Ντία Ζούρα στο koutipandoras.gr: "Ο κόσμος του Ιονέσκο δεν είναι καθόλου παράλογος"

Η Ντία Ζούρα μιλάει στο koutipandoras.gr για τον «παράλογο» κόσμο του Ιονέσκο που δεν είναι καθόλου παράλογος στην πραγματικότητα, την υπερβολή και το παράδοξο μέσα στο καθημερινό, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ηθοποιός της νέας γενιάς και την ανάγκη για περισσότερο σεβασμό στο διαφορετικό.

57165feb1dc524d0718b48a9

“Το Μάθημα” του Ευγένιου Ιονέσκο παρουσιάζεται στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή 24 Απριλίου στις 21:00.

-Τι σας γοήτευσε σε σχέση με το έργο του Ιονέσκο;

Πιστεύω πως στον Ιονέσκο έχω βρει έναν από τους αγαπημένους μου συγγραφείς. Γράφει κωμικά γιατι θεωρεί πως το κωμικό φανερώνει περισσότερη απελπισία απο το τραγικό, παρουσιάζει τους χαρακτήρες του περισσότερο σαν κούκλες παρά σαν ανθρώπους και αντιμετωπίζει τη ζωή σαν κάτι αφύσικο. Όλα τα παραπάνω προσδίδουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα έργα του,για μένα.

Πιο συγκεκριμένα,στο ΜΑΘΗΜΑ, παρουσιάζει μία φαινομενικά άκακη σχέση, μεταξύ ενός καθηγητή και μίας μαθήτριας, μία σχέση που συναντάμε πολύ νωρίς στη ζωή μας και, ως ένα βαθμό, μας καθορίζει.Στο έργο οι δύο αυτοί άνθρωποι αδυνατούν να συναντηθούν γιατί είναι τελείως διαφορετικοί και αυτό οδηγεί σε μία μεγάλη σύγκρουση.Όσες φόρες και αν το διάβαζα μου συνέβαινε πάντα το ίδιο,γελούσα δυνατά και στο τέλος ήθελα να κλάψω φωνάζοντας μα τι έχει γράψει..ε,νομίζω αυτό ήταν αρκετό!

-Ποιό είναι το «μάθημα» που παίρνει ο θεατής από την παράσταση;

Δεν γνωρίζω εάν παίρνει κάποιο «μάθημα» και να σας πω την αλήθεια ελπίζω να μην παίρνει κανένα. Αυτό που θέλω να πιστεύω είναι πως ο θεατής ταρακουνιέται, μετατοπίζεται,έστω και για λίγο, από τη θέση που έχει συνηθίσει (όπως όλοι μας) να βρίσκεται.

Το έργο ξεκινάει κωμικά και ξαφνικά αλλάζει ύφος,καταλήγοντας έως και πολύ βίαιο. Ο Ιονέσκο γράφει το έργο στα συντρίμια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, παρουσιάζει τον καθηγητή ως τον άνθρωπο-εξουσιαστή,ο οποίος θα διαπράξει τη μεγαλύτερη πράξη βίας γιατί απλά μπορεί και στο τέλος η υπηρέτρια(η μάνα της εξουσίας) θα υπενθυμίσει πως είμαστε όλοι υπεύθυνοι για αυτό που συμβαίνει στον κόσμο, όσο κι αν θέλουμε να πιστεύουμε το αντίθετο.

Πως προσεγγίζετε τον «παράλογο» κόσμο του Ιονέσκο;

Όσο πιο «λογικά» μπορούμε. Στην πραγματικότητα ο κόσμος του Ιονέσκο δεν είναι καθόλου μα καθόλου παράλογος, μπορεί οι λέξεις που χρησιμοποιεί για να επικοινωνήσουν οι χαρακτήρες του να ηχούν αλλόκοτες αλλά οι καταστάσεις που περιγράφει ειναι καθημερινές. Άνθρωποι που αδυνατούν να συναντηθούν, να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον, που έμαθαν να μιλάνε αλλά όχι να ακούνε. Στο κάτω κάτω ο τρόπος που γράφει είναι και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τη ζωή γύρω του, ποτέ του δε σκέφτηκε πως το θέατρο του είναι παράλογο. Αυτό που τον απασχολούσε-και που απασχόλησε και έμας αρκετά-ήταν οι ηθοποιοί να βουτάνε στα έργα, στους χαρακτήρες(ή μάλλον στις ενέργειες που αυτοί φέρουν) και να ψάχνουν την αλήθεια στην υπερβολή. Μονάχα έτσι πίστευε πως αποκτά νόημα το θέατρο – και η ζωή, προσθέτω εγώ.

 -Πόσο βαθύ είναι το ζήτημα της εξουσίας; Πιστεύετε ότι διαπερνά όλες τι σχέσεις;

Η ανάγκη να εξουσιάσουμε πάνω σε καταστάσεις και ανθρώπους είναι στη φύση μας, ή έτσι μας έχουν κάνει να πιστεύουμε.Ο Νίτσε έλεγε πως ο έρωτας δεν υφίσταται σαν κατάσταση,είναι απλά η ανάγκη του ανθρώπου να εξουσιάσει έναν άλλον άνθρωπο σωματικά και πνευματικά. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν τοποθετούμε τον εαυτό μας πάνω από κάτι άλλο, όταν εκμεταλλευόμαστε τη δύναμη που μπορεί να έχουμε για προσωπικό μας όφελος. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να μάθουμε από παιδιά, θεωρώ πολύ πιο σημαντικό να μαθαίνεις στο νηπιαγωγείο να μην κόβεις ένα λουλούδι και να μην κλωτσάς μια γάτα από το να ζωγραφίζεις μέσα στα πλαίσια έναν άγιο βασίλη.  

Τι θα θέλατε να αλλάξει οπωσδήποτε στο χώρο του πολιτισμού;

Θα ήθελα να υπάρχει περισσότερος σεβασμός και λιγότερη κριτική διάθεση, να μάθουμε να δεχόμαστε, ή τουλάχιστον, να γνωρίζουμε το διαφορετικό και ύστερα να αποφασίζουμε εάν μας ταιριάζει ή όχι. Για μένα,βέβαια,η έννοια του πολιτισμού δε σταματά στο καλλιτεχνικό κομμάτι μίας χώρας,είναι κάτι πολύ πιο βαθύ. Έχουμε μπερδέψει λίγο τη σημασία του. Αναρωτιέμαι,τι θεωρείται τελικά «πολιτισμός» και «πολιτισμένος άνθρωπος».

Ποιές είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες για τους νέους ηθοποιούς σήμερα;

Σίγουρα το κομμάτι της οικονομικής απολαβής. Πολλή δουλειά χωρίς σίγουρη οικονομική αποκατάσταση, όπως για όλους βέβαια. Εκεί, όμως, φαίνεται η αληθινή πίστη και αγάπη για αυτό που κάνεις, και αυτό είναι κάπως λυτρωτικό.

  -Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας; 

Τον τελευταίο χρόνο αποφάσισα να μην κάνω σχέδια και νόμιζω πως μου βγαίνει σε καλό, δεν ξέρω καλά καλά σε ποια πόλη θα ζω-και αυτό μου αρέσει κάπως! Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι πως θέλουμε να συνεχίσουμε την παράσταση μας για όσο καιρό η ίδια μας το επιτρέπει.  


Σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Κολομβίας και Αργεντινής: Ο Μιλέι… ξαναχτύπησε

AP23310835745895

Σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Κολομβίας και Αργεντινής: Ο Μιλέι… ξαναχτύπησε

Ο Αργεντίνος πρόεδρος χαρακτήρισε σε συνέντευξή του τον κολομβιανό ομόλογό του Γουστάβο Πέτρο «δολοφόνο» και…

Οι ΗΠΑ παίρνουν αποστάσεις από το Ισραήλ, αλλά ο Νετανιάχου δε… χαμπαριάζει

μπενιαμίν νετανιάχου

Οι ΗΠΑ παίρνουν αποστάσεις από το Ισραήλ, αλλά ο Νετανιάχου δε… χαμπαριάζει

Έξαλλος ο Ισραηλινός πρωθυπουργός με την αλλαγή στάσης της Ουάσινγκτον - Ακύρωσε επίσκεψη ισραηλινής αντιπροσωπείας…