Newsroom

Newsroom

Να γιατί καιγόμαστε

“Η πιο… καυτή αντιπυρική περίοδος μόλις ξεκίνησε”. Με τη φράση αυτή έμπειρος ανώτατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής αποτυπώνει το συμπέρασμά του…

fotia 28

“Η πιο… καυτή αντιπυρική περίοδος μόλις ξεκίνησε”. Με τη φράση αυτή έμπειρος ανώτατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής αποτυπώνει το συμπέρασμά του με βάση τα αποκαρδιωτικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του: Το πρώτο 4μηνο του 2015 οι πυρκαγιές αυξήθηκαν κατά 55,4% σε σχέση με πέρυσι, η βλάστηση σε όλη τη χώρα έχει φουντώσει λόγω των πολλών βροχών, οι τοπικοί φορείς δεν έχουν καθαρίσει δάση και ρέματα, ενώ οι πυροσβέστες καλούνται να δώσουν μάχη με τις φλόγες χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό και την ανάλογη υποστήριξη από εναέρια μέσα.

Και σαν να μην έφταναν αυτά, τα επίσημα στοιχεία του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος, που φέρνει στο φως ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, δείχνουν ότι «οι Έλληνες καίμε τα δάση μας». Είτε από αμέλεια είτε από πρόθεση. Ενδεικτικό είναι ότι υπάρχουν νομοί -Σέρρες, Κεφαλλονιά, Θεσπρωτία, Αιτωλοακαρνανία, Ρέθυμνο- στους οποίους το 80-95% των πυρκαγιών οφείλονται σε εμπρησμούς.

Την ώρα, ωστόσο, που οι ανάγκες για προστασία του φυσικού πλούτου αυξάνονται, τα μέσα που έχει στη διάθεσή της η Πυροσβεστική περιγράφονται ως ανεπαρκή, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας. Το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι ότι τα περισσότερα από τα αεροσκάφη είναι γερασμένα με αποτέλεσμα να χρειάζονται διαρκώς συντήρηση και να παρουσιάζουν βλάβες που, μεταξύ άλλων, θέτουν σε κίνδυνο τους πιλότους.

Ενδεικτικό είναι ότι τα Καναντέρ CL-215, σύμφωνα με στοιχεία του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος, έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια επιχειρήσεων, ενώ μόλις 6 από τα συνολικά 13 που διαθέτει η Πυροσβεστική θα είναι ετοιμοπόλεμα την 1η Ιουνίου. Το ποσοστό των βλαβών τους κατά τη διάρκεια των απογειώσεων είναι εξαιρετικά μεγάλο και η επισκευή τους δαπανηρή, καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Από τα πιο καινούργια Καναντέρ CL-415, ηλικίας 15 ετών, με δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού, σε πτητική λειτουργία βρίσκονται μόλις τρία από τα συνολικά 8 (τα περισσότερα από τα υπόλοιπα βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης). Η ηγεσία του Π.Σ. εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του Ιουνίου θα είναι ετοιμοπόλεμα ακόμα δύο από αυτά. Το ευχάριστο είναι ότι φέτος θα βοηθήσουν το πυροσβεστικό έργο τα δύο ιδιόκτητα Super Puma, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορά προσωπικού αλλά και για κατάσβεση καθώς μπορούν να φέρουν κάδο.

Οι ελλείψεις, ωστόσο, δεν αφορούν μόνο στα εναέρια μέσα. «Υπάρχουν συνάδελφοι που δεν έχουν ούτε δεύτερη φόρμα σε περίπτωση που θέλουν να αλλάξουν αυτή που φοράνε. Οι ελλείψεις στα μέσα ατομικής προστασίας είναι και φέτος ορατές. Μόνο που η τρέχουσα αντιπυρική περίοδος φαίνεται ότι θα είναι δυσκολότερη. Η χαμηλή βλάστηση, που είναι και η καλύτερη καύσιμη ύλη, έχει φουντώσει για τα καλά, ενώ στην ύπαιθρο δεν υπάρχουν οι χειρώνακτες που θα καλλιεργήσουν χωράφια. Έτσι, μεσαίας έντασης πυρκαγιές μπορούν να κάψουν τεράστιες εκτάσεις. Οι πυροσβέστες, πάντως, ακόμα και με πενιχρά μέσα θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό», εξηγεί ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, Φίλιππος Παντελεάκος.

Η παραπάνω κατάσταση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διαρκή μείωση της χρηματοδότησης που προβλέπει ο προϋπολογισμός για την Πυροσβεστική. Φέτος τα χρήματα ήταν κατά 10-15% λιγότερα σε σχέση με τα ούτως ή άλλως μειωμένα του 2014 με τις συνέπειες να είναι ορατές. Καθυστέρηση παρατηρείται στις επικείμενες προσλήψεις 1.500 συμβασιούχων πυροσβεστών, όπως και στις διαδικασίες κάλυψης των 230 περίπου κενών στους πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης. Η πολιτική ηγεσία έχει δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει στις απαιτούμενες προσλήψεις, οι οποίες, πάντως, παρότι κρίνονται σωτήριες δεν έχουν ακόμα πραγματοποιηθεί.

«Δίνουμε μάχη με το χρόνο»: «Θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου προκειμένου πριν τελειώσει η φετινή αντιπυρική περίοδος να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την προμήθεια ατομικού εξοπλισμού για το προσωπικό -κράνη, στολές, άρβυλα- αλλά και η για την προμήθεια εξοπλισμού για τα μηχανοκίνητα μέσα (λάστιχα και ανταλλακτικά). Δίνουμε μάχη με το χρόνο», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο Τάσος Μαυρόπουλος, γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει σήμερα περί τα 13 με 14 αεροσκάφη CL-215, 8 CL-415 και 22 Μ-18Β/ΒS Dromader. Οι αριθμοί αυτοί ενισχύθηκαν φέτος και με 4 CH-47DG/SD της ΑΣ του 4ου ΤΕΑΣ τα οποία φέρουν ειδικό κάδο, ενώ στον ίδιο επιστρατεύθηκαν και τα 2 AS 332L1 του Πυροσβεστικού Σώματος τα οποία μπορούν να φέρουν κάδο 3405 λίτρων.

Πίσω όμως από τους αριθμούς κρύβεται μια πραγματικότητα που θα έπρεπε να είχε προβληματίσει και ωθήσει την κυβέρνηση στην λήψη μέτρων.

Σε ό,τι αφορά τα CL-215 τα αεροσκάφη έπρεπε να είχαν αποσυρθεί εδώ και χρόνια από την ενεργό υπηρεσία, καθώς έχουν ξεπεράσει κάθε όριο πτητικής εκμετάλλευσης και ζωής και έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ζωής. Είναι παντελώς ανεπαρκή αλλά κυριότερα επικίνδυνα στη χρήση τους. Φυσικά το σημερινό συμβάν με την αναγκαστική προσγείωση του CL-215 στη Λακωνία είναι ακόμη μια απόδειξη του επικίνδυνου της κατάστασής τους, ενώ δεν θρηνήσαμε θύματα εξαιτίας των έμπειρων και ψύχραιμων χειριστών που επέβαιναν σε αυτά. Πρόκειται για τον δεύτερο τύπο αεροσκάφους σε ολόκληρη την ΠΑ με το ακριβότερο κόστος ανά ώρα πτήσης. Να σημειωθεί ότι αυτός ο τύπος είναι πλέον σε θέση να πραγματοποιεί  μόνον μία αεροπυρόσβεση την ημέρα, ενώ δεν μπορεί να απογειωθεί αν η θερμοκρασία ξεπεράσει τους 38 βαθμούς Κελσίου, πράγμα που ουσιαστικά τα αποκλείει από την ενεργό δράση για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Σε ότι αφορά τα CL-415 αν και νεότερα από τα CL-215 εντούτοις συνιστούν πρακτικά το ίδιο αεροσκάφος με όλα τα μειονεκτήματά του, με μικρή ικανότητα μεταφοράς νερού (6 τόνους υπό ιδανικές συνθήκες) με μόνη ουσιαστική αλλαγή αυτή των κινητήρων με ελικοστρόβιλους στη θέση των παλαιών εμβοφολοφόρων  των “-215”

Για τα 22 Μ-18Β/ΒS Dromader δεν υπάρχουν λόγια. Τα πολωνικά αυτά αεροσκάφη τα οποία αγοράστηκαν το 1984 στο πλαίσιο ενός σχεδιασμού για τη δημιουργία ενός στόλου 100 αεροσκαφών που θα διασκορπίζονταν σε όλη την Ελλάδα για την αποστολές κατάσβεσης μόνο ως πυροσβεστικά δεν κάνουν. Επιπρόσθετα από αυτά τα 22 ελάχιστα πετούν σήμερα και η συνεισφορά τους έγκειται περισσότερο στην επιτήρηση δασικών εκτάσεων αλλά στην πραγματικότητα ούτε αυτή γίνεται. 

Με βάση αυτή την απογοητευτική εικόνα το ΥΠΕΘΑ αλλά και το υπουργείο Δημόσιας Τάξης επιστράτευσαν 4 Chinook με κάδο και τα 2 AS-332L1 του Πυροσβεστικού Σώματος στην προσπάθεια για την κατάσβεση των πυρκαγιών. 

Μάλιστα το ένα τουλάχιστον Suiper Puma του ΠΣ ανέλαβε για πρώτη φορά αποστολή αεροπυρόσβεσης στην Λακωνία, αν και σύμφωνα με πληροφορίες ο κάδος που μετέφερε παρουσίασε βλάβη και αυτό έκανε αναγκαστική προσγείωση σε ένα γήπεδο στην Λακωνία.

Σε ότι αφορά τα ιδιωτικά μέσα αυτά περιορίζονται σε 3 ελικόπτερα Sikorsky S-64 Skycrane και 7 Kamov και Mil Mi-8.

Στην τελευταία όμως περίπτωση υπάρχει το θέμα κόστος. Την τελευταία πενταετία η ενοικίαση εναέριων μέσων από το υπυοργείο Δημόσιας Τάξης κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο πάνω από 180 εκατ. ευρώ (τα S-64 Skycrane  κόστισαν το 2011 10 εκατ. ευρώ) ποσό το οποίο θα μπορούσε να είχε δαπανηθεί   για την αγορά νέων αεροσκαφών.

Πρακτικά αυτό που μένει ως συμπέρασμα στο τέλος είναι ότι για ακόμη μια φορά η υπόθεση αεροπυρόσβεση στην Ελλάδα έχει αφεθεί στην τύχη της με ακατάλληλα και επικίνδυνα αεροσκάφη χωρίς κανένα προγραμματισμό!

Πηγές: e-typos.com, Αντιπολεμική Διεθνιστική Κίνηση

Τραγωδία στην Κένυα: Τουλάχιστον 45 οι νεκροί από κατάρρευση φράγματος – Υπάρχουν ακόμη παγιδευμένοι στη λάσπη (Eικόνες)

AP24120324819137

Τραγωδία στην Κένυα: Τουλάχιστον 45 οι νεκροί από κατάρρευση φράγματος – Υπάρχουν ακόμη παγιδευμένοι στη λάσπη (Eικόνες)

«Υπάρχουν άλλοι παγιδευμένοι στη λάσπη που εργαζόμαστε για να ανασύρουμε» - Η χώρα πλήττεται από…

Σοκάρει η Δήμητρα Λιάνη για τον Νίκο Παπανδρέου: «Έλυσε τη ζώνη και έκανε ότι θα με χτυπήσει» (video)

profile player 960x540 25

Σοκάρει η Δήμητρα Λιάνη για τον Νίκο Παπανδρέου: «Έλυσε τη ζώνη και έκανε ότι θα με χτυπήσει» (video)

«Του Ανδρέα Παπανδρέου του έλειπε η τρυφερότητα, του έλειπε η αγάπη» ανέφερε η Δήμητρα Λιάνη

Οργισμένη επιστολή των Αγγειοχειρουργών Ελλάδας κατά του Καλλιάνου – Ζητούν παρέμβαση Μητσοτάκη

6084787 2

Οργισμένη επιστολή των Αγγειοχειρουργών Ελλάδας κατά του Καλλιάνου – Ζητούν παρέμβαση Μητσοτάκη

«Με ανησυχία και απογοήτευση παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες να εξελίσσεται μία απίστευτη κατάσταση ανεπίτρεπτης επίθεσης…

Μάτι: Οργισμένες αντιδράσεις από συγγενείς των θυμάτων – Πέταξαν καρέκλα… «Τσίπα δεν έχετε;» (video)

6207733

Μάτι: Οργισμένες αντιδράσεις από συγγενείς των θυμάτων – Πέταξαν καρέκλα… «Τσίπα δεν έχετε;» (video)

Συγγενείς άρχισαν να πετούν καρέκλες και να απευθύνονται προς τους κατηγορούμενους