ΗΖ
Ηλέκτρα Ζαργάνη
05/01/2019, 19:59

Κώστας Ανδρέου: «Με ενδιαφέρει να ερεθίσω τον θεατή να πλάσει στο μυαλό του εικόνες»

Μία συζήτηση για το μπάσο, τις μελωδίες, τη μαγεία του θεάτρου, τις μικρές σκηνές, αλλά και τα συμφέροντα που ανακόπτουν τη δημιουργία. 

Ηλέκτρα Ζαργάνη 05/01/2019 | 19:59

Ο Κώστας Ανδρέου θα παρουσιάσει τη συναυλία Live Ambient στο Θέατρο Φούρνος τη Δευτέρα 7 και την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019. Ένα νυχτερινό ταξίδι πάνω σε χάρτες ήχων με ποικίλες επιλογές διαδρομών, με συνδημιουργό το άταστο ηλεκτρικό μπάσο. Με αυτή την αφορμή μιλήσαμε μαζί του για όλη του τη μουσική διαδρομή, τις σκέψεις του γύρω από τη δημιουργία σήμερα, αλλά και τη μαγεία του να μετουσιώνεις ένα ντοκιμαντέρ, ένα θεατρικό κείμενο, μία ιδέα, σε μελωδία για να συντροφεύσει το ταξίδι της.

Η ενασχόληση του με τη μουσική ξεκίνησε από τότε που ήταν παιδί. «Το μπάσο μου τράβηξε την προσοχή από πολύ μικρή ηλικία. Αρχισα να το εξερευνώ και να το μελετάω, να ανακαλύπτω τι μπορεί να κάνει και σιγά σιγά με τράβηξε τόσο πολύ που αποφάσισα ότι αυτό είναι που θέλω να κάνω. Ξεκίνησα να εξελίσσομαι ως μουσικός και διαπίστωσα ότι θέλω να φτιάχνω μουσική και ήχους με αυτό το όργανο. Έκανα προσωπική μελέτη και έρευνα και αυτή η διαδικασία συνεχίζεται και εξελίσσεται διαρκώς. Πιστεύω πολύ στην ατομική δουλειά και επέλεξα να δώσω μεγάλο βάρος σε αυτό». 

Από το μουσικό ταξίδι στους ωκεανούς στο σχολείο του θεάτρου

Ο Κώστας Ανδρέου δημιουργεί μουσική για ταινίες και ντοκιμαντέρ, αλλά κάτι που του δίνει εξίσου μεγάλη χαρά και έμπνευση είναι το θέατρο. «Ξεκίνησα από πολύ νωρίς να εργάζομαι και να κάνω μουσική για ντοκιμαντέρ. Αυτό είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον γιατί η εξερεύνηση των ήχων πραγματοποιείται με εργαλείο κάτι τόσο ζωντανό όπως η εικόνα. Ο σκηνοθέτης έχει ένα όραμα και ο ήχος που θα συνοδεύσει το υλικό του είναι κάτι εντελώς ανοιχτό που θα βρει τη θέση του αργότερα. Αυτό ήταν για μένα μία πολύτιμη διαδικασία μάθησης και εξερεύνησης. Μου αρέσουν πολύ τα ντοκιμαντέρ που έχουν να κάνουν με κοινωνικά θέματα, αλλά και με το περιβάλλον. Για παράδειγμα, είχα κάνει μουσική για μία πολύ ωραία δουλειά για τη ζωή στους ωκεανούς και το ταξίδι μιας φάλαινας με το μικρό της. Ο κινηματογραφιστής παρακολούθησε την πορεία των δύο ζώων, τους φυσικούς κινδύνους που αντιμετώπισαν, αλλά και τους κινδύνους που απορρέουν από τον ίδιο τον άνθρωπο. Ηταν μία πρόκληση να το αγκαλιάσω μουσικά και να το συντροφεύσω με ήχους και νότες .. 

Αργότερα εργάστηκα για το θέατρο. Αυτή η εμπειρία ήταν ένα πολύ μεγάλο σχολείο και θα έλεγα ότι παραμένει η πιο μεγάλη μου επιρροή. Η αλληλεπίδραση με τους ηθοποιούς είναι πολύ μεγάλο ερέθισμα. Κάθε βράδυ πάνω στη σκηνή είναι εντελώς διαφορετικό. Οταν η μουσική είναι ηχογραφημένη δεν υπάρχει αλληλεπίδραση με αυτό που συμβαίνει πάνω στη σκηνή. Είναι κάτι πιο ψυχρό και αποστασιοποιημένο. Το θέατρο όμως είναι ένα παιχνίδι πολύ πιο βαθύ. Μια παράσταση που με επηρέασε πολύ ήταν το «Πολύ Μακριά» σε σκηνοθεσία της Βίκυς Γεωργιάδου. Αυτή η δουλειά ήταν για μένα ένα πολύ μεγάλο ερέθισμα».    Σε σχέση με τον τρόπο δουλειάς και παραγωγής του ήχου, κάθε φορά καθορίζεται από το αντίστοιχο ερέθισμα. «Οταν πρόκειται για έτοιμη εικόνα που είναι στη διαδικασία του μοντάζ, ο σκηνοθέτης μου δίνει κάποιες σκηνές και εγώ μέσα στο στούντιο παίζω ζωντανά πάνω σε αυτές μέχρι να βρω αυτό που θέλω να προτείνω και να ηχογραφήσω. Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει από δύο λεπτά μέχρι και δύο μέρες. Δουλεύοντας με το μπάσο έρχεται η μελωδία και έτσι φτιάχνω ένα μουσικό κομμάτι που μπορεί να είναι από μία νότα μέχρι κάτι πολύ μεγαλύτερο για να πλαισιώσει τη σκηνή. Στο θέατρο όλη η δημιουργική διαδικασία γίνεται στην πρόβα. Θα σκεφτώ τι θέλει να τονίσει ο σκηνοθέτης και να μεταφέρει στο κοινό ως αίσθηση και εικόνα, θα μελετήσω τους φωτισμούς και τις κινήσεις των ηθοποιών. Κάθε ηθοποιός έχει τον δικό του τρόπο ομιλίας και κίνησης. Το πώς θα απλώσει το χέρι του για να πιάσει ένα ποτήρι, έχει μία ιδιαιτερότητα. Ολα αυτά είναι μικρές ευαίσθητες πληροφορίες που μπορεί να αξιοποιηθούν σε σχέση με τη μουσική.

Μελωδίες που ταξιδεύουν σε κάθε μέρος του πλανήτη 

Ο Κώστας Ανδρέου είναι ένας μουσικός που συνεργάζεται με σκηνοθέτες και εταιρίες παραγωγής από το εξωτερικό. «Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μου στέλνουν ηλεκτρονικά το υλικό τους και στη συνέχεια δουλεύω ζωντανά πάνω σε αυτό. Υπάρχει αυτή η ευκολία. Συνεργάζομαι με κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές από το εξωτερικό και με διαδικτυακές πλατφόρμες. Οι επαφές ξεκίνησαν όταν κάποιοι άνθρωποι άκουσαν το υλικό που είχα στην ιστοσελίδα μου και επικοινώνησαν μαζί μου. Εχω ένα δικό μου ηλεκτρονικό κατάστημα στην ιστοσελίδα μου με διαθέσιμους δίσκους σε μεγάλη ανάλυση και υπάρχει και μια συνεργασία με το iΤunes (το δισκοπωλείο της Apple). Είναι μία ωραία αφορμή για επικοινωνία με ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Από την Ευρώπη μέχρι τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική και από την Αφρική μέχρι την Ασία. Στην Ελλάδα ασχολούμαι κυρίως με το θέατρο. Υπάρχουν βέβαια πολύ καλές εταιρίες παραγωγής και σκηνοθέτες με όρεξη. Είμαι πολύ χαρούμενος για αυτή την εξέλιξη, γιατί παρά τις δυσκολίες υπάρχει επιμονή. Άνθρωποι διαβασμένοι που ταξιδεύουν, πηγαίνουν σε φεστιβάλ, φέρνουν καινούργια πράγματα. Πιστεύω όμως ότι από τον κινηματογράφο στην Ελλάδα λείπει η χρηματοδότηση και οι χώροι προβολής. Στο θέατρο υπάρχουν μικρές και μεγάλες σκηνές και μία θεατρική ομάδα έχει πιθανότητες να προβάλει τη δουλειά της. Ένας κινηματογραφιστής όμως μάλλον θα δυσκολευτεί στην αρχή. Αν υπήρχαν περισσότεροι μικροί κινηματογράφοι, τα πράγματα θα ήταν σίγουρα καλύτερα». 

Πειρατεία και έλλειψη χρηματοδότησης σκοτώνουν τη μουσική

Οι συνθήκες για τους μουσικούς στην Ελλάδα δεν είναι ιδανικές. «Εχω ασχοληθεί με συγκροτήματα, αλλά δεν είναι προτεραιότητα λόγω των δυσκολιών στην Ελλάδα. Δεν υπάρχουν μακροπρόθεσμες προοπτικές όταν τα αντικειμενικά εμπόδια δεν επιτρέπουν τον προγραμματισμό. Οι μουσικές σκηνές που μπορούν να υποστηρίξουν τέτοιες προσπάθειες είναι ελάχιστες, ενώ υπάρχει μεγάλο κενό χρηματοδότησης. Η πειρατεία δυστυχώς γονάτισε κάθε απόπειρα παραγωγής. Ενα συγκρότημα θα πρέπει να μπορεί να χρηματοδοτήσει τον επόμενο δίσκο και σε διαφορετική περίπτωση θα φτάσει σε τέλμα γιατί η μουσική παραγωγή είναι κάτι που κοστίζει. Λείπει επομένως η ανατροφοδότηση. Οταν το κοινό δεν αγοράζει τους δίσκους των συγκροτημάτων οι μουσικοί βρίσκονται από άποψη οικονομικής δυνατότητας στο μηδέν». 

Πίσω από την πειρατεία κρύβονται τα συμφέροντα πολυεθνικών

Ο Κώστας Ανδρέου πιστεύει ότι συγκεκριμένες εταιρίες έφεραν το κοινό απέναντι στους καλλιτέχνες με σκοπό την κερδοφορία. «Οι εταιρίες που εμπλέκονται στην πειρατεία είναι πλέον πολυεθνικές και δεν συνεργάζονται ουσιαστικά με τους καλλιτέχνες, αλλά με άλλες εταιρίες και έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος. Η πειρατεία στη μουσική είναι ένα εργαλείο πίεσης. Δεν έχει να κάνει με τη δίψα των ακροατών να ακούσουν όσους περισσότερους δίσκους μπορούν. Οι συγκεκριμένες εταιρίες επένδυσαν πάνω σε αυτό και στο τέλος οι μουσικοί βρίσκονται να απολογούνται που ζητάνε το αυτονόητο, δηλαδή να πληρώνονται για τη δουλειά τους. Υπάρχει κέρδος πίσω από αυτή τη μεθόδευση. Η πειρατεία δεν εκδικείται τις μεγάλες δισκογραφικές και τις πολυεθνικές εταιρίες. Σκοπός της είναι η κερδοφορία από την εκμετάλλευση της μουσικής χωρίς να αμείβονται οι καλλιτέχνες. Από την κοινή πορεία καλλιτεχνών και κοινού σε βάθος δεκαετιών περάσαμε σήμερα σε ένα πλασματικό δίπολο, που βάζει τους καλλιτέχνες να εξηγούν γιατί πρέπει να πληρωθούν για τη δουλειά τους. Αυτό το ερώτημα δεν υπήρχε πιο παλιά. Για παράδειγμα, η Google κινείται με πολύ επιθετικό τρόπο απέναντι στα δικαιώματα των δημιουργών και έχει κηρύξει επικοινωνιακό πόλεμο στα σωματεία και τις οργανώσεις τους. Ακόμα και στις πειρατικές ιστοσελίδες υπάρχουν διαφημίσεις με εταιρίες ρούχων, εταιρίες καλλυντικών και χρειάστηκε πολύ μεγάλη πίεση από τα σωματεία των δημιουργών για να αποσυρθούν. Για αυτό δεν ευθύνεται το κοινό που θέλει να ακούει μουσική, αλλά συγκεκριμένες εταιρίες που έχουν όνομα και τηλέφωνο». 

Αυτοσχεδιασμός, συναίσθημα και φαντασία

Στις 7 και 8 Ιανουαρίου ο Κώστας Ανδρέου θα δώσει δύο ιδιαίτερες συναυλίες στο θέατρο Φούρνος. «Το Live Αmbient είναι μία ζωντανή παράσταση με μελωδίες και συνθέσεις, όμως κάθε βράδυ είναι μοναδικό. Η κάθε παράσταση έχει τη δική της ταυτότητα. Δίνω βάρος στην αλληλεπίδραση με το κοινό, κάτι που ερεθίζει πολύ τη διαδικασία. Η συναυλία στηρίζεται στους ήχους του μπάσου και διαρκώς εξελίσσεται μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και την αλληλεπίδραση. Με ενδιαφέρει να ερεθίσω τον θεατή να πλάσει στο μυαλό του εικόνες. Είναι μια παραγωγή που συνδυάζει το ατμοσφαιρικό ταξίδι με τον αυτοσχεδιασμό. Μου αρέσει πολύ να μιλάω με τον κόσμο μετά τις παραστάσεις γιατί βλέπω στα μάτια τους ότι ταξίδεψαν. Η απελευθέρωση του συναισθήματος είναι εκρηκτικός συνδυασμός με τη φαντασία. Ο λόγος που κάνω αυτή τη δουλειά στο θέατρο είναι για την υψηλή ποιότητα ήχου και παραγωγής, αλλά και για να μπορέσει το κοινό να αφοσιωθεί σε αυτή τη διαδικασία. Νοιώθω ότι το θέατρο είναι πολύ οικείος χώρος για μένα για να χτιστεί αυτή η ωραία αίσθηση». 

Η μουσική επιμένει

Παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, η παραγωγή και η εξέλιξη δεν σταματάει. «Εχω πολλά διαφορετικά ακούσματα. Ακούω συνέχεια μουσική εκτός από τις ώρες που είμαι στο στούντιο. Παρακολουθώ και τις δισκογραφικές εταιρίες που έχουν δικό τους στυλ παραγωγής και ξέρω ότι όποιον δίσκο και να αγοράσω θα έχει κάτι να μου δώσει. Με ενδιαφέρουν επίσης συγκεκριμένες μουσικές σκηνές σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη. Ξέρω πάνω κάτι τι να περιμένω. Μου αρέσει να παρακολουθώ τη νέα παραγωγή, τους νέους μουσικούς και αυτό δεν σταματάει ποτέ. Υπάρχουν και στην Ελλάδα καλλιτέχνες και δισκογραφικές εταιρίες που το παλεύουν φιλότιμα και ελπίζω να προκύψουν ακόμα περισσότερα πράγματα στο μέλλον. Οι μουσικοί επιμένουν παρά τις δυσκολίες. Κάθε μέρα που ξυπνάς θες να προχωρήσεις και έτσι αδιαφορείς επιδεικτικά για τα εμπόδια που δεν μπορούν να ανακόψουν τη δημιουργία. Αυτό που λείπει είναι οι μικρές μουσικές σκηνές που θα φιλοξενήσουν παραγωγές που δεν μπορούν να βρουν εύκολα σπίτι και χώρο. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να συντηρηθεί το ενδιαφέρον του κοινού και η ζωή των μουσικών».

Συντελεστές:

Κώστας Ανδρέου: άταστο ηλεκτρικό μπάσο, ηλεκτρονικά

Σχεδιασμός φωτισμών: Μελίνα Μάσχα

Περισσότερα για τον Κώστα Ανδρέου

Επίσημη ιστοσελίδα: https://www.costasandreou.com

Ηλεκτρονικό κατάστημα: http://store.costasandreou.com

Info: 

Live Ambient

Δευτέρα 7 και Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019

Ώρα: 21:00

Εισιτήρια: 7€

Κρατήσεις: 6942090906, 2106460748

Θέατρο Φούρνος

Μαυρομιχάλη 168

11472 Αθήνα

 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.