"Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε", του Γιάννη Σμαραγδή, για 1η φορά στους κινηματο‏γράφους

Ένα κινηματογραφικό δοκίμιο από τον Γιάννη Σμαραγδή. Ίσως ποτέ άλλοτε δεν έχουμε δει ελληνική ταινία με τέτοια ολοκλήρωση της χωροχρονικής άρθρωσης… Ο Σμαραγδής έπιασε τον ταύρο της σύμβασης από τα κέρατα. Με την υπέροχη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου. Μία προσέγγιση γεμάτη πάθος και γνώμη για τον άνθρωπο και το έργο του, μια συνταρακτική διερεύνηση του ψυχικού κόσμου και αυτού που έπλασε με τα διηγήματά του.

cover
NewsRoom 25/11/2015 | 19:12

Ένα κινηματογραφικό δοκίμιο από τον Γιάννη Σμαραγδή. Ίσως ποτέ άλλοτε δεν έχουμε δει ελληνική ταινία με τέτοια ολοκλήρωση της χωροχρονικής άρθρωσης… Ο Σμαραγδής έπιασε τον ταύρο της σύμβασης από τα κέρατα. Με την υπέροχη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου. Μία προσέγγιση γεμάτη πάθος και γνώμη για τον άνθρωπο και το έργο του, μια συνταρακτική διερεύνηση του ψυχικού κόσμου και αυτού που έπλασε με τα διηγήματά του.

Η NEW STAR παρουσιάζει από 3 Δεκεμβρίου για 1η φορά στους κινηματογράφους, το αριστούργημα του ΓΙΑΝΝΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ,«ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΝΥΧΤΑ ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ». Πρόκειται για δραματοποιημένη παρουσίαση μερικών από τα πιο γνωστά έργα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από μια ομάδα ηθοποιών η οποία ταξιδεύει στη γενέτειρα του συγγραφέα. Παράλληλα με τη δραματοποίηση αυτή, επιχειρείται ανασύσταση στιγμών του μοναχικού βίου του μεγάλου Σκιαθίτη συγγραφέα. Στον ρόλο του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος.

Κείμενο του Γιάννη Σμαραγδή με αφορμή την 1η προβολή της ταινίας στη μεγάλη οθόνη:

Το 1980 μια χειμωνιάτικη νύχτα ξύπνησα μ’ ένα όνειρο. Είδα στον ύπνο μου ολόκληρο το μεταγενέστερο φιλμ Καλή σου νύχτα Κυρ Αλέξανδρε. Δεν ξέρω αν μου «δόθηκε». Ξέρω όμως ότι τότε ο μέσα ανώτερος εαυτός μου πολύ καιρό με έσπρωχνε να φύγω απ’τα φιλμ με πολιτικό περιεχόμενο που με απασχολούσαν μέχρι τότε και να καταβυθιστώ σε θέματα που με συγκινούσαν βαθιά και που είχαν σχέση με τις «γεγιασμένες ρίζες μας». Αφηγήθηκα στη γυναίκα μου αυτό που είδα και την ίδια μέρα το είπα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο που τότε ήμασταν φίλοι. Και οι δυο με προέτρεψαν να το κάνω ταινία.

Χρήματα δεν υπήρχαν για να γίνει ταινία για τον κινηματογράφο και το έκανα για την τηλεόραση με τον Γιώργο Αρβανίτη στην φωτογραφία και τον Γιώργο Τριανταφύλλου στο μοντάζ όπου βάλαμε την ψυχή μας και εν τέλει και χρήματα για να ολοκληρωθεί. Η ταινία, όταν παίχτηκε στην τηλεόραση έγινε ένας μικρός σεισμός (και πρέπει να το πω) με τεράστια αποδοχή απ’ το κοινό. Δεν είναι λίγοι που ακόμα και σήμερα με σταματάνε στο δρόμο λέγοντας πως ίσως είναι το καλύτερό μου φιλμ. Δεν ξέρω αν είναι.

Μοιάζει όμως να συμφωνώ με τον θεωρητικό του κινηματογράφου Μίμη Τσακωνιάτη που γράφει πως σ’αυτό το φιλμ υπάρχει το σπέρμα για τις μεταγενέστερες ταινίες μου, Καβάφης, Ελ Γκρέκο, Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι, αλλά και η καινούργια ταινία που ετοιμάζω (έχει διαβάσει το σενάριο), Νίκος Καζαντζάκης.

Δεν θέλω να το κρύψω: ιδιαιτέρως με συγκινεί που αυτή η ταινία μπαίνει στον φυσικό της χώρο, την κινηματογραφική αίθουσα και θερμά ευχαριστώ τον Βελισσάριο Κοσσυβάκη και την Αλκυονίδα.

Γιάννης Σμαραγδής

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΝΥΧΤΑ ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ»

ΤΟΥ

ΓΙΑΝΝΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ

Ελλάδα-1980-60΄

 

 

Σενάριο: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ
Μουσική: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ
Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Μοντάζ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ
Σκηνικά-Κοστούμια: ΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

Παραγωγοί: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Ηθοποιοί: ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΙΜΗΣ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΗΣ, ΟΛΓΑ ΤΟΥΡΝΑΚΗ, ΤΑΝΙΑ ΣΑΒΟΠΟΥΛΟΥ        

              
ΣΥΝΟΨΗ

Μια ομάδα ηθοποιών ταξιδεύει στη γενέτειρα του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ με σκοπό τη δραματοποιημένη παρουσίαση μερικών από τα πιο γνωστά έργα του, όπως η «ΥΠΗΡΕΤΡΑ», τα «ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΣΤΟ ΡΕΜΑ», το «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ», το «ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ» και η «ΦΟΝΙΣΣΑ». Παράλληλα με τη δραματοποίηση αυτή επιχειρείται ανασύσταση στιγμών του μοναχικού βίου του μεγάλου Σκιαθίτη συγγραφέα.
 

 

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Ο Γιάννης Σμαραγδής (Γωνίες Μαλεβιζίου Ηρακλείου 1946) είναι Έλληνας σκηνοθέτης.
Μεγάλωσε στo Ηράκλειο Κρήτης και σπούδασε σκηνοθεσία στην Ελλάδα και το Παρίσι.
Εμφανίστηκε το 1972 με τη μικρού μήκους ταινία Δύο τρία πράγματα... (12’), η οποία βραβεύτηκε στην Ελλάδα και διακρίθηκε στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ στον Καναδά.
Έχει διδάξει ΜΜΕ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και σενάριο και σκηνοθεσία σε σχολές κινηματογράφου.
Ως συγγραφέας έχει εκδώσει τα βιβλία Γεωγραφία του μη ορατού (1995), Καβάφης - λογοτεχνική μορφή του σεναρίου Καβάφης (1996) και το διήγημα Η ελαφίνα της πλατείας Χαλανδρίου (2006).

 

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

·         "Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι", 2012

·         Αναζητώντας τον Ιωάννη Βαρβάκη (ντοκιμαντέρ), 2009

·         El Greco (ρεκόρ εισιτηρίων στην Ελλάδα: 1.200.000 θεατές), 2007

·         Καβάφης, 1996

·         Η Δε Πόλις Ελάλησεν (σειρά ντοκιμαντέρ), 1993

·         "Το Τραγούδι της Επιστροφής", 1983

·         Καλή σου Νύχτα κυρ’ Αλέξανδρε... (τηλεταινία), 1981

·         Κελί Μηδέν, 1975

·         Δύο τρία πράγματα... (ταινία μικρού μήκους), 1972

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΚΡΙΤΙΚΕΣ
Είναι ένα φιλμ μοναδικό. Αποτέλεσμα  μιας εκπληκτικής εργασίας που έγινε πάνω σε όλα τα επίπεδα. Σκηνοθεσίας, σεναρίου, φωτογραφίας, μουσικής, μοντάζ, ηθοποιίας, ντεκόρ, και ενδυμασιών. Η κινηματογραφική αφήγηση κυλά, μ’ έναν ιδανικό ρυθμό, που αιχμαλωτίζει το μάτι και μπάζει, ιεροτελεστικά, στους μαγευτικούς χώρους της Σκιάθου, όπου έζησε και εμπνεύστηκε ο μεγάλος συγγραφέας. Το σενάριο, μία προσέγγιση γεμάτη πάθος και γνώμη για τον άνθρωπο και το έργο του, μια συνταρακτική διερεύνηση του ψυχικού κόσμου και αυτού που έπλασε με τα διηγήματά του.
 Γ. Νοταράς,  εφημερίδα  Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 22/3/97
 **********************
Ο Σμαραγδής έπιασε τον ταύρο της σύμβασης από τα κέρατα. Αντί να παίξει  μαζί της ένα αμφίβολο κρυφτούλι - όπως γίνεται συχνά -  την “ξεμπρόστιασε” τη σύμβαση: πέρασε από τον ηθοποιό - Διαμαντόπουλο στον ήρωα-Παπαδιαμάντη,  πολύ απλά, πολύ φυσικά σαν να μας έλεγε με ειλικρίνεια: “ Δεν έχουμε βιογραφικές αξιώσεις, δεν αναπαρασταίνουμε, προσπαθούμε μονάχα να ξανατονίσουμε, σήμερα,  κάποιες νότες από τη μουσική του τότε.
 Τηλεβόλος,  περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ,  2 Απριλίου 1981
 **********************
…Ίσως ποτέ άλλοτε δεν έχουμε δει ελληνική ταινία με τέτοια ολοκλήρωση της χωροχρονικής άρθρωσης…
Μάκης Μωραϊτης, Κείμενα για τον Κινηματογράφο, εκδόσεις ΘΑΥΜΑΤΡΟΠΙΟ, 1981, σελ.168-172