Οι «γαλάζιες» διαφημιστικές, το Κτηματολόγιο και η εισαγγελική έρευνα για τα 6,2 εκατ. ευρώ

Τα 4 εκατ. ευρώ από τα 6,2 δόθηκαν σε ΜΜΕ μέσω διαφημιστικών εταιρειών που είχαν προνομιακές σχέσεις με τη ΝΔ

ΝΔ σημαίες

Πριν από μερικές κλιμάκιο του ΣΔΟΕ παρουσία εισαγγελέα πραγματοποίησε έφοδο στα γραφεία της Κτηματολόγιο ΑΕ στην οδό Μεσογείων. Ο έλεγχος όπως είχε αποκαλύψει το Documento αφορούσε μεταξύ άλλων στα διαφημιστικά κονδύλια της περιόδου 2007 – 2012. Πρόκειται για κονδύλια εκατομμυρίων τα οποία δόθηκαν είτε απευθείας από την εταιρεία είτε μέσω διαφημιστικών εταιρειών σε ΜΜΕ για τις ανάγκες προβολής και διαφήμισης του Κτηματολογίου. Μόνο το 2008, όπως είχε αποκαλύψει το Documento δόθηκαν περί τα 6,2 εκατ. ευρώ. Το ερώτημα βέβαια που τίθεται και ερευνούν μεταξύ άλλων οι εισαγγελείς είναι κατά πόσο τα κονδύλια αυτά όντως έπρεπε να δοθούν ή εάν ξοδεύτηκαν υπερβολική χρήματα ουσιαστικά ζημιώνοντας την εταιρεία. Με λίγα λόγια εάν κάποια εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαν να μην είχαν δοθεί για μια διαδικασία όπως η κτηματογράφηση η οποία είναι υποχρεωτική και ούτως ή άλλως οι πολίτες θα έσπευδαν στις αρμόδιες υπηρεσίες. 

Το koutipandoras.gr αποκαλύπτει σήμερα το εσωτερικό σημείωμα που συνέταξε το 2012 η τότε προϊσταμένη του Τμήματος Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων «σχετικά με το πρόγραμμα προβολής και διαφήμισης που υλοποίησε η Κτηματολόγιο ΑΕ του 2018». Το σημείωμα απεστάλη στην τότε Γενική Διευθύντρια της εταιρείας έπειτα από ηλεκτρονικό μήνυμα που είχε σταλεί στις 7 Αυγούστου 2012. Όπως αναφέρεται στο επίμαχο έγγραφο η υλοποίηση του συγκεκριμένου επικοινωνιακού προγράμματος το 2008 αποφασίστηκε από το τότε ΔΣ έπειτα από εισήγηση της υπηρεσίας. Επρόκειτο για πρόγραμμα συνολικού ύψους 6,2 εκατ. ευρώ το οποίο απεστάλη προς έγκριση στον τότε υπουργό Επικρατείας αρχικά τον Οκτώβριο του 2007 ενώ, ακολούθησε νέα έγκριση του υπουργού Επικρατείας, «μετά την αναθεώρηση του επικοινωνιακού προγράμματος της εταιρείας, λόγω των παρατάσεων που δόθηκαν».

Τα 4 εκατ. ευρώ από τα 6,2 δόθηκαν σε ΜΜΕ μέσω διαφημιστικών εταιρειών οι οποίες πλειοδότησαν έπειτα από διαγωνισμούς που διενεργήθηκαν. Πρόκειται για τις εταιρείες Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία Πλήρων Υπηρεσιών και SPOT THOMPSON OMILOS ΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΕ. Πρόκειται για δύο εταιρείες οι οποίες είχαν προνομιακές σχέσεις με τη ΝΔ, καθώς ελάμβαναν προεκλογικές εκστρατείες της ΝΔ. Σε δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα με ημερομηνία 7 Ιουνίου 2004 εν όψει και των τότε ευρωεκλογών. Ο Κώστας Καραμανλής ήταν ήδη πρωθυπουργός από τις 7 Μαρτίου και η ΝΔ κυβέρνηση για πρώτη φορά έπειτα από 11 χρόνια. Στο δημοσίευμα της εφημερίδας γίνεται λόγος στα τηλεοπτικά σποτ που προετοίμαζαν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Η Spot Thompson αναφέρεται ως η εταιρεία που έχει αναλάβει την προετοιμασία αυτών της ΝΔ. 

«Τα τηλεοπτικά μηνύματα της N.Δ. χειρίζεται η εταιρεία Spot Thompson και σε γενικές γραμμές ακολουθείται ο άξονας των εθνικών εκλογών. H N.Δ. προχώρησε και πάλι σε μια «καμπάνια προσδοκιών» για την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων, ενώ το προφίλ του Κων. Καραμανλή αναδεικνύουν και αυτήν τη φορά «πρόσωπα της καθημερινής ζωής», που επιστρατεύονται από τη διαφημιστική εταιρεία. Εντός της εβδομάδας, εξάλλου, θα προβληθεί και σποτ με πρωταγωνιστή τον Κων. Καραμανλή, που θα αναφέρεται στο «διακύβευμα» των ευρωεκλογών» αναφέρεται χαρακτηριστικά.  Η ίδια εταιρεία είχε αναλάβει σποτ του κόμματος τόσο στις βουλευτικές εκλογές του 2000 όσο και το 2004. Το 2000 μάλιστα η Leousis Group ήταν αυτή που είχε αναλάβει τα έντυπα της καμπάνιας της ΝΔ. Συγκεκριμένα σε δημοσίευμα του Βήματος τον Απρίλιο του 2007 αναφέρεται πως  «η ΝΔ αναμένεται στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές να στηριχθεί για μία ακόμη φορά στη Civitas ΑΕ, αλλά και σε άλλες εταιρείες, όπως η Spot Thompson». Όπως επισημαίνεται μάλιστα στο δημοσίευμα «η Civitas είχε αναλάβει στις βουλευτικές εκλογές του 2004 το δημιουργικό τμήμα της διαφημιστικής εκστρατείας της ΝΔ, δηλαδή τον σχεδιασμό των ραδιοφωνικών μηνυμάτων και της έντυπης διαφήμισης, ενώ η Spot Thompson είχε αναλάβει την τηλεοπτική καμπάνια». Μάλιστα οι εταιρείες «Civitas και Spot Thompson είχαν στηρίξει επικοινωνιακά τη ΝΔ και στις εκλογές του 2000, ενώ τη φροντίδα των εντύπων είχε η εταιρεία Leoussis Group του διαφημιστή κ. Γ. Λεούση, ο οποίος θα συνεργαστεί και πάλι – εκτός απροόπτου – με τη ΝΔ». 

O πρώην συνεργάτης του Φλέσσα της Civitas 

H Civitas ανήκε στον γνωστό διαφημιστή Γιώργος Φλέσσας ο οποίος διατηρούσε προνομιακές σχέσεις με τη ΝΔ. Υπεύθυνος του τομέα επικοινωνίας της ΝΔ επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, μέλος του ΕΣΡ την περίοδο 1991 – 93, στέλεχος της ΟΝΝΕΔ επί Γεωργίου Ράλλη ο κ. Φλέσσας ίδρυσε τη Civitas το 1994. Η εταιρεία είχε αναλάβει προεκλογικές εκστρατείες της ΝΔ επί κυβερνήσεων Καραμανλή. Πρώην στενός συνεργάτης του κ. Φλέσσα ήταν ο σύμβουλος επικοινωνίας Βασίλης Κάββαλος. Το 2002 ο κ. Κάββαλος ίδρυσε την Stratacom AE. Πρόκειται για την εταιρεία η οποία συμμετείχε στον πρώτο διαγωνισμό της Κτηματολόγιο ΑΕ το 2007 της σύμβασης υπηρεσιών με τίτλο «Πληροφόρηση των πολιτών για την συμμετοχή τους στις διαδικασίες του έργου των Ενεργών Τίτλων’». Η ανάθεση θα γινόταν μέσω διαγωνισμού και η συνολική αξία της σύμβασης θα άγγιζε τα 500.000 ευρώ.  Ο  διαγωνισμός κατοχυρώθηκε τελικά στην Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία. Η αρμόδια Επιτροπή Διαπραγμάτευσης του Κτηματολογίου που ορίστηκε για το διαγωνισμό απέκλεισε την Stratacom AE από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας επειδή «έχει παρέμβει αυθαιρέτως παραλλάσσοντας τη μορφή και το περιεχόμενο του έντυπου Α». Ένα λάθος που άριστοι γνώστες της διαφημιστικής αγοράς χαρακτήρισαν ως παιδιαρώδες. 

Ο δεύτερος διαγωνισμός και η SPOT THOMPSON 

Το Νοέμβριο του 2007 η Κτηματολόγιο ΑΕ προχώρησε στην προκήρυξη και δεύτερου διαγωνισμού για τις ανάγκες προβολής της εταιρείας. Ο διαγωνισμός έφερε τίτλο «Δημοσιότητα, Προβολή, πληροφόρηση για το έργο της Κτηματολόγιο ΑΕ – πληροφόρηση των πολιτών για το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου»  με προϋπολογισμό που άγγιξε τα 3,2 εκατ. ευρώ. Στο διαγωνισμό έλαβαν μέρος τρεις εταιρείες. Η Olympic DDB AE Όμιλος Επικοινωνίας Παροχής Υπηρεσιών και Συμμετοχών, η MaCann Erickson Διαφημιστική Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία και η Spot Thompson Όμιλος Ολικής Επικοινωνίας ΑΕ. Ο διαγωνισμός, κατοχυρώθηκε στην Spot Thompson στις 29 Φεβρουαρίου 2008. Η απόφαση αυτή προκάλεσε την αντίδραση της Olympic DDB AE η οποία λίγες μέρες μετά κατέθεσε προσφυγή σε βάρος της απόφασης ζητώντας μεταξύ άλλων να «απορριφθεί η προσφορά της Spot Thompson» και να κατοχυρωθεί στην ίδια. Μάλιστα στην προσφυγή γινόταν λόγος για «ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά» κάτι που σύμφωνα με την προσφυγή της Olympic DDB AE θα έπρεπε να καλέσει η Κτηματολόγιο για να δώσει διευκρινίσεις. Η προσφυγή απορρίφθηκε από το τότε ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ, έπειτα από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης του Διαγωνισμού. Η εταιρεία ανέλαβε να «μοιράσει» τα διαφημιστικά κονδύλια της Κτηματολόγιο ΑΕ.

ΜΜΕ που ευνοήθηκαν 

Εκτός όμως από τα διαφημιστικά κονδύλια που δόθηκαν μέσω των δύο εταιρειών στο μικροσκόπιο του ΣΔΟΕ και των εισαγγελικών αρχών τίθενται και ακόμη 2,35 εκατ. ευρώ που δόθηκαν απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ σε ΜΜΕ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Κτηματολόγιο ΑΕ, από τα 2,352 εκατ. ευρώ, τα 965.558 δόθηκαν για την αγορά χρόνου σε τηλεοπτικά ΜΜΕ, τα 313.256 σε ραδιοφωνικά και τα 1,073 εκατ. ευρώ σε έντυπα ΜΜΕ. Ένα ακόμη ερώτημα που τίθεται έχει να κάνει με το που διανεμήθηκαν τα διαφημιστικά κονδύλια τόσο από τις δύο εταιρείες όσο και απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ. Εάν υπήρξαν δηλαδή περιπτώσεις ΜΜΕ φίλα προσκείμενων στην τότε κυβέρνηση με χαμηλές κυκλοφορίες που έλαβαν δυσανάλογα υψηλή διαφήμιση σε σχέση με άλλα ΜΜΕ με υψηλότερη κυκλοφορία και απήχηση. To Documento έχει πραγματοποιήσει σχετική έρευνα και σύντομα αναμένεται να δημοσιοποιήσει αναλυτικά τα ποσά που έλαβαν διάφορα ΜΜΕ. Ποσά που σε κάποιες περιπτώσεις δεν αντιστοιχούν στις κυκλοφορίες. Υπάρχουν δηλαδή περιπτώσεις όπου φίλα προσκείμενα στην κυβέρνηση ΜΜΕ ευνοήθηκαν σε σχέση με αντιπολιτευόμενα. 

Η Αλεξία Μπακογιάννη υπέβαλλε μήνυση στον Στέφανο Χίο– Καταγγέλλει φραστική επίθεση

Αλεξια

Η Αλεξία Μπακογιάννη υπέβαλλε μήνυση στον Στέφανο Χίο– Καταγγέλλει φραστική επίθεση

«Θερμό επεισόδιο» καταγράφηκε σε γνωστό καφέ της Αθήνας, το μεσημέρι της Τετάρτης, μεταξύ της Αλεξίας…