O νέος ανεξέλεγκτος τζόγος του ποδοσφαίρου

Τα NFT, τα κρυπτονομίσματα και ο «ξαφνικός θάνατος» που έδειξε την αβεβαιότητα, στην οποία ποντάρουν αρκετές ομάδες.

Ομπντούλιο 09/05/2022 | 11:07

Πριν από λίγους μήνες, είχαμε αναφερθεί στον τρόπο που αρκετές αγγλικές ομάδες της Αγγλίας συνεργάστηκαν με την εταιρεία Socios, η οποία είχε αναλάβει την ανάπτυξη των "fan tokens" στη λογική των κρυπτονομισμάτων, την «καμπάνα» της ελεγκτικής αρχής και τις αντιδράσεις του κόσμου. Πλέον, ήρθε η κατάρρευση μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στον σκιώδη αυτό χώρο, για να δείξει ότι μια οντότητα με το βεληνεκές ενός ποδοσφαιρικού συλλόγου, χρειάζεται να μελετά καλύτερα τις συμφωνίες της.

Η μόδα των NFT

Η Sportemon Go εμφανίστηκε στη φανέλα των Ρέιντζερς της Σκωτίας τον Οκτώβριο, έχοντας κάνει την αρχή στις χορηγικές συμφωνίες με την Χιμπέρνιαν. Μέσω των Ρέιντζερς, που φέτος πραγματοποίησαν μια εξαιρετική πορεία στο Europa League, η εταιρεία είχε την ευκαιρία να γίνει γνωστή σε εκατοντάδες χιλιάδες ποδοσφαιρόφιλους στην Ευρώπη. Η ίδια, περιγράφει τον εαυτό της ως μια πλατφόρμα ανταλλαγής αθλητικών προϊόντων "NFT - επαυξημένης πραγματικότητας", η οποία προσφέρει το δικό της τύπο «μάρκας». Τα NFTs ή non-fungible tokens είναι από την πλευρά τους ένας συγκεκριμένος τύπος κρυπτονομίσματος.

Στην ουσία, πρόκειται για ένα πιστοποιητικό πνευματικής ιδιοκτησίας, αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του κατόχου του και χρησιμοποιεί τεχνολογία blockchain. Oι ενθουσιώδεις συλλέκτες βρίσκουν νόημα στο να αποκτούν NFTs, ενώ προφανώς η μόδα τους έχει συμπαρασύρει κι άλλους, μιας και κάθε λογής NFTs γίνονται πράξη και βρίσκουν ανθρώπους που δαπανούν χρήματα για να τα αποκτήσουν. Δεν θα μπορούσε φυσικά η μόδα αυτή να μείνει μακριά από το ποδόσφαιρο, μια αγορά που ανέκαθεν ενδιέφερε τους συλλέκτες. Υπάρχουν κι εκείνοι όμως που τα θεωρούν όχημα για ανεξέλεγκτη κερδοσκοπία. Η κρυπτό-αγορά είναι άλλωστε αχανής, χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο, γεγονός που την καθιστά ευάλωτη και φυσικά από τη μία στιγμή στην άλλη, το ψηφιακό συλλεκτικό αντικείμενο μπορεί να χάσει την αξία του.

Οι υποσχέσεις και η απόσυρση

Πέραν των ομάδων που έβαλαν τη Sportemon Go στη φανέλα τους, σημαντικοί αθλητές από το Νησί προχώρησαν στην προώθησή της. Ο Άντι Ρόμπερτσον της Λίβερπουλ, ο Λουκ Σο της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και ο Καλούμ Χάντσον Οντόι της Τσέλσι της έδωσαν χώρο στα Social Media. Ξαφνικά, ωστόσο, οι σελίδες της Sportemon Go στα Social εξαφανίστηκαν. Όταν εμφανίστηκαν ξανά, έστειλαν το μήνυμα ότι το δικό της νόμισμα αποσύρεται από την αγορά και οι συμφωνίες με ομάδες, αθλητές και άλλους τρίτους παράγοντες παύουν να ισχύουν. Η καθοδική τάση της ήταν εμφανής τους τελευταίους μήνες, καθώς συνέβη αυτό που γίνεται συνήθως: Μετά το λανσάρισμά της τον Ιούλιο γνώρισε σημαντική άνοδο και στα τέλη Οκτωβρίου, όταν ομάδες και αθλητές την επικοινώνησαν, ανέβηκε εκ νέου, φτάνοντας σε σημείο να ανταλλάσσονται σε μία μέρα ποσά ύψους μισού εκατομμυρίου.

Πιθανότατα αρκετοί επένδυσαν, θέλοντας να πουλήσουν τα νομίσματα στη συνέχεια σε μεγαλύτερη αξία. Οι ήδη υπάρχοντες «μέτοχοι» ωστόσο αποχώρησαν, πουλώντας τα tokens τους και έτσι η τιμή έπεσε. Κι από τότε δεν ανέβηκε ξανά. Οι Ρέιντζερς, μάλιστα, όταν ανακοίνωσαν τη συμφωνία, έκαναν λόγο για «καινοτόμα δημιουργικά ψηφιακά συλλεκτικά προϊόντα και δράσεις για τη συμμετοχή οπαδών». Αντίστοιχα, οι Χιμπέρνιαν έκαναν λόγο για εξαψήφια ποσά κάθε χρόνο και νέες υπηρεσίες για τους φιλάθλους. Όπως είχε συμβεί και με τη Socios, αποδείχθηκε ότι υπόσχονταν φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Οι Χιμπς, μάλιστα, επικοινώνησαν ότι αποσύρθηκαν από τη συμφωνία πριν η Sportemon Go ανακοινώσει την απόσυρσή της, καταλαβαίνοντας ότι η «φούσκα» έσκασε. «Θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε ότι κανείς φίλαθλος δεν έχασε τα χρήματά του από το λανσάρισμα των Fan Tokens νωρίτερα μέσα στη χρονιά. Από τη στιγμή που ποτέ δεν κυκλοφόρησαν επίσημα, όποιος επένδυσε χρήματα σε αυτά θα αποζημιωθεί», ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Δεν ισχύει το ίδιο, φυσικά, για τα άλλα προϊόντα της εταιρείας, γεγονός που έφερε και τους ποδοσφαιριστές στο μάτι του κυκλώνα.

Η Λίβερπουλ και τα ερωτηματικά

Η υπόθεση της Sportemon Go έφερε ακόμα μεγαλύτερη κριτική από εκείνους που αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τη σύνδεση του ποδοσφαίρου με την αγορά των κρυπτονομισμάτων. H κατάρρευση έγινε σε μια περίοδο που, σύμφωνα με το Athletic, η φιναλίστ του Champions League και μια από τις πιο δημοφιλείς ομάδες της Αγγλίας, η Λίβερπουλ, βρίσκεται σε συζητήσεις με εταιρεία από την αγορά του cryptocurrency για βασική χορηγία στη φανέλα. Η τρέχουσα συμφωνία, ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο, λήγει το 2023 και μολονότι υπάρχουν επαφές για την ανανέωσή της, φαίνεται ότι η αγορά κρυπτονομισμάτων μπορεί να τη ματσάρει.

Είναι δεδομένο ότι η δυναμική της αγοράς είναι τεράστια, όμως, όπως αποδεικνύεται είναι πολύ μεγάλη και η αβεβαιότητα. Ενώ οι ελεγκτικές αρχές πασχίζουν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις, οι ποδοσφαιρικές ομάδες θαμπώνονται από το εύκολο κέρδος. Θα πρέπει όμως να βάλουν στη ζυγαριά τη ζημιά που μπορεί να τους κάνει. Όχι μόνο στην εικόνα τους, αλλά και στους δεσμούς με τον κόσμο που στηρίζει και πιθανόν να ξοδέψει χρήματα σε άυλα προϊόντα. Η εξέλιξη αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr