Η εκπαίδευση στην εποχή του κορονοϊού

Το αιφνίδιο ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού σε παγκόσμια κλίμακα ανέτρεψε πολλά δεδομένα και καταστάσεις της καθημερινότητας, γεγονός που δε θα μπορούσε να αφήσει αλώβητο το κομμάτι της εκπαίδευσης.

Ελένη Λιναρδάτου 22/07/2020 | 14:42

Ο εκπαιδευτικός αποτελεί μια πολυδιάστατη έννοια στα θεμέλια της οποίας πρέπει να επικρατούν, αφενός πολυποίκιλες γνώσεις και δεξιότητες, αφετέρου ένα σύνολο αξιών και αρχών. Ο εκπαιδευτικός θεωρείται δάσκαλος, διαβιβαστής γνώσεων και εμπειριών, σύμβουλος, συντονιστής, καθοδηγητής και εμπνευστής, ενώ ταυτόχρονα, μπορεί να κατέχει πολλές ακόμα ιδιότητες που θα συμβαδίζουν με τους καιρούς και τις απαιτήσεις της εποχής. 

Το αιφνίδιο ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού σε παγκόσμια κλίμακα ανέτρεψε πολλά δεδομένα και καταστάσεις της καθημερινότητας, γεγονός που δε θα μπορούσε να αφήσει αλώβητο το κομμάτι της εκπαίδευσης. Εστιάζοντας στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, θα παρατηρούσε κανείς έντονα τα συναισθήματα άγχους και ανασφάλειας για το ‘τι θα ξημερώσει’, ειδικά όσο ανέβαινες υψηλότερα στις βαθμίδες εκπαίδευσης (δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Πανελλήνιες εξετάσεις, Εξετάσεις Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης).

Σε αυτό το πρωτόγνωρο και αμφίβολο παρόν και μέλλον, έπρεπε να βρεθούν λύσεις και με τη βοήθεια όλων να αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες και να προσαρμοστούν όλοι στις ραγδαίες εξελίξεις, επιδιώκοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Σε αυτό το πνεύμα, τα Πανεπιστήμια κλήθηκαν να έχουν το δικαίωμα επιλογής για τη διεκπεραίωση της εξεταστικής περιόδου, για το αν οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν δια ζώσης - με τα προβλεπόμενα μέτρα - ή αν θα υλοποιηθούν ηλεκτρονικά. Πρωτόγνωρο μεν, στο 2020 δε.. Η τεχνολογία, τα τελευταία χρόνια, έχει εγκαθιδρυθεί στις ζωές όλων μας, ενώ τα επιτεύγματα και οι εφαρμογές της παρέχουν απεριόριστες δυνατότητες και διευκολύνσεις σε όλους τους τομείς. Πρόκειται για ένα ‘αναγκαίο κακό’, ταυτόχρονα όμως, αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. 

Στο πλαίσιο αυτό, δεν κατάφερε να ανταποκριθεί με επάρκεια το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το οποίο επέλεξε να πραγματοποιήσει σε κάποιες σχολές την εξ αποστάσεως εξέταση. Τέθηκαν αυστηρά, στο μέτρο του δυνατού, κριτήρια οργάνωσης των διαδικασιών, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία των εξετάσεων, χωρίς όμως να συνυπολογίσει τις αδυναμίες που μερικές φορές εμφανίζει το διαδίκτυο. Εικοσιπέντε με τριάντα λεπτά εξέτασης με εκτεταμένες απαιτήσεις και απαντήσεις των θεμάτων, αδυναμία σύνδεσης των μαθητών και την ίδια στιγμή αδυναμία μερικών εκ του εκπαιδευτικού προσωπικού να δώσουν λύση, να μετριάσουν το άγχος και να ανταποκριθούν στην προσπάθεια του κάθε φοιτητή ήταν μερικά από τα περιστατικά που δε βοήθησαν στην ομαλή διεξαγωγή των διαδικασιών. Φυσικά και δε μπορείς να κοντράρεις τον πάροχο του δικτύου, την ταχύτητα σύνδεσης, όπως ούτε και τον δαίμονα του διαδικτυακού προγράμματος. Οφείλεις όμως να καθησυχάσεις, να συμβουλέψεις, να καθοδηγήσεις και να προτείνεις εναλλακτικές λύσεις, αφού αυτός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού. 

Συνυπολογίζοντας το αβέβαιο των ημερών, την ανασφάλεια και την προσπάθεια των φοιτητών να ανταποκριθούν στην εξεταστική διαδικασία και ίσως την προσπάθεια κάποιων από αυτούς να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, συνεπάγεται αυτόματα την εκδήλωση αμέριστης κατανόησης και βοήθειας εκ μέρους του εκπαιδευτικού προσωπικού. Δε μίλησε κανείς για αναξιόπιστες διαδικασίες, σύμφωνα με τις οποίες όλοι θα είχαν έναν καλό βαθμό ή όλοι θα ξαναέδιναν στις επαναληπτικές του Σεπτεμβρίου. Στις μέρες μας, όμως, είναι διαθέσιμες όλες εκείνες οι γνώσεις, οι δεξιότητες και τα εναλλακτικά εργαλεία, προκειμένου να υλοποιηθούν όλες οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πόσο μάλλον αν αναλογιστεί κανείς ότι υπάρχουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα, αλλά και εργασιακοί χώροι που στηρίζονται εξ ολοκλήρου στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εργασία, αντίστοιχα.

Το ερώτημα που τίθεται εδώ, δεν είναι το πόσο μπορείς να κάνεις κάτι.. αλλά το πόσο θέλεις να κάνεις κάτι και πόσο έχεις τη δυνατότητα να ανταποκρίνεσαι στις τρέχουσες συνθήκες… κάτι που σίγουρα δε σηματοδοτείται με εκφράσεις τύπου ΄τι να κάνουμε τώρα’, ‘δε μπορώ εγώ να κάνω κάτι για αυτό’… 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.