Μια συζήτηση με τον Μανώλη Στεργιόπουλο, πρόεδρο της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Νομού Καρδίτσας

Παρακολουθήσαμε το 37ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου της Καρδίτσας και συνομιλήσαμε με τον πρόεδρο της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων του Νομού, Μανώλη Στεργιόπουλο

277361461 517760633327777 6646045990340256655 n

Άνθρωποι με όραμα, όχι επαγγελματίες καλλιτέχνες, αλλά αγνοί και άδολοι εραστές της τέχνης, εξ ου και πάντα κάνουν σοβαρή δουλειά όταν αναλαμβάνουν ένα δημόσιο πόστο. Σαν τον Μανώλη Στεργιόπουλο, που από το 2009 ανέλαβε την προεδρία της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Καρδίτσας και «τρέχει» το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου της πόλης, το μακροβιότερο μάλιστα στην Ελλάδα. Ο Στεργιόπουλος στην ακόλουθη συζήτηση που είχαμε, μίλησε για την ιστορία του θεσμού, τα κατοπινά σχέδια του, ενώ αναφέρθηκε και σε κάτι πραγματικά σημαντικό και συγκινητικό: Την ιδέα του να συνεργαστούν με το Θέατρο Τέχνης ώστε κάθε χρόνο ένας ταλαντούχος νέος ηθοποιός της Καρδίτσας να μπορεί να σπουδάσει στην Αθήνα. 

Βρισκόμαστε στην Καρδίτσα, την πόλη σας, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου. Πόσα αντίστοιχα φεστιβάλ διεξάγονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα;

Πρέπει να πούμε πρώτα πόσα ενεργά υπήρχαν πριν, γιατί σε συνομιλία που είχα με τους προέδρους των άλλων φεστιβάλ ήμασταν όλοι σε αναμονή. Η Καρδίτσα έκανε πρώτη το βήμα μετά από δύο χρόνια σιωπής ελέω κορονοϊού. Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή δυναμική παρουσία έχουν τα φεστιβάλ της Μακρακώμης, του Ζωγράφου και της Ιεράπετρας, της Δράμας επίσης, ενώ υπήρχαν κι άλλα που ξεκίνησαν, είδαν τις δυνάμεις τους και στην πορεία σταμάτησαν. Η Καρδίτσα είναι η μόνη πόλη που εδώ και 37 χρόνια διοργανώνει το δικό της Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου χωρίς σταματημό.

Μιλάμε ενδεχομένως για το μακροβιότερο φεστιβάλ.

Ακριβώς. Και μάλιστα για ένα ολόκληρο δεκαήμερο.

Εσείς πότε ασχοληθήκατε για πρώτη φορά με το φεστιβάλ;

Εγώ κατέβηκα το 2009 στις εκλογές της Ένωσης, μέσα απ’ τις οποίες εκλέγεται κάθε φορά ένα συμβούλιο τετραετούς θητείας. Είναι δευτεροβάθμιο όργανο, στο οποίο αυτή τη στιγμή είναι εγγεγραμμένοι 209 σύλλογοι. Έχουμε έτσι ένα εξαιρετικό πολιτιστικό παζλ στον νομό μας και η Ένωση λειτουργεί κάπως σαν ομπρέλα όλων αυτών των συλλόγων, προωθώντας το έργο τους. Εκεί υπάγεται μια σειρά δραστηριοτήτων, σαν το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, που διεξάγεται ένα δεκαήμερο, όπως είπαμε, κάθε Μάρτη. Υπάρχουν ακόμη τα Καραϊσκάκεια, που γίνονται στο όνομα του σημαντικότερου – κατά τη γνώμη μου – ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, στα τέλη Ιουνίου, για μία εβδομάδα.

Έχει έναν πιο φολκλορικό χαρακτήρα το φεστιβάλ αυτό;

Είναι ένα διεθνές φολκλορικό φεστιβάλ και το «διεθνές» το λέμε και το εννοούμε, εφόσον φέτος έχουμε κάνει την πρόταση να φιλοξενηθούν χώρες όπως η Σρι Λάνκα, η Ρωσία, η Αργεντινή και τα Αραβικά Εμιράτα.

Ποια η δική σας σχέση με το χώρο του θεάτρου;

Έκανα σαν μαθητής στη Θεσσαλονίκη μαθήματα με τον τότε διευθυντή του ΚΘΒΕ, Σπύρο Καπάτο. Αν και δε βρίσκεται στη ζωή πια, θα ήθελα να του πω ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί θεωρώ ότι μου έκανε καλό στη μετέπειτα ζωή μου. Λόγω οικονομικών δυσκολιών, δεν συνέχισα τις θεατρικές σπουδές, επιστρέφοντας όμως στην Καρδίτσα, μπήκα ενεργά στις θεατρικές σκηνές της. Θα πρέπει να σας πω ότι η Καρδίτσα ανέκαθεν διέθετε μεγάλα ταλέντα από τότε με τον Δημήτρη Ρήτα, σημαντικό στιχουργό και σκηνοθέτη στο Περιφερειακό Θέατρο Καρδίτσας. Ακολούθως μπήκα στο Θέατρο Όψεις του Παύλου Βησσαρίου και για ένα χρόνο έπαιξα στη θεατρική σκηνή Καρδίτσας του Αντώνη Νικολάου.

Περισσότερο, λοιπόν, θα δηλώνατε θεατρόφιλος.

Θα έλεγα φίλος του έρωτα του θεάτρου, γιατί ο λόγος στο θέατρο είναι ικανός να σε κάνει να πετάξεις. Το θέατρο έχει όλη αυτή τη δυναμική να σε «ντύσει», να σου βάλει τη μουσική, το λόγο, να σε ταξιδέψει. Με το θέατρο μπορείς ν’ αντιληφθείς ότι ο άνθρωπος είναι όμορφος. Και είναι όμορφος ο άνθρωπος!

Από το 2009, που εσείς αναλάβατε την προεδρία, είδατε κάποιους θιάσους που ξεχώρισαν μέσα στα χρόνια;

Βεβαίως και είδα. Κοιτάξτε, η στατιστική είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη ζωή μας που θα μπορούσαμε κι εμείς να κάνουμε πολύ μεγαλύτερα πράγματα. Υπάρχουν ηθοποιοί που προχώρησαν και μάλιστα είχαμε έρθει σε επαφή με το Θέατρο Τέχνης και τη Μαριάννα Κάλμπαρη. Θέλαμε ένας ηθοποιός που θα διακρινόταν στο φεστιβάλ μας να μπορούσε να σπουδάσει με μιαν υποτροφία στο Τέχνης.

Μπράβο, εξαιρετική ιδέα. Δική σας;

Ναι, ήταν δική μου ιδέα. Η Καρδίτσα να δίνει τη δυνατότητα σε νέους καλλιτέχνες να φεύγουν απ’ τα στενά όρια της επαρχίας και ν’ ανοίγουν τα φτερά τους. Θα το επιδιώξουμε απ’ του χρόνου, νά’χει τελειώσει και η πανδημία. Θα ξανάρθουμε σ’ επαφή με το Τέχνης για να μας βοηθήσουν και να βοηθήσουμε κι εμείς κάποια παιδιά με ταλέντο. Σας είπα, υπάρχει μεγάλο ταλέντο, όχι μόνο στην Καρδίτσα, αλλά και σ’ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.

Κάνετε και σεμινάρια στο πλαίσιο του φεστιβάλ; Δεν θα ήταν κακή ιδέα, π.χ., να έδινε ένα master class ένας διακεκριμένος ηθοποιός από το θέατρο, τον κινηματογράφο ή και την τηλεόραση.

Η βασική ραχοκοκαλιά είναι το επίπεδο μετάγγισης της τέχνης από σημαντικούς ανθρώπους. Φέτος, ας πούμε, στην κριτική επιτροπή, πέρα απ’ τον Αντώνη Χαλκιά, που είναι ένα πρόσωπο – κλειδί και φίλος του φεστιβάλ, γνωρίσαμε τον Παύλο Κάβουρα. Σεμινάρια έδωσαν ο Αντώνης Χαλκιάς με τον Παύλο κάβουρα στο μουσείο της πόλης. Ο Λεωνίδας Κακούρης στο θέατρο Όψεις και ο Θανάσης Λάλας στην θεατρική σκηνή Καρδίτσας.

Πόσα περιθώρια εξέλιξης έχει ένας καλλιτέχνης της επαρχίας συγκριτικά μ’ έναν Αθηναίο;

Πολύ λιγότερα. Ξέρετε τι γίνεται όμως; Εδώ έχει το χρόνο να παρακολουθήσει και τώρα με την τεχνολογία η επαρχία θεωρείται προνομιούχα. Κερδίζεις σε ασφάλεια και σε χρόνο στην επαρχία έναντι μιας μεγάλης πόλης ή μιας πολιτισμικής πρωτεύουσας, όπως είναι πια η Αθήνα.

Τι φιλοδοξίες έχετε για τα επόμενα φεστιβάλ;

Θα ήθελα στη ζωή μας να μπορούμε να ξεχωρίζουμε και να αρπάζουμε την ομορφιά. Την ομορφιά που το θέατρο μας δίνει την ευκαιρία να κοιτάξουμε κατάματα μέσα απ’ όλες τις διαδικασίες του. Τη σκηνοθεσία, την υποκριτική, το χορό, τη μουσική, την ενδυματολογία και, βέβαια, αυτό που είναι πάνω απ’ όλα: Τον λόγο. Ας πάψουμε να είμαστε η έκφραση της ασχήμιας. Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε για την ομορφιά.

Κύριε Στεργιόπουλε, σας ευχαριστώ γι’ αυτή τη μικρή κουβέντα που κάναμε.

Εγώ σας ευχαριστώ και είστε ευπρόσδεκτος πάντα.

* Τι κρατάω από το 37ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας: Τη φιλοξενία. Το master class δημοσιογραφίας του Θανάση Λάλα με την ανάγνωση της συνέντευξης που του’χε δώσει ο Κώστας Τσόκλης εν είδει θεατρικού μονολόγου. Τα αφιερώματα στον Ιάκωβο Καμπανέλλη και τον Νίκο Κούνδουρο. Τον κόσμο, που παρά το πολεμικό διεθνώς κλίμα των ημερών, προσήλθε στο κινηματοθέατρο και τίμησε τις εκδηλώσεις. Τη μουσική εκδήλωση με το Μουσικό Σχολείο της Καρδίτσας και ένα τσούρμο έφηβους μουσικούς και τραγουδιστές να αποδίδουν τραγούδια μεγάλων έντεχνων λαϊκών συνθετών, αλλά και της Μαρίζας Κωχ, που ήταν το τιμώμενο πρόσωπο της φετινής διοργάνωσης.

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…