Γιατί είναι τόσο δύσκολο να μάθουμε τι ακριβώς έγινε στην προβολή του Τζόκερ; 

Τώρα που έχουν περάσει λίγες μέρες από το θέμα της σύλληψης ανηλίκων που παρακολουθούσαν την ταινία Τζόκερ, μπορούμε πιο νηφάλια να συζητήσουμε το τι έγινε και κυρίως το γιατί. Αλλά αυτό προϋποθέτει να μάθουμε τι έγινε ακριβώς στα δύο σινεμά, από διασταυρωμένες ειδήσεις, κάτι που, αν επιχειρήσει κάποιος είτε με ένα γκουγκλάρισμα είτε αν επιλέξει να ενημερωθεί από τις εφημερίδες ή τα δελτία ειδήσεων, θα δει ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο. 

Νικολέτα Μπίθα 25/10/2019 | 13:43

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το τι έγινε.

Αρχικά είχαμε δύο περιστατικά συλλήψεων μέσα στο σαββατοκύριακο, το πρώτο στις 19/10 στο Mall στο Μαρούσι, όταν υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού ειδοποίησε την αστυνομία για την παρουσία ανηλίκων σε προβολή της ταινίας Joker. Στο σημείο εμφανίστηκαν αστυνομικοί του τμήματος Αμαρουσίου, οι οποίοι είχαν εισαγγελική άδεια για την παρέμβαση - γιατί δε γίνεται να επέμβουν αλλιώς, ας μην ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε - και αφού διέκοψαν την προβολή, απομάκρυναν επτά ασυνόδευτους ανηλίκους ηλικίας 15-16 ετών τους οποίους οδήγησαν στο τμήμα. Εκεί τα παιδιά έδωσαν καταθέσεις και ειδοποιήθηκαν οι γονείς τους, οι οποίοι 5 ώρες μετά μπόρεσαν να τα παραλάβουν. Μαζί τους ήταν και μια από τις υπαλλήλους του Υπουργείου που κατήγγειλε το περιστατικό και ο υπεύθυνος του κινηματογράφου όπου σχηματίστηκε δικογραφία εις βάρος του και αφέθηκε ελεύθερος μερικές ώρες αργότερα.

Το δεύτερο περιστατικό συνέβη την επόμενη μέρα, Κυριακή 20/10 στον κινηματογράφο Αελλώ στην Αθήνα. Πάλι έπειτα από καταγγελίες υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού επενέβη η αστυνομία όπου και εντόπισε οκτώ ασυνόδευτους ανηλίκους και τέσσερις με τους κηδεμόνες τους. Η προβολή της ταινίας σταμάτησε, οι ανήλικοι με τους κηδεμόνες τους όμως δεν οδηγήθηκαν στο τμήμα αυτή τη φορά, αλλά έγινε καταγραφή του περιστατικού από τους αστυνομικούς.

Το πρόβλημα είναι, δηλαδή πέρα από το προφανές, ότι μπήκε η αστυνομία στην προβολή ταινίας και έβγαλε έξω 16χρονα παιδιά, ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρεθούν ακριβείς και διασταυρωμένες πληροφορίες για το τι έγινε. Τα περιστατικά έγιναν γνωστά από χρήστες των social media και η συνέχεια που δόθηκε από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης ήταν το λιγότερο πολύ κακή. Στην αρχή sites ανέφεραν πως το περιστατικό δε συνέβη ποτέ, δημοσιογράφοι twittαραν ότι είναι υπερβολές των συριζοτρολ για τη δημιουργία εντυπώσεων, έπειτα κυκλοφόρησε ότι το περιστατικό ναι μεν συνέβη αλλά μιλάμε για διαφορές δύο διαζευγμένων γονέων, δεν υπήρξε παρέμβαση Υπουργείου, δεν υπάρχει καμία εμπλοκή της κυβέρνησης με κανέναν τρόπο.  Όσο περνούσαν οι ώρες και η επέμβαση της αστυνομίας γινόταν όλο και περισσότερο γνωστή και ο κόσμος ζητούσε απαντήσεις για αυτό το βγαλμένο από άλλη δεκαετία περιστατικό, οι πληροφορίες που δημοσιεύονταν (και αναδημοσιεύονταν) στα μεγάλα sites ήταν προβληματικές.

Διαβάζουμε στο protothema.gr: Σημειώνεται ότι η έφοδος της Αστυνομίας, τόσο χθες όσο και σήμερα, έγινε έπειτα από καταγγελίες ανθρώπων που βρίσκονταν στο κοινό και παρακολουθούσαν την ταινία, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι δίπλα τους κάθονταν ανήλικοι. 

Στο ίδιο άρθρο διαβάζουμε: Σύμφωνα με αρμόδιο αξιωματικό της ΕΛ.ΑΣ. η ενέργεια των αστυνομικών έγινε κατόπιν κλήσεων στην Άμεση Δράση και επώνυμων καταγγελιών από δύο γυναίκες που δήλωσαν υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού και είπαν ότι υπήρχαν ανήλικοι στους κινηματογράφους, ενώ από την πλευρά του το υπουργείο Πολιτισμού διαψεύδει κατηγορηματικά ότι έχει δώσει εντολή για τέτοιους ελέγχους και διέταξε έρευνα για να διευκρινιστεί τι έχει συμβεί.

Πάντως, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διέψευσε κατηγορηματικά την είδηση ότι έδωσε οποιαδήποτε εντολή στις αστυνομικές αρχές να παρέμβουν σε κινηματογραφικές αίθουσες. Δεδομένου ότι στην είδηση φέρεται ότι υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ενημέρωσαν για την παρουσία ανηλίκων στις αίθουσες προβολής, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού έδωσε εντολή να εξακριβωθεί εάν πράγματι οι φερόμενες πληροφορίες αληθεύουν, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου και σημειώνεται: Σε περίπτωση που εξακριβωθεί ότι οι καταγγέλλοντες είναι πράγματι υπάλληλοι του ΥΠΠΟΑ, θα κινηθούν οι προβλεπόμενες από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα διαδικασίες. (21/10, 21.55)

Σε τίτλο στο vima.gr διαβάζουμε: ''Ποιες είναι οι δύο υπάλληλοι του ΥΠΠΟ που έπραξαν αυτοβούλως'' και ''Προβληματικός ο νόμος – Δεν τίθεται θέμα λογοκρισίας''

Από την άλλη στη Huffington Post έγινε λόγος για τις ευθύνες των ιδιοκτητών κινηματογράφων, ''Και οι ιδιοκτήτες των κινηματογράφων; Μέχρι πότε θα παριστάνουν ότι ... δε βλέπουν τα παιδιά να μπαίνουν σε αίθουσες όπου προβάλλονται ταινίες μόνο για ενηλίκους; Γιατί δεν ζητούν την επίδειξη μίας αστυνομικής ταυτότητας, όταν βλέπουν τους πιτσιρικάδες στο ταμείο; Είναι αντιεπαγγελματικό και φέρουν μερίδιο ευθύνης. ''(21.10, 11.23)

Την επόμενη μέρα οι εφημερίδες προσπαθούσαν περισσότερο να βρουν κάποιον να κατηγορήσουν παρά να κάνουν καταγραφή των δύο περιστατικών για να μπορέσουν οι πολίτες να καταλάβουν τί πραγματικά έχει γίνει. Ο 'Φιλελεύθερος' κατηγορούσε τις δυο υπαλλήλους του Υπουργείου και τους 'ανεκδιήγητους πολιτικούς που καταγγέλλουν για τεντιμποϊσμό νόμους που φέρνουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους' (για τον κ.Ραγκούση), στον Ελεύθερο Τύπο διαβάζουμε ότι πρέπει σαν κοινωνία να βάλουμε κανόνες και για πιο σοβαρά ζητήματα που αφορούν τους ανηλίκους όπως η πώληση αλκοόλ ενώ στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πάσχος Μανδραβέλης στην Καθημερινή με τίτλο Τζόκερ και αστειότητες ''Με όλη αυτήν τη βαβούρα για την ταινία Joker και την παρέμβαση της αστυνομίας, το περασμένο Σάββατο, τίποτε δεν γίνεται ξεκάθαρο. Όχι για τα περιστατικά καθαυτά, αλλά και για το τι ισχύει στο δίκαιο. Υπάρχει νόμος; Ισχύει; Επιβάλλεται; Και με ποιον τρόπο; Μήπως οι πινακίδες «Ακατάλληλο για ανηλίκους κάτω των 18» είναι εικαστικά στοιχεία στις προθήκες των κινηματογράφων; ''

Στο μεταξύ η Υπουργός Πολιτισμού κ.Μενδώνη ανέφερε ότι δεν υπήρχε εντολή από το Υπουργείο Πολιτισμού για καμία τέτοια παρέμβαση και ότι θα ελεγχθούν οι δύο υπάλληλοι του Υπουργείου, είδηση που έπαιξε πολύ στα κανάλια και τις δύο επόμενες ημέρες, μαζί με το ότι οι συλλήψεις έγιναν εξαιτίας νόμου που δεν είχε καταργήσει ο Σύριζα. Όταν και τα περί εφαρμογής του νόμου Ραγκούση απέτυχαν, καθώς ο νόμος ορίζει ότι  η ελληνική αστυνομία δεν έχει καμία ανάμειξη στα ζητήματα ελέγχου σχετικά με την καταλληλότητα ανά ηλικίες παρακολούθησης κινηματογραφικών έργων, ήρθε η πληροφορία ότι η καταγγελία στην αστυνομία έγινε από τη Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη, πρώην γενική γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Η πληροφορία αυτή διακινήθηκε πολύ γρήγορα στα ΜΜΕ, ακόμα και στις μεσημεριανές εκπομπές αλλά και από βουλευτές όπως η Ντόρα Μπακογιάννη και ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος.

Την πληροφορία αυτή διέψευσε η ίδια η κ.Βλαζάκη, λέγοντας ότι είναι εξ'ολοκλήρου ανυπόστατη και ότι «οι κλήσεις στην Αστυνομία, όπως έχει δημόσια κι επίσημα συνομολογήσει το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, έγιναν από υπαλλήλους του. Ως γνωστόν, εγώ δε διατελώ υπάλληλος του ΥΠΠΟΑ. Επιπλέον, από τις 8.7.2019, οπότε και υπέβαλα παραίτηση από τη θέση της Γενικής Γραμματέως, ουδεμία σχέση έχω με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και τις πολιτικές που ασκεί. Επομένως, διαψεύδω κατηγορηματικά τις δηλώσεις των παραπάνω βουλευτών κ .κ. Θεοδώρας Μπακογιάννη και Κωνσταντίνου Μπογδάνου, με τις οποίες σήμερα το πρωί 22.10.2019 με κατονόμασαν ψευδώς αμφότεροι στους τηλεοπτικούς σταθμούς OPEN TV και ΣΚΑΪ, αντιστοίχως, ο δε τελευταίος και με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.''

Δεν ξέρω για εσάς εγώ πάντως αυτή τη διάψευση, η οποία λύνει ουσιαστικά και όλη την υπόθεση καθώς γίνεται φανερό ότι το Υπουργείο γνώριζε, δεν την είδα να παίζει πουθενά. Τα συγγνώμη κάναμε λάθος της κ. Μπακογιάννη και του κ.Μπογδάνου έγιναν μέσω facebook, σε αντίθεση με την καταγγελία σε βάρος της κ.Βλαζάκη που έγινε από τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλήνιας εμβέλειας.

Δυστυχώς, αυτό είναι ένα μόνο δείγμα από το τι συμβαίνει στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. 'Όχι απλά υπάρχει πρόβλημα διασταύρωσης πληροφοριών και πανηγύρι ψεύτικων ειδήσεων (συγγνώμη για την έκφραση αλλά έτσι είναι) αλλά βλέπουμε και προσπάθεια συγκάλυψης κυβερνητικών χειρισμών. Και αν αυτό γίνεται για ένα θέμα που πήρε και τόσο μεγάλες διαστάσεις, φαντάζομαι πόσο πιο εύκολο θα είναι σε άλλες περιπτώσεις..

Houston, we have a problem.

(No shit Sherlock)