ΗΛ

Ηρακλής Λογοθέτης

Ο Σοφοκλής, ο Σαρτρ, ο Κόπολα και η Κιτσοπούλου

Μόνο να γράφεις τ’ ‘όνομά σου…

σφηκες12

Πρώτη και απαράβατη υποχρέωση ενός δημιουργού που σέβεται τον εαυτό του και το κοινό, είναι να υπογράφει το έργο του κι όχι να κάνει κηδεία με ξένα κόλλυβα. Αυτό ισχύει ανεξαιρέτως, τόσο για συγγραφείς που μεταγράφουν με τα δικά τους μέσα ένα παλαιό κείμενο, όσο και για σκηνοθέτες που  αποδίδουν σε ριζικά διαφορετικό συγκείμενο ένα κλασικό έργο.

Ο Σάρτρ κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στη Γαλλία, έγραψε τις Μύγες εμπνεόμενος από τον μύθο των Ατρειδών και την Ορέστεια. Κράτησε τους ήρωες του πρωτοτύπου αλλά δεν φόρτωσε τις απόψεις του στον Αισχύλο. Τις υπερασπίστηκε υπογράφοντας το έργο του. Την ίδια περίοδο ο Ανούιγ έγραψε μία Αντιγόνη στην οποία ο Κρέων βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουσή του με την ηρωίδα. Δεν κρύφτηκε όμως πίσω από τον χιτώνα του Σοφοκλή, βγήκε μπροστά με τ’ όνομά του. Ο Μποστ, στα καθ’ ημάς, έγραψε τη δική του απολαυστική Μήδεια αλλά δεν πούλησε τσαμπουκά αρπαγμένος από τα μπατζάκια του Ευριπίδη.

Τα ίδια με το θέατρο ισχύουν και στον κινηματογράφο. Η σύγχρονη μεταφορά της Φαίδρας από τον Ντασέν τηρεί σαφείς αποστάσεις από το αρχαίο κείμενο και ο σκηνοθέτης επωμίζεται ονομαστικά τις συνέπειές τους. Ο Κουροσάβα δεν ισχυρίστηκε ότι σκηνοθέτησε στην οθόνη τον Βασιλιά Ληρ του Σαίξπηρ. Προίκισε το Ραν με το προσωπικό του ύφος και δεν επιφόρτισε τον ελισαβετιανό δραματουργό με τις δυναστικές διαμάχες της Ιαπωνίας του 16ου αιώνα. Ούτε ο Κόπολα, που στήριξε την ταινία του Αποκάλυψη Τώρα στο μυθιστόρημα Η Καρδιά του Σκότους, καταχράστηκε το όνομα του Τζόζεφ Κόνραντ αλλά βγήκε στο ξέφωτο με το δικό του.

Παρόμοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά και όλα συγκλίνουν στο αυτονόητο: οι άξιοι δημιουργοί, αποδίδουν στην πηγή των εμπνεύσεών τους τις νενομισμένες τιμές και αναγνωρίζουν τις οφειλές τους σε παλαιότερους συγγραφείς, παράλληλα όμως έχουν το θάρρος της γνώμης τους και την υποστηρίζουν με την υπογραφή τους. Οι ασήμαντοι αντιθέτως, επιστρατεύουν ως αχθοφόρους των μικροτήτων τους μεγάλα ονόματα. Χρησιμοποιούν ως επικοινωνιακό περιτύλιγμα έναν συγγραφέα εγνωσμένου κύρους και κρύβονται πίσω από την προσωπίδα του. Έτσι, θρασύδειλα και υπό το πρόσχημα μιας «ελεύθερης διασκευής» που έχει ελάχιστη σχέση με το πρωτότυπο, μπαίνουν λαθραία στο θέατρο ή σε άλλους καλλιτεχνικούς χώρους και ασχημονούν ανενόχλητοι.

-Ο Ηρακλής Λογοθέτης είναι συγγραφέας και κριτικός θεάτρου

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Τραγωδία στην Κένυα: Τουλάχιστον 45 οι νεκροί από κατάρρευση φράγματος – Υπάρχουν ακόμη παγιδευμένοι στη λάσπη (Eικόνες)

AP24120324819137

Τραγωδία στην Κένυα: Τουλάχιστον 45 οι νεκροί από κατάρρευση φράγματος – Υπάρχουν ακόμη παγιδευμένοι στη λάσπη (Eικόνες)

«Υπάρχουν άλλοι παγιδευμένοι στη λάσπη που εργαζόμαστε για να ανασύρουμε» - Η χώρα πλήττεται από…

Σοκάρει η Δήμητρα Λιάνη για τον Νίκο Παπανδρέου: «Έλυσε τη ζώνη και έκανε ότι θα με χτυπήσει» (video)

profile player 960x540 25

Σοκάρει η Δήμητρα Λιάνη για τον Νίκο Παπανδρέου: «Έλυσε τη ζώνη και έκανε ότι θα με χτυπήσει» (video)

«Του Ανδρέα Παπανδρέου του έλειπε η τρυφερότητα, του έλειπε η αγάπη» ανέφερε η Δήμητρα Λιάνη

Οργισμένη επιστολή των Αγγειοχειρουργών Ελλάδας κατά του Καλλιάνου – Ζητούν παρέμβαση Μητσοτάκη

6084787 2

Οργισμένη επιστολή των Αγγειοχειρουργών Ελλάδας κατά του Καλλιάνου – Ζητούν παρέμβαση Μητσοτάκη

«Με ανησυχία και απογοήτευση παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες να εξελίσσεται μία απίστευτη κατάσταση ανεπίτρεπτης επίθεσης…

Μάτι: Οργισμένες αντιδράσεις από συγγενείς των θυμάτων – Πέταξαν καρέκλα… «Τσίπα δεν έχετε;» (video)

6207733

Μάτι: Οργισμένες αντιδράσεις από συγγενείς των θυμάτων – Πέταξαν καρέκλα… «Τσίπα δεν έχετε;» (video)

Συγγενείς άρχισαν να πετούν καρέκλες και να απευθύνονται προς τους κατηγορούμενους