Εργασιακό "burnout". Σας συμβαίνει; Κάντε το τέστ!

άρθρο της Βασιλικής κ. Μαργέτη

άρθρο της Βασιλικής κ. Μαργέτη

Ψυχολόγου – Ψυχοθεραπεύτριας, MSc

www.psy-therapy.gr

Το σύνδρομο της «επαγγελματικής εξουθένωσης» είναι ένα φαινόμενο το οποίο εντοπίστηκε πιο έντονα στις αρχές της δεκαετίας 1990, τότε που η εργασία σημείωνε δραματικές αλλαγές. Το αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών καθρεπτίστηκε κυρίως στην ικανοποίηση που προσφέρει το επάγγελμα στον εργαζόμενο, η οποία φάνηκε να σημειώνει μείωση περίπου 9%.
Η επαγγελματική εξουθένωση, ή αλλιώς burnout, μπορεί να περιγραφεί ως μια κατάσταση σωματικού, ψυχικού και συναισθηματικού συναγερμού! Είναι, ουσιαστικά, η απάντηση στο συσσωρευμένο εργασιακό άγχος, στους απαιτητικούς ρόλους και τα καθήκοντα, στην εξάρτηση από την εργασία και στους έντονους ρυθμούς δουλειάς.

Βασικά χαρακτηριστικά του φαινομένου αυτού είναι η ολοκληρωτική παραίτηση του εργαζόμενου, η συναισθηματική κούραση, η απομόνωση από τους συναδέλφους, η μειωμένη παραγωγικότητα και ενεργητικότητα, οι περιορισμένες (ή και ανύπαρκτες) φιλοδοξίες, το ψυχικό και συναισθηματικό κενό, το μειωμένο ενδιαφέρον για επαγγελματική επιτυχία και η αρνητική αυτό-εικόνα. Ενώ όμως όλα αυτά ακούγονται και φαντάζουν τρομερά ίσως, εν τέλει, να λειτουργούν «προστατευτικά» για το άτομο που διακατέχεται από τόσο αρνητικά συναισθήματα επειδή, κάποια στιγμή, θα σημάνουν μια ποιοτική προσωπική και επαγγελματική αλλαγή!

Όταν κρούουν οι κώδωνες του κινδύνου, εμείς πρέπει να ακούμε!

Το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης εκδηλώνεται σταδιακά και όχι εν μία νυχτί. Συνήθως προειδοποιεί το άτομο για την εμφάνισή του προετοιμάζοντάς το με τα προειδοποιητικά σήματα τα οποία, όσο περνά ο καιρός, γίνονται ολοένα και πιο έντονα ώσπου τελικά . . . γιγαντώνονται! Ανακαλύψτε ποια είναι η πραγματική σας σχέση με την εργασία σας. 

Κάντε το τέστ!

1. Αισθάνεστε ότι προβλήματα στην οργάνωση της εργασίας σας ή η γραφειοκρατία σας εμποδίζουν να εργαστείτε σωστά;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

2. Νιώθετε πιεσμένοι από την ανάγκη να επιτύχετε;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

3. Νομίζετε ότι δεν έχετε αρκετό χρόνο για προγραμματισμό της εργασίας σας όσο θα επιθυμούσατε;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

4. Είστε επιρρεπείς στις αρνητικές σκέψεις για την εργασία σας;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

5. Αισθάνεστε ότι βρίσκεστε σε λάθος μέρος ή κάνετε λάθος επάγγελμα;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

6. Νομίζετε ότι οι συνάδελφοι και οι συνεργάτες σας δεν σας κατανοούν και δεν σας εκτιμούν;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

7. Αισθάνεστε ότι δεν έχετε το χρόνο να κάνετε πράγματα που θα ήταν σημαντικά για την ποιότητα της εργασίας σας;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

8. Νιώθετε να χάνετε το ρυθμό σας και τη σωματική ή συναισθηματική σας ενέργεια;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

9. Αισθάνεστε ότι η εργασία σας έχει περισσότερες απαιτήσεις από όσες μπορείτε να αντέξετε;

Καθόλου 

Σπάνια

Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

10. Νομίζετε ότι είστε σκληροί και λιγότερο υπομονετικοί με ανθρώπους από όσο τους αξίζει;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

11. Εκνευρίζεστε με κάποια πράγματα στην εργασία σας;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

12. Αισθάνεστε ότι δεν έχετε κανέναν για να μιλήσετε;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

13. Εκνευρίζεστε εύκολα από μικρά προβλήματα ή από τους συναδέλφους και τους συνεργάτες σας;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

14. Αισθάνεστε ότι η εργασία σας δεν σας προσφέρει αυτό που θέλετε;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά

15. Νομίζετε ότι προσπαθείτε λιγότερο από όσο θα έπρεπε;

Καθόλου
Σπάνια
Μερικές φορές
Συχνά
Πολύ συχνά
 
Κλίμακα Αξιολόγησης της Επαγγελματικής Εξουθένωσης
(Maslach Burnout Inventory – MBI)
Βαθμολογία και σκορ!

«Καθόλου» = 1 βαθμό

«Σπάνια» = 2 βαθμούς

«Μερικές φορές» = 3 βαθμούς

«Συχνά» = 4 βαθμούς

«Πολύ συχνά» = 5 βαθμούς

Από 15 έως 18
Φαίνεται πως απολαμβάνετε την εργασία σας, μιας και δεν εντοπίζονται σημάδια επαγγελματικής εξουθένωσης!

Από 19 έως 32
Σας προτείνουμε να επαναπροσδιορίσετε τις προτεραιότητές σας και να φροντίζετε περισσότερο τον εαυτό σας γιατί φαίνεται οτι είστε ευάλωτοι στο εργασιακό burnout. Καλό θα ήταν να είστε σε επαγρύπνηση!

Από 33 έως 49 Συναγερμός!
Φαίνεται πως βρίσκεστε στο κατώφλι της επαγγελματικής εξουθένωσης. Ξεκινήστε άμεσα αλλαγή ρότας!

Από 50 έως 59
Κινδυνεύετε σοβαρά από εργασιακό burnout!!! Συμβουλευτείτε τις οδηγίες – πρώτες βοήθειες! Ενεργήστε άμεσα!

Από 60 έως 75
Βιώνετε ήδη τα συμπτώματα της επαγγελματικής εξουθένωσης! Συμβουλευτείτε έναν ειδικό για να ηρεμήσετε και να ανακουφιστείτε! Το έχετε πραγματικά ανάγκη!

Περισσότερα στο : www.psy-therapy.gr

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης γράφει για τον Οικισμό Αγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης του 16χρονου Κώστα

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης γράφει για τον Οικισμό Αγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης του 16χρονου Κώστα

Με τους Τσιγγάνους αυτού του Οικισμού έζησε ως ενεργός εθελοντής του Δικτύου DROM για πέντε…

Δημοσιογράφος NYT: «Γαλάζιο» θύμα Predator παραδέχτηκε ότι δε μιλάει δημόσια για να μην ωφεληθεί η αντιπολίτευση

Δημοσιογράφος NYT: «Γαλάζιο» θύμα Predator παραδέχτηκε ότι δε μιλάει δημόσια για να μην ωφεληθεί η αντιπολίτευση

«Ξέρω πόσο ντροπιαστικά πράγματα υπάρχουν στο τηλέφωνό μου. Πώς να μιλήσω;»