Μετρό Θεσσαλονίκης: Να παραδώσουν σε λειτουργία τους 12 από τους 13 σταθμούς μέχρι τέλος του 2022

Γιατί, αφού υπάρχουν δύο νόμιμες και εφικτές τεχνικές λύσεις, η κυβέρνηση επιλέγει εκείνη που καταστρέφει έναν αρχαιολογικό θησαυρό, καθυστερεί το έργο και κοστίζει περισσότερο;

Γιάννης Μυλόπουλος 01/07/2021 | 09:30

Σήμερα στην υπόθεση του Μετρό της Θεσσαλονίκης και των Αρχαίων της Βενιζέλου, έχουμε δύο δεδομένα:

1. Την απόφαση του ΣτΕ ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων δεν είναι παράνομη και
2. Τη διαβεβαίωση δεκάδων επιστημόνων, καθηγητών πολυτεχνείων και μελετητών μηχανικών, ότι η τεχνική λύση με τα αρχαία αμετακίνητα είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη και τεχνικά εφικτή

Με αυτά τα δεδομένα ερωτάται η κυβέρνηση:

Γιατί, αφού υπάρχουν δύο νόμιμες και εφικτές τεχνικές λύσεις, η κυβέρνηση επιλέγει για τη Βενιζέλου, χωρίς τεκμηρίωση, εκείνη που:

- Καταστρέφει έναν αρχαιολογικό θησαυρό
- Καθυστερεί το έργο (αντί του 2020 που θα παραδίδονταν οι 12 σταθμοί, τώρα ανακοινώνουν τέλος του 2023, χωρίς τη Βενιζέλου)
- Κοστίζει περισσότερο (19,5 εκ. ευρώ έχουν δοθεί ήδη σε αποζημιώσεις εξ αιτίας των καθυστερήσεων που η αλλαγή σχεδιασμού προκάλεσε)

Γιατί επί δύο χρόνια, 2019 – 2021, καθυστέρησε ολόκληρο το έργο;

Το έργο από το 2019 μέχρι σήμερα παραμένει σταματημένο και ανενεργό, αφού έχει καταγράψει, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, πρόοδο μόλις 1,69%.

Τη στιγμή που από το 2016 μέχρι το 2019 προχώρησε από το 33% στο 75%, πρόοδος 42% συνολικά στα 3,5 χρόνια, ή αλλιώς 12% ετησίως.

Η κυβέρνηση και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δεν αρνούνται την καθυστέρηση, αποδίδοντάς την στις προσφυγές πολιτών και κινήσεων στο ΣτΕ κατά της απόσπασης των αρχαιοτήτων.

Υπενθυμίζεται ότι η αρχική υπόσχεση του πρωθυπουργού ήταν ότι το έργο ολόκληρο, με τη Βενιζέλου, θα παραδίνονταν τον Απρίλιο του 2023.

Σήμερα, με δεδομένες τις καθυστερήσεις, αυτός ο προγραμματισμός δεν τους βγαίνει και γι’ αυτό ανακοινώνουν λειτουργία τέλος του 2023 του έργου, πλην Βενιζέλου.

Η υπουργός Πολιτισμού τέλος, σε πρόσφατη ομιλία της στη Βουλή, αποκάλυψε ότι το έργο έχει πάρει παράταση μέχρι τον Μάρτιο του 2025.

Οι παλινωδίες αποκαλύπτουν το μέγεθος της σύγχυσης στην οποία έχουν περιέλθει.

Ερωτώνται λοιπόν οι αρμόδιοι:

- Εφόσον οι προσφυγές αφορούσαν μόνο στο σταθμό Βενιζέλου, γιατί καθυστερεί το σύνολο του έργου;

- Γιατί καθυστερούν δηλαδή και τους 17 υπόλοιπους σταθμούς;

- Γιατί στο έργο έχουν μείνει από τους 3.000 εργαζόμενους πριν το 2019, μόλις 140;

- Γιατί το έργο έχει καταγράψει ελάχιστη πρόοδο από το 2019 μέχρι σήμερα;

Να παραδώσουν μέχρι τέλος του 2022 τους 12 από τους 13 σταθμούς του έργου

Η πρόταση είναι να αφήσουν τα επικοινωνιακά τεχνάσματα και τις δικαιολογίες, ότι δήθεν τους φταίνε οι άλλοι και να στρωθούν στη δουλειά.

Αν δεν είχαν αλλάξει το σχεδιασμό του έργου το 2019, η Θεσσαλονίκη από το 2020 θα είχε τους 12 σταθμούς του Μετρό, πλην Βενιζέλου δηλαδή, σε λειτουργία.

Η πρόταση λοιπόν είναι η εξής:

Να παραδώσουν τους 12 από τους 13 σταθμούς μέχρι το τέλος του 2022, όπως ήταν ο προηγούμενος σχεδιασμός του έργου.

Η πρόταση αυτή έχει τρία ακαταμάχητα πλεονεκτήματα:

1. Δίνει άμεσα Μετρό σε λειτουργία στη Θεσσαλονίκη που εξακολουθεί να είναι όμηρος των λεωφορείων του ΟΑΣΘ.

2. Διατηρεί τα πολύ σημαντικά αρχαία στη θέση τους, αυθεντικά και ακέραια. Κι αυτό γιατί ο μόνος τρόπος για να δοθούν οι 12 σταθμοί άμεσα σε λειτουργία, είναι τα αρχαία να παραμείνουν αμετακίνητα στο σταθμό Βενιζέλου. Αυτή η παρατήρηση δίνει στη λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους ακόμη ένα πλεονέκτημα, καθώς αποδεσμεύει τη λειτουργία των υπόλοιπων 12 σταθμών από την κατασκευή της Βενιζέλου. Κι αυτό γιατί αν τα αρχαία αποσπαστούν και μεταφερθούν αλλού, ο σταθμός Βενιζέλου θα κατασκευαστεί σαν ανοικτό όρυγμα. Οπότε οι υπόλοιποι σταθμοί, ενώ είναι σχεδόν έτοιμοι, θα πρέπει να περιμένουν την ολοκλήρωση της Βενιζέλου για να λειτουργήσουν, γιατί οι συρμοί δεν θα μπορούν να περάσουν μέσα από τη Βενιζέλου, όσο αυτή θα κατασκευάζεται.

Αντίθετα, με τη λύση που αφήνει τα Αρχαία αμετακίνητα, η διέλευση των συρμών μπορεί να γίνεται μέσα από το σταθμό, ενώ αυτός θα κατασκευάζεται.

3. Είναι απολύτως εφικτή, αφού οι 12 σταθμοί θα παραδίδονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020, σε 1,5 δηλαδή χρόνο από το καλοκαίρι του 2019, όταν σταμάτησαν το έργο με πρόσχημα την απόσπαση των αρχαιοτήτων.

Συμπέρασμα: Follow the money και στο Μετρό

- Κάθε φορά που η ΝΔ έρχεται στην κυβέρνηση, το Μετρό καθυστερεί και σταματά. Με συνέπεια το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει τεράστια ποσά σε αποζημιώσεις στους εργολάβους. Τα ίδια έγιναν 2012 - 2015, όταν το δημόσιο πλήρωσε 200 εκ. ευρώ σε αποζημιώσεις εξ αιτίας των τότε καθυστερήσεων και τα ίδια γίνονται και σήμερα, 2019 – 2021, που για τον πρώτο μόνο χρόνο, η Αττικό Μετρό πλήρωσε σε αποζημιώσεις 19,5 εκ. ευρώ.

- Follow the money. Όλες οι πολιτικές της ΝΔ, για το εργασιακό, την Παιδεία, την Υγεία, το Περιβάλλον και τα δημόσια έργα, έχουν μια κοινή συνισταμένη:

Εξαπατούν με επικοινωνιακά τεχνάσματα τον ελληνικό λαό, για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα.

Πίσω από κάθε πολιτική της Δεξιάς υπάρχει κάποιος ή κάποιοι ιδιώτες που ωφελούνται.

Αυτός είναι ο ορισμός της νεοφιλελεύθερης Δεξιάς του Μητσοτάκη.

«Follow the money» λοιπόν για να διαπιστωθεί γιατί θέλουν να αποσπάσουν τα αρχαία, γιατί καθυστερεί το Μετρό της Θεσσαλονίκης και γιατί δεν δίνουν άμεσα σε λειτουργία τους 12 σταθμούς, ενώ μπορούν.

Πηγή: TVXS

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr