Ο διευθυντής του ΑΠΕ κατασκεύασε νέα δημοσιογραφική δεοντολογία – Διαβάστε τι απάντησε στο Documento

«Συμβαδίζει με τη δεοντολογία η πρακτική αυτή;»

Άγγελος Προβολισιάνος 23/05/2022 | 14:52

Στο φύλλο της Κυριακής, το Documento αποκάλυψε ότι ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης πλήρωσε το μάρμαρο της επαγγελματικής αποκατάστασης του γιου του πρωθυπουργού. Ο αν. υπουργός Εξωτερικών είχε ράψει κοστούμι για την αντιπροεδρία του ΕΛΚ, όμως, τη θέση αυτή θα ζεστάνει τελικά ο Ισπανός ευρωβουλευτής και εργοδότης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, Γκονθάλεθ Πονς.

Την Παρασκευή, πριν τη δημοσίευση του θέματος, η εφημερίδα επικοινώνησε με στενούς συνεργάτες του κ. Βαρβιτσιώτη για να συμπεριλάβει στο ρεπορτάζ τη δική του εκδοχή. «Ο αναπληρωτής υπουργός δούλευε και δουλεύει για να έχει η ΝΔ ισχυρή παρουσία στο ΕΛΚ», ήταν τα λόγια που υπαγόρευσαν οι συνεργάτες του, τα οποία σε κανένα σημείο δεν αμφισβητούσαν το θέμα.

Το μεσημέρι της Κυριακής, ο Μ. Βαρβιτσιώτης αποπειράθηκε να αντικρούσει το δημοσίευμα με δύο tweet που περισσότερο το επιβεβαιώνουν, παρά το διαψεύδουν. Συγκεκριμένα, σημείωσε τα εξής στο Twitter:

«Το Documento του κ. Βαξεβάνη, έχει εφεύρει διάφορους τρόπους κατά καιρούς για να πλήξει τον πρωθυπουργό. Αυτή τη φορά χρησιμοποιώντας το όνομά μου. Όσα γράφονται περί συναλλαγής αποτελούν μόνο μυθεύματα. Η πολιτική στην παράταξή μας βασίζεται σε αξίες και αρχές. Η ΝΔ θα αποκτήσει για πρώτη φορά τη θέση του γ.γ. του ΕΛΚ. Αυτό αποτελεί μέγιστη αναγνώριση στον ρόλο της ως ένα από τα ισχυρότερα ευρωπαϊκά κεντροδεξιά κόμματα και αποτελεί προσωπική επιτυχία του Κυρ. Μητσοτάκη. Σαν στρατιώτης της παράταξης είμαι περήφανος που συνέβαλλα σε αυτό».

Τα tweets του κ. Βαρβιτσιώτη μέσα σε λίγη ώρα πήραν τη μορφή τηλεγραφήματος του ΑΠΕ, με τίτλο: «Διαψεύδει δημοσίευμα του Documento ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ, Μ. Βαρβιτσιώτης». Το τηλεγράφημα περιλαμβάνει μόνο την απάντηση του αν. υπουργού χωρίς καμία αναφορά στο περιεχόμενο του δημοσιεύματος της εφημερίδας. Δηλαδή, ο κ. Βαρβιτσιώτης διέψευσε κάτι που οι αναγνώστες δεν είχαν τη δυνατότητα να γνωρίζουν.

Παράλληλα, το τηλεγράφημα προκάλεσε ένα ντόμινο αναδημοσιεύσεων από φιλοκυβερνητικά sites, τα οποία προφανώς και δεν μπήκαν στον κόπο να συμπεριλάβουν λέξη από το ρεπορτάζ. Έτσι, ο σκοπός της δημοσιογραφικής κηλίδας επετεύχθη και πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισε σε αυτό το ΑΠΕ. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι ο αν. υπουργός Εξωτερικών όχι μόνο δεν διαψεύδει, αλλά επί της ουσίας επιβεβαιώνει το πρωτοσέλιδο του Documento, αφού δεν αναφέρει τίποτα για την επιθυμία του να αναλάβει χρέη αντιπροέδρου του ΕΛΚ. Το μόνο που κατάφερε ουσιαστικά ο Μ. Βαρβιτσιώτης ήταν να μετατραπεί σε μπόντιγκαρντ του γιου του Κυριάκου Μητσοτάκη, διαβεβαιώνοντας πως δεν ήταν αυτός η πηγή της πληροφορίας.

Η δεοντολογία του αμήχανου διευθυντή του ΑΠΕ

Επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο και διευθυντή του ΑΠΕ-ΜΠΕ, Αιμίλιο Περδικάρη, προκειμένου να μας εξηγήσει γιατί το τηλεγράφημα για τη «διάψευση» του αν. υπουργού δεν συνοδεύτηκε με δύο αράδες που θα διευκρίνιζαν ποιο «δημοσίευμα του Documento διαψεύδει ο Μ. Βαρβιτσιώτης». Εντύπωση προκάλεσαν οι απόψεις του σχετικά με τη δημοσιογραφική δεοντολογία, ενώ όταν τον ρωτήσαμε γιατί το πρακτορείο αναπαράγει διεθνή Μέσα αλλά όχι δημοσιεύματα που δήθεν διαψεύδονται από υπουργούς, η αμηχανία του ήταν εμφανής.

«Το ΑΠΕ είναι πρακτορείο, δεν είναι site και πολύ απλά δεν αναπαράγει δημοσιεύματα οποιασδήποτε άλλης εφημερίδας ή ιστοσελίδας» απάντησε αρχικά ο πρώην δημοσιογράφος του ΔΟΛ, του «Φιλελεύθερου» και του newsit.gr. Όσον αφορά τον λόγο που οδήγησε στην αναπαραγωγή μίας «διάψευσης» χωρίς οι αναγνώστες να γνωρίζουν ποιο ρεπορτάζ αφορά, εκείνος αντέτεινε πως το ΑΠΕ δεν αναπαρήγαγε καμία διάψευση, αλλά μετέδωσε τη δήλωση. Μας προέτρεψε δε να ρωτήσουμε άλλους συναδέλφους για να μας εξηγήσουν τον τρόπο λειτουργίας του πρακτορείου.

«Συμβαδίζει με τη δεοντολογία η πρακτική αυτή;» επανήλθαμε, με τον κ. Περδικάρη να αποκρίνεται: «Απόλυτα. Γιατί δεν αναπαράγει δημοσιεύματα εφημερίδων ή ιστοσελίδων. Μεταφέρει τις πρωτογενείς πηγές στα υπόλοιπα Μέσα. Κι εσείς είστε συνδρομητές…». Ανταπαντήσαμε πως το γεγονός ότι το Documento είναι συνδρομητής του ΑΠΕ, προσθέτει έναν λόγο παραπάνω για να συμπεριληφθούν τα βασικά σημεία από το ρεπορτάζ που προσπαθεί να διαψεύσει ο Μ. Βαρβιτσιώτης.

Ως προς τα κίνητρα, ο διευθυντής και πρόεδρος του ΑΠΕ μας προέτρεψε να μην ψάχνουμε «δράκους στο παραμύθι», κρίνοντας πως θα ήταν «αντιδεοντολογικό και αντιεπαγγελματικό» να συμπεριληφθεί το ρεπορτάζ στη «διάψευση» του αν. ΥΠΕΞ. «Με την ευκαιρία, μπορείτε να μας πείτε γιατί από το τηλεγράφημα για την έκθεση των Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα αφαιρέθηκε η Ελλάδα;» ρωτήσαμε και εκείνος είπε: «Δεν αφαιρέθηκε τίποτα. Το θέμα αυτό έχει κλείσει και υπήρξαν και πολιτικές ανακοινώσεις κι από τη στιγμή αυτή δεν μπαίνω σε τέτοια συζήτηση. Ήταν αναπαραγωγή από ξένα πρακτορεία που δεν είχαν την Ελλάδα».

Τέλος, του απευθύναμε το ερώτημα γιατί το ΑΠΕ αναπαράγει δημοσιεύματα ξένων Μέσων ενώ ο ίδιος υποστηρίζει πως αναδημοσιεύει μόνο δημοσιεύματα ξένων πρακτορείων, με τον κ. Περδικάρη να έρχεται σε εμφανή αμηχανία. «Λοιπόν… Νομίζω πήρατε τις απαντήσεις…», ήταν τα λόγια που μπόρεσε να πει μετά από λίγα δευτερόλεπτα σιωπής, λαμβάνοντας την εξής απάντηση: «Κι εμείς νομίζουμε ότι είστε εμφανώς αμήχανος».

Για του λόγου το αληθές, δείτε το τηλεγράφημα που αναπαράγει δημοσίευμα ξένης εφημερίδας