Οι «Αιώνιοι» της Marvel αναζητούν αδίκως λόγο ύπαρξης

Το νέο χλιαρό πρότζεκτ της Marvel με τους εξωγήινους υπερήρωες απέναντι στο ψυχολογικό θρίλερ του Έντγκαρ Ράιτ που μας μεταφέρει στο Λονδίνο των 60ς.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης 04/11/2021 | 13:36

Συνέβη στο Σόχο (Last night in Soho) (***)

Θρίλερ φαντασίας βρετανικής παραγωγής 2021 (116)

Σκηνοθεσία: Έντγκαρ Ράιτ Πρωταγωνιστούν: Tομασίν ΜακΚένζι, Ανια Τέιλορ-Τζόι, Ματ Σμιθ, Νταϊάνα Ριγκ, Τέρενς Σταμπ

Ένα νεαρό κορίτσι, παθιασμένο με τη μόδα και τα Swinging sixties βρίσκεται με κάποιο ανεξήγητο τρόπο στην αγαπημένη της εποχή. Αλλά η δεκαετία του 1960 στο Λονδίνο δεν είναι ότι ακριβώς φαντάζεται και το είδωλό της που βλέπει στον καθρέφτη (μια φιλόδοξη στάρλετ που πέφτει θύμα ενός αδίστακτου νταβατζή) ζει μια επίγεια κόλαση από την οποία δεν φαίνεται να υπάρχει διαφυγή.

Δυνατή ιδέα, εκτελεσμένη με έμπνευση από τον δημιουργό του «Baby driver», ο οποίος βρίσκει την μαγική συνταγή για να συνδέει τους δύο ξένους κόσμους με απαράμιλλη δεξιοτεχνία και κομψότητα. Οι σκηνές που το Swinging London, με την ξέφρενη μουσική, το ρετρό στυλ και την μοντέρνα μόδα ζωντανεύουν στα έκπληκτα μάτια της νεαρής επαρχιωτοπούλας που φτάνει στο σύγχρονο Λονδίνο με το όνειρο της καριέρας στο χώρο της υψηλής ραπτικής, είναι μακράν οι καλύτερες του φιλμ. Το ψυχολογικό θρίλερ με τις κοινωνικές αναφορές που χτίζει ο Έντγκαρ Ράιτ γύρω από την ιστορία μιας νεαρής κοπέλας που έχει πάθος με το σχέδιο μόδας και αποκτά μυστηριωδώς την ικανότητα να ταξιδέψει στο χρόνο, έχει δάνεια από μεγάλους μετρ του είδους. Τα «Αποστροφή» και «Ένοικος» του Ρομάν Πολάνσκι είναι δύο φιλμ που έχει προφανώς στο νου του ο Ράιτ καθώς χτίζει την ατμόσφαιρα αστικού τρόμου, ενώ η ιστορία ολοκληρώνεται με ένα ανεξέλεγκτο αιματοκύλισμα που θα έκανε τον Ντάριο Αρζέντο να χειροκροτήσει με ενθουσιασμό. Βέβαια από ένα σημείο και μετά ο Ράιτ ξεμένει από ιδέες – εξαιρείται η ανατροπή στο φινάλε- αλλά σε όλη την υπόλοιπη διάρκεια του έργου, η προσήλωση του στην σύγκρουση των δύο κόσμων που αναδεικνύουν ένα αιχμηρό σχολιασμό για την αλλαγή του ρόλου και της θέσης της γυναίκας στο πέρασμα των χρόνων, δίνει το κατάλληλο καύσιμο για να μπει η ταινία στη λίστα των φρέσκων φιλμ φαντασίας που έχουν κάτι παραπάνω να πουν.

Eternals (**)

Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2021 (157)

Σκηνοθεσία: Κλόι Ζάο Πρωταγωνιστούν: Σάλμα Χάγιεκ, Αντζελίνα Τζολί, Κιτ Χάρινγκτον, Μπάρι Κίγκαν, Ρίτσαρντ Μάντεν, Τζέμα Τσαν, Κουμάιλ Ναντζιάνι, Λόρεν Ρίντλοφ

Για περισσότερο από 7000 χρόνια οι εξωγήινοι φύλακες της Γης «Αιώνιοι» προστατεύουν τους ανθρώπους από τους τρομακτικούς Παράκλητους. Τους τελευταίους έξι αιώνες επικρατεί ειρήνη αλλά ένας νέος πανίσχυρος εχθρός εμφανίζεται και υποχρεώνει τους Αιώνιους να ενωθούν ξανά.

Ανακάτεμα αρχαιοελληνικών μύθων (η Τζολί είναι η Θήνα προστάτιδα της Αθήνας και θεά του πολέμου!) και ιστορικών γεγονότων, με ένα πασπάλισμα λυρισμού και αλτρουισμού για να γίνεται πιο χωνευτή η εξωγήινη προέλευση της ιστορίας. Όμως η επιλογή της Κλόι Ζάι ( ο οσκαρικός θρίαμβος για τη «Χώρα των Νομάδων» τώρα εξαργυρώνεται) είναι μάλλον άστοχη καθώς δεν φέρνει την φρεσκάδα που περίμεναν οι παραγωγοί της Marvel. Πολλά κλισέ, βαρετοί χαρακτήρες, ανούσιο θέαμα.

Το ταξίδι (Charter) (**)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2020 (94)

Σκηνοθεσία: Αμάντα Κέρνελ Πρωταγωνιστούν: Ανε Νταλ Τορπ, Σβέριρ Γκούντασον, Εβα Μελάντερ

Η χωρισμένη Άλις αρπάζει τα παιδιά της που ζουν με τον πατέρα τους και πηγαίνει μαζί τους για μια βδομάδα διακοπές στις Κανάριες Νήσους.
Μια τυπική ιστορία διαζυγίου αποκτά μια απροσδιόριστη ένταση που πηγάζει από τα κίνητρα και κυρίως την συμπεριφορά της Άλις. Η χαρακτηριστική σκανδιναβική αποστασιοποίηση προσδίδει στην ταινία μια υφή μυστηρίου με τα δραματικά ξεσπάσματα να έρχονται απρόσμενα. Σε πολλά σημεία όμως το σενάριο είναι χωρίς περαιτέρω εκπλήξεις και η χαμηλότονη γραφή οριακά δεν γίνεται και βαρετή. Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Σάντανς και πρόταση της Σουηδίας για τα φετινά βραβεία Όσκαρ.

Red notice (*)

Κωμική περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2021 (115)

Σκηνοθεσία: Ρόσον Μάρσαλ Θέρμπερ Πρωταγωνιστούν: Γκαλ Γκαντότ, Ντουέιν Τζόνσον, Ράιαν Ρέινολντς.

Ο Τζον Χάρτλι αναλαμβάνει για λογαριασμό της Ιντερπόλ να συλλάβει ληστές τέχνης. Ύστερα από μια παγίδα που του στήνουν αναγκάζεται να συνεργαστεί με έναν επίδοξο απατεώνα, τον Νόλαν Μπουθ με στόχο να πιάσουν την πιο περιζήτητη ληστή έργων τέχνης, με το όνομα “The Bishop”.

Ρουτινιάρικο θέαμα, προβλέψιμη περιπέτεια κατηγορίας φτερού, κωμικά αστεία που με το ζόρι βγάζουν λίγο γέλιο. Η νέα παραγωγή του Netflix ακολουθεί πιστά την εμπορική γραφή που συνδυάζει τα μεγάλα ονόματα με την χλιαρή εκμετάλλευση τους. Η κωμική χημεία των Ντουέιν Τζόνσον- Ράιαν Ρέινολντς κάπως λειτουργεί και είναι το μόνο συν που θα βρείτε στο φιλμ που σε λίγο καιρό θα είναι στο νο1 της streaming πλατφόρμας.

Το Βιβλίο των εικόνων (Le Livre d’ Image) (**)

Σινεφίλ, συμπαραγωγής Γαλλίας-Ελβετίας 2018 (84’)

Σκηνοθεσία- σενάριο: Ζαν-Λικ Γκοντάρ Πρωταγωνιστούν: Ζαν-Λικ Γκοντάρ (φωνή), Ντιμιτρί Μπαζίλ, Ζαν-Πιερ Γκος

Ο ίδιος ο δημιουργός περιγράφοντας την ταινία του, εν όψει του Φεστιβάλ των Καννών όπου τον τίμησε με ειδικό Χρυσό Φοίνικα, έγραφε: «Τίποτα παραπάνω. Παρά μόνο σιωπή. Τίποτα περισσότερο. Παρά μόνο ένα επαναστατικό τραγούδι. Μία ιστορία σε πέντε πράξεις, όσα και τα δάχτυλα ενός χεριού»

Avant garde φιλμ που θα συνεπάρει τους φαν του Γκοντάρ και θα αφήσει παντελώς αδιάφορους όλους τους υπόλοιπους. Χαοτικό, χωρίς πλοκή και ένα συνονθύλευμα εικόνων και σκέψεων που μετατρέπεται σε ένα φιλοσοφικό και πολιτικό μανιφέστο βγαλμένο από το πνεύμα της Γαλλικής Επανάστασης. Ο Γκοντάρ εξαπολύει δριμύ κατηγορώ στον δυτικό πολιτισμό και την παρακμή του, στον δυτικό ιμπεριαλισμό έναντι της Ανατολής, σε μια ταινία που γίνεται «κάλεσμα στα όπλα».