Στον μεγάλο Τηλεμαραθώνιο Αλληλεγγύης της περασμένης Κυριακής, ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης ανακοίνωσε τη διανομή της «Μπαλάντας της τρύπιας καρδιάς» του μέσω του γνωστού site viva.gr – είναι η πρώτη διαδικτυακή διανομή μιας ελληνικής κινηματογραφικής ταινίας από ένα site, που εξασφάλιζε μέχρι πρότινος τα εισιτήρια του θεατρόφιλου κοινού. Αναζήτησα τον Γιώργο Γιαννόπουλο, τον τραγουδιστή Λάμπρο Ντέγκα της ταινίας του Οικονομίδη, που η ατάκα του «Πως τους πετσόκοψες έτσι, ρε;» έχει μπει στα χείλη όλων, ακόμη κι αυτών που μπορεί να μην είχαν δει στις αίθουσες το «Μικρό ψάρι», την προηγούμενη ταινία του σκηνοθέτη. Τον πέτυχα στην Καλαμάτα, τον γενέθλιο τόπο του, να μαζεύει ελιές με τον αδερφό του – όπως μου είπε ο ίδιος – και να κάνει κανονικές διακοπές μακριά απ’ την Αθήνα, εκμεταλλευόμενος και το δεύτερο lockdown, ελέω κορονοϊού.
«Περνάω υπέροχα εδώ, ζήτω ο κορονοϊός» είναι το πρώτο πράγμα που μου λέει ο Γιαννόπουλος απ’ την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, κόβοντας μου μαχαίρι τον πληθυντικό. «Πως με πετσόκοψες έτσι, ρε;» του κάνω και γελάμε, δίνοντας του πάσα για κάτι που δεν γνώριζα: Ετοιμάζεται να ανέβει στο YouTube ένα νέο κανάλι με τίτλο «Απλά μαθήματα φιλοσοφίας με πετσόκομμα – OFFICIAL», οπότε εκεί θα γίνει το μεγάλο τζέρτζελο. «Η ιδέα ήταν ενός φίλου» μου εξηγεί ο Γιαννόπουλος. «Αυτός με έπιασε και μου είπε: ”Μαλάκα, έχουνε βγάλει βρακιά και μπλουζάκια με την ατάκα αυτή και τη μούρη σου απάνω, γιατί να μην φτιάξουμε ένα κανάλι στο YouTube κι εμείς;”».
Η συνεργασία του ηθοποιού με τον Οικονομίδη ξεκίνησε το 2014, με το «Μικρό ψάρι», την προηγούμενη ταινία του σκηνοθέτη. Ο Οικονομίδης είχε δει τον Γιαννόπουλο να περνάει από τα γραφεία του παραγωγού του και κοινού φίλου τους, Παναγιώτη Παπαχατζή. «Ένα γεια λέγαμε, αλλά εμένα ήταν διακαής πόθος μου να παίξω σε ταινία του Οικονομίδη. Είχα δει όλες τις ταινίες του, εννοείται. Του ”πήγαινε” η μούρη μου, αν κι εγώ ποτέ δεν έκανα την κέντα να πω του Παπαχατζή ”μίλα στον Οικονομίδη να με πάρει”. Ξέρω πώς ότι είναι να γίνει, θα γίνει, κι άμα πάλι δεν κάτσει, δεν θα γίνει. Είναι απλά τα πράγματα».
Από το «Μικρό ψάρι» προέκυψε η ατάκα που έχουμε ήδη αναφέρει πολλές φορές στη συνομιλία μας. Σύμφωνα με τον Γιαννόπουλο, ακόμη και το «Πετσόκομμα» να μην υπήρχε, ο Οικονομίδης πάλι θα τον χρησιμοποιούσε, εφόσον χτίστηκε μία καλή σχέση μεταξύ τους. «Τον ”πάω” και με ”πάει”, ήταν φυσικότατο κι επόμενο να παίξω και στη ”Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς”».
Αρχικά προοριζόταν για άλλο ρόλο, τελικά όμως του δόθηκε αυτός του λαϊκού τραγουδιστή Λάμπρου Τέγκα, μια και ο ίδιος έχει ασχοληθεί επαγγελματικά με το τραγούδι. «Τραγούδησα στο γάμο του Οικονομίδη, να ξέρεις» με ενημερώνει κι εγώ του θυμίζω τη συμμετοχή του στο «Άξιον Εστί» των Θεοδωράκη/ Ελύτη δίπλα στον Σάκη Ρουβά. «Εκεί έκανα τον αφηγητή, όμως, αν και όπως σου είπα τραγουδάω και μάλιστα είχα κάποτε πρόταση από δισκογραφική εταιρεία και μεγάλα μαγαζιά. Προτίμησα το ηθοποιιλίκι».
Του ζητάω να μου περιγράψει πώς είναι να δουλεύεις με τον σκηνοθέτη Οικονομίδη, ξέροντας πως είχαν…λιώσει στις πρόβες. «Κάναμε πολλές, πάρα πολλές πρόβες σε σημείο που αναρωτιόμουν ”Πως θα το κάνουμε, ρε μαλάκα; Μια – δυο – τρεις, τα μάθαμε”. Ο Γιάννης, όμως, ακούει και σκηνοθέτες που ακούνε, παίρνουν απ’ τον ηθοποιό αυτό που γουστάρουν κάθε φορά». Μαθαίνω κάτι ενδιαφέρον στη συνέχεια: Ακόμη και οι πιο ακραίοι λεκτικοί αυτοσχεδιασμοί μες τις ταινίες του Οικονομίδη είναι αποτέλεσμα προβών, τίποτα δε συμβαίνει τυχαία. Τον ρωτάω αν τα σενάρια του προσφέρονται για ελεύθερες ατάκες από τους ηθοποιούς, όπως γινόταν κάποτε στον παλιό λαϊκό κινηματογράφο. «Πάρα πολύ!» μου απαντάει ορθά – κοφτά και συνεχίζει: «Εγώ δεν ήξερα πως δουλεύει ο Γιάννης. Στην πρώτη πρόβα που θα κάναμε για το ”Μικρό ψάρι”, είχα μάθει φαρσί τις ατάκες του σεναρίου. ”Τι ειν’ αυτά, ρε μαλάκα;” με πιάνει και μου λέει. ”Γάμησε το αυτό, ένας μπούσουλας είναι. Εδώ θα κάτσουμε μαζί και θα φτιάξουμε το χαρακτήρα”. Αυτός είναι ο Οικονομίδης»!
Ο Γιαννόπουλος νιώθει την ανάγκη να μου μιλήσει για την πέραση που έχει ο Οικονομίδης μεταξύ των ηθοποιών. «Πολλοί συνάδελφοι, ακόμη και μεγάλες φίρμες, μου ζητάνε να τους γνωρίσω τον Γιάννη, μου λένε ”δώσε μου το τηλέφωνο του” και τέτοια. Τους εξηγώ πως απλά με μένα του έκατσε η φάτσα μου». Χαρακτηρίζει τον Οικονομίδη ως «έναν απ’ τους πιο ευγενείς ανθρώπους» που έχει γνωρίσει ποτέ του. «Ο Γιάννης είναι καλής πάστας άνθρωπος, θέλει να περνάει καλά ο συνάνθρωπός του και όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί γύρω του. Έχει καλή ψυχή ο Γιάννης και γι’ αυτό κάνει και τέτοιες ταινίες».
Θέλω να μου πει και πως αισθάνεται που η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» διεκδικεί μια νέα ιντερνετική διανομή. «Πιστεύω πως και πάλι θα σκίσει» απαντάει. «Κάτι που έχω πει όχι μόνο σε συνεντεύξεις, αλλά και του ιδίου, είναι το πόσο μεγάλο σκηνοθέτη τον θεωρώ, χωρίς καμία διάθεση ”γλειψίματος” τώρα. Θα έπρεπε να τον έχει απορροφήσει το Χόλιγουντ». Δοθείσης ευκαιρίας, κάνει και μια ξώφαλτση σύγκριση με τον Γιώργο Λάνθιμο. «Δεν έχω τίποτα με το παλικάρι, αλλά προτιμώ τη θεματολογία του Γιάννη που’ναι κοντά σ’ αυτήν του Σκορσέζε, του Κόπολα και του Ταραντίνο». Αγαπημένες ξένες ταινίες του είναι, ούτως ή άλλως, ο «Νονός» και το «Κάποτε στην Αμερική», δηλαδή το «πραγματικό σινεμά» που τον εισήγαγε σε άλλους κόσμους, απαγορευμένους για τη ζωή που έκανε.
Λίγο πριν κλείσουμε το τηλέφωνο, τον ρωτάω για τα μελλοντικά σχέδια του. Έχει ενδιαφέρον μια μπανάλ ερώτηση σ’ έναν καλλιτέχνη που την έχει αράξει στην επαρχία. Μου λέει πως κάνει ένα project για τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη σαν μία προσωπικότητα που ίπταται του χώρου και του χρόνου, που θα μπορούσε επίσης να συνομιλήσει ακόμη και με τον Οικονομίδη. Η περιοδεία γίνεται στη Μεσσηνία, όπου ο Κολοκοτρώνης πιάνει συζήτηση με τους ντόπιους κατοίκους. Το project «Σε γνωρίζω από την κόψη», έναν θεατρικό μονόλογο, ο Γιαννόπουλος τον γράφει αυτή τη στιγμή μαζί με τον δημοσιογράφο Αντώνη Κοκορίκο. Ως εκ τούτου, ένα σημερινό 24ωρο πρόγραμμα του ιδιαίτερου ηθοποιού πάει ως εξής: Ξυπνητήρι στις 7.30 το πρωί, συγγραφή Κολοκοτρώνη απ’ τις 8.30 ως τις 2 το μεσημέρι, προπόνηση, ατομική γυμναστική και θάλασσα από τις 2 ως τις 6 το απόγευμα, δείπνο στις 8 το βράδυ, το αργότερο, και μετά ύπνος κατά τις 10, αφού έχει γίνει κανονικό πτώμα. Τον συμβουλεύω να ξεκουράζεται που και που, παρόλο που βρίσκεται σε διακοπές, και εύχομαι κάθε επιτυχία στην έξοδο της ταινίας από το viva.gr!
* Η ταινία «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη βγαίνει σε ψηφιακή διανομή το τριήμερο 25-27/12 από το viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/cinema/streaming/i-mpalanta-tis-trypias-kardias/ (στον σύνδεσμο μπορείτε να προμηθεύεστε τα εισιτήρια για τις προβολές)