Ελληνικοί δίσκοι 2018 - Νο 6: Ανδρέας Παπαδήμας «Τα όνειρα μου έχουν βγει»/ Markos Elektrik

Ο Αντώνης Μποσκοΐτης επιλέγει το ΤΟΠ 10 των ελληνικών δίσκων που κυκλοφόρησαν μες το 2018. Κάθε μέρα μέχρι την εκπνοή του έτους και ένα (ή δύο) άλμπουμ! 

Αντώνης Μποσκοΐτης 26/12/2018 | 18:35

Επειδή οι ξεχωριστές δισκογραφικές εργασίες του 2018 τελικά υπερβαίνουν τη δεκάδα και με το φόβο να αδικήσω κάποιους, στο Νο 6 του δικού μου ΤΟΠ 10 αποφάσισα να συμπεριλάβω δύο ολότελα διαφορετικούς δίσκους: Έναν με πρωτότυπο υλικό που κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς, «Τα όνειρα μου έχουν βγει» του τραγουδοποιού Ανδρέα Παπαδήμα, και έναν με διασκευές στον Μάρκο Βαμβακάρη, το project «Markos Elektrik», που δόθηκε στην κυκλοφορία πριν λίγο καιρό και που είναι, θα έλεγα, η επιτομή του ελληνικού αντεργκράουντ! 

Μικρογραφία

«Τα όνειρα μου έχουν βγει» μας σύστησαν έναν καινούργιο δημιουργό που διαμένει εκτός Αθηνών και γράφει ο ίδιος τη μουσική και τους στίχους των τραγουδιών που ερμηνεύει. Ο Ανδρέας Παπαδήμας φτιάχνει καλοσχηματισμένα τραγούδια με όμορφες μελωδίες, ικανές να ταξιδέψουν από τα ερτζιανά (όπως τα άκρως ραδιοφωνικά «Λευκές ενοχές», «Μπροστά σ' έναν καθρέφτη» και «Στον δικό σου κόσμο») και να αποτυπώσουν το στίγμα του που, ομολογουμένως, δεν κατατάσσεται εύκολα: Τον Παπαδήμα δεν τον λες «ποπ», «ροκ» ή «έντεχνο» ακριβώς. Υπάρχουν στοιχεία απ' όλα αυτά στα κομμάτια του, ακόμη κι από τους Γάλλους μινιμαλιστές της σχολής «Yann Tiersen», δοσμένα όμως με ένα τρόπο που κάνουν τον ακροατή να πιστεύει πως κάνει κάτι τελείως προσωπικό και μοναδικό!

Ίσως αυτό να οφείλεται στην ενορχήστρωση του υλικού, που δεν έχει «πολυτέλειες», χωρίς νά'ναι όμως και απλοϊκή: Πιάνο, ηλεκτρικές κιθάρες, πλήκτρα, δυο - τρία συγκεκριμένα πράγματα δηλαδή χωρίς «προσμίξεις» με άλλα όργανα, που επιμελήθηκαν ο Νίκος Χρονόπουλος και ο Μιχάλης Ασίκης. Ίσως πάλι να οφείλεται στον τρόπο που αποδίδει τα τραγούδια του: Λυγμικός χωρίς να γίνεται υπερβολικός, αφού σε κάποια κομμάτια απαγγέλλει χωρίς να τραγουδά, αλλά και με ψηλά τοποθετημένη την ασκημένη φωνή του εκεί που το ήθελαν οι μελωδίες του και, βασικά, τα κομμάτια που ήδη παρέθεσα. Ιδιαίτερα αξιόλογο είναι και το στιχουργικό κομμάτι του δίσκου - αν υποτεθεί πως ισχύει στα πάντα το «εν αρχή ην ο λόγος», ο Παπαδήμας κρίνεται και ως στιχοπλόκος ή ως ένας ολοκληρωμένος τραγουδοποιός. Τά'χουμε πει και τα λέμε συνέχεια: Αυτό το «σ' αγαπώ - μ' αγαπάς» στο ελληνικό τραγούδι, ενώ μοιάζει το πιο εύκολο πράγμα στην απόδοση του, τελικά είναι από τα πιο δύσκολα. Ο Παπαδήμας χρησιμοποιεί ωραίες φράσεις - εικόνες που δεν ακολουθούν την πεπατημένη. Διαθέτουν δηλαδή μια ποιητική ή ποιητικίζουσα χροιά, διότι πολύ απλά έτσι γράφει ο ίδιος, έτσι του «βγαίνει», χωρίς - φαντάζομαι - να κάθισε και να προσχεδίασε το οτιδήποτε. Ο δημιουργός παίζει στα τραγούδια του με τις μνήμες και με τις αισθήσεις του, είναι ειλικρινής και μάλλον γι' αυτό δεν αναλώνεται σε κοινοτοπίες. Μία σεμνή και ταπεινή ανεξάρτητη παραγωγή που είναι ν' απορείς αν θα βρεθεί παραγωγός να τη μοιραστεί από την εκπομπή του. Αν πάλι δεν βρεθεί, κακό του κεφαλιού του και των ακροατών του! Ο Ανδρέας Παπαδήμας δεν φέρει καμία τέτοια ευθύνη, αφού είναι άλλος ένας καλλιτέχνης που μπόρεσε να κάνει την πρώτη του δισκογραφική έξοδο και να δώσει στα κομμάτια του την ευκαιρία να ανακαλυφτούν και να ταξιδέψουν

Μικρογραφία

Το CD με τίτλο «Markos Elektrik» έφτασε στα χέρια μου πριν λίγες εβδομάδες, αλλά το έχω ήδη «λιώσει»! «Markos Elektrik», εκτός του δίσκου, λέγεται και η μπάντα που συστάθηκε ως tribute στον γεννήτορα του ρεμπέτικου, Μάρκο Βαμβακάρη. Πίσω απ' το project βρίσκεται ο Κώστας Νικολόπουλος που παίζει ηλεκτρική κιθάρα και τραγουδάει με βασική τραγουδίστρια βέβαια τη Νεκταρήλια Τσομπάνογλου. Στα τύμπανα είναι ο Θάνος Καζαντζής, στο μπάσο και το αναλογικό σύνθι ο Νίκος Παπαϊωάννου και στο fender rhodes ο Ανδρέας Γυφτάκης. Εφτά τραγούδια του Βαμβακάρη επιλέχθηκαν προς διασκευή: Ο «Ψεύτικος ντουνιάς», τα «Ματόκλαδα σου λάμπουν», τα «Μπλε παράθυρα», το «Νόστιμο τρελό μικρό μου», η «Πλημμύρα», το «Ζητώ παντού ο καημένος» και η «Πολίτισσα». Το μεν πρώτο είχε διασκευάσει και ο τραγουδοποιός Λόλεκ, τη δε «Πλημμύρα» ακόμα τη θυμόμαστε από τη διασκευή του Γιάννη Αγγελάκα και του Νίκου Βελιώτη - οι νέες όμως «αναγνώσεις» των τραγουδιών από τους Markos Elektrik δεν έχουν ιδιαίτερη σχέση με τις προηγούμενες, εκτός από το «αντεργκράουντ» αίσθημα που είναι κοινό και διατηρείται στο ακέραιο για μία ακόμη φορά! Τι έχουμε εδώ, λοιπόν; Πανέμορφες ηλεκτρικές διασκευές στα τραγούδια του Μάρκου σε ροκ ή, σωστότερα, σε post rock ύφος που διαπράχθηκαν με σεβασμό στο πρωτογενές παλιό υλικό, να τις ακούς δηλαδή και να αντιλαμβάνεσαι πως οι μουσικοί των Markos Elektrik δεν έδρασαν με αυθάδεια και δεν αυτοβαυκαλίστηκαν. Τηρουμένων των αναλογιών, η εργασία τους με παρέπεμψε στα λεγόμενα «white boy blues» των 60s - 70s, όταν κορυφαίοι Εγγλέζοι κιθαρίστες σαν τον Eric Clapton και τον Jeff Beck ασχολήθηκαν με τους μαύρους Αμερικανούς μπλουζίστες. Φυσικά οι Markos Elektrik είναι απόλυτα μέσα στην εποχή τους, όπως και ο Μάρκος Βαμβακάρης παραμένει μπροστά για την εποχή του! Ο πυρήνας των μελωδιών του Μάρκου δεν αλλάζει, ούτε πειράζεται ιδιαίτερα. Δίνει όμως αφορμή στη μπάντα να απλωθεί σε κάποια μακρόσυρτα ρυθμικά και ψυχεδελικά παιξίματα, όπως λόγου χάριν συμβαίνει στην instrumental βερσιόν του «Τα ματόκλαδα σου λάμπουν» ή στο β' μέρος του «Νόστιμο τρελό μικρό μου» αμέσως μετά την «αποχώρηση» της τραγουδίστριας από την ηχογράφηση. Η Νεκταρήλια Τσομπάνογλου είναι εξαιρετική στην απόδοση των τραγουδιών! Η, σχεδόν, εφηβική και σωστά τοποθετημένη φωνή της έρχεται σε μιαν όμορφη κόντρα με τις τραχιές ακατέργαστες ερμηνείες του δημιουργού για όσους τουλάχιστον είναι γνώστες του έργου του Μάρκου. Μου άρεσαν και τα «Μπλε παράθυρα» που ερμηνεύει ο Κώστας Νικολόπουλος, αφού είναι ίσως η μοναδική διασκευή που αγγίζει τα όρια της αναδημιουργίας και που με το ρυθμικό τέμπο της ακούγεται σαν ένα αυτόνομο ολοκαίνουργιο ροκ τραγούδι! Συνοπτικά, ένας από τους πιο καλαίσθητους και αποψάτους δίσκους με διασκευές, που κυκλοφόρησαν μες το 2018

* Οι δίσκοι του Ανδρέα Παπαδήμα, «Τα όνειρα μου έχουν βγει», και των Markos Elektrik κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Μετρονόμος» και «Music Corner» αντίστοιχα. 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.