Ομπντούλιο
28/02/2022, 15:30

Ο «12ος παίκτης» και η μετάλλαξή του

Είναι, στην πραγματικότητα, τόσο σημαντική η παρουσία του κόσμου στο ποδόσφαιρο; Και πώς έχει μεταβληθεί στην περίοδο της πανδημίας;

Ομπντούλιο 28/02/2022 | 15:30

«Η λατρεία της φανέλας δεν έχει καμία σχέση με το σύγχρονο ποδόσφαιρο», έλεγε ο Εδουάρδο Γκαλεάνο, συμπληρώνοντας ότι «η ομάδα είναι η μοναδική ταυτότητα στην οποία πιστεύει ο οπαδός». Η σχέση κόσμου-ομάδας έχει περάσει από πολλά στάδια, από τον καιρό που ο σπουδαίος Ουρουγουανός τη βίωνε κι έγραφε γι' αυτήν. Τα άδεια γήπεδα, που κυριάρχησαν κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας του Covid-19 απέπνεαν μια απόκοσμη έκφραση, επηρέασαν το θέαμα εντός αγωνιστικού χώρου και σίγουρα τους φιλάθλους που παρακολουθούσαν από την τηλεόραση. Πόσο άλλαξε όμως η συνήθεια του κόσμου, στην περίοδο αυτή;

Η κορτιζόλη και η επίδραση στους παίκτες

Αρχικά, η απάντηση για το αν πράγματι η παρουσία του κόσμου είναι τόσο σημαντική, έχει πλέον επιστημονική αιτιολόγηση. Ο Χουάν Μιγέλ Μπερνάτ, αθλητικός ψυχολόγος της Λεβάντε, δήλωνε στην El Pais: «Βάσει ερευνών, το να ακούει τις φωνές του πλήθους, αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης ενός ποδοσφαιριστή κατά 3.000%. Είναι μια ορμόνη του στρες που επιβαρύνει. "Παραλύει" τον παίκτη, λόγω της εκτεταμένης έντασης των μυών και τον απομακρύνει από την βασική στάση ενεργοποίησης, που τον οδηγεί στο γήπεδο». 

Ο Μπερνάτ δηλώνει ότι πρέπει να είσαι πολύ δυνατός πνευματικά για να ανταπεξέλθεις και προσθέτει: «Συχνά κρίνουμε τους εαυτούς μας με βάση το πώς μας βλέπουν οι άλλοι. Αν πιστεύω ότι οι οπαδοί μου πιστεύουν ότι ποτέ δεν θα σταματήσω να ντριμπλάρω, τότε είναι πιθανό να αρχίσω σκέφτομαι κι εγώ έτσι». Φυσικά, υπάρχει και θετικός αντίκτυπος. «Η αίσθηση του ανήκειν λαμβάνοντας την υποστήριξη του κόσμου έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο από ό,τι οι αποδοκιμασίες των αντίπαλων οπαδών. Γι' αυτό το λόγο, οι φίλαθλοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι παίκτες μας χρειάζονται στο πλευρό τους».

Στροφή στις ψηφιακές πλατφόρμες

Η Nielsen παρουσίασε μια έρευνα, σχετικά με το πώς έχει αλλάξει η κοινότητα των φιλάθλων στα χρόνια της πανδημίας. «Το δοκιμασμένο και τεσταρισμένο μοντέλο των οπαδών δέχθηκε προκλήσεις. Ως αποτέλεσμα, οι οπαδοί ανέπτυξαν ψηφιακές κοινότητες για να συνδεθούν μεταξύ τους, με τους αγαπημένους τους αθλητές και ομάδες. Οι κοινότητες οπαδών άλλαξαν από τα μεγάλα κοινά με φυσική παρουσία, σε πιο απομακρυσμένη αλλά και πιο αφοσιωμένη συμπεριφορά. Αν και οι πωλήσεις των εισιτηρίων βυθίστηκαν, οι οπαδοί βρήκαν νέους τρόπους για να δημιουργήσουν κοινότητες: Συνομιλώντας, μοιράζοντας περιεχόμενο, στοιχηματίζοντας και παρακολουθώντας μαζί», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εισαγωγή της έρευνας. 

Ένα χαρακτηριστικό δείγμα της τάσης αυτής, είναι η ραγδαία αύξηση στη χρήση των πλατφόρμων OTT, δηλαδή των «καναλιών» περιεχομένου που γίνεται streaming μέσω ίντερνετ. Τα δικαιώματα OTT παρουσίασαν αύξηση από 4% έως 23% στα κορυφαία πέντε ευρωπαϊκά πρωταθλήματα τα τελευταία δύο χρόνια. Παράλληλα, γνώρισε ραγδαία άνθηση το αθλητικό περιεχόμενο που δεν σχετίζεται με την ζωντανή μετάδοση κάποιου αγώνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 43.59% του παγκόσμιου κοινού στις ηλικίες 16-29 παρακολουθεί συχνά αθλητικό περιεχόμενο που δεν αποτελεί μετάδοση αγώνα, μόλις 0.41% λιγότερο από εκείνους που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για να βλέπουν τα ματς. Η τάση αυτή οδήγησε και στη χρησιμοποίηση άλλης πλατφόρμας την ώρα της παρακολούθησης. Το 47% των ανθρώπων που παρακολουθούν τη μετάδοση αθλητικών αγώνων, παράλληλα κάνουν κάτι άλλο. Βλέπουν τα social media, παίζουν παιχνίδια, γράφουν μηνύματα κτλπ. Δεν είναι τυχαία η ραγδαία άνοδος σε κάποιες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων, όπως το TikTok, που είναι επικεντρωμένα σε video περιεχόμενο, το οποίο καταναλώνεται όλο και περισσότερο.

Από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι τον Αύγουστο του 2021, το κοινό που παρακολουθεί αθλητικό περιεχόμενο στο TikTok έχει αυξηθεί κατά 30%! Αντίστοιχη είναι και η αύξηση της εμπιστοσύνης στους influencers, με το ποσοστό της να έχει αυξηθεί κατά 71%. Για τους φιλάθλους, influencer μπορεί να είναι ο αγαπημένος τους παίκτης, όπου μέσω των Social media ανακαλύπτουν νέους τρόπους σύνδεσης και αλληλεπίδρασης μαζί του, ενώ παράγουν και οι ίδιοι περιεχόμενο, το οποίο το μοιράζονται στα Μέσα κοινωνικής Δικτύωσης, με τα αποτελέσματα να είναι εμφανή. Όλα αυτά φυσικά έχουν αντίκτυπο και στους χορηγούς, αλλά και στη νέα εποχή των esports και των κρυπτονομισμάτων που έχουν μπει ενεργά στο χώρο του αθλητισμού.

Επιστροφή στο γήπεδο;

Η εικόνα ενός φιλάθλου στο γήπεδο, να παίζει με το κινητό του την ώρα που εξελίσσεται ο αγώνας είναι πλέον ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο. Η ένταξή τους στον ψηφιακό κόσμο και η αντικατάσταση της παρέας της κερκίδας με γκρουπς και σελίδες στα Social Media, δείχνει επίσης να κερδίζει έδαφος. Ο εγκλεισμός και τα κλειστά γήπεδα, σε συνδυασμό με την ταχύτατη εξέλιξη των ψηφιακών κοινοτήτων έχουν αλλάξει τον τρόπο που, οι νεότερες κυρίως γενιές, αντιλαμβάνονται και παρακολουθούν τον αθλητισμό και το ποδόσφαιρο γενικότερα. Καταναλώνουν περιεχόμενο χωρίς προηγούμενο κι αρκούνται σ' αυτό, τουλάχιστον ένα σημαντικό ποσοστό τους. Όταν πια θα έχουμε αφήσει οριστικά στο παρελθόν την πανδημία και τα γήπεδα θα λειτουργούν στο 100% της πληρότητάς τους, η τάση αυτή, λιγότερο ή περισσότερο, θα συνεχιστεί. 

Ήταν, πάντως, μία από τις αιτιολογίες που προέβαλαν οι εμπνευστές της ευρωπαϊκής Σούπερ Λιγκ, της κλειστής λίγκας που τόσο κατακρίθηκε από τις οπαδικές κοινότητες της Ευρώπης. «Στους νέους ανθρώπους δεν αρέσει το ποδόσφαιρο», ήταν η αφελής δήλωση του ισχυρού άνδρα της Ρεάλ Μαδρίτης και του πλάνου για τη Super League, Φλορεντίνο Πέρεθ, ενώ ο Αντρέα Ανιέλι της Γιουβέντους είπε ότι η Super League γεννήθηκε ως μια διοργάνωση ικανή να σταθεί απέναντι σε αυτά που η γενιά 16-24 παράγει στις ψηφιακές πλατφόρμες». Μένει να δούμε αν η ψηφιακή μετάλλαξη θα αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι της στον «12ο παίκτη»...

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr