Η μεγάλη απάτη της ΝΔ για τα μικρά και μεσαία στρώματα μισθωτών και συνταξιούχων

Το φορολογικό νομοσχέδιο αποτυπώνει δυστυχώς ακόμη μια φορά την φιλοσοφία της ΝΔ και έρχεται σε συνέχεια του «αναπτυξιακού νομοσχεδίου» που ήταν επί της ουσίας ένα σύνολο αντεργατικών ρυθμίσεων περιβεβλημένες από - περισσότερο ή λιγότερο - φωτογραφικές διατάξεις.

Βαγγέλης Σκούφας 06/12/2019 | 09:01

Το μοντέλο ανάπτυξης που περιγράφει έρχεται από παλιά, ευνοώντας τους έχοντες και
κατέχοντες και αυτό γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ αντί να υιοθετήσει τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ όπως την μείωση προκαταβολής του φόρου στο 50%, την μη κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης για εισόδημα έως 20.000 ευρώ και την μη μείωση για μεγαλύτερα εισοδήματα, την μη μείωση του φόρου στους συνεταιρισμένους αγρότες, την μη μείωση του φόρου εισοδήματος των μονίμων κατοίκων με πληθυσμό έως 3.000 κατοίκους, την μείωση του κεντρικού συντελεστή ΦΠΑ από 13% στο 11%, και πολλά άλλα που είχε επεξεργαστεί και ανακοινώσει ο ΣΥΡΙΖΑ για το 2020 που θα μείωναν σημαντικά το φορολογικό βάρος της μεσαίας τάξης και θα βελτίωναν το βιοτικό επίπεδό της, συνειδητά επιλέγει την εφαρμογή ενός ακραίου νεοφιλελεύθερου μοντέλου το οποίο όπου εφαρμόστηκε διεθνώς τις τελευταίες 4 δεκαετίες, όχι απλώς απέτυχε αλλά είχε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που υπόσχονταν: εμπόδισαν την ανάπτυξη αντί να την ενισχύσουν και έκαναν τους φτωχούς φτωχότερους και τους πλούσιους πλουσιότερους.

Έτσι, παρά τις βελτιώσεις που έγιναν στη φορολογική κλίμακα, οι μειώσεις στον φόρο που παρακρατείται κάθε μήνα στις αποδοχές μισθωτών και συνταξιούχων θα είναι μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές. Προκειμένου αυτό να γίνει αντιληπτό από τους πολίτες, οφείλουμε να παραθέσουμε κάτω τα νούμερα, αποκαλύπτοντας σκοτεινές πλευρές του νομοσχεδίου.

Η επίπτωση της δραστικής μείωσης του εισοδηματικού κλιμακίου της πρώτης φορολογικής κλίμακας

Είναι όντως σημαντικό το γεγονός ότι μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής, του πρώτου κλιμακίου από το 22% στο 9%. Όμως την ίδια στιγμή, δεν πρέπει να διαφεύγει από την προσοχή μας, ότι μειώνεται δραστικά, και το όριο εισοδήματος που περιλαμβάνει η πρώτη κλίμακα, καθώς αυτή πλέον διαμορφώνεται από τις 20.000 ευρώ στις 10.000 ευρώ.

Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς ήδη με το ισχύον φορολογικό σύστημα, υπάρχει αφορολόγητο το οποίο εκκινά από τις 8.633 ευρώ για τα φορολογούμενα πρόσωπα χωρίς προστατευόμενα τέκνα και φθάνει έως τις 9.545,45 ευρώ για τα φορολογούμενα πρόσωπα με τρία προστατευόμενα τέκνα. Έτσι, η μείωση του φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9%, αφορά αποκλειστικά και μόνον τα εισοδήματα που υπερβαίνουν το ήδη ισχύον αφορολόγητο και αυτό μάλιστα για το κλιμάκιο εισοδήματος μέχρι και τις 10.000 ευρώ.

Η μέγιστη επομένως μηνιαία φορολογική ωφέλεια για μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα δε θα ξεπερνά τα 12,64€ για φορολογούμενους χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, τα 11,43€ για φορολογούμενους με 1 εξαρτώμενο τέκνο, τα 14,29€ για φορολογούμενους με 2 εξαρτώμενα τέκνα, τα 22,86€ για φορολογούμενους με 3 εξαρτώμενα τέκνα, και τα 38,57€ για τους φορολογούμενους με 4 εξαρτώμενα τέκνα.

Θα μπορούσε δε μάλιστα να ισχυριστεί κανείς ότι οι όποιες αυτές πιθανές μειώσεις για τους συνταξιούχους και τους μισθωτούς, όπως και οι κάπως μεγαλύτερες μειώσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες, έχουν ήδη εξανεμιστεί από τις αυξήσεις στη ΔΕΗ, από τον τριπλασιασμό των αναγκαίων ηλεκτρονικών συναλλαγών, από την αύξηση του ΕΝΦΙΑ το 2020 κατά 140 εκατομμύρια ευρώ και από την επικείμενη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για πάνω από το 80% των μη μισθωτών.

Η μεγάλη παγίδα του φορολογικού νομοσχεδίου

Η μεγάλη όμως παγίδα του φορολογικού νομοσχεδίου, είναι οι περαιτέρω σκοτεινές πλευρές του. Και θα προσπαθήσω σε αυτό το σημείο, να γίνω πιο σαφής: Με την προτεινόμενη αλλαγή του άρθρου 9 παρ. 2 του σχεδίου νόμου φορολογούμενους για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των 12.000 ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά είκοσι 20 ευρώ ανά 1.000 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις, αντί για 10 ευρώ ανά 1.000 ευρώ που ίσχυε κατά το προηγούμενο σύστημα, για τα εισοδήματα όμως άνω των 20.000 ευρώ. Μοναδική εξαίρεση που δεν ισχύει η μείωση των 20 ευρώ, είναι τα φορολογούμενα πρόσωπα με 5 εξαρτώμενα τέκνα και άνω.


Σε πρακτικό επίπεδο αυτό σημαίνει ότι:

1) Για τα κλιμάκια εισοδήματος μεταξύ 10.000-12.000€ για τα οποία τόσο με το προτεινόμενο φορολογικό σύστημα όσο και με το ισχύον, δεν μειώνεται το ποσό της μείωσης φόρου, ο τελικός φορολογικός συντελεστής, παραμένει ως έχει δηλαδή 22%, με τελικό αποτέλεσμα να μην υπάρχουν περαιτέρω μειώσεις επί του φόρου.

2) Για τα κλιμάκια φόρου εισοδήματος μεταξύ 12.000-20.000 ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά 20 ευρώ ανά 1.000 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος, κάτι που δεν ίσχυε δηλαδή πριν, με αποτέλεσμα μια φορολογική επιβάρυνση που αντιστοιχεί σε ένα επιπλέον 2% (20/1000) από το ήδη 22% που προβλέπει η κλίμακα φόρου του άρθρου 6 του προτεινόμενου φόρου, και έτσι ο τελικός φορολογικός συντελεστής για τα κλιμάκια 12.000- 20.000€ θα διαμορφώνεται σε 24% αντί του 22% που ίσχυε μέχρι και σήμερα. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι να μειώνεται δραστικά η όποια ωφέλεια πιθανόν υπήρχε για το κλιμάκιο εισοδήματος μέχρι και τις 10.000€.

3) Με το ισχύον φορολογικό σύστημα, ο συντελεστής φόρου για τα κλιμάκια φόρου εισοδήματος μεταξύ 20.001- 30.000 και 30.001-40.000 ευρώ, ανέρχεται σε 29% και 37% αντίστοιχα. Όμως λόγω του γεγονότος ότι το ποσό της μείωσης φόρου μειώνεται κατά 10 ευρώ ανά 1.000 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος, δηλαδή μια αύξηση 1% (10/1000), ο τελικός πραγματικός συντελεστής ανέρχεται σε 30% και 38% αντίστοιχα. Ομοίως όμως 30% και 38% αντίστοιχα θα ανέρχεται και ο πραγματικός συντελεστής φόρου με το προτεινόμενο σύστημα, καθώς για αυτά τα κλιμάκια το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά 20 ευρώ ανά 1.000 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος, που αντιστοιχεί σε μια αύξηση 2% (20/1000) στις αρχικές ονομαστικές αξίες των προτεινόμενων συντελεστών 28% και 36% αντίστοιχα. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι και στα κλιμάκια 20.001-40.000 ευρώ να μην υπάρχουν περαιτέρω μειώσεις επί του φόρου.

4) Οι μόνες περιπτώσεις που θα δουν σημαντικές περαιτέρω μειώσεις, είναι τα εισοδήματα τα οποία εκκινούν από 50.850 ευρώ για τον φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, ή στις 68.000 ευρώ για το φορολογούμενο με 3 εξαρτώμενα τέκνα κοκ, καθώς:

i. Με το άρθρο 6 παρ. 1 του προτεινόμενου φορολογικού συστήματος, επανακαθορίζονται τα ποσά της μείωσης του φόρου που προκύπτει σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν.4172/2013, προκειμένου να εναρμονισθούν με τους νέους μειωμένους συντελεστές φορολόγησης του εισοδήματος από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα (για παράδειγμα σε επτακόσια εβδομήντα 777 ευρώ, από 1.900 ευρώ που ισχύει, για τον φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, σε 1.120 ευρώ, από 2.100 ευρώ που ισχύει, σε φορολογούμενο με 3 εξαρτώμενα τέκνα κοκ)

ii) Το επανακαθοριζόμενο ποσό μείωσης φόρου (πχ 777 ευρώ για φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, ή 1.120 ευρώ για φορολογούμενο με 3 εξαρτώμενα τέκνα κοκ), θα μειώνεται όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως κατά είκοσι 20 ευρώ ανά χίλια 1.000 ευρώ αντί για 10 ευρώ ανά χίλια 1.000 ευρώ, και με σημείο εκκίνησης τις 12.000 ευρώ, αντί τις 20.000 ευρώ που ίσχυε μέχρι και σήμερα.

Έτσι παρά το γεγονός ότι η μείωση του φόρου θα μηδενίζεται πλέον πολύ πιο γρήγορα από ό,τι στο παρελθόν, τα παραπάνω κλιμάκια εισοδήματος είναι τα μοναδικά που θα έχουν σημαντική ωφέλεια λόγω της μείωσης των κλιμακίων από το 29% στο 28% για εισόδημα 20.001-30.000 ευρώ, από το 37% στο 36% για εισόδημα 30.001-40.000 ευρώ και από το 45% στο 44% για εισόδημα 40.001 και άνω.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση επιλέγει να αξιοποιήσει το δημοσιονομικό περιθώριο που της άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση, προς όφελος μιας μικρής επιχειρηματικής ελίτ, των μεγάλων επιχειρήσεων των πολύ υψηλών εισοδημάτων, που είναι τα πολιτικά και κοινωνικά στηρίγματά της. Ενδεικτικά αναφέρω την αποφορολόγηση εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία, την μείωση της φορολογίας εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου, την φοροελάφρυνση των αμοιβαίων κεφαλαίων ακινήτων, τον φόρο προσώπων με πάρα πολύ υψηλό εισόδημα που γίνονται φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, την φοροελάφρυνση σε κατόχους εταιρικών ομολόγων ενώ προωθείτε και απαλλαγές από τον Ειδικό φόρο ακινήτων σε πληθώρα επενδυτικών εταιριών.

Τούτων δοθέντων, μπορεί να αντιληφθεί κανείς, για ποιο λόγο μέχρι και σήμερα, ο κ.
Σταικούρας, αποφεύγει να αναφέρει τι ποσοστό από τα 1.2 δις των ελαφρύνσεων που κάνει πηγαίνουν στην μεσαία τάξη...

* Ο Βαγγέλης Σκούφας, είναι λογιστής – χρηματοοικονομικός σύμβουλος.

Δείτε τους πίνακες:

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.