«Γαλάζιες» υπογραφές για το χατίρι της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά

Τι αποφάσισε να νομιμοποιήσει εκ των υστέρων η διοίκηση Πατούλη, την ώρα που έγγραφα καίνε τα παράνομα έργα στην προβλήτα της κρουαζιέρας
 

NewsRoom 24/05/2020 | 12:25

Με το κίβδηλο επιχείρημα της ανάπτυξης, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής νομιμοποίησε κατά πλειοψηφία τις νέες εργασίες στο λιμάνι του Πειραιά και τη χερσαία λιμενική ζώνη που φτάνει ώς το Πέραμα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη το ομόφωνο αρνητικό ψήφισμα του Δήμου Πειραιά, τις αντιδράσεις των δημάρχων της περιοχής, των επαγγελματιών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, των επιστημονικών φορέων, που μιλούν για μεγαλύτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η νομιμοποίηση των εργασιών στο λιμάνι του Πειραιά γίνεται εκ των υστέρων, με εξόχως εσπευσμένη διαδικασία έγκρισης από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Πρόκειται για τακτική που τη συνηθίζει ο «γαλάζιος» περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης, ιδίως στις περιπτώσεις που έχει καθυστερήσει και πρέπει πάση θυσία να εξυπηρετήσει την κυβέρνηση Μητσοτάκη στον δρόμο για την ανάπτυξη, η οποία έρχεται από την Κίνα μέσω των καραβιών της COSCO.

Οι αναντιστοιχίες
Έτσι λοιπόν, στη μακράς διάρκειας συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, που ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης, κυριάρχησε από τη διοικούσα παράταξη Πατούλη το επιχείρημα της επίτευξης των στόχων ανάπτυξης, έναντι -άκουσον, άκουσον- της νομιμότητας. Σημειωτέον ότι η έκτακτη συνεδρίαση αφορούσε τη λήψη απόφασης για την έγκριση της τροποποιημένης Μελέτης Περιβαλλοντικής Επιπτώσεων, η οποία όμως βρίθει «κενών» και επί των σημείων είναι αναντίστοιχη με το μάστερ πλαν, που υπέβαλε η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, δηλαδή η διοίκηση της COSCO. Αυτό ακριβώς είναι το επιχείρημα που κυριάρχησε από τα ψηφιακά έδρανα της αντιπολίτευσης, καθότι η συνεδρίαση έγινε διαδικτυακά.

Από τα ψηφιακά λοιπόν έδρανα της «Δύναμης Ζωής», οι περιφερειακοί σύμβουλοι τόνισαν ότι η επιλογή της διοικούσας παράταξης Πατούλη να φέρει με κατεπείγουσα διαδικασία την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) συνιστά μέγιστο ατόπημα. Όπως τεκμηρίωσαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής», η απόφαση έγκρισης της ΜΠΕ αντιβαίνει στην Κοινοτική νομοθεσία και προειδοποίησαν με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Πρόσθετη επιβάρυνση στο Πέραμα
Αφού εξήγησαν ότι απαιτείται η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής να φέρει προς συζήτηση μια ολοκληρωμένη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία να αναφέρει αναλυτικά τις εργασίες που θα γίνουν στον στρατηγικής σημασίας μεγαλύτερο λιμένα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, του οποίου η έκταση είναι 33 χιλιόμετρα από τον Πειραιά έως το Πέραμα, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής» υπενθύμισαν τον Γ. Πατούλη ότι στον Δήμο Περάματος υπάρχουν πλήθος οχλούσες δραστηριότητες, «οι οποίες ήδη έχουν δημιουργήσει σοβαρά δυσεπίλυτα περιβαλλοντικά προβλήματα που επιδρούν στην υγεία των πολιτών”.

Σημειωτέον ότι στο Πέραμα λειτουργούν τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις πετρελαιοειδών με 160 μεγάλες δεξαμενές καυσίμων, «με ό,τι κίνδυνους συνεπάγεται αυτό», όπως υπογράμμισαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής» ζητώντας εξηγήσεις από τον Γ. Πατούλη σχετικά με το μέλλον αυτών των εγκαταστάσεων, χωρίς να λάβουν όμως σαφή απάντηση.

Κείμενο χωρίς κατευθύνσεις


Οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής» τόνισαν ότι στο 44 σελίδων κείμενο της ΜΠΕ για το λιμάνι του Πειραιά δεν υπάρχει καμία αναφορά για τις «συγκεκριμένες περιβαλλοντικές κατευθύνσεις» που πρέπει να ακολουθηθούν προκειμένου τόσο ο θαλάσσιος χώρος όσο και η χερσαία λιμενική ζώνη να μην ξεπεράσουν τη φέρουσα ικανότητα, δηλαδή να μην επιβαρυνθούν περισσότερο από την προσθήκη νέων δραστηριοτήτων. Επίσης, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής» υπογράμμισαν ότι στο κείμενο της ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αναφορά «στα ήδη υπάρχοντα περιβαλλοντικά προβλήματα».

Χωρίς οικονομοτεχνική μελέτη


«Επομένως καλούμαστε να συζητήσουμε ειδικούς περιβαλλοντικούς όρους για έργα που έχουν εκτελεστεί, αλλά και για έργα που θα εκτελεστούν, χωρίς να γνωρίζουμε τους στρατηγικούς στόχους, άρα και τι θα επιφέρει η σωρευτική επιβάρυνση από όλες τις χρήσεις του σημαντικότερου λιμανιού της χώρας μας» υπογράμμισαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής», υπενθυμίζοντας στον Γ. Πατούλη ότι ο ίδιος επέλεξε να υποστηρίζει την επένδυση άνευ όρων και απέφυγε τη  διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, που ζουν και εργάζονται στα 33 χιλιόμετρα της λιμενικής ζώνης. «Όσον αφορά το θέμα της ανάπτυξης, δεν έχει γίνει ποτέ εμπεριστατωμένη οικονομοτεχνική μελέτη προκειμένου να μετρηθούν τα συνολικά οφέλη και το συνολικό κόστος από τη δραστηριότητα της COSCO», υπογράμμισαν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Δύναμης Ζωής».

Χωρίς αδειοδότηση


Την ίδια ώρα, αίσθηση έχει προκαλέσει στην πειραϊκή κοινωνία η επιμονή τόσο του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και της διοίκησης Πατούλη να επικροτούν την εκτέλεση παράνομων εργασιών εκσκαφής του πυθμένα στη Νότια Προβλήτα του ΟΛΠ, που αφορά στην κρουαζιέρα. Πρόκειται για έργο που δεν είναι αδειοδοτημένο. Αυτό τεκμηριώνεται από έγγραφο της 10ης Απριλίου 2020 της «Hill International», που εστάλη στον περιφερειάρχη Γ. Πατούλη. Η «Hill International» είναι ο ορισμένο από τον νόμο διεθνής τεχνικός οίκος παρακολούθησης του έργου επέκτασης της Νότιας Προβλήτας του ΟΛΠ.

Το έγγραφο της «Hill International» αναφέρει: «Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης της ΜΠΕ είναι άμεσης προτεραιότητας καθώς τα έργα α. υπόγεια οδική σύνδεση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με τον πρώην χώρο ΟΔΔΥ, β. βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα, γ. επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον λιμένα Ηρακλέους, για τα οποία έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος των οριστικών μελετών από τον Α.Μ. και τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Αττικής, δεν δύναται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησής τους, χωρίς την έκδοση της σχετικής Απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος».

Να σημειωθεί ότι το έργο βυθοκόρησης κεντρικού λιμένα, δηλαδή της απομάκρυνσης των υλικών που συνθέτουν τον πυθμένα του λιμανιού, είναι ενταγμένο ήδη στο ΠΕΠ Αττικής 2014- 2020, με τη «Hill International» να προειδοποιεί τον Γ. Πατούλη να το ξεκινήσει έως τα τέλη Ιουλίου, «προκειμένου να μην επηρεαστεί η απρόσκοπτη πρόοδος εργασιών για την Επέκταση του επιβατικού λιμένα στη Νότια Ζώνη». Πρόκειται για τη νέαο προβλήτα, που θα εξυπηρετεί τα κρουαζιερόπλοια.

Το ψήφισμα του Δήμου Πειραιά


Για το ζήτημα της επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας στη Νότια Ζώνη του λιμανιού είχε εκδώσει ομόφωνα ψήφισμα και ο Δήμος Πειραιά, διεκδικώντας να ανασταλε «το έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά στην Πειραϊκή, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων». «Από τα τέλη του Μαρτίου 2020 εκτελούνται από πλωτά μέσα εργασίες σε καθημερινή βάση στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τον κεντρικό λιμένα του Πειραιά και την περιοχή της Σχολής Δοκίμων» αναφέρεται στο ίδιο ψήφισμα, στο οποίο προστίθεται ότι: «Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει οποιοσδήποτε παρατηρητής από την ξηρά, αλλά προκύπτει και από σχετικό φωτογραφικό υλικό και βιντεοσκοπήσεις, γίνονται μετρήσεις, τοποθετούνται σημαδούρες και γίνεται βυθοκόρηση, το υλικό της οποίας μεταφέρεται και εναποτίθεται στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού».

Ως εκ τούτου, το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά ζητούσε αναστολή του έργου. Η δε ομόφωνη απόφασή του εστάλη στα υπουργεία Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, στην Εισαγγελία Πειραιά, στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένος, στην Περιφέρεια Αττικής και στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Απάντηση... καμία!
 

Πηγή: Αυγή

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.