ΚΤ

Κωνσταντίνος Ταχτσίδης

Ο άνθρωπος που δεν έγινε «σταρ». Έγινε θρύλος

Πριν περίπου 20 μέρες, άκουγα στο ραδιόφωνο την εκπομπή του εξαιρετικού κριτικού κινηματογράφου (και αγαπημένου φίλου) Άκη Καπράνου, στο Κανάλι 1 του Πειραιά, όπου με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας Bohemian Rhapsody, έκανε  και ένα μίνι αφιέρωμα στη μουσική των Queen και το Freddie Mercury . Προσπαθώντας λοιπόν να δώσει μια εξήγηση για τη διαχρονική επιτυχία του συγκροτήματος, είπε πως «η μουσική των Queen άγγιξε ένα συλλογικό ασυνείδητο με έναν τρόπο που μόνο η καθαρή τέχνη μπορεί να το κάνει". 

freddie

Δε θα ασχοληθώ με την ταινία. Κατά την άποψή μου ήταν μια μέτρια παράθεση σκηνών, αλλά με έναν εκπληκτικό Ράμι Μάλεκ στο ρόλο του Freddie Mercury και ένα τελευταίο 25λεπτο που κανείς θεατής δεν πρόκειται να ξεχάσει όσο ζει.

«Κουβαλάμε τη σημαία των Queen όπου και να πάίζουμε και αυτό νομίζω είναι… ποιητικό», λέει σε ένα από τα promo της ταινίας (παρακάτω), ο ντράμερ των Foo Fighters, Τaylor Hawkins,

Σήμερα συμπληρώνονται 27 χρόνια από τη μέρα που ο Freddie Mercury έφυγε από τη ζωή και η μουσική των Queen παραμένει ακόμα επίκαιρη και και σε πολλά σημεία, αξεπέραστη.

«Κάντε ό,τι θέλετε με τη μουσική μου αλλά μη με κάνετε να φαίνομαι βαρετός». Αυτές ήταν οι τελευταίες λέξεις του Freddie προς τους κληρονόμους του και τα μέλη των Queen, λίγες μέρες προτού πεθάνει, στις 24 Νοεμβρίου του 1991. Ίσως ο πιο χαρισματικός τραγουδιστής όλων των εποχών στη ροκ μουσική, είχε χάσει τη μάχη με το AIDS.

«Οταν “έφυγε” ο Φρέντι δεν χάσαμε απλώς μια σπουδαία προσωπικότητα και έναν πραγματικό σόουμαν. Χάσαμε πιθανότατα τον πιο βιρτουόζο τραγουδιστή όλων των εποχών. Μπορούσε να τραγουδήσει οτιδήποτε, σε οποιοδήποτε στιλ. Μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο που τραγουδάει από στίχο σε στίχο. Θεέ μου, αυτό είναι τέχνη. Και ήταν αξεπέραστος σε αυτό» έλεγε ο τραγουδιστής των Who, Roger Daltrey.
 

Είναι εξαιρετικά περίπλοκο να μπορέσεις να περιγράψεις αυτό τον ηδονικό εραστή της ζωής και της μουσικής που αναμφισβήτητα υπήρξε ο Mercury. Τον άνθρωπο που ήρθε στο Λονδίνο ως πρόσφυγας, περσικής καταγωγής και ομοφυλόφιλος, κατάφερε να ξεπεράσει τα συντηρητικά στερεότυπα και θεωρείται σήμερα μια από τις πιο εμβληματικές φιγούρες της βρετανικής πολιτιστικής κληρονομιάς του 20ού αιώνα. Δεν είναι τυχαίο πως το «Queen greatest hits 1» είναι ο δίσκος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών στη Μεγάλη Βρετανία, αφήνοντας πίσω του άλμπουμ θρυλικών ονομάτων όπως οι Beatles, οι Rolling Stones, οι ABBA, η Μαντόνα και ο Μάικλ Τζάκσον.

Εκτός από την άριστη μουσική του κατάρτιση, ο Freddie Mercury υπήρξε ο περφόρμερ που μπορούσε να κρατήσει μέσα στην παλάμη του χεριού του και να «χειραγωγήσει» τους δεκάδες χιλιάδες θεατές μιας συναυλίας των Queen στα πιο μεγάλα στάδια του πλανήτη.

«Ο Fredie έκανε ακόμη και τον τελευταίο θεατή στην πιο μακρινή πλευρά ενός μεγάλου σταδίου να αισθανθεί ότι ενώνεται μαζί μας. Απέδειξε σε όλο τον κόσμο πως οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα. Με τη στάση του έκανε τους ανθρώπους να ξεπεράσουν την ντροπή τους και να θέλουν να γίνουν αυτό που πραγματικά μπορούν» δήλωνε ο κιθαρίστας των Queen, Brian May, μετά τον θάνατο του Μέρκιουρι

Ο Φαρούκ Μπουλσάρα –όπως ήταν το πραγματικό του όνομα– γεννήθηκε στη βρετανική αποικία της Ζανζιβάρης και πήγε με την οικογένειά του στην Αγγλία ως πρόσφυγας πολέμου το 1964. Σπούδασε γραφιστική στο Λονδίνο και το 1970 γνωρίζει τον κιθαρίστα Μπράιαν Μέι και τον ντράμερ Ρότζερ Τέιλορ. Αλλάζει το όνομά του σε Φρέντι Μέρκιουρι και μετά την προσθήκη του μπασίστα Τζον Ντίκον ονομάζουν το συγκρότημά τους Queen. Οι τέσσερίς τους θα άλλαζαν την ιστορία της μουσικής βιομηχανίας όπως την ξέραμε μέχρι τότε.

Έπειτα από τρεις εξαιρετικούς δίσκους, χωρίς πολύ μεγάλη εμπορική απήχηση («Queen», «Queen II» και «Sheer heart attack»), το συγκρότημα μπαίνει στο στούντιο αποφασισμένο να πειραματιστεί ακόμη παραπάνω και το 1975 ηχογραφεί το «A night at the opera», τον δίσκο που καθόρισε όχι μόνο την πορεία των Queen προς την καταξίωση αλλά και την ίδια τη ροκ μουσική. Ήταν ο δίσκος που θα μετασχημάτιζε τους Queen από ένα ταλαντούχο κουαρτέτο μουσικών σε μια καλλιτεχνική και οικονομική υπερδύναμη για τις επόμενες περίπου τρεις δεκαετίες.

Οι Queen και ειδικά ο Mercury με το «A night at the opera» αψήφησαν κάθε λογική και έσπασαν όλους τους μέχρι τότε γνωστούς κανόνες. Σφράγισαν το μέλλον της ροκ μουσικής όσον αφορά τους ηχοληπτικούς πειραματισμούς και άνοιξαν νέους δρόμους στους μουσικούς και τα συγκροτήματα που ακολούθησαν.

Φυσικά, ο δίσκος ίσως να μην είχε την παραμικρή επιτυχία αν η μεγαλοφυΐα του Freddie Mercury δεν είχε συλλάβει και συνθέσει το πιο μεγαλειώδες μουσικό έπος του 20ού αιώνα, το «Bohemian rhapsody». Ενα τραγούδι που ενσωμάτωσε τρία διαφορετικά είδη μουσικής, εισάγοντας για πρώτη φορά την όπερα στη ροκ μουσική και κάνοντάς το να φανεί… απόλυτα φυσιολογικό.

Οι Queen δεν έμειναν εκεί. «We will rock you», «We are the champions», «Another one bites the dust», «I want to break free», «I want it all», «The show must go on» είναι μόνο μερικά από την ατέλειωτη λίστα τραγουδιών που έγιναν κλασικά και παραμένουν, αισθητικά και μουσικά, επίκαιρα ακόμη και σήμερα. Όπως όμως και πολλοί φαν των Queen θα πουν, αν σας αρέσουν οι μεγάλες επιτυχίες των Queen, ψάξτε και τα λιγότερο γνωστά τους κομμάτια, ειδικά από την πρώτη περίοδο των 70s… είναι ακόμα καλύτερα.

Τα λόγια του τραγουδιστή των Guns n’ Roses, Axl Rose, αντικατοπτρίζουν την επιρροή που άσκησε σε μεταγενέστερους μουσικούς και συγκροτήματα ο Freddie Mercury και οι Queen: «Αν δεν είχα τα τραγούδια του Freddie Mercury να με συντροφεύουν ως παιδί, δεν ξέρω τι θα ήμουν σήμερα. Μου έμαθε όλες τις φόρμες της μουσικής. Μου άνοιξε το μυαλό. Ποτέ στη ζωή μου δεν είχα καλύτερο δάσκαλο από αυτόν».

Ο μέγας ραψωδός της ροκ μουσικής –και όχι μόνο– παραμένει αξεπέραστος 27 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Όπως έλεγε και ο ίδιος στην αρχή της καριέρας του: «Δεν θα γίνω ροκ σταρ. Θα γίνω θρύλος».

Και έγινε.

Η Αλεξία Μπακογιάννη υπέβαλλε μήνυση στον Στέφανο Χίο– Καταγγέλλει φραστική επίθεση

Αλεξια

Η Αλεξία Μπακογιάννη υπέβαλλε μήνυση στον Στέφανο Χίο– Καταγγέλλει φραστική επίθεση

«Θερμό επεισόδιο» καταγράφηκε σε γνωστό καφέ της Αθήνας, το μεσημέρι της Τετάρτης, μεταξύ της Αλεξίας…