Οι ταινίες της εβδομάδας: Ξεχωρίζει το «Μια λευκή, λευκή μέρα»

Ο Ιάπωνας Χιροκάζου Κόρε-εντα, βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα για τους «Κλέφτες καταστημάτων» μετακομίζει στη Γαλλία για να συναντήσει τις Ζιλιέτ Μπινός και Κατρίν Ντενέβ στην «Αλήθεια» -την πρώτη μη ιαπωνική ταινία του- που άνοιξε το φεστιβάλ της Βενετίας. 

Κωνσταντίνος Καϊμάκης 16/01/2020 | 14:00

Στα events της νέας κινηματογραφικής βδομάδας και η νέα ταινία του Κλιντ Ίστγουντ «Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ», ενώ μόνο απαρατήρητη δεν περνάει η εντυπωσιακή «Aga» που αφηγείται τη ζωή ενός ζευγαριού Εσκιμώων στη σημερινή Σιβηρία.

Η αλήθεια (La Vérité) (**)

Κοινωνική ιαπωνογαλλικής συμπαραγωγής 2019 (106)

Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-εντα Πρωταγωνιστούν: Κατρίν Ντενέβ, Ζιλιέτ Μπινός, Ιθαν Χοκ

Μια πρωτοκλασάτη σταρ του γαλλικού κινηματογράφου αποφασίζει να εκδώσει την αυτοβιογραφία της. Με αφορμή το γεγονός αυτό η σεναριογράφος κόρη της, που ζει στην Νέα Υόρκη με τον αμερικανό ηθοποιό σύζυγό της και την κόρη τους, επιστρέφει στο σπίτι τους. Μητέρα και κόρη επανενώνονται μετά από πολύ καιρό αλλά οι σχέσεις τους εξακολουθούν να μην είναι οι καλύτερες.

Η πρώτη εκτός Ιαπωνίας ταινία του Χιροκάζου Κόρε-εντα, νικητή του περσινού φεστιβάλ Κανών με τους «Κλέφτες καταστημάτων», είναι αρκετά αμήχανη ως προς τις καλλιτεχνικές βλέψεις της και διστακτική ως προς τις ουσιαστικές προθέσεις της. Παρότι το φιλμ επιχειρεί να σχολιάσει δηκτικά τις βασανιστικές οικογενειακές σχέσεις (μόνιμη θεματική σε όλα τα έργα του ιάπωνα) υπό το πρίσμα του ανταγωνισμού - καλλιτεχνικού αλλά και επί προσωπικού- των δύο γυναικών, είναι φανερή η αδυναμία του σκηνοθέτη να φτάσει τον προβληματισμό του στα ανώτατα δραματουργικά επίπεδα των παλιών φιλμ του- ειδικά του εξαίσιου «Κανείς δεν ξέρει». Η βασική αιτία εντοπίζεται στην απόφαση του Κόρε-εντα να μετακομίσει καλλιτεχνικά για πρώτη φορά στην καριέρα του. Η μετάβαση του στη Γαλλία για να προσδώσει προφανώς μεγαλύτερο ρεαλισμό στην ιστορία της γαλλίδας σταρ που έρχεται αντιμέτωπη με τα φαντάσματα του παρελθόντος, αφαιρεί από την γραφή του την αφηγηματική άνεση και την τόλμη που χαρακτήριζε τα προηγούμενα έργα του. Επιπλέον δίνει την εντύπωση ότι είναι μαγεμένος από την λάμψη της Ντενέβ που υποδύεται την ιδιότροπη σταρ, ώστε αδυνατεί να την διορθώνει ακόμη και στις στιγμές που η ηθοποιός κάνει τα δικά της υποδυόμενη ουσιαστικά τον εαυτό της. Πάλι καλά που η ταινία έχει να επιδείξει κάποιες στιγμές αιχμηρού χιούμορ ειδικά σε ότι αφορά στις παραξενιές των διασημοτήτων του σινεμά και φυσικά την παταγώδη αποτυχία τους στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ (Richard Jewell) (**)

Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2019 (131)

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ιστγουντ Πρωταγωνιστούν: Πολ Γουόλτερ Χάουζερ, Κάθι Μπέιτς, Σαμ Ρόκγουελ, Ολιβια Γουάιλντ

Ο φύλακας που ανακάλυψε ένα βομβιστικό μηχανισμό στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα το 1996 είδε το πρόσωπο του να γίνεται πρωτοσέλιδο σε όλες τις εφημερίδες και να αντιμετωπίζεται ως ήρωας. Πολύ σύντομα όμως η κατάσταση άλλαξε καθώς θεωρήθηκε ως ο νο1 ύποπτος της τρομοκρατικής επίθεσης.

Βασισμένο σε αυθεντικά γεγονότα το νέο φιλμ του 90χρονου Ίστγουντ μιλά για την κατασκευή των ηρώων, για το πώς η λατρεία μεταβάλλεται σε μίσος, για την καταστροφική επιρροή των ΜΜΕ – αλλά και της αμερικανικής κυβερνητικής αδιαλλαξίας στην συγκεκριμένη περίπτωση- στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Χωρίς την χαρακτηριστική ευρηματική γραφή του Ίστγουντ που γνωρίζουμε (το β μέρος παραδίδεται στα κλισέ και την αφέλεια) αλλά με την ίδια άνεση και αμεσότητα που συναντάμε σχεδόν σε όλα τα προηγούμενα φιλμ του, ενώ ειδική μνεία αξίζουν οι βασικοί ερμηνευτές. Η Κάθι Μπέιτς έχει προταθεί για το Β γυναικείο όσκαρ.

Aga (***)

Δραματική ευρωπαϊκής συμπαραγωγής 2018 (96)

Σκηνοθεσία: Μίλκο Λαζάροφ Πρωταγωνιστούν: Μικαίλ Απροσίμοφ, Φεοντόσια Ιβάνοβα

Ο Νανούκ και η Σέντνα ζουν σε μια σκηνή καταμεσής των χιονισμένων εκτάσεων του Βορρά, ακολουθώντας τις παραδόσεις των προγόνων τους. Μόνοι μέσα στην ερημιά, μοιάζουν να είναι οι τελευταίοι κάτοικοι στον πλανήτη Γη.

H υποψηφιότητα της Βουλγαρίας για το ξενόγλωσσο όσκαρ είναι μια εντυπωσιακή εικαστικά και λιτή αφηγηματικά ταινία που διαβάζεται και ως ένας φόρος τιμής στον κλασικό «Νανούκ του Βορρά» του Φλάερτι. Το συγκινητικό φινάλε φέρνει τα σημάδια μιας εύστοχος παραβολής πάνω στο μεταίχμιο δύο κόσμων, όπου το παλιό και το νέο αναγκάζονται να συνυπάρξουν.

Μια Λευκή, Λευκή Μέρα (A White, White Day) (***)

Δραματική ευρωπαϊκής συμπαραγωγής 2019 (109)

Σκηνοθεσία: Χλίνουρ Πάλμασον Πρωταγωνιστούν: Ινγκβαρ Σίγκουρντσον, Ιντα Μέκιν Χλινσντότιρ, Χίλμιρ Σνερ Γκούντνασον

Κάπου στην Ισλανδία, ένας εν αποστρατεία αστυνομικός πενθεί για την απώλεια της γυναίκας του. Όταν υποψιάζεται πως εκείνη είχε εραστή αποφασίζει να μάθει την αλήθεια με κάθε κόστος.

Μια ιστορία απώλειας και εκδίκησης από τον σκηνοθέτη του «Winter Brothers». Ο Πάλμασον διατυπώνει ένα ποίημα μίσους και αγάπης ταυτόχρονα, που έχει πολλαπλές αναγνώσεις και εξερευνά την επώδυνη δοκιμασία του ήρωα (ο συνταρακτικός Ινγκβαρ Σίγκουρντσον βραβεύτηκε στις Κάνες) ο οποίος βρίσκεται από την μια στιγμή στην άλλη αντιμέτωπος με τα πιο σκοτεινά συναισθήματα του.

Ντούλιτλ (Dolittle) (*)

Κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 2020 (106)

Σκηνοθεσία: Στίβεν Γκέιγκαν

Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζιούνορ, Αντόνιο Μπαντέρας, Μάικλ Σιν, Τζιμ Μπρόουντμεντ

Επτά χρόνια μετά το χαμό της συζύγου του, ο εκκεντρικός Δόκτορ Ντούλιτλ, ξακουστός γιατρός και κτηνίατρος της Βασίλισσας Βικτώρια, έχει απομονωθεί στην κατοικία του, με μοναδική συντροφιά τα εξωτικά του ζώα. Οταν όμως η νεαρή βασίλισσα αρρωσταίνει σοβαρά, ο Ντούλιτλ πρέπει να βρει το αντίδοτο.

Η τρελή κομπανία ζώων που περιλαμβάνει έναν ευαίσθητο γορίλα και μια κυνική στρουθοκάμηλο μεταξύ άλλων, είναι το όχημα για να δοκιμάσει την αλλαγή καριέρας ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζιούνορ και να περάσει από τα υπερηρωικά πεδία μάχης του «Iron man» σε σουρεαλιστικές καταστάσεις όπου το χιούμορ έχει τον πρώτο λόγο. Όχι και το πιο εύκολο πράγμα πάντως για τον αμερικανό σταρ σε μια κωμωδία που έχει τις στιγμές της κυρίως όταν τα ευφυή ζώα αναλαμβάνουν δράση.

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.