Newsroom

Newsroom

Γνωμοδότηση κόλαφος του ΣΥΡΙΖΑ για τη λίστα Λαγκάρντ

Κόλαφος είναι το 230 σελίδων γνωμοδοτικό έγγραφο του ΣΥΡΙΖΑ για τους πρώην υπουργούς Οικονομικών, Παπακωνσταντίνου και Βενιζέλο, σχετικά με την…

Κόλαφος είναι το 230 σελίδων γνωμοδοτικό έγγραφο του ΣΥΡΙΖΑ για τους πρώην υπουργούς Οικονομικών, Παπακωνσταντίνου και Βενιζέλο, σχετικά με την εμπλοκή τους στην υπόθεση της λίστας Λαγκαρντ, ενώ σοβαρότατες είναι οι κατηγορίες που εξαπολύονται σε βάρος του προέδρου της Επιτροπής, Χρήστου Μαρκογιαννάκη.

«Οι απαντήσεις που δόθηκαν από πλευράς των Υπουργείων […] παρίστανται προσχηματικές και αναδεικνύουν απροθυμία διερεύνησης των υποθέσεων αυτών και, κυρίως, απόκτησης πρόσβασης στα στοιχεία που άλλες χώρες κατέχουν και χρησιμοποιούν. Η ίδια εγκληματική απραξία αναδεικνύεται εν σχέσει με τη λίστα Falciani, που φέρεται ότι παρέδωσε στον τότε υπουργό Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου η τότε Γαλλίδα υπουργός Οικονομικών και νυν επικεφαλής του Δ.Ν.Τ. κα Κριστίν Λαγκάρντ. Η άνω λίστα φέρεται να περιείχε 1.991 ονόματα Ελλήνων, πλην όμως φέρεται να αγνοείται η τύχη της μετά την παράδοσή της στον κ. Παπακωνσταντίνου […] Η φοροδιαφυγή και μάλιστα σε αυτό το επίπεδο και σε αυτή τη μορφή, επιτάσσει την αποφασιστική παρέμβαση της Δικαιοσύνης, ως ελάχιστο μέτρο αποκατάστασης της κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς», εκτιμούν οι τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μέλη της Επιτροπής διερεύνησης της υπόθεσης “λίστα Λαγκάρντ”, Θοδωρής Δρίστας, Σταύρος Κοντονής και Ζωή Κωνσταντοπούλου.


Διαβάστε ενδεικτικά ορισμένα από τα σημαντικότερα σημεία της γνωμοδότησης ή κλικάρετε στη φωτογραφία αριστερά για να τη διαβάσετε ολόκληρη

Σήμερα, 9 μήνες μετά την αρχική διαβίβαση του u.s.b. με τη λίστα Λαγκάρντ στο Σ.Δ.Ο.Ε., που έλαβε χώρα στις αρχές Οκτωβρίου 2012:

Α) Δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε περιέλθει στην Επιτροπή το αποτέλεσμα κανενός φορολογικού ελέγχου από εκείνους που οφείλει να διενεργήσει το Σ.Δ.Ο.Ε. στο πλαίσιο της ποινικής προδικασίας, εκτός από το φορολογικό έλεγχο των συγγενών του κ. Παπακωνσταντίνου, που επισπεύσθηκε και προτάχθηκε άλλων ελέγχων, Σημειώνουμε ότι η προτίμηση των ελέγχων αυτών σε καμμία περίπτωση δεν νομιμοποιεί ούτε δικαιολογεί την μέχρι σήμερα αδικαιολόγητη βραδυπορεία ως προς τους υπολοίπους 2.059 ελέγχους, με δεδομένο μάλιστα ότι τα ονόματα και στοιχεία των υπολοίπων 2.059 δικαιούχων βρίσκονται στην κατοχή του Σ.Δ.Ο.Ε. 3 μήνες νωρίτερα από την περιέλευση των λοιπών 3 δικαιούχων, συγγενών του κ. Παπακωνσταντίνου. Ο φορολογικός έλεγχος των ανωτέρω τριών μόνον εκ των 2.062 καρτελών, έλεγχος ο οποίος επεκτάθηκε, πέραν των καταθετών και στην κα Μαρίνα Παπακωνσταντίνου, ανέδειξε, σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα που διαβιβάσθηκε από το Σ.Δ.Ο.Ε. στην Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης αποκρυβείσα φορολογική ύλη ύψους 6.304.688, 08 €. Το ποσό οδηγεί σε εύλογα συμπεράσματα για το συνολικό ύψος της διαφυγούσας φορολογικής ύλης που αφορά το σύνολο των καταθέσεων και καταθετών αλλά και για τις σκοπιμότητες που μέχρι σήμερα παρακωλύουν τον πλήρη έλεγχο. Ωστόσο, είναι νομικά και αποδεικτικά αναγκαίο τα συμπεράσματα αυτά να στοιχειοθετηθούν μέσα από ολοκληρωμένους ελέγχους, για να οριστικοποιηθεί το ποσό της συνολικής ζημίας του Δημοσίου. Αυτονοήτως, είναι και φορολογικά αναγκαίο, προκειμένου να εισπραχθούν, επιτέλους, οι οφειλόμενοι φόροι.

Β) Οι Οικονομικοί Εισαγγελείς οι οποίοι διέταξαν την προκαταρκτική εξέταση και παρήγγειλαν ενέργειες στο Σ.Δ.Ο.Ε. αντικαταστάθηκαν από άλλους, αφού πρώτα τους αφαιρέθηκε με νόμο της Κυβέρνησης Σαμαρά κάθε αρμοδιότητα διερεύνησης της υπόθεσης αυτής. Η ενέργεια αφαίρεσης αυτής της δικογραφίας (όπως και άλλων, εξαιρετικά σοβαρών και απειλητικών για το σύστημα διαπλοκής στη χώρα) περιβλήθηκε το μανδύα της συγκρότησης ενός νέου Εισαγγελικού Οργάνου, του Εισαγγελέα Διαφθοράς. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι με την ενέργεια αυτή επετεύχθη η απενεργοποίηση της μέχρι τότε διεξαγόμενης Εισαγγελικής Έρευνας και η καθυστέρηση της διαδικασίας σε ένα εξαιρετικά κρίσιμο σημείο. Χαρακτηριστικό είναι ότι, ενώ κατά τους πρώτους μήνες λειτουργίας της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης υπήρχε ροή πληροφοριών και στοιχείων από την διεξαγόμενη παραλλήλως εισαγγελική προκαταρκτική εξέταση, μετά την ευθεία και εν ψυχρώ παρέμβαση στο έργο της Δικαιοσύνης και την εν συνεχεία αντικατάσταση των Οικονομικών Εισαγγελέων από άλλους, στην Επιτροπή δεν περιήλθε καμμία πληροφορία για νέες ανακριτικές ενέργειες, παρά μόνον διαβιβάζονταν απαντήσεις που εκκρεμούσαν από τις προηγούμενες ενέργειες των Οικονομικών Εισαγγελέων. Και τούτο, ενώ είναι αυτονόητο ότι, προτού κλείσουν οι εργασίες της Επιτροπής, θα έπρεπε λογικά και κανονικά να υπάρξει πλήρης ενημέρωση για κάθε νέο και εκκρεμές στοιχείο, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για το πόρισμα. Τα σχετικά αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ-Ε.Κ.Μ. αποκρούσθηκαν από τον Πρόεδρο της Επιτροπής με τρόπο που υποδηλώνει πλήρη άρνηση διαφώτισης της έρευνας.

Γ) Ομοίως και συναφώς δεν έχει ολοκληρωθεί ο φορολογικός έλεγχος των καταθετών της λίστας Λαγκάρντ, που επωφελήθηκαν adhoc φορολογικών ρυθμίσεων, που ψηφίσθηκαν με πρόταση του Γ. Παπακωνσταντίνου ως Υπουργού Οικονομικών. Σημειωτέον ότι σχετικό αίτημα της Επιτροπής διαβιβάσθηκε στο Σ.Δ.Ο.Ε. χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν περιέλθει στην Επιτροπή πλήρεις απαντήσεις, ενώ και οι αποσπασματικές απαντήσεις που έχουν περιέλθει και στις οποίες περιέχονται πρόσωπα που φέρουν τα επώνυμα πρώην κορυφαίων Υπουργών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας, δεν έχουν ελεγχθεί ώστε να διασταυρωθεί εάν πρόκειται για συγγενείς ή απλώς συνεπώνυμους των ανωτέρω Υπουργών. Πρόκειται για άλλο ένα στοιχείο που η διερεύνησή του μένει σε εκκρεμότητα, παρά το γεγονός ότι μπορεί να ασκήσει επιρροή στην συνεκτίμηση του αποδεικτικού υλικού και να συμπληρώσει την ποινική αξιολόγηση των πραγματικών περιστατικών. Σημειωτέον ότι, με αίτημά μας διαβιβάσθηκαν στην Επιτροπή μας από την Επιτροπή «Πόθεν Έσχες» της Βουλής συναφή στοιχεία των σχετικών με τη Λίστα Λαγκάρντ υποθέσεων πρώην Υπουργών και Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει επίσης ένδειξη τέλεσης φορολογικών και οικονομικών εγκλημάτων από πρώην ισχυρούς Κυβερνητικούς παράγοντες των δύο Κομμάτων, εκ των οποίων ο πρώην Υπουργός Γιάννος Παπαντωνίου συνδέεται ευθέως με τον σημερινό Υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος διατέλεσε Πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του ίδιου Υπουργείου επί Υπουργίας Γ. Παπαντωνίου. Ούτε στο θέμα αυτό δόθηκε οποιαδήποτε συνέχεια στο πλαίσιο της διερεύνησης της Επιτροπής, ούτε αναζητήθηκε, όπως θα έπρεπε, ενημέρωση για την πορεία της υπόθεσης από την Επιτροπή Πόθεν Έσχες της Βουλής.

Σημειώνεται, πάντως, ότι οι ακριβείς συνθήκες και συνεννοήσεις μεταξύ Γ. Παπακωνσταντίνου και Ιωάννη Διώτη σχετικά με το «φλασάκι» που ο πρώτος απέστειλε στον δεύτερο μετά τη λήξη της θητείας του στο Υπουργείο Οικονομικών (17 Ιουνίου 2011), δεν έχουν διευκρινισθεί και προκύπτει εναργώς ότι αμφότεροι αποκρύπτουν κρίσιμες λεπτομέρειες των συνεννοήσεων αυτών.

Εκείνο που επίσης αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι δεν εκλήθησαν να καταθέσουν κρίσιμοι μάρτυρες, οι οποίοι συνόδευαν τον Γ. Παπακωνσταντίνου στο Παρίσι τον Σεπτέμβριο 2010, όταν φέρεται ότι έγιναν οι συνεννοήσεις για την επίσημη διαβίβαση της λίστας.

Πρόκειται για τους:

– Γιώργο Ζαννιά, πρώην Πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, επί Γ. Παπακωνσταντίνου, μετέπειτα Υπηρεσιακό Υπουργό Οικονομικών στην Κυβέρνηση Πικραμμένου και ήδη Πρόεδρο του Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας και Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.

– Πέτρο Χριστοδούλου, πρώην επικεφαλής του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.), επί Γ. Παπακωνσταντίνου, και νυν Εκτελεστικού Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εθνικής Τράπεζας,

– Λεμονιά (Μόνα) Παπαδάκου, πρώην συνεργάτη του κ. Παπακωνσταντίνου και νυν συνεργάτη της Ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, κ. Α. Ποδηματά,

– Ισμήνη Φραγκιουδάκη, τραπεζική υπάλληλος, πρώην συνεργάτιδα του Κ. Σημίτη, του κ. Ράπανου (αρχικώς επιλεγέντος μάλιστα ως Υπουργού Οικονομικών της Κυβέρνησης Σαμαρά και τελικώς μη ορκισθέντος ως Υπουργού για λόγους υγείας), πρώην συνεργάτιδα του κ. Παπακωνσταντίνου και νυν εργαζόμενη στο ιδιαίτερο γραφείο του κ. Ζαννιά, ως Προέδρου της Εθνικής Τράπεζας. Η κα Φραγκιουδάκη είχε εξετασθεί ενώπιον της Επιτροπής την 21/2/2013, ως μία εκ των συνεργατών του κ. Παπακωνσταντίνου. Μολονότι ήταν γνωστό στην Επιτροπή ότι είχε συνοδεύσει τον κ. Παπακωνσταντίνου στο Παρίσι στο επίμαχο ταξίδι της 15-16 Σεπτεμβρίου 2010 και θα έπρεπε να ερωτηθεί σχετικά, διότι δεν ενέπιπτε στην κατηγορία των απλών συνεργατών, η εξέτασή της διεκόπη από τον Πρόεδρο της Επιτροπής κ. Μαρκογιαννάκη, μολονότι η Εισηγήτρια του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Ε.Κ.Μ. δήλωσε ότι δεν είχε ολοκληρώσει τις ερωτήσεις.

Ελέγχεται ο Βενιζέλος

Στην αρχική, από 7/1/2013 πρόταση που είχαμε καταθέσει, οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, είχαμε εκθέσει τις ακόλουθες σκέψεις ως προς τις ενέργειες του Ε. Βενιζέλου εν σχέσει με τη λίστα, τα αρχεία και τις πληροφορίες που αυτή περιείχε και την ποινικώς ελεγκτέα συμπεριφορά του:

Συμπεράσματα και παρατηρήσεις μετά τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης:

Η παράδοση «χέρι με χέρι» από τον Ι. Διώτη στον Ε. Βενιζέλο: Σύμφωνα με την αρχική αφήγηση αμφοτέρων, η παράδοση αυτή έγινε πιθανότατα στη Βουλή, σε ad hoc συνάντησή τους. Κανείς δεν περιέγραφε την παρουσία τρίτου προσώπου στη συνάντηση αυτή, πράγμα που είναι και λογικό, δεδομένης της φύσης της «συνεννόησης» και της παράδοσης, η οποία είναι εξωθεσμική αν όχι «συνωμοτική». Μετά την δημοσιοποίηση της πρώτης εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης επί του U.S.B. και την ανεύρεση χρήστη με το όνομα sofia, ο οποίος ανοίγει τη λίστα περισσότερες από μία φορές την 1/10/2012 και 2/10/2012, ο Ε. Βενιζέλος, καταθέτοντας ενώπιον της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης την 4/4/2013, ενέταξε στην αφήγηση παράδοσης-παραλαβής της λίστας τη συνεργάτιδά του κ. Σοφία Μπέλμπα, την οποία εμφάνισε ως παραλαβούσα το U.S.B. «από το έπιπλο του γραφείου του». Πριν από την κατάθεση αυτή του Ε. Βενιζέλου, δια της γνωστής επικοινωνιακής τεχνικής, μεταδίδονταν από «κύκλους ΠΑΣΟΚ» η πληροφορία ότι ο χρήστης sofia είναι «η γραμματέας του κ. Ε. Βενιζέλου». Καταθέτουσα, όμως, ενώπιον της Επιτροπής η κα Σοφία Μπέλμπα δεν έδωσε πειστικές απαντήσεις, αφού από την αφήγησή της για την εκ μέρους της πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία δεν δικαιολογείται η δημιουργία κρυφού αρχείου, που καταγράφεται εργαστηριακά, το μεσημέρι της 1/10/2012.

Τι προτείνεται

Μετά από συνεκτίμηση του αποδεικτικού υλικού της δικογραφίας, υποβάλλουμε τις εξής προτάσεις, τόσο εν αναφορά με τον ελεγχόμενο στο στάδιο της προκαταρκτικής διερεύνησης πρώην Υπουργό όσο και σε σχέση με μη ελεγχόμενα πρώην κυβερνητικά πρόσωπα, αλλά και συναφώς προς σειρά ζητημάτων που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση και τα οποία οφείλει η Επιτροπή να αντιμετωπίσει προ της λήξης των εργασιών της. Οι προτάσεις αυτές έπρεπε να αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης και απόφασης της Επιτροπής στο στάδιο της διάσκεψης προς σύνταξη πορίσματος, απόφασης που έπρεπε να διαμορφωθεί μετά από συλλογική αναζήτηση της δέουσας δικονομικώς και πρακτικώς υπαγορευόμενης λύσης. Το ότι αυτό μεθοδευμένα εμποδίστηκε επιτείνει την υποχρέωσή μας να υπογραμμίσουμε τις προτάσεις αυτές:

Ως προς τον ποινικώς ελεγχόμενο πρώην Υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, πρέπει:

Α. Να ασκηθεί εναντίον του ποινική δίωξη για τα αδικήματα:

Της υπεξαγωγής εγγράφου σε βαθμό κακουργήματος, με την επιβαρυντική περίσταση του Ν.1608/1950

Της απιστίας περί την υπηρεσία σε βαθμό κακουργήματος, με την επιβαρυντική περίσταση του Ν.1608/1950

Της πλαστογραφίας, υπό την έννοια της κατάρτισης πλαστού εγγράφου και όχι της νόθευσης γνησίου

Της παράβασης καθήκοντος

Β. Να γίνουν αρμοδίως και αμελλητί οι απαραίτητες ενέργειες διερεύνησης της συμμετοχικής του δράσης σε συνδυασμό με την ελεγχόμενη ποινικώς στο στάδιο της προδικασίας συμπεριφορά των Ιωάννη Καπελέρη και Ιωάννη Διώτη και, ειδικότερα, να διερευνηθεί εάν συντρέχει περίπτωση ηθικής αυτουργίας σε αξιόποινες συμπεριφορές των ανωτέρω μη κυβερνητικών προσώπων.

Γ. Να γίνουν αρμοδίως και αμελλητί οι απαραίτητες ενέργειες διερεύνησης τέλεσης ποινικών αδικημάτων περί την υπηρεσία και περί την απονομή της δικαιοσύνης, εν αναφορά με όσα περιέχονται στην ηλεκτρονική αλληλογραφία Γ. Παπακωνσταντίνου και Ι. Διώτη, σχετικά με υπόθεση που εκκρεμούσε, τον Ιούλιο 2011, στην Εισαγγελία και την οποία ο Ιωάννης Διώτης παρακολουθούσε για λογαριασμό του ανησυχούντος και αδημονούντος Γ. Παπακωνσταντίνου

Δ. Να γίνει αμελλητί κατάσχεση των ηλεκτρονικών υπολογιστών που είναι πιθανόν να χρησιμοποίησε για την τέλεση των ερευνώμενων αξιοποίνων πράξεων και να παραγγελθεί πραγματογνωμοσύνη

Ε. Να γίνει διερεύνηση, μέσω του αρμοδίου τμήματος ηλεκτρονικού εγκλήματος, με σκοπό την αναζήτηση και ταυτοποίηση των ηλεκτρονικών ιχνών στους κατασχεθέντες υπολογιστές και λοιπά πειστήρια, με αναζήτηση και των ιχνών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των διευθύνσεων που αποδεδειγμένα χρησιμοποιούσε και μέσω κινητού τηλεφώνου, σύμφωνα και με τις σχετικές καταγραφές δύο διαφορετικών συσκευών στην ηλεκτρονική αλληλογραφία. Να διαταχθεί η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών του ιδίου και των λοιπών εμπλεκομένων προσώπων κατά τα επίμαχα διαστήματα κατά τα οποία εντοπίζεται δραστηριότητα στα ηλεκτρονικά αρχεία της λίστας ή δραστηριότητα σχετικά με τη λίστα

Ως προς τον μη ελεγχόμενο, αλλά εμπλεκόμενο, πρώην Υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο, πρέπει:

Α. Να διερευνηθεί αρμοδίως (ανάλογα με την περίπτωση) η εκ μέρους του τέλεση ποινικών αδικημάτων σε βαθμό κακουργήματος και πλημμελήματος και, ειδικότερα:

Της υπεξαγωγής εγγράφου σε βαθμό κακουργήματος, με την επιβαρυντική περίσταση του Ν.1608/1950, επιτεινόμενη από την δια μακρό χρόνο συνέχιση τέλεσης του εγκλήματος και την ιδιαίτερα μεγάλη αξία του αντικειμένου του

Της απιστίας περί την υπηρεσία σε βαθμό κακουργήματος, , με την επιβαρυντική περίσταση του Ν.1608/1950 επιτεινόμενη από την δια μακρό χρόνο συνέχιση τέλεσης του εγκλήματος και την ιδιαίτερα μεγάλη αξία του αντικειμένου του

Της παράβασης καθήκοντος

Β. Να γίνουν αρμοδίως και αμελλητί οι απαραίτητες ενέργειες διερεύνησης της συμμετοχικής του δράσης σε συνδυασμό με την ελεγχόμενη ποινικώς στο στάδιο της προδικασίας συμπεριφορά των Γ. Παπακωνσταντίνου και Ιωάννη Διώτη και, ειδικότερα, να διερευνηθεί εάν συντρέχει περίπτωση υπόθαλψης ως προς τον πρώτο ή ηθικής αυτουργίας ως προς τον δεύτερο.

Γ. Να γίνουν αρμοδίως και αμελλητί οι απαραίτητες ενέργειες για τον ποινικό έλεγχο του αδικήματος της υπεξαγωγής εγγράφου σε βαθμό κακουργήματος, το οποίο ο ανωτέρω τέλεσε και σε χρόνο κατά τον οποίο δεν κατείχε καμμία κυβερνητική θέση (Μάρτιος 2012-Οκτώβριος 2012) και, επομένως, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 86 του Συντάγματος ούτε ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών, ισχύουν δε οι κανονικές και όχι οι συντετμημένες προθεσμίες άσκησης της ποινικής αξίωσης της Πολιτείας, την οποία αρμόδια είναι να ασκήσει η τακτική Δικαιοσύνη και όχι η Βουλή

Δ. Να διαβιβασθούν στον αρμόδιο Εισαγγελέα τα πρακτικά των καταθέσεών του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής (11.10.2012) και στην Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης (4.4.2013) για τη διερεύνηση τέλεσης του αδικήματος της ψευδούς ανωμοτί καταθέσεως και της ψευδορκίας αντιστοίχως

Ε. Να γίνει αμελλητί κατάσχεση των ηλεκτρονικών υπολογιστών που είναι πιθανόν να χρησιμοποίησε συναφώς προς την τέλεση των ερευνώμενων αξιοποίνων πράξεων και να παραγγελθεί πραγματογνωμοσύνη

ΣΤ. Να γίνει διερεύνηση, μέσω του αρμοδίου τμήματος ηλεκτρονικού εγκλήματος, με σκοπό την αναζήτηση και ταυτοποίηση των ηλεκτρονικών ιχνών στους κατασχεθέντες υπολογιστές και λοιπά πειστήρια, με αναζήτηση και των ιχνών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των διευθύνσεων που χρησιμοποιούσε και μέσω κινητού τηλεφώνου. Να διαταχθεί η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών του ιδίου και των λοιπών εμπλεκομένων προσώπων κατά τα επίμαχα διαστήματα κατά τα οποία εντοπίζεται δραστηριότητα στα ηλεκτρονικά αρχεία της λίστας ή δραστηριότητα σχετικά με τη λίστα

Ως προς τον μη ελεγχόμενο, αλλά ενεχόμενο ως πολιτικώς προιστάμενο και γνωρίζοντα για την έλευση της λίστας, πρώην Πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου, πρέπει:

Α. Προκύπτει ανάγκη να παραμείνει ανοιχτή η έρευνα, ώστε με νέα δεδομένα, τα οποία πιθανότατα θα προκύψουν από τη διαδικασία να διερευνηθεί περαιτέρω το ενδεχόμενο συμμετοχικής του δράσης στην αξιόποινη συμπεριφορά του Γεωργίου Παπακωνσταντίνου, με τη μορφή της ηθικής αυτουργίας, στα υπ’ αυτού τελεσθέντα ποινικά αδικήματα, και της παράβασης καθήκοντος

Β. Να γίνουν αρμοδίως κατά τα προηγούμενα και αμελλητί οι απαραίτητες ενέργειες διερεύνησης της τυχόν συμμετοχικής του δράσης σε συνδυασμό με την ελεγχόμενη ποινικώς στο στάδιο της προδικασίας συμπεριφορά του Ιωάννη Διώτη και, ειδικότερα, να διερευνηθεί εάν συντρέχει περίπτωση ηθικής αυτουργίας. Να γίνουν, ομοίως, αρμοδίως οι απαραίτητες ενέργειες διερεύνησης του ενδεχομένου συμμετοχικής δράσης και συναπόφασης, με βάση τις συνεννοήσεις μεταξύ Γ.Παπακωνσταντίνου, Ι. Διώτη, Κ. Μπίκα, Γ.Παπανδρέου, που καταγράφονται στην προσκομισθείσα ηλεκτρονική αλληλογραφία

Γ. Συναφώς να εξετασθεί αρμοδίως κατά τα προηγούμενα το τυχόν αξιόποινο της άρνησης προσέλευσής του ενώπιον της Επιτροπής. Τούτο εξαρτάται άμεσα από το εάν, τελικά, θα κριθεί ότι ο ίδιος έχει την ιδιότητα υπόπτου ή κατηγορουμένου στην υπόθεση αυτή. Σε θετική περίπτωση, προδήλως δεν μπορεί να ελεγχθεί ποινικά η άρνηση προσέλευσής του ως μάρτυρος. Σε αρνητική περίπτωση, δεν μπορεί να μείνει ανέλεγκτη

Ως προς το αποδεικτικό υλικό που συγκεντρώθηκε από την έρευνα της Επιτροπής:

Α. Να διαβιβασθούν αντίγραφά του στις αρμόδιες εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές και δικαστικά και φορολογικά όργανα που ερευνούν συναφή αδικήματα, συμπεριλαμβανομένων:

Των εισαγγελικών αρχών που ερευνούν το σκέλος της υπόθεσης που δεν αφορά κυβερνητικά πρόσωπα

Του Σ.Δ.Ο.Ε.

Της Επιτροπής Πόθεν Έσχες της Βουλής

Β. Να διαβιβασθούν στον αρμόδιο Εισαγγελέα τα πρακτικά εξέτασης των μαρτύρων για τους οποίους προκύπτουν υπόνοιες τέλεσης ψευδορκίας αλλά και των μαρτύρων από τις καταθέσεις των οποίων προκύπτει πιθανότητα τέλεσης άλλων ποινικών αδικημάτων

Γ. Ειδικώς ως προς το Σ.Δ.Ο.Ε. και τις ερευνηθείσες από αυτό υποθέσεις Οικονομικής Εγκληματικότητας Μεγάλης Κλίμακας, καθώς επίσης, τις διεξαχθείσες από τη Βουλή έρευνες στο πλαίσιο Επιτροπών Προκαταρκτικής Εξέτασης ή Εξεταστικές Επιτροπές: να διενεργηθεί διασταύρωση στοιχείων προς αναζήτηση του «δρόμου του χρήματος» και προς διευκόλυνση άσκησης των αξιώσεων της Πολιτείας, ποινικών και αστικών, να διενεργηθεί διασταύρωση των στοιχείων της λίστας Λαγκάρντ προς τα στοιχεία των ελέγχων που έγιναν το 2001 στην εταιρία M&M και κάθε συναφούς ελέγχου, συμπεριλαμβανομένου του ελέγχου που φέρεται ότι έγινε επί του χωριστού «μαύρου φακέλου», με δεδομένο ότι από την απλή αντιπαραβολή των αρχείων που αποσπασματικά διαβιβάσθηκαν προκύπτει ταύτιση και σύμπτωση πολλών ονομάτων

Δ. Να διαβιβασθούν στον αρμόδιο Εισαγγελέα, καθώς επίσης στο Υπουργείο Οικονομικών, οι καρτέλες κατάθεσης των καταδικασθεισών για κακουργήματα εις βάρος του Δημοσίου πρώην υπαλλήλων του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να ασκηθούν οι αστικές αξιώσεις του δημοσίου.

Ως προς τις εκκρεμείς παραγγελίες της Επιτροπής και τις αναμενόμενες απαντήσεις, από το ΣΔΟΕ, την Ιρλανδική Αρχή, τον μάρτυρα Σάμπη Μιωνή, τη μάρτυρα Αικατερίνη Παυλάκη, τη μάρτυρα Μαρία Παντελή και άλλους μάρτυρες που είχαν αναλάβει να προσκομίσουν έγγραφα ενώπιον της Επιτροπής:

Να προβλεφθεί η συνέχιση λειτουργίας της Επιτροπής, άλλως, η σύσταση συλλογικού κοινοβουλευτικού οργάνου με διακομματική εκπροσώπηση, που θα επιφορτισθεί με την υποχρέωση να παραλάβει και να αξιολογήσει το αποδεικτικό υλικό και να προβεί στις κατά νόμον ενέργειες

Ως προς τη διαπιστωθείσα κραυγαλέα έλλειψη πολιτικής βούλησης για την αποκάλυψη και πάταξη της φοροδιαφυγής μεγάλης κλίμακας:

Α. Να ληφθούν κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένης της προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης αλλά και της σύστασης Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής της Βουλής με αυξημένες αρμοδιότητες για τον έλεγχο της πορείας και των ενεργειών πάταξης της φοροδιαφυγής μεγάλης κλίμακας και ανάκτησης διαφυγόντων φόρων

Β. Να χαρτογραφηθούν τα αρμόδια όργανα που έχουν επιφορτισθεί με την πάταξη της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και της οικονομικής εγκληματικότητας και να θεσπισθεί αξιόπιστη διαδικασία ελέγχου της δράσης τους

Γ. Να θεσπισθούν αυστηρά αντικειμενικά κριτήρια και προϋποθέσεις για τον διορισμό προσώπων στη θέση του Ειδικού Γραμματέα του Σ.Δ.Ο.Ε. ώστε να αποφεύγεται το ονειδιστικό φαινόμενο του διορισμού κομματικών στελεχών με προσωπική σύνδεση με τον εκάστοτε Πρωθυπουργό ή Υπουργό Οικονομικών

Θεωρούμε τις ανωτέρω προτάσεις στοιχειώδη και επιβεβλημένη συμβολή στην λειτουργία των θεσμών, του Κοινοβουλίου και της Δημοκρατίας. Δεν μας απασχολεί καθόλου να καταγράψουμε ένα «χωριστό πόρισμα» επαναλαμβάνοντας μια πρακτική που σε τίποτε δεν ωφέλησε τη δημοκρατία, την δικαιοσύνη και τη διαφάνεια στο δημόσιο βίο. Αντίθετα, κρίνουμε αντιδικονομική και υπονομευτική την πρόκληση υποβολής χωριστών πορισμάτων που επιδίωξε η πλειοψηφία της Επιτροπής. Θεωρούμε, όμως, ουσιαστική και επιτακτική την ανάγκη πραγματικής συζήτησης επί των ανωτέρω θεμάτων. Και, εάν, με ευθύνη πλέον του Προέδρου της Επιτροπής, αυτή η συζήτηση δεν γίνει στην Επιτροπή, θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να γίνει στην Ολομέλεια της Βουλής.