Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Τα παρασκήνια και η σχέση με τους… Monty Python

Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 500.000.000 άνθρωποι έχουν παρακολουθήσει τη σειρά, ενώ τα γυρίσματα κόστισαν το εξωφρενικό -για την εποχή- ποσό των 45 εκατ. δολαρίων

jesus of nazareth tile 34a33e64

Πρόκειται για την τηλεοπτική σειρά που ταύτισε μια από τις σημαντικότερες θρησκευτικές φιγούρες με το πρόσωπο ενός ηθοποιού, έκανε τη μουσική της επένδυση να μοιάζει με εκκλησιαστικό ύμνο και «εκτόξευσε» τον Φράνκο Τζεφιρέλι στο πάνθεον των μεγαλύτερων σκηνοθετών όλων των εποχών.

Το αριστούργημα του Τζεφιρέλι, γυρισμένο το 1977 συνεχίζει να προβάλλεται ανελλειπώς κάθε χρόνο σε εκατοντάδες χώρες, ακόμα και μουσουλμανικές. Υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 500.000.000 άνθρωποι έχουν παρακολουθήσει τη σειρά, ενώ τα γυρίσματα κόστισαν το εξωφρενικό για την εποχή ποσό των 45 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την αυτοβιογραφία του παραγωγού Lew Grade.

Με αφορμή την προβολή του και στην Ελλάδα που τείνει να μετατραπεί σε πασχαλινή παράδοση, παρουσιάζουμε ορισμένες λιγότερο γνωστές λεπτομέρειες για ένα από τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

 

Οι 10+1 λεπτομέρειες που δεν ξέρατε για τη θρυλική ταινία

1. Οι δυσκολίες στην επιλογή των πρωταγωνιστών ήταν αρκετές και σε συνδυασμό με την τελειομανία του Τζεφιρέλι, οδήγησαν σε σχετικές καθυστερήσεις. Το αγόρι που θα έπαιζε τον ρόλο του Ιησού σε μικρή ηλικία άλλαξε αρκετές φορές. Επίσης η επιλογή της ηθοποιού που θα έπαιζε τον πολύ απαιτητικό ρόλο της Παναγίας αποδείχτηκε «σπαζοκεφαλιά» για τους παραγωγούς. Η τελική απόφαση να χρησιμοποιηθεί η «Ιουλιέττα» του Τζεφιρέλι, Olivia Hussey, παρότι εξαιρετική ως επιλογή περιλάμβανε και ένα οξύμωρο αφού η Hussey ήταν επτά χρόνια νεότερη από τον Robert Powell που έπαιζε τον Χριστό. Η Hussey ήταν 26 ετών όταν γυρίστηκε η σειρά ενώ ο Powell ήταν 33.

2. Για τις ανάγκες των γυρισμάτων η Τυνησία μετατράπηκε σε… «Παλαιστίνη», ενώ η κατασκευή του Ναού του Ηρώδη σε φυσικό μέγεθος κόστισε πάνω από 250.000 λίρες.

3. Ο Robert Powell («Ιησούς») δέθηκε και κρεμάστηκε στον σταυρό πέντε φορές πριν κατορθωθεί η τέλεια λήψη της σκηνής. Καθώς το ξύλινο κατασκεύασμα κουνιόταν έντονα και νιώθοντας τεράστια εξάντληση ο ηθοποιός ούρλιαξε πανικόβλητος. Ο ίδιος δήλωσε αργότερα: «Δεν χρειάστηκε να υποκριθώ καθόλου τον βασανισμό».

4. Το μακιγιάζ του Robert Powell αποτελείται από μια λεπτή γραμμή μπλε eyeliner στο πάνω βλέφαρο του ματιού και μια λεπτή γραμμή λευκού eyeliner στο κάτω βλέφαρο. Αυτή η τεχνική χρησιμοποιήθηκε για να τονιστεί ακόμα περισσότερο το διαπεραστικό μπλε χρώμα των ματιών του Powell.

5. Ελάχιστες φορές θα δει κανείς τους ηθοποιούς που παίζουν τον Ιησού να ανοιγοκλείνουν τα μάτια τους κατά τη διάρκεια της ταινίας. Ο Τζεφιρέλι αποφάσισε ότι αυτό θα δημιουργούσε στο υποσυνείδητο του θεατή μια μυστικιστική αίσθηση για τον χαρακτήρα, ενώ παράλληλα τον διαχώριζε από όλους τους υπόλοιπους. Ο νεαρός «Ιησούς» ανοιγοκλείνει τα μάτια του δύο φορές όταν βρίσκεται στον Ναό, ενώ ο ενήλικας «Ιησούς» σε όλη τη διάρκεια της σειράς εμφανίζεται να ανοιγοκλείνει τα μάτια του μόνο μία φορά.

6. Οι δυσκολίες στη διανομή ήταν, όπως είπαμε, αρκετές. Αρχικά ο ρόλος του Ιούδα είχε δοθεί στον Peter O’Toole, ο οποίος όμως χρειάστηκε να κάνει πίσω καθώς αρρώστησε τον καιρό που θα γίνονταν τα γυρίσματα. Ο Τζεφιρέλι είχε επίσης σκεφτεί σοβαρά να προτείνει τον ρόλο του Ιησού στον Al Pacino, ενώ για τον ρόλο Ιούδα είχε επίσης σκεφτεί τον Dustin Hoffman, αλλά και τον Robert Powell που τελικά υποδύθηκε τον Ιησού. Τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου ο Τζεφιρέλι πρότεινε στον Marcello Mastroianni, όμως τελικά δεν συμφώνησαν στα «οικονομικά», με αποτέλεσμα τον ρόλο να πάρει ο Rod Steiger.

7. Ο «Ιωσήφ» Γιώργος Βογιατζής εμφανίζεται να μιλά αγγλικά στη σειρά, όμως στην πραγματικότητα η φωνή του είναι «ντουμπλαρισμένη» από κάποιον ηθοποιό που δεν εμφανίζεται ούτε στους τίτλους τέλους της σειράς.

8. Εξαιτίας της τρομερής ομοιότητας του Robert Powell με τις εικόνες του Ιησού, κάθε φορά που ο ηθοποιός έβγαινε από το καμαρίνι του φορώντας τα κοστούμια των γυρισμάτων, τα μέλη του συνεργείου σταματούσαν απότομα να μιλούν άσχημα και να βρίζουν.

9. Αρκετοί από τους ντόπιους κομπάρσους χρειάστηκε να ντουμπλαριστούν επειδή δεν ήξεραν καλά αγγλικά. Ο Τζεφιρέλι μάλιστα αποφάσισε σε πολλές σκηνές όπου το σενάριο προέβλεπε να υπάρχει πολυκοσμία, να μην ηχογραφεί καθόλου ήχο. Για τους διαλόγους μεταξύ των βασικών ηθοποιών στις σκηνές αυτές επιστρατεύτηκε και πάλι η τεχνική του ντουμπλαρίσματος. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση οι ηθοποιοί ντούμπλαραν τους εαυτούς τους στο στούντιο. 

10. Ο Robert Powell δέχτηκε σφοδρή κριτική από αρκετές θρησκευτικές οργανώσεις που τον κατηγορούσαν ότι «ζούσε μέσα στην αμαρτία», καθώς συζούσε με τη σύντροφό του, την χορεύτρια Barbara Lord χωρίς να έχουν παντρευτεί, ενώ ο ίδιος ετοιμαζόταν για να παίξει τον ρόλο του Ιησού. Οι δυο τους πάντως παντρεύτηκαν λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα.

Η… αναπάντεχη σύνδεση με τους “Monty Pythons”

11. Είναι εξαιρετικά πιθανό, αν και δεν έχει επισήμως επιβεβαιωθεί ότι η σειρά «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργία της εμβληματικής ταινίας των Monty Python, “The life of Brian”του 1979. Και οι δύο ταινίες έχουν παρόμοια πλοκή, ενώ αρκετά από τα σκηνικά χρησιμοποιήθηκαν και στις δύο ταινίες.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας των Monty Python, Terry Jones σε συνέντευξή του έχει πει ότι κάποιοι από τους κομπάρσους της ταινίας του είχαν συμμετάσχει και στο έργο του Τζεφιρέλι και του φώναζαν αρκετές φορές ότι «ο Φράνκο δεν θα το γυρνούσε ποτέ έτσι!».

Με πληροφορίες από: IΜDb, nostalgiacentral.com, cinematheia.com

Πηγή: altsantiri.gr

Στέφανος Κασσελάκης: «Αλέξη, έλα πάνω» – Η στιγμή που ο Τσίπρας ανεβαίνει στο βήμα (video)

ΤΣΙΠΡΑΣ ΣΥΡΙΖΑ

Στέφανος Κασσελάκης: «Αλέξη, έλα πάνω» – Η στιγμή που ο Τσίπρας ανεβαίνει στο βήμα (video)

«Πάμε μπροστά. Αλέξη, έλα πάνω», ανέφερε ο Στέφανος Κασσελάκης με αποδέκτη τον τέως αρχηγό του…