Φθηνότερα θέλουν να πάρουν οι Γερμανοί τα ελληνικά αεροδρόμια - Αφού προκάλεσαν την κρίση ζητάνε και τα ρέστα

Από 40 κύματα περνάει η ολοκλήρωση της εκχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με την Slentel Ltd, συμφερόντων Κοπελούζου. Η τελευταία εξέλιξη θέλει τους Γερμανούς να διστάζουν να βάλουν την τελική υπογραφή αν δεν τροποποιηθούν οι όροι της συμφωνίας προς το συμφέρον τους, συμφωνία που είναι δεσμευτική κι έχει χαρακτηρισθεί από πολλούς και διάφορους δημοσιολόγους ως η πλέον συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο. Την ίδια ώρα, ο απερχόμενος κι ενδεχομένως επόμενος αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εύχεται ουσιαστικά να ναυαγήσει η εκχώρηση, αλλά όχι με ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του koutipandoras.gr.

cover
NewsRoom 03/09/2015 | 16:59

Από 40 κύματα περνάει η ολοκλήρωση της εκχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με την Slentel Ltd, συμφερόντων Κοπελούζου. Η τελευταία εξέλιξη θέλει τους Γερμανούς να διστάζουν να βάλουν την τελική υπογραφή αν δεν τροποποιηθούν οι όροι της συμφωνίας προς το συμφέρον τους, συμφωνία που είναι δεσμευτική κι έχει χαρακτηρισθεί από πολλούς και διάφορους δημοσιολόγους ως η πλέον συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο. Την ίδια ώρα, ο απερχόμενος κι ενδεχομένως επόμενος αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εύχεται ουσιαστικά να ναυαγήσει η εκχώρηση, αλλά όχι με ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του koutipandoras.gr.

Εξηγούμαστε. Στο "δύσκολο συμβιβασμό" της Ελλάδας με τους πιστωτές της 12ης Ιουλίου προβλέπεται η ολοκλήρωση της εκχώρησης και η καταβολή του εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο εντός του 2015. Έτσι παρά τη δεδηλωμένη διαφωνία του ΣΥΡΙΖΑ από την εποχή που βρισκόταν στα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η κυβέρνηση Τσίπρα μέσω του Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), ενέκρινε την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Πρέπει να σημειωθεί πως από το Νοέμβρη του 2014 όταν η κοινοπραξία Fraport - Slentel κέρδισε το διαγωνισμό έναντι των ανταγωνιστών της, πολλοί εγχώριοι παράγοντες, πολιτικοί και μεγαλο-δημοσιογράφοι, είχαν χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση την πλέον συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο, επικαλούμενοι κυρίως το εφάπαξ τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ. Ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας σε συνέντευξή του τον περασμένο Φεβρουάριο στο γερμανικό περιοδικό Stern είχε πει ότι παρά τη διαφορετική προσέγγισή του σχετικά με τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, το τίμημα της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί "δίκαιο". 

Τα "γυρίζουν" οι Γερμανοί μετά το μνημόνιο που... επέβαλαν

Κι ενώ μετά την ψήφιση του 3ου μνημονίου από την ελληνική Βουλή, το θέμα της εκχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων έμοιαζε να βαίνει προς ευτυχή, για την κοινοπραξία, κατάληξη, η Fraport τα "γύρισε". Όπως καταγράφησε στις σελίδες και τους ιστότοπους έγκυρων οικονομικών Μέσων μετά το δεκαπενταύγουστο, η συμφωνία είναι στον «αέρα» λόγω προσκομμάτων που θέτει πλέον η πλευρά του αναδόχου. 

Αναφέρουμε δημοσίευμα της "Καθημερινής" στο οποίο οι εκπρόσωποι της Fraport εμφανίζονται να δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν την απαραίτητη χρηματοδότηση προκειμένου να καταβάλουν το εφάπαξ τίμημα και να ασκούν πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς εξασφάλιση επιπλέον εγγυήσεων. Στο εν λόγω δημοσίευμα γίνεται αναφορά σε δηλώσεις εκπροσώπου της Fraport στις οποίες χαρακτηρίζει την έγκριση της συμφωνίας από το ΚΥΣΟΙΠ «βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του ΤΑΙΠΕΔ» και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις". Στο δημοσίευμα συμπεριλαμβάνονται ακόμα εκτιμήσεις παραγόντων σύμφωνα με τις οποίες "ο γερμανικός όμιλος επιθυμεί τόσο να κερδίσει χρόνο όσο και ενδεχόμενες παραχωρήσεις, ενώ παράλληλα επιδιώκει να μην εμφανιστεί ως πειθήνιος επενδυτής που περίμενε υπομονετικά για να πληρώσει ένα τίμημα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει δίκαιο. Πόσο μάλλον που από τον Νοέμβριο του 2014, οπότε και κατατέθηκε η δεσμευτική προσφορά έως σήμερα η ελληνική οικονομία έχει διολισθήσει από αναπτυσσόμενη σε υφεσιακή και έχουν επιβληθεί έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.

Αν ισχύουν όσα έγραψε η "Καθημερινή", πράγμα αρκετά πιθανό, εξάγεται το συμπέρασμα πως η γερμανική Fraport "τα έχει βρει σκούρα" στην αναζήτηση κεφαλαίων και προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα αυτό πιέζοντας για παραχωρήσεις επικαλούμενη τη σημαντική επιβράδυνση της ελληνικής οικονομίας. Μόνο που η σημαντική αυτή επιβράδυνση οφείλεται στη μακρά διάρκεια και την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους πιστωτές της που σε μεγάλο βαθμό όρισε η ίδια η Γερμανία. Το εύλογο συμπέρασμα "Γιάννης πίνει - Γιάννης κερνάει" ενισχύεται από τα όσα είχε καταγράψει το HOT DOC στο τεύχος 70, ότι δηλαδή κύριος μέτοχος της Fraport είναι το κρατίδιο της Έσσης, δηλαδή το γερμανικό Δημόσιο και μικρότερος μέτοχος η ίδια η Lufthansa, θυγατρική της οποίας ήταν μεταξύ των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. 

Σπίρτζης: Εύχομαι να μην καρποφορήσει ο διαγωνισμός

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο απερχόμενος αναπληρωτής υπουργός Δημοσίων Έργων Χρήστος Σπίρτζης (κάτω φωτό) εξέφρασε σήμερα Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου στο ρ/σ realfm την ευχή να μην καρποφορήσει ο διαγωνισμός:

"Αν μου λέτε ότι καθυστερεί ο διαγωνισμός, με το χέρι στην καρδιά εύχομαι να μην “καρποφορήσει” κιόλας με τους όρους που έχει αυτός ο διαγωνισμός, για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε και όχι να ξεπουλήσουμε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια όπως εμείς θέλουμε", είπε ο κ. Σπίρτζης που είναι πολύ πιθανό να επανέλθει στη θέση του αρμόσιου υπουργού αν ο ΣΥΡΙΖΑ κερδίσει τις εκλογές της 20ης Σεπτέμβρη.

Καλά ενημερωμένη πηγή από την απερχόμενη κυβέρνηση εξήγησε στο koutipandoras.gr πως τέτοιου τύπου δηλώσεις δεν πρέπει να οδηγούν στο συμπέρασμα πως μια ενδεχόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα τορπιλίσει τη συμφωνία με τη Fraport. Ωστόσο, εφόσον οι ίδιοι οι Γερμανοί βάζουν προσκόμματα, ο υπουργός "νομιμοποιείται" να εκφράσει την πολιτική του διαφωνία, έστω κι αν εφαρμόσει κατά γράμμα τη συμφωνία αν κληθεί τελικά να το κάνει. Ειδικά σε προεκλογικό χρόνο, θα έλεγε κάποιος.