"Ο ουρανός και… Το παντελόνι του" – Nένα Μεντή και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη ενώνουν για πρώτη φορά τη φωνή τους σε ενιαία παράσταση.

5aeb466d1dc52491518b456a

Στον μονόλογο «Αυτός και το παντελόνι του», γραμμένος εξήντα χρόνια πριν και στο μονοπρόσωπο έργο «Ο ουρανός κατακόκκινος» – που φέτος συμπληρώνονται είκοσι χρόνια από το πρώτο του ανέβασμα – ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη αντίστοιχα επαληθεύουν για μια ακόμη φορά τη διαχρονικότητα της υπαινικτικής γραφής τους.

«Αυτός» (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) – παρά το γεγονός ότι δεν έχει ούτε όνομα – και η Σοφία Αποστόλου (Νένα Μεντή) – «πρώην καθηγήτρια, απολυθείσα λόγω αλκοολισμού» και «μητέρα φυλακισμένου» – αφηγούνται την προσωπική τους ιστορία με υποδόριο χιούμορ και ευαισθησία στην έκφραση της συναισθηματικής μνήμης τους και «ξεχωρίζουν». Εξακολουθούν να «ξεχωρίζουν» ακόμη, τόσο που αναρωτιόμαστε κατά πόσο έχει αλλάξει η δημόσια σφαίρα του σύγχρονου νεοελληνικού μας βίου.

Ο Μάνος Καρατζογιάννης – σκηνοθέτης της παράστασης αυτής- σημειώνει χαρακτηριστικά:

«Ο ουρανός και… Το παντελόνι του» – Δύο διεθνείς ελληνικές φωνές

Ο «πατέρας» και η «μάνα» του νεοελληνικού θεάτρου: ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη ενώνουν για πρώτη φορά τη φωνή τους σε ενιαία παράσταση.

Παρά το γεγονός ότι στην νεοελληνική κοινωνία συνηθίζεται να δημιουργούνται οπαδοί και δίπολα σε όλες σχεδόν τις εκφάνσεις της τέχνης είναι πλέον αντιληπτό ότι αρκετά κοινά στοιχεία χαρακτηρίζουν τους δύο κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς στον πυρήνα της δραματουργίας τους.

Θεματική των έργων τους η μοναξιά, η ενοχή, τα τραύματα και τα αδιέξοδα του Έλληνα των μεταπολεμικών χρόνων, το νέο αστικό τοπίο, οι εθνικές και προσωπικές μας διαψεύσεις. Αν η πνευματική καταγωγή του Καμπανέλλη, όπως την ορίζει ο ίδιος σε συνέντευξή του είναι το στρατόπεδο εννοώντας το Μαντχάουζεν, η πνευματική αφετηρία της Αναγνωστάκη είναι σίγουρα ο εμφύλιος μια και υπάρχει ως ιστορική αναφορά σχεδόν στο σύνολο της δραματουργίας της.

Παρ’ όλο που το έργο και των δύο συγγραφέων εμπνέεται από οικεία δεινά παραμένει αποκαλυπτικό για οποιονδήποτε έχει ζήσει ακόμη και σε τελείως διαφορετικές γεωγραφικές, ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες.

Στον μονόλογο «Αυτός και το παντελόνι του», γραμμένο εξήντα χρόνια πριν, και στο μονοπρόσωπο έργο «Ο ουρανός κατακόκκινος» – που φέτος συμπληρώνονται είκοσι χρόνια από το πρώτο του ανέβασμα – ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη αντίστοιχα επαληθεύουν για μια ακόμη φορά τη διαχρονικότητα της υπαινικτικής γραφής τους.

«Αυτός» (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) – παρά το γεγονός ότι δεν έχει ούτε όνομα – και η Σοφία Αποστόλου (Νένα Μεντή) – «πρώην καθηγήτρια, απολυθείσα λόγω αλκοολισμού» και «μητέρα φυλακισμένου» – αφηγούνται την προσωπική τους ιστορία με υποδόριο χιούμορ και ευαισθησία στην έκφραση της συναισθηματικής μνήμης τους και «ξεχωρίζουν». Εξακολουθούν να «ξεχωρίζουν» ακόμη, τόσο που αναρωτιόμαστε κατά πόσο έχει αλλάξει η δημόσια σφαίρα του σύγχρονου νεοελληνικού μας βίου.

Η ανάγκη Αυτού στο πρώτο μονόπρακτο «να έχει έναν άνθρωπο» και η «ροπή προς το κακό» της ανθρώπινης φύσης στο δεύτερο γίνονται αφορμή οι ήρωες να έρθουν πιο κοντά, έστω και νοητά, στα πιο αγαπημένα τους αλλά απόντα, για διαφορετικούς λόγους, πρόσωπα: σε μάνα και γιο αντίστοιχα. Μέσα από την ηχηρή τους απουσία τα σκηνικά πρόσωπα τακτοποιούν τους εσωτερικούς τους λογαριασμούς, διαφοροποιούνται έστω και για λίγο από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο και «κάνουν τη δική τους επανάσταση».

Ο τίτλος της παράστασης παραπέμπει στο γνωστό ποίημα του Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι «Σύννεφο με παντελόνια», όπου ο Ρώσος ποιητής πραγματεύεται τα θέματα του έρωτα, της επανάστασης και της τέχνης.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης. Σκηνογράφος: Γιάννης Αρβανίτης. Μουσική: Αντώνης Παπακωνσταντίνου. Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου. Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Φωτογράφος: Πάνος Γιαννακόπουλος. Μακιγιάζ: Make Up Lab by Yiannis Marketakis. Βοηθός Σκηνογράφου: Ζώης Οικονόμου. Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανδρέας Ανδρέου. Γραφίστας: Κωνσταντίνος Γεωργαντάς. Διεύθυνση παραγωγής: Δημήτρης Κουκάς,

Παραστάσεις: Από 11 Μαΐου 2018 έως 3 Ιουνίου 2018.Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00. Κυριακή στις 20:00. Εισιτήριο: Κανονικό: 15€, Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65: 12€, Ανέργων: 8€. Διάρκεια: 80 λεπτά. Χώρος: Θέατρο Σταθμός. Διεύθυνση: Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (Μετρό Μεταξουργείο). Τηλέφωνο επικοινωνίας: 211 40 36 322

Συγκλονίζει η σύζυγος του Καλλιάνου: «Δεν είναι καλά ψυχολογικά, έχουν στερέψει τα δάκρυα» (Video)

kallianos copy 4

Συγκλονίζει η σύζυγος του Καλλιάνου: «Δεν είναι καλά ψυχολογικά, έχουν στερέψει τα δάκρυα» (Video)

«Είναι στο αυτοκίνητο, κάνει βόλτες, δε μπορεί να ηρεμήσει, δεν τον χωράει ο τόπος. Δεν…

Πλακιάς για Φλέσσα: «Εγώ τα παιδιά μου φοιτήτριες τα έστειλα – Δεν φταίω και δεν σκότωσα κανέναν»

InCollage 20240425 140114310

Πλακιάς για Φλέσσα: «Εγώ τα παιδιά μου φοιτήτριες τα έστειλα – Δεν φταίω και δεν σκότωσα κανέναν»

«Θα ήθελα να μην αναφέρετε πάλι το όνομα ΤΕΜΠΗ ,δεν γνωρίζετε μην μιλάτε», τόνισε ο…

Δίκη Ιάσονα: «Φτου σου, ψεύτη» – Χαμός στην αίθουσα μετά την κατάθεση του συνοδηγού αστυνομικού

604e6647825e631a983d9b22 1

Δίκη Ιάσονα: «Φτου σου, ψεύτη» – Χαμός στην αίθουσα μετά την κατάθεση του συνοδηγού αστυνομικού

Ούτε λίγο ούτε πολύ κατέθεσε πως δεν έφταιγε το όχημα για το τροχαίο που στέρησε…

Καλλιάνος: ΕΔΕ για τον θάνατο του πατέρα του – Ο Κούγιας την νομική εκπροσώπηση της οικογένειας

Καλλιάνος

Καλλιάνος: ΕΔΕ για τον θάνατο του πατέρα του – Ο Κούγιας την νομική εκπροσώπηση της οικογένειας

Ο Γιάννης Καλλιάνος είχε εκφράσει μέσω βίντεο τα παράπονα του για τις συνθήκες νοσηλείας του…

Χρήστης του Reddit για το «ΖΑΡΙ» της Σάττι: «Δεν είναι ερωτοτράγουδο – Μιλάει για τον υπερτουρισμό και την κακομοιριά μας»

maxresdefault

Χρήστης του Reddit για το «ΖΑΡΙ» της Σάττι: «Δεν είναι ερωτοτράγουδο – Μιλάει για τον υπερτουρισμό και την κακομοιριά μας»

Αίσθηση προκάλεσε η ερμηνεία για το περιεχόμενο των στίχων από έναν χρήστη του Reddit, σύμφωνα…