Η ιστορία της σοκαριστικής αυτής φωτογραφίας που "δίχασε" τον Τύπο

Την ιστορία που κρύβεται πίσω από τη σοκαριστική φωτογραφία από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στις Βρυξέλλες αποκαλύπτει η Liberation, τονίζοντας ταυτόχρονα τους λόγους που δεν επέλεξε να την προβάλει η ίδια.

56f3dfcf1dc5240b1a8b48f4

Σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα, η φωτογραφία είναι «δυνατή» αλλά και «σοκαριστική».

Όπως αναφέρει η Liberation, τη φωτογραφία τράβηξε μια ξένη δημοσιογράφος, στο αεροδρόμιο του Ζάβεντεμ, λίγα λεπτά μετά την επίθεση.

Δείχνει δύο γυναίκες σοκαρισμένες και ματωμένες.

«Αυτή η φωτογραφία ανέβηκε παντού στο ίντερνετ και έφτασε να γίνει ακόμη και πρωτοσέλιδο σε εφημερίδες του διεθνούς τύπου. Η εικόνα είναι δυνατή αλλά σοκαριστική και θέτει πολλά προβλήματα. Πολλοί είναι οι χρήστες του διαδικτύου που διαμαρτυρήθηκαν για την ανάρτησή της», προσθέτει στο ρεπορτάζ της η εφημερίδα.

«Την Τρίτη, στις 8 το πρωί, δύο γυναίκες φωτογραφήθηκαν μετά την πρώτη έκρηξη που προκάλεσαν οι τρομοκράτες καμικάζι στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών. Είναι ζωντανές, αλλά τραυματισμένες. Αριστερά της εικόνας, η μια γυναίκα τηλεφωνεί στο κινητό, το δεξί της χέρι είναι μέσα στα αίματα. Δεξιά, μια δεύτερη γυναίκα, είναι καθισμένη, κοιτάζει τον φωτογραφικό φακό, ένα ρυάκι αίματος τρέχει στο πρόσωπό της. Η ορμή της έκρηξης της αφαίρεσε το πουκάμισο και το δεξί παπούτσι. Είναι με το σουτιέν, κρατιέται από την καρέκλα σαν για να βρει ένα στήριγμα. Το βλέμμα της είναι κενό, η κοιλιά της είναι γυμνή, το πόδι της είναι γυμνό και τα υπολείμματα του κίτρινου σακακιού της κάνουν αυτή την εικόνα πραγματικά δυνατή, όπως αρέσει στους επαγγελματίες της φωτογραφίας να λένε», συνεχίζει το ρεπορτάζ.

Αναλυτικά το υπόλοιπο ρεπορτάζ

Μπορεί όμως να δει κανείς αυτή την εικόνα και ως «ταπεινωτική». Η, σε κάθε περίπτωση, ως μια εικόνα που παραβιάζει την ιδιωτική στιγμή ενός θύματος που βρίσκεται σε πολύ σοβαρή κατάσταση. Το να δημοσιεύσει κάποιος ή όχι μια φωτογραφία καυτής επικαιρότητας εξαρτάται από την επιλογή του εκδότη ή του αρχισυντάκτη.

«Η φωτογραφία τραβήχτηκε από μια κυρία που βρέθηκε εκεί τυχαία και εμείς απλά την πήραμε, είναι ένα είδος δημοσιογραφίας των πολιτών» δικαιολογήθηκε από την πλευρά του το πρακτορείο Associated Press που διένειμε την εικόνα.

Πράγματι, η Κέτεβαν Καρντάβα, μια νεαρή δημοσιογράφος της δημόσιας τηλεόρασης της Γεωργίας που ταξίδευε προς Γενεύη για να γράψει για τις συνομιλίες μεταξύ Ρωσίας και της χώρας της, πήρε κάποιες φωτογραφίες εκείνη τη στιγμή.

Αυτή τη φωτογραφία καθώς και εκείνη του μπασκετομπολίστα Σεμπάστιαν Μπελίν, ο οποίος τραυματίστηκε και έπεσε στο πάτωμα του αεροδρομίου, μέσα στα αίματα. Η Καρντάβα ανέβασε αυτές τις εικόνες στο δικό της Facebook.

«Ήθελα να τρέξω και να προστατευθώ. Αλλά επειδή είμαι δημοσιογράφος, είναι χρέος μου να τραβήξω φωτογραφίες και να δείξω σε όλον τον κόσμο τι συνέβη. Ήξερα ότι ήμουν η μόνη δημοσιογράφος σε εκείνο το μέρος, εκείνη τη στιγμή», δήλωσε η Καρντάβα, στο περιοδικό ΤΙΜΕ που της πήρε συνέντευξη.

Στο ίδιο περιοδικό είπε, όμως, ότι επειδή γινόταν πανικός, δεν μίλησε με την γυναίκα με το κίτρινο σακάκι ούτε την ρώτησε πώς τη λένε. Άρχισε να φωνάζει «βοήθεια» και μετά πήρε την φωτογραφία και την ανέβασε στο facebook.

Η εικόνα μεταφέρθηκε από την κρατική ραδιο-τηλεόραση της Γεωργίας στο Associated Press και δημοσιεύτηκε στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου (The New York Times, Time, le Monde). Κάποια μέσα επέλεξαν να βάλουν μωσαϊκό στα πρόσωπα.

Γύρω στις 6 το απόγευμα, την ημέρα των επιθέσεων, η βελγική εφημερίδα le Soir ανεβάζει online μια ειδική έκδοση 20 σελίδων, δωρεάν πρόσβασης, και έχει εξώφυλλο αυτή τη φωτογραφία. Αλλά πολύ γρήγορα την κατεβάζει και βάζει πρώτη εικόνα μια άλλη από Βέλγους να αποτίνουν φόρο τιμής στα θύματα, με σημαίες και κεριά.

Αυτό συνέβη γιατί τηλεφώνησαν στην le Soir σοκαρισμένοι αναγνώστες. Η βελγική εφημερίδα ζήτησε συγνώμη από τους αναγνώστες και την κατέβασε αμέσως.

Η Liberation επέλεξε να ανεβάσει μια άλλη φωτογραφία, λιγότερο «ταπεινωτική».

Ο δικηγόρος Jean-Marc Coblence, ανέφερε ότι η δημοσίευση αυτής της φωτογραφίας μπορεί να καταλήξει στα δικαστήρια. «Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι αυτή η εικόνα προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αυτή η γυναίκα είναι αναγνωρίσιμη, δεν συμφώνησε ούτε να φωτογραφηθεί, ούτε να κυκλοφορήσει η φωτογραφία».

Πηγή: Liberation, μτφ από iefimerida

Κολωνός: Σήμερα η απόφαση του δικαστηρίου για τον Μίχο, τον «Μιχάλη» και τη μητέρα της 12χρονης

michos ilias 1

Κολωνός: Σήμερα η απόφαση του δικαστηρίου για τον Μίχο, τον «Μιχάλη» και τη μητέρα της 12χρονης

Οι δικαστές καλούνται να αποφανθούν για την ενοχή ή μη 26 κατηγορουμένων - Συγκεντρώσεις υποστήριξης…