Επικοινωνιακό σόου Μητσοτάκη σε σούπερ μάρκετ με την ακρίβεια στα τρόφιμα να καλπάζει

Την ώρα που η ακρίβεια καλπάζει, ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε για την πορεία εφαρμογής της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής»

mitsotakis super 768x582 1

Νέο επικοινωνιακό σόου έστησε το πρωί του Σαββάτου ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, εν μέσω ανατιμήσεων – φωτιά στα τρόφιμα, κάνοντας για ακόμα μια φορά βόλτα σε σούπερ μάρκετ, αυτή τη φορά σε κατάστημα της λεωφόρου Αθηνών.

Την ώρα που η ακρίβεια καλπάζει, ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε για την πορεία εφαρμογής της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής», όπου πλέον έχουν ενταχθεί περισσότεροι από 868 κωδικοί προϊόντων που υπάγονται σε 37 κατηγορίες αγαθών, και για τη συνεχιζόμενη εφαρμογή του προγράμματος «Καλάθι του Νοικοκυριού».

Πριν λίγες ημέρες, οι μεγάλες αυξήσεις σε τρόφιμα  καταγράφηκαν και από την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ στο 3,4% αυξήθηκε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, έναντι 1,6% που ήταν τον Σεπτέμβριο.

Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 9,9%, ενώ αύξηση τιμών κατά 5,6% καταγράφηκε στην κατηγορία της υγείας και 4,8% στα ξενοδοχεία, καφέ και εστιατόρια. Τον τελευταίο χρόνο, οι τιμές στη κατηγορία έλαια-λίπη έχουν αυξηθεί κατά 26%, ενώ στα φρούτα οι ανατιμήσεις αγγίζουν το 20,5% και σε μεταλλικό νερό-αναψυκτικά και χυμούς φτάνουν το 14,3%.

Ο γενικός πληθωρισμός τον Οκτώβριο υπολογίζεται σε 3,4%, κάνοντας άλμα σχεδόν 2 ποσοστιαίων μονάδων σε ένα μήνα σε σχέση με το 1% τον Σεπτέμβριο. Τα τρόφιμα και συναφή προϊόντα παρουσιάζουν ανατιμήσεις 9,9%, καθώς η ακρίβεια συνεχίζει να σαρώνει τα εισοδήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλαδικός δείκτης τιμών σε σχέση με δύο χρόνια πριν, όταν ξεκίνησε η έκρηξη ακρίβειας στα τρόφιμα, έχει ενισχυθεί κατά πάνω από 25% (από τις 103 στις 130 μονάδες). Για σύγκριση, η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας «πανηγυρίζουν» για την «μόνιμη μείωση τιμής» κατά 5% σε μερικές εκατοντάδες κωδικών από τα δεκάδες χιλιάδες προϊόντα στα ράφια.

Ανατιμήσεις 9,9% στα τρόφιμα

Η αύξηση του πληθωρισμού στο 3,4% τον Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 9,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 3,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 2,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
• 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.
• 2,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις ανακοινώσεις και δηλώσεις Σκρέκα, οι κωδικοί που εντάσσονται στην «Μόνιμη Μείωση Τιμής» ήταν (σε παρένθεση ο ρυθμός αύξησης):

  • 14/11 770 κωδικοί (+22 ημερησίως από την προηγούμενη, +27 ημερησίως από την αρχική ανακοίνωση)
  • 09/11 660 κωδικοί (+44 ημερησίως από την προηγούμενη, +28 ημερησίως από την αρχική ανακοίνωση)
  • 02/11 348 κωδικοί (+14 ημερησίως από την προηγούμενη ανακοίνωση)
  • 25/10 233 κωδικοί

Το «πρόβλημα» είναι ότι στην Ελλάδα διατίθενται σχεδόν 75.000 κωδικοί με προϊόντα σταθερού barcode και τα τρόφιμα είναι πάνω από 50.000 κωδικοί. Ακόμη κι αν θεωρούσε κανείς καλοπροαίρετα ότι τα περισσότερα είναι ήσσονος σημασίας για ένα νοικοκυριό, οι κωδικοί που θεωρούνται μεγάλης ροής είναι πάνω από 4.400. Δηλαδή, είναι ένας ωκεανός ακρίβειας και η «μόνιμη μείωση τιμής» είναι προσπάθεια να τον αδειάσει κανείς με… κουτάλι.

Η συνεχής έμμεση διαφήμιση παραγωγών/προμηθευτών/χονδρεμπόρων η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι εμφανές ότι δεν πείθει ιδιαίτερα την αγορά, έστω για αυτό το ισχνό 5%. Με τον μέσο όρο αύξησης των κωδικών να σταθεροποιείται κάτω από τους 30 ημερησίως, οι 50.000 κωδικοί δεν θα καλύπτονταν ούτε καν στο τέλος της τετραετίας.

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα παραμένει σχεδόν διπλάσιος αυτού του 5% ενώ ακόμη χειρότερα σε βάθος διετίας (όταν δηλαδή ξεκίνησε η έκρηξη της ακρίβειας, το φθινόπωρο του 2021) έχει φτάσει το 25%.

Αν συνεχιστεί η ανεξέλεκτη κερδοσκοπία και οι ανατιμήσεις, σε ένα χρόνο από την εφαρμογή της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής» για 6 μήνες, οι συνολικές ανατιμήσεις στα τρόφιμα θα έχουν φτάσει το 35% και σε βάθος διετίας το 50%.