Για να ζήσεις μια καλύτερη ζωή, σκέψου το θάνατο

Τι θα έκανες διαφορετικά, αν ήξερες ότι θα πεθάνεις αύριο; Όταν κοιτάς πίσω, πριν να πεις αντίο, τι θα μετάνιωνες αν δεν κάνεις αλλαγές τώρα;

Μαρία Ρουσοχατζάκη 10/02/2019 | 10:23

Ίσως θα έβρισκες το θάρρος να παραιτηθείς από την δουλειά σου ή να διορθώσεις μια ασταθή σχέση. Πιθανόν θα ταξίδευες ή θα κυνηγούσες τελικά το όνειρο σου. Όποια κι αν είναι η δράση, θα σε έφερνε πιο κοντά στον αυθεντικό εαυτό.

Ο Steve Jobs σε μια ομιλία του το 2005 στο Stanford University, αναφερόμενος στην σημαντικότητα του να βαδίζεις προς το αύριο με το να ζεις καλύτερα σήμερα, λέει:

«Κοιτιέμαι στον καθρέπτη κάθε μέρα και αναρωτιέμαι: Αν σήμερα ήταν η τελευταία μέρα της ζωής μου, θα ήθελα να κάνω αυτό, που τελικά κάνω σήμερα; Και αν η απάντηση είναι όχι για πολλές μέρες στη σειρά, ξέρω ότι χρειάζεται να αλλάξω κάτι».

Οι έρευνες δείχνουν ότι το να συλλογίζεσαι το θάνατο μπορεί να αποδειχθεί επιμορφωτικό για την βελτίωση του εαυτού σου στο παρόν. Ο ψυχολόγος Adam Grant αποκάλυψε ότι, όταν οι άνθρωποι θυμούνται  την θνητότητά τους, γίνονται πιο παραγωγικοί. Βλέποντας, επίσης, ‘γερασμένες’ φωτογραφίες του εαυτού μας, μπορεί να μας επηρεάσει θετικά και να μας οδηγήσει σε υγιείς συμπεριφορές, όπως για παράδειγμα να κόψουμε το κάπνισμα.

Γιατί, όμως, η σκέψη του θανάτου μας εμπνέει; Η απάντηση βρίσκεται στην αξιοποίηση της ψυχολογικής δύναμης για τους μελλοντικούς εαυτούς μας. Αρχικά, πρέπει να κατανοήσουμε πως ο συλλογισμός του μέλλοντος διαμορφώνει τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας. Έπειτα, μπορούμε να κάνουμε διερευνητικές ασκήσεις για να οραματιστούμε μια καλύτερη ζωή και να δημιουργήσουμε ένα μονοπάτι για μια βαθυστόχαστη προσωπική αλλαγή.

Η δύναμη της σκέψης του μέλλοντος

Πολλοί από εμάς έχουν την ταμπέλα ‘είμαι απασχολημένοςσαν έμβλημα τιμής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αμφισβητούμε σπανίως τις πεποιθήσεις μας, να μην διερευνούμε τις δυνατότητές μας και να μην ξεκαθαρίζουμε τι θέλουμε να πετύχουμε.

Τείνουμε να βλέπουμε τον μελλοντικό μας εαυτό ως ξένο. Καθώς δεν μπορούμε να φανταστούμε περισσότερα για μας (ή και καλύτερα…), λανθασμένα θεωρούμε ότι μια καλύτερη ζωή δεν είναι εφικτή. Οι στόχοι μας μένουν ασαφείς και ομιχλώδεις.

Όμως, ο εγκέφαλος είναι εύπλαστος και μπορεί να επανεκπαιδευτεί. Οι άνθρωποι, οι οποίοι θετικά συλλογίζονται το μέλλον, είναι λιγότερο συναισθηματικά εξαντλημένοι και έχουν μεγαλύτερο κίνητρο. Στην πραγματικότητα, αυτό το είδος σκέψης αποκαλείται ‘αναζήτηση με στόχο’ και οδηγεί σε μεγαλύτερες επιτυχίες.

Ο σκόπιμος οραματισμός του μέλλοντος έχει τριπλή λειτουργία:

Σε εμπνέει να δημιουργήσεις λεπτομερή, ρεαλιστικά βήματα για τον σχεδιασμό και την επίτευξη των στόχων σου. Σε προκαλεί να αναδιοργανώσεις την ζωή σου, έτσι ώστε να αφιερώσεις χρόνο και εσωτερικούς πόρους στις επιθυμίες σου, παρά να σπαταλάς την πνευματική και συναισθηματική σου ενέργεια σε ανεκπλήρωτους στόχους. Σε βοηθά να ξεπεράσεις τον μυωπικό και στενόμυαλο τρόπο σκέψης, για να πάρεις καλύτερες, μακροπρόθεσμες αποφάσεις.

Πως θα ανακαλύψεις τον καλύτερο εαυτό σου;

Ο ‘καλύτερος εαυτός’ είναι μια καλά μελετημένη, νοητική εικόνα, την  οποία μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να δημιουργήσεις ένα ολοκληρωμένο όραμα μιας ευτυχισμένης ζωής με περισσότερη ευχαρίστηση και λιγότερη δυστυχία. Έρευνες δείχνουν ότι το να σκέφτεσαι τον εαυτό σου, όσο το δυνατόν καλύτερο, ενισχύει την αισιοδοξία, την ελπίδα και την αυτοσυγκέντρωση.

Λειτουργεί ως εξής:

Διάλεξε ένα χρονικό πλαίσιο στο μέλλον. Για να είναι η άσκηση πρακτική, 6 μήνες έως 2 χρόνια από σήμερα είναι ένα εφικτό χρονικό πλαίσιο. Φαντάσου τον εαυτό σου στα καλύτερά του. Σκέψου ότι όλα μέχρι τότε έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Οραματίσου το και νιώσε το βαθιά. Περίγραψε την μελλοντική σου ζωή με ζωηρές λεπτομέρειες, σαν να γράφεις προσωπικό ημερολόγιο.

Σκέψου πως θα αξιοποιήσεις τις δυνάμεις σου. Ο οραματισμός είναι καλύτερος, όταν είναι συγκεκριμένος. Η δύναμη του χαρακτήρα είναι το θετικό στοιχείο της προσωπικότητας σου, που επηρεάζει το πώς σκέφτεσαι, το πώς αισθάνεσαι, το πώς συμπεριφέρεσαι και είναι το κλειδί για να είσαι ο καλύτερος σου εαυτός. Σχεδιάζοντας μια καλύτερη ζωή

Πολλοί άνθρωποι βρήκαν τους εαυτούς τους να σκαρφαλώνουν στη λάθος σκάλα, σύμφωνα με τους καθηγητές Bill Burnett και Dave Evans του Stanford. Για να το αλλάξουνε αυτό, δίδαξαν σε χιλιάδες ανθρώπους πώς να μεταμορφώνουν το μέλλον τους χρησιμοποιώντας σχεδιασμό σκέψης.

Στο βιβλίο τους Designing Your Life, οι Burnett και Evans μοιράζονται πολλές ασκήσεις σχεδιασμού. Αυτή η μέθοδος σχεδιασμού περιλαμβάνει την απεικόνιση τριών διαφορετικών πλάνων για το μέλλον σου:

Το πρώτο σου πλάνο θα πρέπει να επεκταθεί στο τι θα μπορούσε να συμβεί αν έμενες στην τρέχουσα κατάστασή σου. Για το δεύτερο πλάνο, φαντάσου πως η ζωή σου θα μετατρεπόταν, αν η τρέχουσα κατάστασή σου δεν γινόταν πια να συνεχιστεί. Τι θα έκανες για να ζήσεις; Στο τρίτο πλάνο, επίτρεψε στον εαυτό σου να ονειρευτεί για το τι θα γινόταν, αν τα χρήματα ή οι κριτικές των άλλων ανθρώπων δεν μετρούσαν. Τι θα σε έκανε πραγματικά χαρούμενο;

Οραματιστείτε ότι το μέλλον είναι δυνατό, επειδή σας ελευθερώνει να δημιουργήσετε μια νέα, πιο δυνατή αφήγηση για τη ζωή σας. Δώστε μια ευκαιρία και παρακολουθήστε τον εαυτό σας να γίνεται ένα καλύτερο και περισσότερο ολοκληρωμένο άτομο στην πορεία.  

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.