Δύο δυνατές κινηματογραφικές επιλογές αυτή την εβδομάδα

Ένα από τα καλύτερα γαλλικά θρίλερ της τελευταίας διετίας κι ένα αξεπέραστο φιλμ νουάρ του Νίκολας Ρέι από το 1950 με πρωταγωνιστή τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, είναι οι δύο ταινίες που ξεχωρίζουν αυτή τη βδομάδα.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης 11/06/2021 | 16:38

Μόνο αυτοί είδαν το δολοφόνο (Seules les Bêtes) (****)

Δραματικό θρίλερ γαλλογερμανικής συμπαραγωγής 2020 (119)

Σκηνοθεσία: Ντομινίκ Μολ Πρωταγωνιστούν: Ντενίς Μενοσέτ, Λορ Καλαμί, Νταμιέν Μπονάρ, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι

Η νοσοκόμα Αλίς ζει με το σύζυγό της Μισέλ και τον πατέρα της σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή της Νότιας Γαλλίας και τα ‘χει με τον αγρότη Ζοζέφ. Όταν μια παντρεμένη γυναίκα εξαφανίζεται στην ευρύτερη περιοχή, ο νούμερο ένα ύποπτος είναι ο αντικοινωνικός και μοναχικός Ζοζέφ.

Η πολυπλοκότητα του σεναρίου σε συνδυασμό με το συνεχές μυστήριο και την αίσθηση πως ότι φαίνεται δεν είναι και η πραγματικότητα, καθιστούν το «Μόνο αυτοί είδαν το δολοφόνο» του σεξιοτέχνη Ντομινίκ Μολ (είχε κάνει το 2000 το δυνατό χιτσκοκικό θρίλερ «Χάρι, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου») σε ένα από τα πιο περίτεχνα και ατμοσφαιρικά ψυχολογικά γαλλικά θρίλερ των τελευταίων ετών.

Χωρισμένο σε τρία ξεχωριστά – αλλά και αλληλένδετα μεταξύ τους χάρη στην διαφορετική οπτική γωνία που υιοθετείται κάθε φορά- κεφάλαια με τίτλους τα ονόματα των βασικών γυναικείων χαρακτήρων (Αλίς, Μαριόν, Αμαντίν) το φιλμ που αποτελεί διασκευή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Κόλιν Νιλ είναι μια δυνατή σπουδή χαρακτήρων κι ένα εξαίσιο σχόλιο για την κοινοτυπία του κακού μπορεί να εντοπιστεί σε διαφορετικές γωνιές του πλανήτη.

Κι αν στην περίπτωση των φτωχοδιαβόλων του τρίτου κόσμου (αλλά και του τρίτου επεισοδίου που εκτυλίσσεται κυρίως στην Ακτή Ελεφαντοστού) η επίκληση του κακού γίνεται με βάση την επιβίωση, στα αντίστοιχα επεισόδια στην χιονισμένη Δύση ο τρόμος εκπορεύεται από την στείρα καθημερινότητα και την αποχαυνωμένη συνήθεια που γίνεται τρόπος ζωής για αφασικούς χαρακτήρες που έχουν χάσει προ πολλού όχι μόνο την ικανότητα τους να αγαπούν αλλά ακόμη και το ενδιαφέρον τους για τη ζωή.

Ο άνθρωπος που πούλησε το δέρμα του (The Man Who Sold His Skin) (**)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2020 (104)

Σκηνοθεσία: Καουτέρ Μπεν Χανιά Πρωταγωνιστούν: Γιάχια Μαχαϊνί, Ντέα Λιάν, Μόνικα Μπελούτσι

Ένας Σύρος που βρίσκεται εγκλωβισμένος στο Λίβανο θα επιτρέψει σε έναν καλλιτέχνη να του μετατρέψει την πλάτη σε έργο τέχνης. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να ταξιδέψει στην Ευρώπη να βρει την αρραβωνιαστικιά του και να ζήσει επιτέλους ελεύθερα.

Μια δυνατή ιδέα γύρω από την σχέση ζωής και τέχνης που αντλείται πάντως κάπως άγαρμπα από τη δεξαμενή της πολιτικής σκέψης. Το εύρημα της σύνδεσης του αυταρχικού καθεστώτος στη Συρία και της έννοιας του ανεπιθύμητου μουσουλμάνου στη Δύση στέκει επιδερμικό στην εξέλιξη της πλοκής, αφήνοντας ξεκρέμαστους τους ήρωες στην τύχη τους. Υποψηφιότητα της Τυνησίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Αυτοί που εύχονται το θάνατό μου (Those Who Wish Me Dead) (**)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2021 (100)

Σκηνοθεσία: Τέιλορ Σέρινταν Πρωταγωνιστούν: Αντζελίνα Τζολί, Φιν Λίτλ, Νίκολας Χουλτ,

Η δασοπυροσβέστρια Χάνα προσπαθεί να ξεπεράσει ένα τραυματικό συμβάν από το παρελθόν της όταν έρχεται αντιμέτωπη με δύο αδίστακτους εκτελεστές στα δάση της Μοντάνα που κυνηγούν ένα αγόρι που ήταν μάρτυρας δολοφονίας.

Η επιστροφή της Αντζελίνα Τζολί στην περιπέτεια μετά από το αποτυχημένο «The tourist» του 2010 με τον Τζόνι Ντεπ, είναι ένα πειστικό θρίλερ επιβίωσης που χαρακτηρίζεται από την δεξιοτεχνία του σκηνοθέτη Τέιλορ Σέρινταν («Στα ίχνη του ανέμου», «Πάση θυσία»). Όμως το φιλμ παρά τον προφανή ψυχαγωγικό χαρακτήρα του ποτέ δεν γίνεται ξεχωριστό αφού πατά σε μία και μόνο σεναριακή ιδέα που δεν αφήνει χώρο στα επιμέρους κομμάτια του δράματος να αναπτυχθούν. Το σενάριο αποτελεί διασκευή του ομότιτλου best-seller του Μάικλ Κορίτα.

Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον Μπίλι Χόλιντεϊ (The United States vs. Billie Holiday) (**)

Βιογραφική αμερικανικής παραγωγής 2020 (130)

Σκηνοθεσία: Λι Ντάνιελς Πρωταγωνιστούν: Αντρα Ντέι, Τρεβάντε Ρόουντς, Γκάρετ Χέντλουντ, Λέσλι Τζόρνταν

Η Μπίλι Χόλιντεϊ στοχοποιήθηκε από το FBI, το οποίο θεώρησε εμπρηστικό το «Strange Fruit», ένα τραγούδι διαμαρτυρίας για το ρατσισμό στις ΗΠΑ και την καταπίεση των μαύρων.

Ο σκηνοθέτης Λι Ντάνιελς των αντιρατσιστικών αλλά και σχηματικών δραμάτων «Μονάκριβη» και «Μπάτλερ» ακολουθεί την πεπατημένη των χολιγουντιανών βιογραφιών (μελό φλας μπακ, δυνατές μουσικές σκηνές, αυθεντικά περιστατικά κλπ) για να αφηγηθεί την συναρπαστική ιστορία της διάσημης τζαζ τραγουδίστριας. Η τραγουδίστρια Αντρα Ντέι προβαίνει σε μια ικανή μεταμόρφωση που προκύπτει κυρίως από τον μιμητισμό κι όχι από την υποκριτική επίδοση, που την οδήγησε πάντως ως την οσκαρική πεντάδα.

Σε ένα έρημο τόπο (In a lonely place) (****)

Φιλμ νουάρ αμερικανικής παραγωγής 1950 (94)

Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρέι Πρωταγωνιστούν: Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Γκλόρια Γκρέιαμ, Φρανκ Λοβτζόι, Καρλ Μπέντον Ράιντ

Ο σεναριογράφος Ντίξον Στιλ, γνωστός για τον αντικοινωνικό χαρακτήρα του, έχει αναλάβει να διασκευάσει για το σινεμά ένα φτηνιάρικο μπεστ-σέλερ. Καθώς βαριέται να το διαβάσει αναθέτει σε μια κοπέλα που έχει διαβάσει το βιβλίο να πάει σπίτι του και να του το περιγράψει. Το επόμενο πρωινό η κοπέλα θα βρεθεί δολοφονημένη και ο Στιλ είναι ο βασικός ύποπτος.

Η δεύτερη μόλις ταινία που σκηνοθέτησε ο Νίκολας Ρέι («Επαναστάτης χωρίς αιτία») είναι ένα αξεπέραστο και αρχετυπικό νουάρ γύρω από την προσπάθεια ενός πάλαι ποτέ διάσημου σεναριογράφου του Χόλιγουντ να αποδείξει την αθωότητα του.

Αριστοτεχνικά δομημένο νουάρ, προχωρημένο και πνευματώδες το σενάριο που ασκεί κριτική στο Χόλιγουντ και τους ματαιόδοξους σταρ αλλά και ένας τολμηρός ρόλος για τον Μπόγκι που παίζει για πρώτη φορά ένα τόσο αντιηρωικό, γεμάτο αμφισημία και ερωτηματικά χαρακτήρα.

Την όμορφη γειτόνισσα του που θα του προσφέρει απρόσμενο άλλοθι υποδύεται η απίστευτη Γκλόρια Γκρέιαμ που ήταν σύζυγος του σκηνοθέτη εκείνη την εποχή.