«Kαθεστώς τρομοκρατίας» στη COSCO: Λιμενεργάτης μιλά αποκλειστικά στο Κουτί της Πανδώρας

«Για τα ατυχήματα στη δουλειά, όλοι στο λιμάνι λένε πως πρέπει να υπάρχει «ένα αόρατο πέπλο προστασίας στο λιμάνι» καθώς είναι τρομερά εύκολο να γίνει κάποιο μοιραίο ατύχημα» - «Ακούσαμε τις σειρήνες να βαράνε και σταματήσαμε τη δουλειά. «Καλύτερα να φύγετε» μας είπανε, αλλά δεν έφευγε κανείς. Μείναμε εκεί, ήρθε και ο πρόεδρος του σωματείου και είπαμε όλοι μαζί πως «ξεχείλισε το ποτήρι...».

Τζένη Τσιλιβάκου 28/10/2021 | 12:37

Το απόγευμα της Δευτέρας (25/10), ο 45χρονος λιμενεργάτης Δημήτρης Δαγκλής βρήκε τραγικό θάνατο στην προβλήτα ΙΙ, στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), όταν εν ώρα εργασίας και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, τον καταπλάκωσε γερανογέφυρα.

O θάνατος του Δημήτρη Δαγκλή, oι καταγγελίες από τον πρόεδρο του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ Μάρκου Μπεκρή, καθώς και η μαρτυρία του εργαζομένου που μίλησε αποκλειστικά στο Κουτί της Πανδώρας, αποτυπώνουν το καθεστώς ασυδοσίας που η κυβέρνηση της ΝΔ έχει επιτρέψει στους επενδυτές, ενώ παράλληλα επιβεβαιώνουν πως δεν πρόκειται για την «κακιά» στιγμή, αλλά για εργοδοτικό έγκλημα.

Καταγγελίες - Οι «λάθος» πληροφορίες, η αποποίηση ευθύνης της COSCO και το καθεστώς τρομοκρατίας

Μάρκος Μπεκρής: «Οι ελαστικές μορφές απασχόλησης αποτελούνε μέτρο πίεσης και έχουν έναν κόσμο σε ομηρία. Και ναι, υπάρχει καθεστώς τρομοκρατίας».

Κατόπιν της είδησης του εργατικού δυστυχήματος, με πρόταση του ΔΣ του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ, οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε παύση εργασίας και στη συνέχεια συγκεντρώθηκαν μπροστά στη πύλη του ΣΕΜΠΟ. Μέσα σε κλίμα οργής και θλίψης, σύσσωμοι οι εργάτες του λιμανιού πήραν θέση στο Σωματείο, και με ομόφωνη απόφαση διακήρυξαν 24ωρη απεργία καταγγέλλοντας το θάνατο του συναδέλφου τους που σημειώθηκε σε ένα αδιαμφισβήτητα εξοντωτικό κλίμα εντατικοποίησης.

Αμέσως μετά το δυστύχημα ξεκίνησε η αυτοψία από το κλιμάκιο επιθεωρητών Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία του ΣΕΠΕ, προκειμένου να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες του ατυχήματος.Τη διερεύνηση των αιτιών του τραγικού εργατικού δυστυχήματος ζητούν το σωματείο ΕΝΕΔΕΠ, όπως επίσης και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και τα πρωτοβάθμια σωματεία του ΟΛΠ. 

Ωστόσο, η αντιμετώπιση του συνδικαλιστικού σωματείου από τη διοίκηση της COSCO*, εξηγεί παρακάτω σε μεγάλο βαθμό τα διαρκώς αυξημένα περιστατικά εργατικών ατυχημάτων την τελευταία διετία, ιδιαίτερα όταν η COSCO και η εργολαβική εταιρεία DPort Services αποποιούνται των ευθυνών για το θάνατο του 45χρονου λιμενεργάτη.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ Μάρκου Μπεκρή και τη μαρτυρία του εργαζομένου στο ΣΕΠ, υπάρχουν υπεύθυνοι: Είναι η κυβέρνηση και η εργοδοσία που αναγκάζουν τους εργαζόμενους να δουλεύουν κάτω από επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, κόντρα βάρδια, χωρίς ξεκούραση, και με χρονομέτρηση στη γερανογέφυρα. 

Να σημειωθεί πως με φόντο το κλίμα οργής και αγανάκτησης για τον άδικο χαμό του Δημήτρη Δαγκλή, τα ΜΜΕ αναπαρήγαγαν λάθος «πληροφορίες» που διακίνησε το ΑΠΕ –ΜΠΕ σε ό,τι αφορά τις συνθήκες υπό τις οποίες βρήκε τραγικό θάνατο ο 45χρονος, υποστηρίζοντας πως «μόλις είχε σχολάσει και επέστρεψε να πάρει από το σημείο κάποια προσωπικά αντικείμενα».

Ο πρόεδρος του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ (Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπ/τίων στις προβλήτες του Πειραιά), Μάρκος Μπεκρής, καταγγέλλοντας τις «πληροφορίες» αυτές είπε πως ο κ. Δαγκλής «δούλευε στη βάρδια 3-11, στη γερανογέφυρα 10» και πως εν αντιθέσει με τη θεωρία του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, το τραγικό δυστύχημα έγινε «περίπου στην αρχή της βάρδιας» και όχι αφού είχε σχολάσει. 

«Όποιος αναπαράγει το αντίθετο είναι ψεύτης και έχει την ευθύνη για αυτά τα οποία λέει». Πρόκειται για «βρώμα που έχει βγει για να ξεπλύνει ευθύνες άλλων» πρόσθεσε ο Μ. Μπεκρής.

Το συνδικαλιστικό σωματείο των εργαζομένων ΕΝΕΔΕΠ, διεκδικεί 6ωρες πόστες, κατάργηση των κόντρα βαρδιών, μετατροπή όλων των συμβάσεων σε πλήρους απασχόλησης, επιτροπές Υγιεινής και Ασφάλειας από τους εργαζόμενους.

Μετά την 24ωρη απεργία που κήρυξε το συνδικαλιστικό σωματείο ΕΝΕΔΕΠ, το εμπορικό λιμάνι έχει παραμείνει κλειστό. Το πρωί της Τρίτης (26/10) πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας των εργαζομένων στην προβλήτα ΙΙ ενώ αργότερα το βράδυ της ίδια μέρας, το σωματείο ανακοίνωσε πως η απεργία συνεχίζεται και εντείνεται ο αγώνας των εργαζομένων, καθώς ακόμη και μετά τον τραγικό θάνατο του συναδέλφου τους εν ώρα εργασίας στο ΣΕΜΠΟ, η COSCO αρνείται να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους, για μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και τη σύναψη Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) για συγκροτημένα δικαιώματα. 

«Οι COSCO και DPORT, προκλητικά αρνούνται να ικανοποιήσουνε τα δίκαια αιτήματα μας για να μη θρηνήσουμε άλλον εργάτη», όπως ανακοίνωσαν. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της COSCO στη προχθεσινή συνάντηση με το σωματείο των εργαζομένων αρνήθηκε να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους και κυρίως τη λήψη επιπλέον μέτρων ασφαλείας. Η διοίκηση απέρριψε και το αίτημα για αύξηση των ατόμων στα πόστα εργασίας από 4 σε 6, που αποτελεί καίριο ζήτημα για την προστασία των εργαζομένων από πιθανά ατυχήματα, και πρόκειται για το μοντέλο εργασίας που υιοθετούν σε χώρες του εξωτερικού.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η διοίκηση στη συνέχεια τόνισε πως δεν αναγνωρίζουν το ΕΝΕΔΕΠ ως το εργατικό σωματείο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στο λιμάνι, αλλά ως το Εργατικό Κέντρο Πειραιά αφού, όπως ισχυρίζονται - υπάρχει ήδη το άλλο σωματείο, το «σωματείο ΣΕΕΔΠ», που είναι επί της ουσίας το συνδικάτο της εργοδοσίας, το λεγόμενο «κίτρινο συνδικάτο»

Ο ορισμός στο γλωσσάρι της ITUC (Ιnternational Trade Union Confederation - Παγκόσμια Συνομοσπονδία Συνδικάτων), μέλος της οποίας είναι και η ΓΣΕΕ, είναι ο εξής: Πρόκειται για το σωματείο εργαζομένων που ιδρύει ή/ και ελέγχει ο εργοδότης, για να εμποδίσει την εγκαθίδρυση αυθεντικού σωματείου. 

Τα «κίτρινα»/ «εργοδοτικά» συνδικάτα ή σωματεία-σφραγίδες, εκπροσωπούν αποκλειστικά και μόνο τα συμφέροντα της εργοδοσίας και όχι αυτά των εργατών.

Όπως υπογραμμίζουν σε κοινή δήλωσή τους, οι αρμόδιοι τομεάρχες Ναυτιλίας και Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριος Σαντορινιός και Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, «σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας και μαρτυρούν οι ίδιοι οι συνάδελφοί του, το θανατηφόρο εργατικό ατύχημα προκλήθηκε από καταπλάκωση από γερανογέφυρα, γεγονός που γεννά πολλαπλά ερωτηματικά σχετικά με το αν και ποια μέτρα προστασίας και ασφάλειας εφαρμόζονται στο Λιμάνι, ενώ παράλληλα στρέφει την αναζήτηση των ευθυνών στις εργολαβικές εταιρείες και στην ΟΛΠ ΑΕ και αφήνει έκθετους και υπόλογους τους ελεγκτικούς κρατικούς μηχανισμούς». 

Οι ρυθμοί δουλειάς είναι εξοντωτικοί στο τέρμιναλ της ΣΕΠ, με τους εργαζόμενους να συσσωρεύουν μακροχρόνια κόπωση και ασθένειες. Παράλληλα, με τη μέθοδο των υπεργολαβιών και τις επισφαλείς σχέσεις εργασίας, καθώς και μέσω του «εργοδοτικού συνδικάτου» της εταιρίας, η εργοδοσία εκβιάζει με το φόβητρο της απόλυσης τους εργαζόμενους.

Μαρτυρία εργαζόμενου στο τέρμιναλ της ΣΕΠ/ COSCO

Ένας εργαζόμενος στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, μιλώντας αποκλειστικά στο Κουτί της Πανδώρας, κατέθεσε τη μαρτυρία του για τα όσα συμβαίνουν στο λιμάνι, με το κλίμα εκφοβισμού, απειλών και εκβιασμών από μεριάς της διοίκησης, καθώς και τις εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες εργασίας. Ο ίδιος, επιθυμεί όπως δήλωσε να παραμείνει ανώνυμος - για ευνόητους λόγους. 

Όσον αφορά τον τραγικό θάνατο του συναδέλφου του Δημήτρη Δαγκλή είπε, «Το παιδί που σκοτώθηκε ήταν «βραδινό» εκείνη τη μέρα, από κόντρα βάρδια...45 χρονών και με δυο παιδιά.

Οι ράγες πάνω στις οποίες κινούνται οι γερανογέφυρες είναι σαν τρένου, ηλεκτρικού. Η γέφυρα όμως κινείται αρκετά αργά…και ο συγκεκριμένος άνθρωπος που τον μάγκωσε η γέφυρα...δεν ξέρω πώς, καθώς ήταν και έμπειρος. Έξι χρόνια δούλευε εκεί, την ήξερε τη δουλειά».

Όταν η γέφυρα «κάνει πορεία», την χειρίζεται ο χειριστής από πάνω, ο οποίος ωστόσο δεν έχει πλήρη ορατότητα τι συμβαίνει κατακόρυφα» και πρόσθεσε, «οι καινούργιες γέφυρες πάντως έχουν ασφαλιστικό μηχανισμό, γιατί αυτή που καταπλάκωσε τον 45χρονο ήταν παλιά, από το 1980. Οι καινούργιες γέφυρες, άμα ακουμπήσουν κάπου, σταματάνε αυτόματα. Οι παλιές δεν έχουν».

«Εγώ, ήμουν ουδέτερος στην αρχή (στη δουλειά), δεν έπαιρνα θέση».

Ο εργαζόμενος είπε πως δεν είχε ποτέ του πριν συνδικαλιστεί και πως διατηρούσε γενικότερα μια ουδέτερη στάση, καθώς ήξερε πως οτιδήποτε διαφορετικό θα τον στιγμάτιζε με ρίσκο να χάσει τη δουλειά του. Τα πράγματα άλλαξαν ωστόσο τόσο για τον ίδιο όσο και για πολλούς άλλους το απόγευμα της Δευτέρας (25/10), με πολλούς εργάτες που είχαν φύγει από το σωματείο έπειτα από «πόλεμο» που τους έκανε η διοίκηση, να επιστρέφουν και πάλι, αυτή τη φορά αποφασισμένοι, μετρώντας τουλάχιστον 200 ενεργά μέλη

«Ακούσαμε σειρήνες να βαράνε και σταματήσαμε. «Καλύτερα να φύγετε» μας είπανε, αλλά δεν έφευγε κανείς. Μείναμε εκεί, ήρθε και ο πρόεδρος του σωματείου, και είπαμε όλοι μαζί πως «ξεχείλισε το ποτήρι...»

«Για τα ατυχήματα στη δουλειά, όλοι στο λιμάνι λένε πως υπάρχει «ένα αόρατο πέπλο προστασίας στο λιμάνι», καθώς είναι τρομερά εύκολο να γίνει κάποιο μοιραίο ατύχημα».

«Όποιον και να ρωτήσεις», τόνισε στη συνέχεια, «θα σου πει τουλάχιστον 50 περιπτώσεις που θα μπορούσαν να γίνουν θανατηφόρα ατυχήματα, από ύψη, καράβια σάπια, σκουριασμένα μέταλλα, άπειρα πράγματα να σου συμβούν». 

Σε ερώτησή μου για τα βαρέα ένσημα σχολίασε, «Όσον αφορά τους εργάτες, δεν παίρνουν βαρέα ένσημα. Όλο το υπόλοιπο λιμάνι, οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, παίρνουν - εκτός απ’ τους εργάτες».

«Το 2010 - 2011 ειδικά, τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα, δεν είχαν μηχανήματα, δεν είχανε πρόγραμμα, δουλεύανε το μήνα 35 βάρδιες, με τη δικαιολογία...ξέρεις, «βάλτε πλάτη να χτιστεί το λιμάνι». Γύρω στο 2014, στήθηκε το σωματείο εργατών ΕΝΕΔΕΠ. Ό,τι κερδήθηκε, ήταν μέσα από αγώνες και απεργίες», σημείωσε.

Στη συνέχεια μίλησε για το καθεστώς ασυδοσίας της εργοδοσίας: «Ως απάντηση στις διεκδικήσεις αυτές, η εταιρεία COSCO έφτιαξε ένα σωματείο δικό της με 5-6 άτομα, τους έδωσε «μαύρα» λεφτά, και τους έστησε απέναντι στους υπόλοιπους εργάτες. Τα μέλη του βλέπουν όλους τους άλλους ως «κακούς κομμουνιστές», τέτοιο είναι το στίγμα».

«Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν πόστα «χειριστή», «οδηγού» και άλλα ανάλογα πόστα, άλλα από αυτά του εργάτη στο λιμάνι. Βγάλανε μερικούς μόνο εργάτες μπροστά και εδώ και χρόνια επιχειρούν να πάρουν και άλλους εργάτες στους κόλπους τους, με μεθόδους εκφοβισμού, απειλές και κυρώσεις».

Στη συνέχεια υπογράμμισε, «Αν δεν είσαι και «πολύ δικός τους», αρχίζει η απειλή. Βλέπεις τα μεροκάματα σου να μειώνονται ραγδαία, δεν σου ανανεώνουν τη σύμβαση, και άλλα πολλά».

Δηλώσεις του προέδρου του Σωματείου ΕΝΕΔΕΠ, Μάρκου Μπεκρή

Μιλώντας στο Κουτί της Πανδώρας, ο πρόεδρος του Σωματείο ΕΝΕΔΕΠ Μάρκος Μπεκρής είπε:

«Προκειμένου να εξασφαλίσουν την ανανέωση της σύμβασης με πλήρη απασχόληση, πολλές φορές οι εργαζόμενοι υπερβαίνουν τις ανθρώπινες δυνάμεις τους, για να μπορούν να είναι εδώ πέρα να δείξουν «καλό πρόσωπο» στην εταιρία.

Από την πρώτη μέρα του σωματείου, έχουμε βάλει ζήτημα ότι η εντατικοποίηση είναι αυτή που «σπάει κόκαλα», και ήταν βέβαιο με μαθηματική ακρίβεια, ότι θα καταλήγαμε σε ένα τέτοιο συμβάν και θα θρηνούσαμε ένα συνάδελφο».

Στη συνέχεια πρόσθεσε, «Αντί να δώσουν μεροκάματα που έχουν να κάνουν με την ειδικότητα και να υπολογίζουν τριετίες , τα νυχτερινά, τις νόμιμες αυξήσεις κλπ. δίνουν μια κάρτα ''Edenred'', η οποία συμπεριλαμβάνεται μόνο για τα παραγωγικά μεροκάματα, με 5 ευρώ το ημερομίσθιο, και βγαίνουν και λένε ότι είναι και προνόμιο… όταν η κερδοφορία της COSCO επί δέκα χρόνια έχει ανέβει κατακόρυφα».

Όσο για το «κίτρινο» συνδικάτο εργοδοσίας», ο κ. Μπεκρής είπε, «δυο μέρες που είναι κλειστό το λιμάνι και σκοτώθηκε άνθρωπος, αυτοί δεν είναι πουθενά».

Τέλος, σε ό,τι αφορά τις μαρτυρίες εργαζομένων περί κλίματος εκφοβισμού από τη διοίκηση, είπε:

«Οι ελαστικές μορφές απασχόλησης αποτελούνε μέτρο πίεσης και έχουν έναν κόσμο σε ομηρία. Και ναι, υπάρχει καθεστώς τρομοκρατίας».

Πολιτικές αντιδράσεις μετά τον θάνατο του λιμενεργάτη

Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του Σύριζα, η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησαν στην κατάργηση της συνευθύνης αναθέτοντος και εργολάβου (που είχε θεσμοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), με αποτέλεσμα:

- Mεταξύ άλλων η COSCO / ΣΕΠ να «προστατεύεται» από την αναζήτηση ευθυνών για ατυχήματα εργολαβικών εργαζομένων.

- Επίσης, κυβέρνηση και υπουργείο συνεχίζουν να αρνούνται πεισματικά την ένταξη των εργαζομένων στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά στα βαρέα και ανθυγιεινά

- H ουσιαστική διάλυση της Επιθεώρησης Εργασίας καθιστά σχεδόν αδύνατο οποιοδήποτε ουσιαστικό έλεγχο.

«Η εργατική τάξη θρηνεί έναν ακόμη νεκρό στο βωμό του κέρδους, ένα νέο άνθρωπο που έχασε με φρικτό τρόπο τη ζωή του, αυτή τη φορά στο κάτεργο της Cosco, στο λιμάνι του Πειραιά», τονίζει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

Οι απεργοί της COSCO πραγματοποίησαν απεργιακή συγκέντρωση στις 6.30 μ.μ. την Τετάρτη (27/10) στην Πλατεία Κοραή του Πειραιά όπου κατέληξε η μοτοπορεία τους. Με σύνθημα «Όχι άλλους νεκρούς για τα κέρδη της COSCO» κάλεσαν τον λαό του Πειραιά να σταθεί στο πλευρό τους.

COSCO/ Piraeus Container Terminal SA (PCT)/ DPort Services* - Η DPort Services είναι η ελληνική εταιρεία η οποία έχει αναλάβει την υποστήριξη της λειτουργίας και της διαχείρισης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά για λογαριασμό της ΣΕΠ Α.Ε. (θυγατρικής της COSCO Shipping Ports Limited) από το 2010).