Ηλεκτρικά πατίνια «κατακτούν» την Αθήνα: Νέα μόδα ή το μέλλον των συγκοινωνιών;

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων εξηγεί στο Κουτί της Πανδώρας τι ισχύει στην Ελλάδα για την κυκλοφορία των «πρωτοεμφανιζόμενων» ηλεκτρικών πατινιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Αντώνης Ρηγόπουλος 27/03/2019 | 15:55

Είναι γρήγορα, αθόρυβα και με αυτόν ακριβώς τον χαρακτήρα έκαναν την εμφάνισή τους στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, έχοντας ήδη κατακτήσει τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Οι γνώμες διίστανται. Άλλοι τα λατρεύουν και τα αντιμετωπίζουν ως το μέλλον των αστικών μετακινήσεων. Άλλοι πάλι αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά πατίνια, αλλά και τους αναβάτες τους με επιφυλακτικότητα ή ακόμη και με δυσφορία.

Πάντως, άσχετα από το πόσοι τα χρησιμοποιούν, η ξαφνική και μαζική τους εμφάνιση στις μεγάλες ελληνικές πόλεις τους τελευταίους μήνες, έχει δημιουργήσει έντονες συζητήσεις στις παρέες και στα social media, με πολλούς να αναρωτιούνται αν υπάρχουν κανόνες που να ορίζουν την κυκλοφορία αυτών των μέσων.

Απαντήσεις στα βασικότερα ερωτήματα που υπάρχουν γύρω από τη χρήση και την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών δίνει μέσα από του Κουτί της Πανδώρας ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.

Δεν είναι ελληνικό φαινόμενο η έλλειψη πλαισίου για τα ηλεκτρικά πατίνια

Όπως τονίζει ο ίδιος πάντως, ο ΚΟΚ δεν προβλέπει τίποτα για την κυκλοφορία αυτών των μέσων. «Δεν προβλέπει κάτι για τη διαχείριση, τους όρους και τους κανόνες λειτουργίας αυτών των οχημάτων. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει διεθνώς, όχι μόνο στην Ελλάδα», εξηγεί ο κ. Κεπαπτσόγλου, συμπληρώνοντας ότι «τα πατίνια είναι μια μόδα της τελευταίας διετίας-τριετίας, και ως εκ τούτου κανένας κώδικας δεν προβλέπει κάτι». Μάλιστα, σημειώνει ότι στην πραγματικότητα, ακόμη και η υποχρέωση να φορούν κράνος οι χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών, δεν είναι κάτι άλλο από μια απλή «σύσταση», όπως ακριβώς συμβαίνει και στο ποδήλατο.

«Υπάρχει μεγάλη κουβέντα διεθνώς. Επειδή η εμπειρία της κυκλοφορίας σε όλο τον κόσμο είναι περιορισμένη, δεν μπορούν ακόμη να συμφωνήσουν ούτε στις βέλτιστες πρακτικές για το που πρέπει να κυκλοφορούν», τονίζει, απαντώντας στο αν τα πατίνια πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους ή στα πεζοδρόμια», ενώ σημειώνει ότι σε όλο τον κόσμο τα πατίνια εμφανίστηκαν πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα να μην προλάβουν να αντιδράσουν οι αρμόδιοι φορείς. 

«Υπάρχουν πολλά, καλά και κακά παραδείγματα. Το γεγονός είναι ότι λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας οποιαδήποτε τέτοια ιδέα μεγαλώνει πολύ γρήγορα. Ούτε οι επιστήμονες, ούτε οι φορείς, ούτε οι πόλεις δεν προλαβαίνουν να αντιδράσουν».Δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, παντού στην Ευρώπη και στον κόσμο τα πατίνια κυκλοφορούν έτσι», δηλώνει ο κ. Κεπαπτσόγλου στο Κουτί της Πανδώρας.

«Υπάρχουν πόλεις που προσπάθησαν να θέσουν κανόνες. Αυτό όμως συνέβη όταν ξεκίνησαν να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα. Δηλαδή σε κάποια φάση στο Σαν Φρανσίσκο εμφανίστηκαν κάποιες εταιρείες ποδηλάτων με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα», όπως ότι τα αφήνανε όπου να' ναι στα πεζοδρόμια και δεν μπορούσες να περπατήσεις ή το βράδυ που τα μάζευαν, υπήρχε μια όχληση. «Σε κάθε περίπτωση εξαρτάται και από το νομικό πλαίσιο και τις δυνατότητες κάθε πόλης», σημειώνει.

«Το Σαν Φρανσίσκο είναι μια περίπτωση πόλης όπου πέτυχαν κάποιοι κανόνες. Δεν είναι κακό, καλό είναι να υπάρχουν κανόνες», συμπληρώνει.

Όπως εξηγεί ο κ. Κεπαπτσόγλου, «τα πατίνια ήρθαν για να εξυπηρετήσουν μια πολύ συγκεκριμένη ανάγκη μετακίνησης. Μιας κοντινής μετακίνησης που ενδεχομένως δεν την κάνεις με τα πόδια, αλλά να μη χρειάζεται και να πάρεις κάποιο άλλο μέσο για να την κάνεις». Μιλάμε δηλαδή για αποστάσεις 500 μέτρων έως 1,5 χιλιομέτρου. Αυτό σε μια πόλη είναι επιθυμητό. Μιλάμε για ένα φιλικό, ηλεκτροκίνητο μέσο, τονίζει.

Τελικά κινδυνεύουμε από τα πατίνια;

«Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, όπως και σε κάθε άλλη πόλη, θα αντιμετωπίσει τα προβλήματά του. Δεν μπορούμε να το πούμε από τώρα γιατί δεν έχουμε δει πώς λειτουργεί ακόμη, πρέπει να περιμένουμε λίγο», σημειώνει ο πρόεδρος των συγκοινωνιολόγων, απαντώντας για την επικινδυνότητα του μέσου.

«Προφανώς ένα μηχανοκίνητο μέσο που πάει λίγο πιο γρήγορα από το περπάτημα, διατρέχει κάποιο κίνδυνο παραπάνω, όπως και με το ποδήλατο», εξηγεί, συμπληρώνοντας ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε το βαθμό της επικινδυνότητάς του από τώρα. 

«Για να είμαι και δίκαιος, όποιο ατύχημα γίνει τώρα θα διογκωθεί από τα μέσα ενημέρωσης. Όμως κάθε χρόνο πόσοι σκοτώνονται με τα αυτοκίνητά τους;»

Αναφερόμενος στο πρόσφατο ατύχημα που έγινε στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο εμπλεκόταν ένα ηλεκτρικό πατίνι, ο κ. Κεπαπτσόγλου τονίζει ότι «χάλασε ο κόσμος», λόγω της προβολής που απέκτησε το περιστατικό από τα ΜΜΕ. «Πόσα τροχαία ατυχήματα γίνονται στη Θεσσαλονίκη καθημερινά; Θα κόψουμε και τα αυτοκίνητα;» σημειώνει.

«Εχθρός» του ποδηλάτου;

«Να σας πω που θα δημιουργήσει θέμα; Στο ποδήλατο. Είναι άκρα ανταγωνιστικό μέσο προς το ποδήλατο και αυτό για λόγους προϊόντος και υγείας δεν είναι τόσο καλό», εκτιμά ο κ. Κεπαπτσόγλου. «Είμαστε σε μια χώρα που έχουμε επενδύσει πάρα πολλά στο ποδήλατο. Όχι τόσο σε υποδομές, όσο στην προσπάθεια να αλλάξουμε τη νοοτροπία υπέρ του ποδηλάτου και ξαφνικά εμφανίζονται τα πατίνια, που είναι πολύ ελκυστικότερα από το ποδήλατο», εξηγεί.

Στον αντίποδα όμως, σημειώνει ότι «την πρόοδο δεν μπορείς να τη σταματήσεις». «Από τη στιγμή που το πατίνι έχει καβαλήσει αυτό το κύμα της προόδου, θα πρέπει να το δεις μέσα στο σύστημα και μετά θα πάρουμε μέτρα». «Το να πούμε ότι 'πονάει κεφάλι - κόβει κεφάλι' είναι λάθος και ενάντια στην εποχή μας», τονίζει, αναφερόμενος στις εισηγήσεις να υπάρξει πλήρης απαγόρευση της κυκλοφορίας τους στην Αθήνα. «Είναι κάτι κάτι πολύ καινούριο και πρέπει να το δούμε. Όντως θέλει κανόνες, και μένα δε μου αρέσει να βλέπω πατίνια παρατημένα παντού στον δρόμο, όντως χρειάζεται κάποιος έλεγχος, όμως αυτό πρέπει να γίνει έχοντας μια κατανόηση του πώς χρησιμοποιείται το μέσο, το οποίο όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει».

«Πρέπει να κάνουμε ενέργειες για να δούμε ποιοι θα είναι οι κανόνες, να τους μελετήσουμε, να δούμε τι κάνουν και στον υπόλοιπο κόσμο που έχουν το ίδιο μέσο για δυο-τρια χρόνια».

«Το κακό αυτή τη στιγμή είναι ότι είναι ανεξέλεγκτο. Μια πόλη θα μπορούσε να θέσει κανόνες ως προς το που θα κυκλοφορούν», καταλήγει ο κ. Κεπαπτσόγλου.

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.