Ένας άγιος για όλους αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφος

Η μαροκινή ταινία «Το θαύμα του Αγνώστου Αγίου» είναι δίχως αμφιβολία η σημαντικότερη ταινία της εβδομάδας και σηματοδοτεί το δυναμικό ντεμπούτο του συγγραφέα και σκηνοθέτη Αλα Εντι Ατζέμ, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε πέρυσι στις Κάνες όταν η ταινία προβλήθηκε στο τμήμα Εβδομάδα Κριτικής.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης 29/10/2020 | 19:39

To θαύμα του Αγνώστου Αγίου (LamiracleduSaintinconnu) (***)

Μαύρη κωμωδία διεθνούς συμπαραγωγής 2019 (106)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλα Έντι Ατζέμ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΓιούνεςΜπουάμπ, Σαλάχ Μπεν Σαλέχ, ΜπουσαίμπΣεμάκ

Σε ερημικό λόφο στη μέση του πουθενά ένας κλέφτης κρύβει τα λάφυρα μιας ληστείας λίγο πριν συλληφθεί. Όταν μετά από καιρό αποφυλακιστεί επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος για να διαπιστώσει έκπληκτος ότι στη θέση της κρυψώνας έχει ανεγερθεί ένα μαυσωλείο προς τιμή του «Αγνώστου Αγίου».

Η ταινία από το Μαρόκο «Το θαύμα του Αγνώστου Αγίου» φέρνει την θρησκευτική πίστη σε συνδιαλλαγή με το αθεϊσμό, με ένα τρόπο όμως απρόβλεπτα κωμικό. Το στυλ γραφής του Ατζέμ θυμίζει έντονα το μινιμαλιστικό, γλυκόπικρο σινεμά του ΆκιΚαουρισμάκι. Σε μια απέραντη, αχανή έρημο επιλέγει ο μαροκινός σκηνοθέτης να τοποθετήσει τη μικρή ιστορία του. Εκείοι πράξεις των ηρώων, δηλώνουν την αδυναμία τους να ελέγξουν οι ίδιοι τη μοίρα τους. Την ίδια στιγμή αναδύουν τη μεγαλύτερη υπαρξιακή αγωνία τους μέσα από τον οικονομικότερο δυνατό λόγο. Ο σκηνοθέτης δεν επιθυμεί να κρίνει κανέναν: ούτε τους θεοσεβούμενους γέροντες που αφήνουν τις τύχες της υγείας του στον θαυματοποιό Άγιο προκαλώντας την οργή αλλά και την καπατσοσύνη του νέου γιατρού που φτάνει στο χωριό, ούτε το δίδυμο των κλεφτών που σχεδιάζει την αρπαγή της κρυμμένης λείας με μια σειρά από αστείους ερασιτεχνισμούς που μόνο γέλιο προκαλούν. Ο σκηνοθέτης δεν χρησιμοποιεί βαριά και σύνθετα υλικά για να κάνει μια αποτελεσματικό και θελκτικό το φιλμ του. Επιλέγει την απλότητα για έμπνευση και την λιτότητα για οδηγό του και προχωρά στη δημιουργία μιας ταινίας που μιλά για επίγεια θαύματα και για θρησκευτικές προκαταλήψεις. Το δίλημμα πίστη ή αθεϊσμός τοποθετείται στις σωστές του διαστάσεις χωρίς διάθεση κριτικής, με περίσσευμα σεβασμού και κυρίως ειλικρινή πρόθεση κατανόησης των επιχειρημάτων της κάθε πλευράς. Το τέλος της περιπέτειας του ήρωα είναι όπως ακριβώς και η αρχή του: χωρίς την διορατικότητα ή έστω την κατάλληλη ευαισθησία για να συλλάβει τις πραγματικές διαστάσεις μιας αμείλικτης πραγματικότητας (μερικοί θα την πουν και μοίρα) που θα τον ξεπερνά σε ότι κι αν κάνει.

H ελπίδα του κόσμου (Gloriamundi) (***)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΡομπέρΓκεντιγκιάν

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΑριάνΑσκαρίντ, Ζαν Πιερ Νταρουσέν, ΑναίςΝτεμουσντιέν

Η μικρή Γκλόρια γεννιέται και η οικογένεια της συγκεντρώνεται για να γιορτάσουν όλοι μαζί. Την ίδια ώρα ο παππούς του νεογέννητου μωρού αποφυλακίζεται.

Ο ΡομπέρΓκεντιγκιάν («Τα χρόνια του Κιλιμάντζαρου», «Το σπίτι δίπλα στη θάλασσα») επιστρέφει ξανά στην αγαπημένη του Μασσαλία με τους ίδιους πάντα ηθοποιούς και θίγει – με εφόδια του τον ατόφιο ανθρωπισμό και την αδυναμία του για τους ανθρώπους της εργατικής τάξης-το πέρασμα προς μια νέα αμείλικτη εποχή. Στους νέους σκοτεινούς καιρούς που ανατέλλουν, με την απληστία να θεριεύει, είναι πιο αναγκαία από ποτέη ανάγκη ενίσχυσης της αλληλεγγύης («σημασία έχει να βοηθά ο ένας τον άλλον. Αν δεν γίνεται αυτό τότε όλα θα διαλυθούν» λέει κάποια στιγμή η Ασκαρίντ)και η διατήρηση της ελπίδας στο πρόσωπο των επόμενων γενεών. Ευαισθησία και ειλικρίνεια σε μια δημιουργία που εξηγεί πλήρως πόσο ζωτική υπόθεση είναι η προσωπική υπευθυνότητα και ακεραιότητα.

Υπόθεση Κολίνι (Collinicase) (**)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρκο Κροϊζπέιντερ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ελίας Μ’ Μπαρέκ, Φράνκο Νέρο, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, ΧάινερΛότερμπαχ

Νεαρός και άπειρος δικηγόρος αναλαμβάνει την υπεράσπιση του βασικού υπόπτου δολοφονίαςενός γνωστού επιχειρηματία. Όμως ο κατηγορούμενος αρνείται να ανοίξει το στόμα του.

Από ένα διάσημο μυθιστόρημα του Φέρντιναντ φον Σίραχ προκύπτει ένα καλοστημένο και αφηγηματικό επαρκώς δικαστικό θρίλερ που όμως από ένα σημείο και μετά επιχειρεί να εντυπωσιάσει τον θεατή με το λάθος τρόπο. Το συμβατικό – και κάπως μελό- δεύτερο μισό του φιλμ απλώς διεκπεραιώνει μια ζόρικη υπόθεση που θα μπορούσε να έχει ένα πολυεπίπεδοιστορικοπολιτικό συμβολισμό (η νέα τάξη πραγμάτων στη Γερμανία μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου) αντί μιας χιλιοειδωμένης ιστορίας που δεν ξεπερνά τα στεγανά της.

Έλα να παίξουμε (Comeplay) (**)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέικομπ Τσέις

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Άζι Ρόμπερτσον, ΤζίλιανΤζέικομπς, Τζον Γκάλαχερ Τζούνιορ

Ο αυτιστικός πιτσιρικάς Όλιβερ περνά σχεδόν όλο τον ελεύθερο χρόνο του με το τάμπλετ ή το κινητό τηλέφωνο του.Μια μέρα λαμβάνει μια απροσδιόριστη πρόσκληση φιλίας από κάποιονΛάρι.

Ο φόβος και η ανησυχία για τους κινδύνους της υπερβολικής χρήσης των ατομικών ηλεκτρονικών συσκευών ειδικά από τα παιδιά είναι το καμπανάκι που χτυπά η ταινία. Όμως ο ικανότατος ΤζέικομπΤσέιςξεγλιστρά με άνεση και απαράμιλλο στυλ από τις παγίδες της παρωχημένης και εύκολης καταγγελίας, υπογράφοντας ένα φιλμ που πετυχαίνει να είναι τρομακτικό και σκεπτόμενο μαζί. Οι σεναριακές υπερβολές δεν λείπουν αλλά στο σχεδιασμό των σκηνών τρόμου το φιλμ κεντάει!

Σαν το σκύλο με τη γάτα 3 (Catsanddogs 3) (**)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σον Μακναμάρα ΣΕΝΑΡΙΟ: Σκοτ Μπίντλι ΦΩΝΕΣ: Πηνελόπη Σκαλκώτου, Δημήτρης Μακαλιάς

Χάρη σε ένα ειδικό σύστημα παρακολούθησης η μυστική συμφωνία μεταξύ γατών και σκύλων μετρά 10 χρόνια αρμονικής ζωής. Ώσπου ένας απρόβλεπτος εχθρός έρχεται να κάνει άνω-κάτω τις ζωές των προαιώνιων εχθρών που βρίσκονται ξανά στα χαρακώματα.

Σχεδόν μια δεκαετία έχει περάσει από το πρώτο σίκουελ μιας πετυχημένης ταινίας που έφερε σε ανακωχή τους σκύλους με τις γάτες. Η συνέχεια εκείνου του φιλμ κλέβει ιδέες από τη μυθολογία της κατασκοπικής περιπέτειας και οι τριχωτοί πρωταγωνιστές (θυμίζουμε ότι η τεχνοτροπία του φιλμ είναι εφάμιλλη με εκείνη του «Babe, το ζωηρό γουρουνάκι» όπου αυθεντικά ζώα αποκτούν ανθρώπινη λαλιά) συναγωνίζονται σε μπρίο και καπατσοσύνη τον Τζέιμς Μποντ! Ιδανικό για μικρούς και μεγάλους ζωόφιλους σινεφίλ.

 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.