Newsroom

Newsroom

Οι Cosmesi από την Ιταλία έρχονται στο MIRFestival και μιλούν στο koutipandoras.gr για μία "μαύρη" εποχή

Οι Ιταλοί Cosmesi ακροβατούν μεταξύ σκηνής και εικόνας προτείνοντας ένα έργο ανάμεσα σε σκηνική περφόρμανς, animation, θέατρο σκιών και video game.

585002561dc524f00b8b48c7

Το PERIODONERO είναι μια αλληλουχία μαύρων εικόνων σε λευκό φόντο, που με τη λογική του animation φέρνουν στην επιφάνεια το παράλογο ενός κόσμου στον οποίο ό,τι μπορεί να πάει στραβά θα πάει, μέχρι που όλα θα φαγωθούν από το σκοτάδι, για να ξαναρχίσουν από την αρχή… Με αφορμή, τη σημερινή τους παράσταση στο MIRFestival (Τριανόν, 20:30), μιλούν στο koutipandoras.gr για τη δουλειά τους, την ανάγκη για έρευνα, πείραμα και φαντασία, αλλά και τις πρώτες τους εντυπώσεις από την Αθήνα.

Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Ζαργάνη

PERIODONERO:. Μια μαύρη κωμωδία για μια “μαύρη” περίοδο. Τι θα παρουσιάσετε στο MIRFESTIVAL;

Το έργο αυτό δημιουργήθηκε το 2008 και είναι για εμάς σαν ένα λευκό φύλλο χαρτιού. Αυτή ήταν η αρχή της σκέψης μας σχετικά με το “μαύρο”. Μία απλή δομή, ορθογώνια, επίπεδη και φωτεινή, ένας χώρος που θα δεχθεί “επίθεση” από μαύρες φόρμες. Προσπαθούμε να περιγράψουμε την κατάσταση των πραγμάτων σε πολύ αρχικό στάδιο, πριν από όλα τα γεγονότα, πριν από το όραμα, πριν από όλες τις λέξεις. Ένας τοίχος με φως, μία ασπρόμαυρη οθόνη, ένας χώρος που είναι καθαρά εννοιολογικός. Αυτή τη φορά, η δουλειά μας απλώνεται προς τα έξω και χάνει όλο της το βάθος, μετατρέπεται σε ένα λευκό φύλλο, το οποίο φέρει τα σήματα των “μαύρων” γεγονότων και κινήσεων. Μια σειρά από σχηματοποιημένες παραστάσεις ανάμεσα σε βιντεοπαιχνίδια και κινούμενα σχέδια, που ρέουν σαν ένα κομμάτι μουσικής με χαμηλές νότες. Και παράλληλα, η μαύρη περίοδος που εξελίσσεται κάτω από τα μάτια μας, σε μία οθόνη με εναλλαγές γραφικών και κειμένου. Η αρνητικότητα, τόσο αφηρημένη και κυριολεκτική, ακολουθεί της αντανακλάσεις της σε έναν χώρο και χρόνο που οπτικοποιείται μέσω της οθόνης.

Μια λευκή οθόνη γίνεται το φόντο όπου προβάλλονται ασπρόμαυρες εικόνες σε μια αέναη μεταμόρφωση, ενώ μια περφόρμερ-σκιά μπαινοβγαίνει στον δισδιάστατο κόσμο. Πότε πίσω από την οθόνη σαν μια σκιά ανάμεσα στις σκιές, πότε μπροστά από αυτήν προσπαθώντας να μεταφέρει στον τρισδιάστατο χώρο τα απομεινάρια των δισδιάστατων εικόνων στις οποίες μπαινοβγαίνει, η περφόρμερ μοιάζει με ηρωίδα κόμικς που προσπαθεί να βάλει σε τάξη τον ασπρόμαυρο κόσμο της χωρίς όμως να το κατορθώνει.

Η μαύρη περίοδος είναι αυτή όπου τα πάντα μπορούν να πάνε στραβά και θα πάνε στραβά γιατί κάθε επιμέρους στοιχείο είναι μαύρο για να γεννηθούν ξανά από την αρχή.

Πως ισορροπείτε ανάμεσα στη σκηνή και την εικόνα;

Eva: Είμαι και εγώ μία εικόνα, μία σκιά ανάμεσα σε άλλες σκιές, και η σκιά μου είναι το μόνο πράγμα που είναι αληθινό. Είμαι μία μαύρη σιλουέτα που σταματάει το φως. Είμαι σαν τις άλλες σκιές, αλλά πιο σκοτεινή.

Nicola: Δουλεύουμε περισσότερο με εικόνες και όχι με κείμενο γιατί και οι δύο έχουμε αντίστοιχη παιδεία και εκπαιδευτικό υπόβαθρο. Χρησιμοποιούμε εικόνες για την κατασκευή υβριδικών μορφών. 

Πως καταφέρνετε και συνδυάζετε τόσα διαφορετικά είδη όπως το θέατρο σκιών, τα κινούμενα σχέδια, τα video games;

Eva: Είναι μία συνεχής διαπραγμάτευση ανάμεσα σε διαφορετικά πλαίσια σκέψης. Πάντα προσπαθούμε να ανακαλύψουμε το καθοριστικό σημείο για να δώσουμε στην παράσταση μας αυτό που είναι απαραίτητο: μια λέξη, μια χειρονομία, ένα χρώμα, μία εικόνα. Αυτό είναι μία χρήσιμη διαδικασία προκειμένου να μεταφέρουμε την αίσθηση του έργου.

Νicola: Η ομάδα μας βασίζεται στη συνεργασία ανάμεσα στους καλλιτέχνες όχι μόνο σε τεχνικό επίπεδο. Ο καθένας από εμάς είναι ένα κομμάτι του έργου, ένα ενεργό κομμάτι που έχει τη δική του φωνή. Για το PERIODONERO, το κομμάτι του animation δημιουργήθηκε από έναν ιταλό καλλιτέχνη που ζει στο Λονδίνο τον KABU.

Πείτε μας λίγα λόγια για τους Cosmesi. Πως θα περιγράφατε την ταυτότητα σας;

Είμαστε μία πειραματική ομάδα που ιδρύθηκε το 2001 από την Eva Geatti και τον Nicola Toffolini, με σκοπό να εμπλακούμε στην έρευνα γύρω από το θέατρο όσο το δυνατόν περισσότερο. H Cosmesi είναι πρακτική που βασίζεται στην καλλιτεχνική έρευνα της ομάδας, στην οποία δύο εικαστικοί καλλιτέχνες επικεντρώνονται στη θεατρική γλώσσα και τις διάφορες πτυχές της, στη διάλυση των ορίων ανάμεσα στις εικαστικές τέχνες και το θέατρο. Το θέατρο γίνεται έτσι ένας ελεύθερος χώρος για το πείραμα και τη συμμετοχή της οπτικοποιημένης φαντασίας. Ως ομάδα, έχουμε συμμετάσχει σε πολλά εθνικά και διεθνή φεστιβάλ στη Μόσχα, την Τεχεράνη και άλλες πόλεις και έχουμε συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες στην Ιταλία και το εξωτερικό.

Ποιες είναι για εσάς οι πιο σημαντικές πηγές έμπνευσης;

Nicola: Η διάθεση που αισθάνομαι όταν περπατάω στο δρόμο και βρίσκομαι ανάμεσα στο πλήθος. Είναι μία πηγή ενέργειας που μας ωθεί στη δημιουργία.

Eva: Το ίδιο και για μένα. Οι άνθρωποι είναι η πιο σημαντική πηγή έμπνευσης.

Ποιες είναι οι μέχρι τώρα εντυπώσεις σας από το ταξίδι σας στην Αθήνα; Υπάρχουν κοινά σημεία με την Ιταλία;

Nicola: Μπορώ να δω μερικές πολύ σημαντικές ομοιότητες, αλλά και διαφορές και μεγάλες εσωτερικές αντιθέσεις. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα είδα αρκετές ελληνικές ταινίες και με έναν διαφορετικό τρόπο όλες θίγουν το ζήτημα της βίας.

Eva: Για μένα η ιδέα αυτής της πόλης, γεννάει μέσα μου έναν μύθο. Όταν ήμουν έφηβη ήμουν ερωτευμένη με τους Warhol, Beuys, Manzoni. Μισούσα την κλασική τέχνη, τώρα όμως μου συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Είμαι πραγματικά γοητευμένη από την ιστορία και αυτή η πόλη έχει έντονα τα σημάδια του πολιτισμού από τον οποίο γεννήθηκε. Υπάρχουν πολλά αρχαία έργα τέχνης που συνδυάζονται με τη σύγχρονη ζωή. Και αυτό είναι εκπληκτικό για μένα. 


Ιδέα, δραματουργία και σχεδιασμός σκηνικού: Eva Geatti & Nicola Toffolini

σε συνεργασία με:

Video animation: Emanuele Kabu & Olivia Toffolini

Interactive programming, AV processing: Frank Halbig & Olivia Toffolini

Video graphics: danXzen

Θραύσματα ήχου: Frank Halbig, carlomargot & Rotorvator

Τεχνικοί: Marcello Batelli, Michele Bazzana & Giovanni Marocco

Παραγωγή: Cosmesi /// Συμπαραγωγή: CSS Teatro stabile di innovazione del Friuli Venezia Giulia και Centrale FIES /// Με την τεχνική υποστήριξη του ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe

Info:

PERIODONERO

13 Δεκ., 20:30 /// Τριανόν

Εβγαλε είδηση το Ρομπότ Σοφία: «Αυτόνομο κρατίδιο θα μπορούσε να ειναι η Κρήτη»

σοφια

Εβγαλε είδηση το Ρομπότ Σοφία: «Αυτόνομο κρατίδιο θα μπορούσε να ειναι η Κρήτη»

Θεωρείται τοπιο διάσημο κατασκεύασμα της τεχνητής νοημοσύνης αλλά...μάλλον είπε κάτι που κυοφορείται χρόνια στην Κρήτη

«Καμπανάκι» του ΕΟΦ που διαφημίζεται για τους πόνους των αρθρώσεων -«Μην το χρησιμοποιήσετε»

eof

«Καμπανάκι» του ΕΟΦ που διαφημίζεται για τους πόνους των αρθρώσεων -«Μην το χρησιμοποιήσετε»

Το σκεύασμα αυτό δεν είναι εγκεκριμένο φαρμακευτικό προϊόν και ως εκ τούτου δεν έχει αξιολογηθεί…