Newsroom

Newsroom

Χάρης Αττώνης στο koutipandoras.gr: "Έργο παγκόσμιας, διαχρονικής αξίας το Αρμαντέιλ"

Πέρυσι το «Αρμαντέιλ» έγινε θέμα συζήτησης ανάμεσα στους Αθηναίους θεατρόφιλους. Φέτος η επιτυχία συνεχίζεται για λίγες παραστάσεις στο κινηματοθέατρο Rex. Από τους…

haris attonis

Πέρυσι το «Αρμαντέιλ» έγινε θέμα συζήτησης ανάμεσα στους Αθηναίους θεατρόφιλους. Φέτος η επιτυχία συνεχίζεται για λίγες παραστάσεις στο κινηματοθέατρο Rex. Από τους βασικούς συντελεστές της παράστασης, που σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης, είναι ο Χάρης Αττώνης, ο οποίος μίλησε στο Κουτί της Πανδώρας για τα καλά κρυμμένα μυστικά του έργου που έγραψε ο Γουίλκι Κόλινς το 1866.

Συνέντευξη στους Παναγιώτη Φρούντζο, Κωνσταντίνο Καϊμάκη

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Το ελληνικό θέατρο στην εποχή της κρίσης πόσο λαβωμένο βγήκε από αυτήν; Και ποια λάθη έγιναν από την πλευρά των ανθρώπων του θεάτρου στη διάρκεια των προ-κρίσης ετών;  

Το θέατρο επλήγη σοβαρά. Υπήρξαν πολλές ποιοτικές και ποσοτικές ανισότητες στο θέατρο, πέρα από τις εσφαλμένες επιλογές των εκάστοτε «κρατούντων». Επίσης, κάποια στιγμή χάθηκε το μέτρο. Διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες έκαναν περιουσίες μέσω της τηλεόρασης (φτιάχνοντας σπίτια και αγοράζοντας κότερα), αδιαφορώντας ουσιαστικά για το θέατρο. Ήταν μια εποχή κραυγαλέας επίδειξης χλιδής (θυμηθείτε τα ίδια πρόσωπα που ανακυκλώνονταν για χρόνια στα εξώφυλλα των περιοδικών life style) και κακογουστιάς.

Τελικά τι νομίζετε ότι φταίει και φτάσαμε ως εδώ; 

Πέρα από τα εγκληματικά λάθη και τους άστοχους (σκοπίμως ή όχι) χειρισμούς των κυβερνήσεων των τελευταίων 20-30 χρόνων, υπάρχει και η ευθύνη του απλού πολίτη. Ίσως το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο να έκανε αδύναμη την αντίστασή του στα φαιδρά και τα δήθεν. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, πρέπει οπωσδήποτε να ξαναχτίσουμε με νέα υλικά την παιδεία μας. Τα ερεθίσματα ειδικά που παίρνει ένα παιδί από τη μικρή κιόλας ηλικία του –σε σχολείο και οικογένεια– είναι βασικά στοιχεία για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. Όταν τα αγόρια είναι απορροφημένα με το ποδόσφαιρο και τα κορίτσια με την Μπάρμπι, ε τότε κάτι δεν πάει καλά.   

Πολιτικοί, οικογένεια, εκπαίδευση… Υπάρχει κάποιος άλλος αρνητικός παράγοντας στη διαμόρφωση αυτού του περιβάλλοντος;  

Ναι, θεωρώ ότι η χειραγώγηση του κοινού μέσω της τηλεόρασης ήταν εξίσου εγκληματική. Τα πρωινάδικα και οι εκπομπές κουτσομπολιού έγιναν οι μόνες πηγές γνώσης και πληροφόρησης.

Χάρης Αττώνης

Πολλοί επικριτές του ελληνικού θεάτρου στέκονται στις υπερβολικές και τις κακόγουστες ερμηνείες. Τελικά, έχουμε καλούς ηθοποιούς;

Θεωρώ πως ναι. Το πρόβλημα νομίζω ότι βρίσκεται αλλού –εκτός από το σύστημα που κατασκευάζει σταρ δίχως να το αξίζουν (εννοείται ότι υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις, όπως π.χ. η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη κ.ά.)– και αφορά τη δουλειά των cast directors. Οι επιλογές τους μπορεί να γίνονται και με άλλα κριτήρια που έχουν να κάνουν με την εμπορικότητα κάποιου ονόματος, που ίσως τελικά επηρεάζουν το αποτέλεσμα της παράστασης, η οποία μπορεί να απαιτεί πολλά περισσότερα από το όνομα κάποιου απλώς διάσημου στη μαρκίζα. 

 

  χάρης αττώνης

Πείτε μας μια παράσταση που είδατε στο εξωτερικό και σας έκανε τρομερή εντύπωση ο πρωταγωνιστής ; 

Ήταν παλιότερα στο Λονδίνο το μιούζικαλ «Σικάγο» με την Ούτε Λέμπερ. Μια ηθοποιός που τα έκανε όλα με τρομακτική ευκολία. Έπαιζε, χόρευε, τραγουδούσε, έκανε ακροβατικά, είχε ασύλληπτη σκηνική παρουσία. Ήταν πραγματικά απίστευτη. Αλλά κυρίως ήταν μια ηθοποιός υψηλού επιπέδου που δεν φοβόταν να εκτεθεί και δοκίμαζε με κάθε τρόπο τα όριά της.  

Υπάρχει κάποιο αντίστοιχο όνομα στα δικά μας που να σας θυμίζει αυτό που είδατε τότε. Η Άννα Βίσση δεν κάνει κάτι ανάλογο; 

Νομίζω ότι υπάρχουν αρκετοί, αλλά ίσως δεν είναι τόσο γνωστοί. Η Βίσση σε αυτό που κάνει ενδεχομένως να είναι καλή. Πάντως την είχα δει παλιά στους «Δαίμονες» και μου είχε φανεί πολύ επαγγελματική η δουλειά της. Είχε και την τύχη να έχει τότε εξαίρετες φωνές (από άγνωστους κυρίως ερμηνευτές) δίπλα της. Ήταν πράγματι μια πολύ καλή δουλειά αυτή. 

Το «Αρμαντέιλ» πώς προέκυψε;

Είναι ένα σημαντικό έργο 1.217 σελίδων (τουλάχιστον στην ελληνική του μετάφραση). Η ιδέα ήταν της Μαρίας Κίτσου, που είναι φοβερή βιβλιοφάγος (μπορεί να διαβάζει μέχρι και δέκα βιβλία το μήνα). Η Μαρία, λοιπόν, το διάβασε ένα καλοκαίρι, το πρότεινε στον Ασπιώτη και αποφάσισαν να το ανεβάσουν. 

Χάρης Αττώνης

Φωτογραφία: Τάκης Λυκοτραφίτης

Ποιο είναι το βασικό θέμα του;  

Είναι ένα έργο παγκόσμιας, διαχρονικής αξίας. Ένα πολυδαίδαλο έργο που απλώνεται σε πολλά επίπεδα, αλλά και στο χρόνο. Οι πρώτες 200 σελίδες του είναι η ιστορία των προγόνων των βασικών ηρώων, στις αρχές του 19ου αιώνα. Τους πατεράδες των δύο πρωταγωνιστών χωρίζει άσβεστο μίσος και τους ενώνει το ίδιο επίθετο. Λέγονται και οι δύο Αρμαντέιλ. Ένας φόνος είναι το έναυσμα για το ξεδίπλωμα της δράσης, δράση που φτάνει σε οριακές καταστάσεις με μυστικά, έρωτες, πάθη, προδοσίες… Όλα αυτά ενορχηστρώνονται μοναδικά και οδηγούν την κορύφωση σε απρόβλεπτα σκοτεινά μονοπάτια.   

Και ο χαρακτήρας της Λίντια Γκουίλτ;

Είναι μια ηρωίδα που εμφανίζεται στα 2/3 του βιβλίου και είναι ο πιο συγκλονιστικός λογοτεχνικός χαρακτήρας που έχω διαβάσει ποτέ. Πολύπλοκος, πολυεπίπεδος. Αρχικά τον λατρεύεις και μετά μένεις άφωνος ως προς το πού μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος προκειμένου να πετύχει στα δόλια σχέδιά του. Και η Μαρία Κίτσου την υποδύεται άψογα. 

Η θεατρική παράσταση «Αρμαντέιλ» ανεβαίνει στη σκηνή του κινηματοθεάτρου Rex (Πανεπιστημίου 48, Αθηνα) κάθε Δευτέρα στις 19.00, μέχρι τις 9 Μαρτίου.

Μετάφραση: Σάντυ Παπαϊωάννου

Διασκευή: Μαρία Κίτσου – Κωνσταντίνος Ασπιώτης – Λάζαρος Βαρτάνης

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης 

Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός 

Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη

Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη – Ηλέκτρα Λαμπριανίδου

Μακιγιάζ: Αγγελική Ράπτη  – Θέκλα Σιδερή 

Φωτισμοί – Φωτογραφίες: Τάκης Λυκοτραφίτης

Βοηθός σκηνοθέτης: Μαρία Κίτσου

Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Μπαλή – Κωνσταντίνος Καϊκής

Κατασκευή κοστουμιών: Δάφνη Τσακότα

Παίζουν: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Χάρης Αττώνης, Λάζαρος Βαρτάνης, Ελένη Κάκκαλου, Ζωή Καραβασίλη, Μαρία Κίτσου, Μάριος Μακρόπουλος, Σύνθια Μπατσή, Φάνης Παυλόπουλος. 

Κεντρική Φωτογραφία: Φάνης Παυλόπουλος

 

 

 

 

 

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…