Ο μύθος του ψεύτη βοσκού, η υπουργός πολιτισμού και το έγκλημα στη Βενιζέλου

Όταν δύο υπουργοί της κυβέρνησης, των υποδομών και του πολιτισμού, αναγκάζονται να επιδίδονται σε εκστρατεία παραπλάνησης των πολιτών και διαστρέβλωσης της αλήθειας, καταφεύγοντας σε ανακρίβειες που βγάζουν μάτι για να στηρίξουν την κυβερνητική επιλογή της καταστροφής των σημαντικών αρχαίων του Μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι προφανές ότι βρίσκονται σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση. Την οποία, βέβαια, με τον τρόπο που χειρίζονται το ζήτημα, την κάνουν ακόμη δυσχερέστερη. Αφού «ο ψεύτης κι ο κλέφτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται».

Γιάννης Μυλόπουλος 26/07/2021 | 19:20

Η υπουργός πολιτισμού μάλιστα είναι υπότροπη. Συνελήφθη και πάλι πριν από λίγο καιρό να παραπληροφορεί τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα για τα ζητήματα της διαχείρισης των αρχαιολογικών ευρημάτων στη Θεσσαλονίκη, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια και παραποιώντας τα πραγματικά περιστατικά. Συγκεκριμένα, ο τεμαχισμός και η απόσπαση χωρίς επιστροφή του τμήματος της Μέσης Οδού που είχε βρεθεί το 2011 στον σταθμό Αγίας Σοφίας, που εκτελέστηκαν με δική της υπογραφή το 2012, επί των ημερών δηλαδή που η ίδια ήταν γενική γραμματέας του υπουργείου πολιτισμού, παρουσιάστηκε αναληθώς από την ίδια ότι συνέβη… 5 χρόνια αργότερα.

Η υπουργός πίστεψε ότι έτσι θα επιτύγχανε «μ΄ ένα σμπάρο δυο τριγόνια». Πρώτα ότι θα απαλλασσόταν η ίδια από την ευθύνη της καταστροφής του σημαντικού ευρήματος. Και δεύτερον ότι θα μετέθετε την ευθύνη αυτή στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, φέρνοντάς την με τον τρόπο αυτόν σε δύσκολη θέση.

Το σχέδιο θα ήταν, πράγματι, μεγαλοφυές, αν δεν είχε ένα μικρό μειονέκτημα. Στηρίζονταν σε απολύτως ανακριβή δεδομένα, τα οποία και διαψεύστηκαν αρμοδίως την επομένη.

Πράγματι, με δημόσιες δηλώσεις τους τόσο η πρώην γενική γραμματέας του υπουργείου πολιτισμού 2015 - 2019, η Μαρία Βλαζάκη, όσο και ο υπογράφων με την ιδιότητα του τότε προέδρου της Αττικό Μετρό, αποκαταστήσαμε την αλήθεια, παρουσιάζοντας, με στοιχεία, τα πραγματικά γεγονότα.

Πρώτα ότι η απόσπαση των ευρημάτων στον συγκεκριμένο σταθμό έγινε επί των ημερών της κας Μενδώνη στο υπουργείο και όχι το 2017, όπως η ίδια ατυχώς ισχυρίστηκε. Κι ακόμη, αποκαλύπτοντας την αλήθεια σύμφωνα με την οποία το 2017 άλλαξε ο σχεδιασμός ολόκληρης της βόρειας πρόσβασης του σταθμού Αγ. Σοφίας, προκειμένου να παραμείνει κατά χώραν η ημικυκλική μαρμαρόστρωτη πλατεία που βρέθηκε στη γωνία των οδών Πλάτωνος και Εγνατία.

Η επιχείρηση παραπλάνησης είχε τραγικό τέλος, καθώς η αντεπίθεση κατέληξε σε… αυτογκόλ.

Η κα Μενδώνη όμως, από ό,τι φαίνεται, δεν διδάσκεται από τα μαθήματα που της δίνει η ζωή. Επανέρχεται, απαντώντας στην έκκληση που υπέβαλε ο Αλέξης Τσίπρας για τη διατήρηση του πολιτιστικού θησαυρού της Βενιζέλου, και πάλι επιστρατεύοντας αναληθή στοιχεία, με σκοπό να παραπλανήσει όχι μόνο τον ίδιο, αλλά και την κοινή γνώμη.

Αυτή τη φορά, προσπαθώντας να απαξιώσει την τεχνική λύση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα, η οποία εφαρμόζονταν από το 2017 και διακόπηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019, με συνέπεια την καθυστέρηση του έργου και την επιβάρυνση του κόστους του, επιδίδεται και πάλι στο άθλημα της παραπληροφόρησης και της παραπλάνησης. Για κακή της τύχη όμως για μια ακόμη φορά, τα ιστορικά στοιχεία, οι μελέτες που έχουν κατατεθεί και εγκριθεί στην Αττικό Μετρό και τα οικονομικά στοιχεία για τις πληρωμές τόσο των μελετών που εκπονήθηκαν, όσο και των έργων που κατασκευάστηκαν στη Βενιζέλου, την διαψεύδουν κατηγορηματικά.

Έτσι, αντί μιας μελέτης και μάλιστα ανυπόγραφης, όπως αναληθώς ισχυρίζεται ότι είχε εκπονηθεί για το σταθμό Βενιζέλου και η οποία δήθεν περιελάμβανε μόνο αρχιτεκτονικά σχέδια και τίποτε άλλο, στην πραγματικότητα κατατέθηκαν, εγκρίθηκαν και πληρώθηκαν από την Αττικό Μετρό 18 συνολικά μελέτες για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου το διάστημα 2017 – 2019.
Κι ακόμη, ο ισχυρισμός της ότι δήθεν δεν είχε εκτελεστεί μέχρι το 2019 καμία κατασκευαστική εργασία στη Βενιζέλου παρά μόνον έργα προστασίας των αρχαίων διαψεύδεται και αυτός από τα τεχνικά δελτία του έργου και από τα 5 εκ. ευρώ που επενδύθηκαν σε έργα και κατασκευές στη Βενιζέλου. Στις οποίες περιλαμβάνονταν:

η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων περιμετρικά του σταθμού μέχρι βάθους 30 μέτρων,
η κατασκευή των δύο φρεάτων στα δύο άκρα του σταθμού επίσης μέχρι βάθους 30 μέτρων, από τα οποία θα ξεκινούσε η κατασκευή του υπόγειου σταθμού,
η κατάχωση των αρχαιολογικών ευρημάτων με σάκους άμμου,
η οριοθέτηση του αρχαιολογικού σκάμματος στην πλατεία Καπνεργάτη και η προετοιμασία του εργοταξίου προκειμένου να αρχίσει η αρχαιολογική ανασκαφή της νότιας πρόσβασης του σταθμού και τέλος
η κατασκευή του συνόλου της πλάκας οροφής του σταθμού, η οποία αποκατέστησε και την κυκλοφορία στην οδό Εγνατία.
Όλες αυτές οι μελέτες που εγκρίθηκαν και όλα αυτά τα έργα που κατασκευάστηκαν στο σταθμό Βενιζέλου, σύμφωνα με την υπουργό, ισοδυναμούν με μια ανυπόγραφη μελέτη και με κανένα κατασκευατσικό έργο…
Ας απαντήσει, λοιπόν, αν μπορεί η υπουργός, αν πράγματι τα πράγματα συνέβησαν έτσι όπως η ίδια ισχυρίζεται, γιατί η λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους δεν αμφισβητήθηκε ποτέ και από κανέναν ειδικό ή μη όσο εφαρμόζονταν, παρά μόνο από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και μάλιστα αμέσως μετά τις εκλογές του 2019; Σε αντίθεση με τη λύση της απόσπασης που εφαρμόζει η κυβέρνηση σήμερα, η οποία έχει συγκεντρώσει απέναντί της το σύνολο του επιστημονικού και τεχνικού κόσμου, αλλά και το 62% των πολιτών;

Όμως η υπουργός δεν σταμάτησε εδώ. Προχώρησε, ως μη όφειλε, ως αρχαιολόγος και όχι ως μηχανικός η ίδια, σε επιστημονική ανάλυση των κατά την άποψή της εσφαλμένων τεχνικών χαρακτηριστικών της λύσης της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα.

Δυστυχώς γι’ αυτήν, πρόκειται για τη λύση την επιστημονική ορθότητα και την τεχνική εφικτότητα της οποίας υποστηρίζει σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα. Συγκεκριμένα, τη λύση με τα αρχαία αμετακίνητα υποστηρίζουν με τεχνικές εκθέσεις τους δύο ειδικοί στο αντικείμενο της Γεωτεχνικής Μηχανικής και των Υπόγειων Έργων καθηγητές δύο πολυτεχνείων, του ΕΜΠ και του ΑΠΘ, καθώς και δύο εγνωσμένης εμπειρίας πολιτικοί μηχανικοί, μελετητές αντίστοιχων υπόγειων τεχνικών έργων. Κι ακόμη, 12 πολιτικοί μηχανικοί με πολύχρονη εμπειρία και εξειδίκευση στην προστασία και αποκατάσταση μνημείων με πρόσφατη επιστολή τους, αλλά και  δεκάδες διεθνείς φορείς πολιτισμού με ψηφίσματα που έχουν εκδώσει και εκατοντάδες επιστήμονες και καθηγητές γνωστών και καταξιωμένων πανεπιστημίων από όλα τα μέρη του κόσμου σε επιστολές τους στον πρωθυπουργό.

 

Δεν αξίζει τον κόπο λοιπόν να απαντήσει κανείς στην υπουργό στα όσα αντιεπιστημονικά και ανυπόστατα αναφέρει για τις καθιζήσεις και τις άλλες… καταστροφές που δήθεν θα υποστούν τα αρχαία αν παραμείνουν στη θέση τους, τεχνικά ζητήματα που η κα Μενδώνη δεν τα γνωρίζει. Αρκεί να δει η κα Μενδώνη τον υπολογισμό των καθιζήσεων στην τεχνική έκθεση που συνέταξε ο καθηγητής της Γεωτεχνικής Μηχανικής Μιχάλης Καββαδάς του ΕΜΠ για να πεισθεί ότι αυτά που ισχυρίζεται ως δήθεν κινδύνους της λύσης δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την αλήθεια.

Στο σημείο αυτό όμως υπάρχει ένα κρίσιμο ερώτημα στο οποίο η υπουργός οφείλει να απαντήσει.

Γιατί, αλήθεια, ενώ τη λύση της κατασκευής του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα την υποστηρίζει σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα, τις θεωρίες συνωμοσίας με τις οποίες η κυβέρνηση επιχειρεί να αποδομήσει αυτή τη λύση, για να αποδείξει ότι η απόσπαση είναι μονόδρομος, δεν βρέθηκε ούτε ένας επιστήμονας ή τεχνικός σύμβουλος να τις υποστηρίξει;

Γιατί δηλαδή η Αττικό Μετρό, η οποία πάντοτε σε παρόμοιες συνθήκες χρησιμοποιούσε τους καλύτερους συμβούλους διεθνώς, στην προκειμένη περίπτωση άφησε την επιστημονική υποστήριξη των κυβερνητικών επιλογών στα χέρια του πολιτικού προσωπικού, του κ. Καραμανλή, της κας Μενδώνη και του κου Ταχιάου;

Άλλωστε, μην το παιδεύουμε και πολύ για το αν είναι μονόδορμος η καταστροφή των αρχαιοτήτων. Ακόμη και ο ειδικός στον οποίον οι ίδιοι ανέθεσαν την υπεργολαβία μετακίνησης των αρχαιοτήτων, ο Δημήτρης Κορρές, παραδέχθηκε on camera σε εκπομπή του ΑΝΤ1 ότι η τεχνική λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους όχι μόνο υπάρχει, αλλά είναι και πολύ καλή λύση…

Τέλος, δεν χρειάζεται κανείς να είναι ειδικός για να καταλάβει ότι για τον επαπειλούμενο καταποντισμό, από τα νερά του φράγματος του Ασουάν, του Αιγυπτιακού ναού Αμπού Σιμπέλ, τον οποίο η υπουργός επικαλείται, δεν υπήρχε αποδεδειγμένα άλλη λύση πέραν της μετακίνησής του. Ενώ αντίθετα, στην περίπτωση της Βενιζέλου όπου δεν υπάρχει βέβαια κίνδυνος καταποντισμού, όχι μόνον υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, η οποία μάλιστα διασφαλίζει την ακεραιότητα και αυθεντικότητά τους, αλλά είναι και αποδεδειγμένα πλέον και συντομότερης διάρκειας και μικρότερου κόστους.

Αντί η κα υπουργός να υποκαθιστά τους επιστήμονες και τους ειδικούς, ας απαντήσει, αν μπορεί, στις εξής ερωτήσεις που εντάσσονται απολύτως στις δικές της αρμοδιότητες:

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα εργασιών και ποιο το κόστος των έργων του Μετρό της Θεσσαλονίκης με το νέο σχεδιασμό της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων;
Γιατί άλλες ημερομηνίες ολοκλήρωσης του έργου έδωσε ο πρωθυπουργός, υποσχόμενος τη λειτουργία ολόκληρου του έργου τον Απρίλιο του 2023, άλλες δίνει τώρα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, μιλώντας για τέλος του 2023 χωρίς τη Βενιζέλου και άλλη ημερομηνία έδωσε η ίδια η υπουργός στη Βουλή, κάνοντας γνωστό ότι τα έργα του Μετρό πήραν παράταση μέχρι το 2025;

Τι έχει να πει στο 62% των πολιτών που διαφωνούν με τις κυβερνητικές επιλογές, υποστηρίζοντας τη λύση της παραμονής των αρχαίων κατά χώραν, για το ότι σήμερα η Θεσσαλονίκη θα είχε τους 12 από τους 13 σταθμούς του Μετρό σε λειτουργία, αν δεν είχε σταματήσει τα έργα η κυβέρνηση Μητσοτάκη;

Γιατί τα έργα είναι σταματημένα επί δύο χρόνια σε όλα τα εργοτάξια, τη στιγμή που οι προσφυγές στο ΣτΕ αφορούσαν μόνο τον σταθμό Βενιζέλου; Γιατί οι εργαζόμενοι στο έργο από 3.000 προ του 2019, σήμερα είναι μόλις 170 για 19 εργοτάξια;

Πόσο χρόνο εκτιμά ότι θα χρειαστεί η αρχαιολογική ανασκαφή σε βάθος 3,5 μέτρων κάτω από το δάπεδο των αρχαιοτήτων που θα αποσπαστούν, με αναμενόμενα από μελέτες που έχουν γίνει, σημαντικά Ρωμαϊκά και Ελληνιστικά ευρήματα;

Που στηρίζει την αισιοδοξία της ότι ο τεμαχισμός, η απόσπαση και η απομάκρυνση ενός αρχαιολογικού συμπλέγματος δρόμων, έργων, καταστημάτων, κτιρίων και μνημείων, έκτασης 1,6 στρεμμάτων, δεν θα ζημιώσει την ακεραιότητα και δεν θα καταστρέψει την αυθεντικότητα του ευρήματος; Κάτι που όμως επιμένει ότι θα συμβεί λόγω καθιζήσεων, όπως λέει, αν εφαρμοστεί η λύση παραμονής των αρχαίων στη θέση τους; Η ίδια λύση δηλαδή που εφαρμόστηκε και στο σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας προκειμένου να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους, χωρίς να έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα καθίζησης ή όποιας καταστροφής μέχρι σήμερα;
Γιατί σε κανένα χρονοδιάγραμμα δεν αναφέρεται πουθενά ο χρόνος επανατοποθέτησης των αρχαίων;

Τι έχει να πει για τα 19,5 εκ. ευρώ δημόσιου χρήματος που δόθηκαν για τον πρώτο μόνο χρόνο καθυστερήσεων του έργου ως αποζημιώσεις, εξ αιτίας της αλλαγής του σχεδιασμού που η ίδια η κυβέρνηση επέβαλε; Επιμένει ακόμη ότι η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων είναι φτηνότερη από εκείνη της παραμονής τους στη θέση τους;
Γιατί μεταξύ δύο λύσεων, επέλεξαν εκείνη που καθυστερεί το έργο για πολλά χρόνια, κοστίζει περισσότερο λόγω αποζημιώσεων και καταστρέφει έναν εθνικό θησαυρό;
Και τέλος, με δεδομένη την επιλογή της απόσπασης και μεταφοράς αλλού της Βυζαντινής Μέσης Οδού στη Βενιζέλου την οποία η κυβέρνηση ακολουθεί, με τι επιχειρήματα το υπουργείο της θα διεκδικήσει από τους Βρετανούς την επιστροφή των γλυπτών της Ακρόπολης που απέσπασε ο Έλγιν;

Η υπουργός πολιτισμού πρέπει να καταλάβει ότι με τόσες ανακρίβειες και τόση παραπληροφόρηση που έχει χρησιμοποιήσει για να στηρίξει το έγκλημα στη Βενιζέλου, ήρθε η στιγμή που, όπως και τον ψεύτη βοσκό του παραμυθιού, κανείς πλέον δεν την πιστεύει. Ας ρωτήσει και τους Θεσσαλονικείς που σε ποσοστό 62% απορρίπτουν τις κυβερνητικές επιλογές  για τα Αρχαία και το Μετρό και θα καταλάβει…

Πηγή: tvxs.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr