοτικής παράταξης "Ανοιχτή Πόλη" στήριξε τον Γιάννη Μπουτάρη όταν αποφάσισε να πει το μεγάλο «όχι» σε οποιαδήποτε λύση που θα κατέστρεφε την αυθεντικότητα του σπουδαίου βυζαντινού μνημείου.

Στους «πρωταγωνιστές» της διάσωσης της Μέσης Οδού, πέρα από τους αρχαιολόγους, ξεχωριστή θέση έχει και ο Γιάννη Μυλόπουλος, που στο παρελθόν, ως πρύτανης του ΑΠΘ, επέμενε στην άποψη ότι «τεχνική λύση μπορεί να βρεθεί» για την κατασκευή του σταθμού, με την παραμονή των αρχαιοτήτων στη θέση τους. Αργότερα, το 2017, από τη θέση του προέδρου της Αττικό Μετρό, μαζί με έγκριτους μελετητές, τη βρήκε και την παρουσίασε. Και ενώ ήδη γίνονταν οι πρόδρομες εργασίες για την εφαρμογή της, που κόστισαν 5 εκατ. ευρώ, τα τοπικά νεοδημοκρατικά «εξαπτέρυγα», με το που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Ν.Δ., άρχισαν να ζητάνε και πάλι την απόσπαση των αρχαιοτήτων.

Όπως αποδείχθηκε, έπαιξαν τον ρόλο του «λαγού» για τα καταστροφικά σχέδια της κυβέρνησης, αφού ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ως πρωθυπουργός, τον Σεπτέμβριο του 2019 και κατά την επίσημη πρώτη του στη Διεθνή Έκθεση, ανακοίνωσε ότι γυρίζουμε πίσω στο 2013 στο θέμα του σταθμού Βενιζέλου. Δηλαδή ότι η Μέση Οδός θα κομματιαστεί, θα αποσπαστεί και θα επανασυναρμολογηθεί, στο περίπου, στο σημείο όπου σήμερα βρίσκεται. Μια εξαγγελία που οι μόνοι που έτριβαν και τρίβουν τα χέρια τους είναι οι εργολάβοι και στέλνει τη λειτουργία της βασικής γραμμής τουλάχιστον μια πενταετία μετά.

Θα δείξει...

Για να στηριχθεί η πρωθυπουργική εξαγγελία, τα κυβερνητικά «εξαπτέρυγα» ξεκίνησαν και πάλι τα ψέματα ότι δεν υπάρχει μελέτη για την κατασκευή του σταθμού με την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων. Όταν αποδείχθηκε ότι μελέτες, και μάλιστα ώριμες, υπάρχουν, άρχισαν να υποστηρίζουν ότι κινδυνεύουν οι αρχαιότητες (!) αν εφαρμοστούν και ότι έχει πολύ μεγαλύτερο οικονομικό κόστος. Τα ψέματα συνεχίζονται μέχρι σήμερα και πλέον το ΣτΕ έχει τον λόγο για την τύχη ενός μοναδικού μνημείου. Σε κάθε περίπτωση, αύριο θα έχουμε έναν ακόμη σταθμό στον αγώνα που ξεκίνησε το 2014. Θα δείξει αν είναι ο τερματικός...

Πηγή: avgi.gr

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.