Επικίνδυνα "παιχνίδια" με την ασφάλεια πτήσεων

cover
NewsRoom 21/06/2014 | 11:44

Του Γιάννη Συμεωνίδη

Πώς θα σας φαινόταν αν ο Αλεχάντρο Σαμπέγια, ο προπονητής τής Εθνικής Αργεντινής, άφηνε στον πάγκο τον Λιονέλ Μέσι στο Μουντιάλ; Στην καλύτερη περίπτωση θα τον αποκαλούσατε άσχετο. Κι όμως, κάτι παρόμοιο συμβαίνει με τους προερχόμενους από την Ολυμπιακή Αεροπορία 249 επιθεωρητές ασφάλειας πτήσεων, τους οποίους ο υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έκρινε σκόπιμο να τους βάλει σε διαθεσιμότητα το περασμένο φθινόπωρο, δίχως να υπάρξει ουσιαστική αντίδραση από τον διοικητή τής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), Δημήτρη Κούκη (φωτό).

Ως αποτέλεσμα η ίδια δουλειά γίνεται από ανθρώπους που δεν έχουν τα τυπικά, αλλά και ουσιαστικά προσόντα που προβλέπει ο νόμος για να την κάνουν, αφού αρκετοί για παράδειγμα είναι απλώς απόφοιτοι λυκείου. Είναι προφανές ότι προκύπτει κατά κύριο λόγο ζήτημα ασφάλειας πτήσεων.  

Από όσο είναι σε θέση να γνωρίζει το www.koutipandoras.gr το σύστημα «SACA», το οποίο αφορά ελέγχους σε αεροσκάφη ελληνικών αερομεταφορέων οι οποίοι πλέον είναι όλοι τους ιδιωτικοί, δεν λειτουργεί καν. Απόδειξη του ότι κάτι δεν πάει καλά είναι το ότι δεν εντοπίζονται «ευρήματα» (πλημμέλειες-βλάβες) στα αεροσκάφη που καταφτάνουν στη χώρα μας. Αντιθέτως, στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες εφαρμόζουν αντίστοιχους ελέγχους, κατά μέσο όρο σε κάθε τρία αεροπλάνα παρουσιάζεται κι ένα σοβαρό εύρημα.

Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι κάποια από τα ιδιωτικά αεροσκάφη δεν έκαναν όλους τους υποχρεωτικούς ελέγχους με βάση τις εντολές τού κατασκευαστή, με αποτέλεσμα να έχουν περάσει 30 χρόνια χωρίς να πραγματοποιηθεί καμιά συντήρηση κινητήρα σε ορισμένα από αυτά. Αεροσκάφος τής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), εξάλλου, βρίσκεται καθηλωμένο στο Παρίσι εδώ κι αρκετούς μήνες, με το «πάρκινγκ» του να στοιχίζει στο δημόσιο ταμείο περίπου 4.000 ευρώ ημερησίως.

Είναι χαρακτηριστικό πως το υπάρχον προσωπικό δεν είναι ικανό να επανδρώσει το τμήμα ACAM («Aircraft Continuing Airworthiness Monitoring/ «Συνεχής Παρακολούθηση της Πτητικής Ικανότητας των Αεροσκαφών»), όπως προβλέπεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Παρόμοια προβλήματα παρουσιάζονται και στο Σύστημα Αναφοράς Συμβάντων κι Ατυχημάτων («Occurrence Report System»), το οποίο υπολειτουργεί για όλα τα αεροσκάφη που τελούν κάτω από το ελληνικό «νηολόγιο» και για όλα τα ξένα αεροσκάφη που βρίσκονται στον ελληνικό εναέριο χώρο και για τα οποία έχουν καταγραφεί συμβάντα ή ατυχήματα. Αυτή η κατάσταση επιτρέπει σε αεροπορικές εταιρείες να φέρνουν αεροπλάνα στη χώρα μας τα οποία δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη κι αυτό επειδή γνωρίζουν ότι στην Ελλάδα λόγω ελλείψεων ασκούνται πλημμελείς έλεγχοι.

Στις 21 Ιουλίου 2005, εξάλλου, ο τότε διοικητής τής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Δημήτρης Σταμάτης (νυν υπουργός Επικρατείας) είχε καταθέσει «Εξηγήσεις» στον τότε αντεισαγγελέα Εφετών Αθηνών, Χρήστο Μαρκογιαννάκη επί αναφοράς σε βάρος του που είχε γίνει από τρεις υπαλλήλους τής ΥΠΑ. Σε αυτές, ανάμεσα σε άλλα, τόνιζε πως παρέμεναν επιθεωρητές πτήσεων άνθρωποι χωρίς τα αναγκαία προσόντα που υπήρχαν όταν η Υπηρεσία είχε υποβαθμιστεί και παρέμειναν και μετά «παρά τις όποιες παρεμβάσεις που μάλλον έγιναν για να εξυπηρετηθούν αυτοί και όχι για να αναβαθμιστεί η χώρα». Το www.koutipandoras.gr πληροφορείται πως αρκετοί υπάλληλοι δίχως προσόντα οι οποίοι απομακρύνθηκαν το 2005 επέστρεψαν δριμύτεροι το 2011…

Από την πλευρά τους, κύκλοι τής ΥΠΑ ναι μεν παραδέχονται στο www.koutipandoras.gr πως η διαθεσιμότητα των 249 υπαλλήλων είναι μεγάλο αγκάθι, ωστόσο υποστηρίζουν πως και με τους εναπομείναντες βγαίνει η «δουλειά» χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών.

application/pdf

application/pdf

 

 

 

 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.