Food Trends 2021 - Οι τάσεις στον χώρο των τροφίμων για το 2021

Λόγω των lockdowns, αρχίσαμε ξανά να μαγειρεύουμε και να αφιερώνουμε πιο πολύ χρόνο στην διατροφή μας

Γιάννης Ζαμπετάκης 28/12/2020 | 08:08

Στο σημερινό μας κείμενο όπως και σε εκείνο της επόμενης Δευτέρας, θα ασχοληθούμε με τις τάσεις στον χώρο των τροφίμων για το 2021.

Το 2020 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά μιας και λόγω της πανδημίας, όλα τα συστήματα παραγωγής και διανομής τροφίμων πέρασαν από ένα γερό crash test. Ανακαλύψαμε έννοιες και αξίες που τις είχαμε ξεχάσει ή παραμελήσει...όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία σε τοπικό επίπεδο, να σκεφτόμαστε πιο τοπικά και να ενεργούμε τοπικά, υποστηρίζοντας την εγχώρια παραγωγή και παραγωγούς. Ο παγκόσμιος χαρακτήρας της πανδημίας μάς έκανε λίγο πιο προσεχτικούς και σκεπτικούς απέναντι στα παγκοσμιοποιημένα συστήματα logistics στο χώρο των τροφίμων.

Σκεπτόμενοι τοπικά και όχι παγκόσμια, θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε τρόφιμα εποχιακά και όχι φράουλες και σταφύλια ανήμερα τα Χριστούγεννα και την πρωτοχρονιά, φρούτα που έχουν ταξιδέψει πολλά μίλια πριν καταλήξουν στο πιάτο μας.

Λόγω των lockdowns, αρχίσαμε ξανά να μαγειρεύουμε και να αφιερώνουμε πιο πολύ χρόνο στην διατροφή μας. Αυτό από μόνο του είναι μια εξαιρετικά πολύτιμη εξέλιξη την οποία θα πρέπει να επεκτείνουμε μέσα στην επόμενη χρονιά.

Ας δούμε λοιπόν σήμερα τις πέντε πρώτες από τις 10 κυρίαρχες τάσεις στο χώρο των τροφίμων και της διατροφής για το 2021.

Οι δύο πρώτες τάσεις σχετίζονται με την λειτουργική διατροφή μας.

1–2. Λειτουργική Διατροφή (Functional nutrition)

Ο Ιπποκράτης μάς έχει πει «κάνε το φάρμακο τροφή σου και την τροφή σου φάρμακό σου».

Αυτό που εννοούσε είναι να τρώμε τρόφιμα που θρέφουν τόσο το κορμί μας όσο και το μυαλό και την ψυχή μας. Λόγω της πανδημίας και των lockdown η ψυχική υγεία μας έχει ταλαιπωρηθεί σημαντικά και σε αυτό έρχεται να βοηθήσει μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή.

1. Τρόφιμα που βελτιώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα (Immunity
boosters)

Τα τρόφιμα δεν ξεγελούν απλά την πείνα μας. Οι νέες τάσεις στην έρευνα και στην καινοτομία των τροφίμων σχετίζονται με το ανοσοποιητικό μας σύστημα και πώς νέα και λειτουργικά τρόφιμα μπορούν να το ενισχύσουν. Οι τάσεις αυτές έρχονται από την βιομηχανία των συμπληρωμάτων διατροφής. Σε λίγα χρόνια, θα έχουμε μια πληθώρα λειτουργικών τροφίμων που θα είναι πλέον στα ράφια των supermarket.

Ο covid-19 μάς θύμισε με βίαιο θα έλεγα τρόπο ότι η υγεία μας στηρίζεται σε μια σωστή διατροφή. Βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία πρέπει να τα λαμβάνουμε καθημερινά ώστε να οργανώσουμε την άμυνα του οργανισμού μας απέναντι στην ιική επίθεση. Το 2020, πολλά ερευνητικά άρθρα επικεντρώθηκαν στην σχέση του ιού με ανόργανα στοιχεία (ψευδάργυρο και σελήνιο) και βιταμίνες (C και D).

2. Ψυχική υγεία (Mental health)

Η ψυχική υγεία έχει γίνει προτεραιότητα για πολλούς ανθρώπους και όχι άδικα. Τα lockdowns είχαν και έχουν εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική μας υγεία. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι έχουν αυξηθεί και οι αιτήσεις διαζυγίων.

Τα τρόφιμα από μόνα τους δεν μπορούν να καταπολεμήσουν το άγχος, την αγωνία ή την κατάθλιψη αλλά η κατανάλωση φρέσκων τροφίμων (όχι τροφίμων που τα αγοράζουμε προμαγειρεμένα!) μπορεί να μας παράσχει μια πληθώρα θρεπτικών συστατικών που μπορούν να στηρίξουν την ψυχική μας υγεία.

Δίαιτες πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες (π.χ. της Β ομάδας), ανόργανα συστατικά (π.χ. ψευδάργυρος, μαγνήσιο κα), εδώδιμες ίνες, υγιεινά λιπαρά (λιπαρά που βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια και γαλακτοκομικά προϊόντα) βοηθούν σημαντικά τον οργανισμό μας να διατηρήσει σωστή ψυχική υγεία.

Το 2021, ακόμα περισσότερες εταιρείες τροφίμων και ποτών θα φτιάξουν νέα προϊόντα δίνοντας έμφαση στη μείωση του άγχους και στην βελτίωση του ύπνου, δύο στοιχείων που είναι αλληλένδετα με την ψυχική μας υγεία.

3–5. Τρόφιμα με ένα σκοπό (Food with a purpose)

3. Τοπικός χαρακτήρας (Localism)

Μια σημαντική διάσταση στην βιομηχανία των τροφίμων που τονίστηκε αρκετά κατά την πανδημία ήταν τούτη: πολλοί άνθρωποι ανακάλυψαν τοπικά προϊόντα που παράγονται κοντά στο σπίτι τους. Η παγκοσμιοποίηση της διατροφής μας δέχθηκε ισχυρό πλήγμα. Ολοένα και περισσότεροι αναζητούν τοπικά παντοπωλεία, τοπικούς αγρότες και κτηνοτρόφους και εστιατόρια. Γίναμε τοπικιστές με την καλή όμως έννοια του όρου.

Αυτή η τάση θα αυξηθεί πολύ σημαντικά μέσα στο 2021. Μόνο θετικά στοιχεία έχει αυτή η τάση, τόσο στήριξης της τοπικής οικονομίας αλλά και περιβαλλοντικά μιας και τα τρόφιμα ταξιδεύουν πολύ λιγότερο μέχρι να φθάσουν στο πιάτο μας!

Το 52% των καταναλωτών είναι διατιθεμένοι να πληρώσουν πιο πολλά χρήματα για τοπικά προϊόντα.

4. Η ιστορία που κρύβεται πίσω από μια επωνυμία (Backstory)

Πολλοί καταναλωτές δείχνουν πλέον ενδιαφέρον για την προϊστορία της εταιρείας, για το λεγόμενο company’s backstory, π.χ. αν είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που περνά από γενιά σε γενιά.

Οι εταιρείες θα πρέπει να επικοινωνούν αυτά τα μηνύματα στην συσκευασία και στις ιστοσελίδες τους και έτσι το μήνυμα θα περνά πιο εύκολα στον καταναλωτή και το ενδιαφέρον των καταναλωτών θα αυξάνεται. Μόνο θετικά στοιχεία μπορούν να προκύψουν από αυτή την συνέργια.

5. Το παγκόσμιο κλίμα και τα τρόφιμα (Climatarian)

Λόγω του ενδιαφέροντος για τοπικά τρόφιμα, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των τροφών θα μειωθεί και αυτό έχει μια σειρά από θετικές επιδράσεις. Θα τρώμε πιο φρέσκα τρόφιμα, τρόφιμα που έχουν ταξιδέψει λιγότερο και άρα θα έχουν καταναλωθεί λιγότερα καύσιμα για να φτάσουν στο πιάτο μας. Οι εταιρείες τροφίμων στοχεύουν στο να μειώσουν ακόμα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των τροφίμων και όσες εταιρείες δείξουν ενεργά αυτή την τάση, μόνο σε κέρδη μπορούν να ελπίζουν.

Αυτές είναι οι 5 (από τις 10) τάσεις στο χώρο των τροφίμων.

Στο επόμενο άρθρο μας θα δούμε τις υπόλοιπες πέντε.

Με τα καλό να μας έρθει το 2021 και ας είναι μια χρονιά με Υγεία και Αγάπη για όλες και όλους μας!

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr