Καταγγελία για απλήρωτους εργαζόμενους σε έρευνα στην Θεσσαλονίκη για την Αττικό Μετρό

Τι ακριβώς όμως συμβαίνει πίσω από την έρευνα που διαφημίζεται το τελευταίο διάστημα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης; 

NewsRoom 21/05/2022 | 20:47

Απλήρωτοι παραμένουν για πάνω από τέσσερις μήνες, δεκάδες εργαζόμενοι που πραγματοποιούν έρευνα για λογαριασμό της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη.

Πιο συγκεκριμένα ερευνητές που καλούνται να υλοποιήσουν το έργο για την Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, καταγγέλλουν πως παραμένουν εδώ και αρκετούς μήνες απλήρωτοι, χωρίς να λαμβάνουν συγκεκριμένη ημερομηνία καταβολής των δεδουλευμένων τους.

Τι ακριβώς όμως συμβαίνει πίσω από την έρευνα που διαφημίζεται το τελευταίο διάστημα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης; 

Το καλοκαίρι του 2021, έπειτα από ένα διαγωνισμό που διήρκησε περίπου ένα χρόνο, η εταιρεία ADT ΩΜΕΓΑ ΑΤΕ ανέλαβε την εκπόνηση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2,99 εκατομμύρια ευρώ και σκοπός της έρευνας είναι η συγκέντρωση στοιχείων σχετικά με τις μεταφορικές συνήθειες των πολιτών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Η διεξαγωγή της έρευνας έγινε στο δρόμο, σε γραμμές του ΟΑΣΘ, σε νοικοκυριά και σε κομβικά σημεία διέλευσης. Την εκπόνηση της έρευνας στα νοικοκυριά ανέλαβε η εταιρεία GPO. 

Στις 13 Σεπτέμβρη εκκίνησε και επίσημα η πόρτα-πόρτα έρευνα, όπου οι ερευνητές καλούνταν να πάρουν συνέντευξη από ένα τυχαίο δείγμα νοικοκυριών σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα. Το αρχικό σχέδιο της έρευνας ήταν η συλλογή 12.000 ερωτηματολογίων μέχρι τον Δεκέμβρη του 2021. Εδώ λοιπόν εκκινούν και τα πρώτα προβλήματα.

Οι ερευνητές ενημερώθηκαν πως η σύμβαση τους δεν θα ήταν μισθωτής εργασίας, αλλά σύμβαση έργου, παρόλο που στην πραγματικότητα βρίσκονταν σε καθεστώς εξαρτημένης εργασίας, ενώ η πληρωμή θα γινόταν ανά ερωτηματολόγιο. Εξαιτίας της πανδημίας βέβαια, η πόρτα-πόρτα έρευνα μετατράπηκε σε πραγματικό άθλο χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πολλοί ερευνητές παραιτήθηκαν, καθώς αφιέρωναν εργατοώρες, χωρίς όμως να συλλέγονται αρκετά ερωτηματολόγια ώστε να αγγίζουν ένα μισθό. Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε πως οι ερευνητές ήταν αναγκασμένοι να μετακινούνται σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης με δικά τους έξοδα, όπως και με δικά τους έξοδα εκτύπωναν συχνά και τα αναγκαία έντυπα που μοίραζαν στα νοικοκυριά. 

Φτάνοντας στον Νοέμβρη, έγινε ξεκάθαρο πως η έρευνα βρισκόταν σε αδιέξοδο. Έτσι δόθηκε η πρώτη παράταση μέχρι τον Φλεβάρη, ενώ άλλαξε και η μέθοδος της έρευνας. Πλέον οι ερευνητές θα λάμβαναν σταθερό μισθό 400€ μηνιαίως, ενώ οι εργαζόμενοι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες για την πιο ομαλή διεξαγωγή της έρευνας: οι πρώτη ομάδα ήταν αυτή που έκλεινε τα ραντεβού με τα νοικοκυριά και η δεύτερη πραγματοποιούσε την συνέντευξη. Παρόλα αυτά, ο αριθμός των ερωτηματολογίων συνέχισε να παραμένει χαμηλός, εξαιτίας μίας σειράς ανησυχιών των νοικοκυριών για δια ζώσης έρευνα. Σε αυτό το σημείο προκύπτουν νέα οικονομικά ζητήματα. 

Οι εργαζόμενοι ενημερώνονται προφορικά πως θα πληρωθούν σίγουρα πριν τα Χριστούγεννα. Παρόλα αυτά φτάνουν τα Χριστούγεννα και οι εργαζόμενοι μένουν απλήρωτοι. Τελικά οι πληρωμές γίνονται με καθυστέρηση 31 Δεκεμβρίου, μόλις λίγες ώρες πριν την πρωτοχρονιά. Ύστερα από τις γιορτές, η εταιρείας αρκείται μονάχα σε μία αδικαιολόγητη συγγνώμη για την καθυστέρηση των πληρωμών. Όπως ήταν αναμενόμενο βέβαια, η καθυστέρηση οδήγησε πολλούς εργαζομένους σε παραίτηση. Αντί βέβαια να προχωρήσουν στις αναγκαίες προσλήψεις, η Αττικό Μετρό αποφασίζει να συνεχίσει την έρευνα με όσους εργαζόμενους έχουν παραμείνει, διπλασιάζοντας το φόρτο εργασίας, καθώς καλούνταν να υλοποιήσουν και τα ραντεβού, αλλά και τη συνέντευξη, ενώ θέτουν και πλαφόν 20 ερωτηματολογίων ανά εβδομάδα.

Την ίδια στιγμή λαμβάνουν προφορική ενημέρωση πως η επόμενη πληρωμή θα γίνει αρχές Φλεβάρη. Παρόλα αυτά ούτε αρχές Φλεβάρη δεν γίνονται οι πληρωμές, ενώ στην ερώτηση για την ημερομηνία των πληρωμών, οι προφορικές απαντήσεις ήταν «την επόμενη εβδομάδα», «μέχρι την άλλη Παρασκευή» Αυτή η κατάσταση οδηγεί πολλούς εργαζόμενους στην παραίτηση, ενώ άλλοι απολύονται, καθώς δεν φέρνουν τον αναγκαίο αριθμό ερωτηματολογίων. Όσοι παραμένουν στην έρευνα ενημερώνονται πως επιστρέφουν στον προηγούμενο καθεστώς πληρωμής, ανά ερωτηματολόγιο. 

Από τις 31 Δεκέμβρη έως και σήμερα, οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι, συμπεριλαμβανόμενων και αυτών που παραιτήθηκαν-απολύθηκαν, με την έρευνα να συνεχίζει ακόμα και την Αττικό Μετρό να έχει βάλει πλέον διαφημίσεις σε όλη την πόλη, σε μία προσπάθεια να συμπληρωθούν τα ερωτηματολόγια. Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι αναγκάζονταν να βάζουν από την τσέπη τους τα εισιτήρια για τις μεταφορές με τα αστικά και για τα έντυπα, ενημερώνονται πως κάποια στιγμή θα λάβουν πίσω τα χρήματα που βάλανε από την τσέπη τους. Παρόλα αυτά, αυτή τη στιγμή δεν έχουν λάβει ούτε τα δεδουλευμένα μηνών.

Σε προφορικές ενημερώσεις η GPO υποστηρίζει πως η καθυστέρηση οφείλεται στην Αττικό Μετρό, ενώ εδώ και μήνες λέει πως από στιγμή σε στιγμή θα καταβληθούν τα χρήματα.  Την ίδια στιγμή, σε διάφορες συναντήσεις που πραγματοποιούνται με την GPO, τα ανώτερα στελέχη προειδοποιούν συχνά πως η νομική ομάδα της Αττικό Μετρό είναι πολύ ισχυρή, για αυτό θα πρέπει να προσέχουν με την έρευνα. Η προειδοποίηση αυτή βέβαια, όπως φαίνεται δεν αφορά μονάχα τις συνεντεύξεις, αλλά και τις διεκδικήσεις για καλύτερες συνθήκες. 

Οι εργαζόμενοι απαιτούν λοιπόν: 

- Να καταβληθούν άμεσα ΟΛΑ τα δεδουλευμένα νυν και πρώην εργαζομένων.
- Να δοθεί αποζημίωση για όλα τα έξοδα που βάλανε από την τσέπη τους. 
- Σταθερό μισθό και πληρωμές σε συγκεκριμένες ημερομηνίες. 
- Πλήρης κάλυψης όλων των εξόδων μεταφοράς των ερευνητών.