«Η ψιλικατζού»: Πιο ανθρώπινη κι αληθινή από ποτέ

Ο Λεωνίδας Ματθαίος είδε στο θέατρο Vault την παράσταση «Η ψιλικατζού» 

Λεωνίδας Ματθαίος 04/11/2018 | 11:32

​​​​​​Ο ανήσυχος Δημήτρης Καρατζιάς σκηνοθετεί και πάλι στον Πολυχώρο Vault (το ζεστό καλλιτεχνικό του σπίτι των τελευταίων χρόνων) το έργο «Η ψιλικατζού», μια πολύ όμορφη και προσεγμένη παράσταση που παρουσιάστηκε αυτή την εβδομάδα στον Βοτανικό με πρωταγωνίστρια την Ελένη Ουζουνίδου. Η παράσταση αποτελεί επί της ουσίας τη θεατρική απόδοση του ομότιτλου βιβλίου της Κωνσταντίνας Δελημήτρου και θίγει με συγκινητικό τρόπο το πρόβλημα της υπογονιμότητας στα σύγχρονα ζευγάρια.

Το βιβλίο της Κωνσταντίνας Δελημήτρου, το οποίο εκδόθηκε το 2007 από τις εκδόσεις «IntroBooks», αφορά στη δημοσίευση σε μορφή μυθιστορήματος των κειμένων που αναρτούσε η συγγραφέας στο προσωπικό της blog, καταγράφοντας τις καθημερινές εμπειρίες της από το ψιλικατζίδικο στο οποίο εργαζόταν, καθώς και την προσωπική της μάχη με την υπογονιμότητα και το στόχο της να αποκτήσει παιδί. Με έντονο χιούμορ και ζωντανή, φρέσκια γλώσσα, ο αναγνώστης διαβάζει για τους διάφορους τύπους των πελατών που επισκέπτονται το κατάστημά της, τις περίεργες ιστορίες των ανθρώπων που την περιτριγυρίζουν, τους άτακτους μαθητές από το απέναντι σχολείο, το ρατσισμό που δέχονται οι μετανάστες της Νίκαιας. Από την άλλη πλευρά, καταγράφει τις επίπονες προσπάθειές της να κάνει παιδί, μεταφέροντας στον αναγνώστη όλο το συναισθηματικό φορτίο αυτού του δεκάχρονου αγώνα, με τα αφιλόξενα κέντρα γονιμότητας, τις εσφαλμένες ιατρικές διαγνώσεις, τις εξωσωματικές και τις διαδοχικές αποβολές, τις ματαιωμένες ελπίδες και προσδοκίες.

Μικρογραφία

Τα στοιχεία αυτά έχουν μεταφερθεί και στη θεατρική απόδοση του έργου, συνθέτοντας επιτυχώς όλη τη δραματουργία. Παρ΄όλο που σε συνέντευξή της έχει εκφράσει την ευχαρίστησή της για το γεγονός ότι «ο Θεός δεν την έκανε ενζενί ή αστραφτερά όμορφη», παρακολουθώντας ο θεατής την πάντοτε χαρισματική Ελένη Ουζουνίδου στο ρόλο της ψιλικατζούς επιβεβαιώνεται για την ομορφιά που πηγάζει τόσο από την εξωτερική της εμφάνιση, όσο κι από το όμορφο φως που την καθοδηγεί εκ των έσω. Είναι ένας ρόλος που φαίνεται να της ταιριάζει απόλυτα, καθώς ζωντανεύει με ικανότητα επί σκηνής τη νεαρή Ντίνα, την ιδιοκτήτρια ψιλικατζίδικου, η οποία, με τη βοήθεια της αδερφής της, διηγείται στον θεατή την ιστορία της ζωής της, με τον πιο ανθρώπινο κι αληθινό τρόπο. Καθετί μικρό μέσα στο κατάστημά της, της δίνει την αφορμή να εξομολογηθεί και κάτι προσωπικό της, το «δικό της παραμύθι», όπως το έζησε εκείνη, το οποίο ισορροπεί, όπως και για τους περισσότερους, ανάμεσα στη χαρά και στη λύπη, στο γέλιο και στο δάκρυ.

Στο ρόλο της αδερφής της, η Άννα Ψαρρά κρατά με περισσότερη ψυχραιμία το κοντάρι δίπλα στην Ουζουνίδου, διατηρώντας ρόλο υποστηρικτικό στην πλοκή, μα επικοινωνιακά ανεμπόδιστο. Ήταν εκείνη, η οποία υποδέχτηκε με πρόσχαρο βλέμμα τους θεατές κατά την είσοδό τους στο σκηνικό του ψιλικατζίδικου, το οποίο επιμελήθηκε ο Δημήτρης Καρατζιάς μαζί με το Μάνο Αντωνιάδη και το Μάριο Βουτσινά. Ήταν εκείνη, επίσης, η οποία προς το τέλος της παράστασης δεν συγκρατήθηκε και άφησε τα δάκρυά της να τρέξουν, φανερά συνεπαρμένη από το έντονο κλίμα του έργου. Το ίδιο και πολλοί από τους θεατές!

Μια αιχμηρή παράσταση με αστικό χαρακτήρα και συναισθηματικά φορτισμένο κλίμα, που δεν αφήνει ασυγκίνητους τους πολύ ευαίσθητους χαρακτήρες, ιδιαίτερα τις γυναίκες με αντίστοιχα βιώματα, εκείνες που επιθυμούν να αποκτήσουν παιδιά και δεν τα καταφέρνουν ή τις μητέρες που έχουν αντιμετωπίσει τις συγκεκριμένες δυσκολίες. Η γυναικεία αλληλεγγύη είναι πράγματι διάχυτη καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, καταργώντας έτσι αυτόματα την αντίληψη πως τα παιδιά της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, τα λεγόμενα «παιδιά του σωλήνα», όπως αδίκως τα αποκαλούν κάποιοι, δεν αποτελούν προϊόντα αληθινού έρωτα, μόνο και μόνο επειδή δεν έτυχαν να συλληφθούν με λιγότερο «τεχνητό» τρόπο. Κάθε εγκυμοσύνη είναι το αποτέλεσμα της εγγύτητας, της σχέσης μεταξύ δύο ανθρώπων που, είτε οικειοθελώς είτε ακούσια και βιαίως σε ορισμένες περιπτώσεις - δυστυχώς -, έρχονται σε επαφή. Εντούτοις, στις περιπτώσεις όπου ο έρωτας συναινεί πλήρως στο εγχείρημα αυτό, μα το σώμα λίγο ή πολύ υπολανθάνει, η συμβολή της Επιστήμης είναι σπουδαία κι ευεργετική.

Μικρογραφία

Η ΨΙΛΙΚΑΤΖΟΥ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας: Κωνσταντίνα Δελημήτρου

Δραματουργική επεξεργασία – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς

Πρωτότυπη μουσική – Τραγούδι παράστασης: Μάνος Αντωνιάδης

Σκηνικά: Καρατζιάς Δημήτρης – Μάνος Αντωνιάδης – Μάριος Βουτσινάς

Κοστούμια – Installation «Ψιλικά-Τσιγάρα»*: Μάριος Βουτσινάς

Βοηθός: Αναστασία Δάλμα

Κατασκευή κοστουμιών: Γεωργία Σάντυ

Σχεδιασμός φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας

Βοηθός φωτιστή: Θοδωρής Μαργαρίτης

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παραγωγή: VAULT

Παίζουν: Ελένη Ουζουνίδου, Άννα Ψαρρά

*Το Installation «Ψιλικά-Τσιγάρα» του Μάριου Βουτσινά θα εκτίθεται στο Vault ως μόνιμη εγκατάσταση για όλη τη διάρκεια των παραστάσεων.

Σημείωση: Μετά την έναρξη της παράστασης, δεν επιτρέπεται η είσοδος στην αίθουσα.

Από την Τετάρτη 31 Οκτωβρίου έως την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:15 και Κυριακή στις 18:30

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70’ (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 13 ευρώ

Προπώληση Viva: 12 ευρώ, https://www.viva.gr/tickets/theater/polyxoros-vault/i-psilikatzou/

Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι κάρτας πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι κάρτας ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ

Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-Κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889 (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00-14:00 και 17:00-21:00)

Email: vaultvotanikos@gmail.com

FB Page: http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.