Δώστε μας τέχνη αλλιώς παραιτηθείτε! - Τα καλλιτεχνικά σχολεία ξεσήκωσαν τους δρόμους

Το τριήμερο δράσεων των παιδιών των καλλιτεχνικών σχολείων κορυφώθηκε με μια ξεχωριστή κινητοποίηση στο Σύνταγμα – Τα κενά στα καλλιτεχνικά και μουσικά σχολεία είναι τεράστια και η κυβέρνηση κλείνει τα αυτιά της στις φωνές των μαθητών/τριών.

Ηλέκτρα Ζαργάνη 21/01/2022 | 18:29

Οι μαθητές/τριες των καλλιτεχνικών σχολείων έδωσαν μία εκκωφαντική απάντηση στην κυβερνητική πολιτική και την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως που έχει αφήσει μεγάλα κενά στην εκπαίδευση ακόμη και τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής ζωής. «Τέχνη, Παιδεία, Ελευθερία», «Ζωή χωρίς Τέχνη, παλέτα δίχως χρώμα», «η αρχαία Ελλάδα έφερε την Τέχνη, η σύγχρονη την καταστρέφει», «είμαστε το μέλλον σας γι' αυτό σοβαρευτείτε, δώστε μας Τέχνη αλλιώς παραιτηθείτε», έγραφαν μεταξύ άλλων τα πλακάτ των μαθητών.

Η απαξίωση της κυβέρνησης προς την τέχνη εκφράζεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους τα τελευταία χρόνια: φαίνεται από την αντιμετώπιση των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού (έκαναν μεγάλες κινητοποιήσεις για να λάβουν την αποζημίωση του Ιανουαρίου, ενώ παραμένουν αστήριχτοι εν μέσω πανδημίας), στην υποτίμηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και της εκπαιδευτικής κοινότητας, στην κυρίαρχη αφήγηση ότι πρόκειται για μία περιττή πολυτέλεια που δεν χωράει στις εντατικοποιημένες ζωές των μαθητών. 

Σε παλαιότερο ρεπορτάζ του Documento, η Ζωή Χατζή, πρόεδρος της Ενωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων είχε αναφέρει χαρακτηριστικά σε σχέση με την ενδεχόμενη κατάργηση καλλιτεχνικών μαθημάτων από τα Λύκεια: «Η τέχνη είναι αμιγώς συνδεδεμένη με τον άνθρωπο. Δεν υπάρχει παιδί που να μη θέλει να δημιουργήσει. Οταν κόβεις από τους μαθητές αυτή την ανάσα είναι σαν να θέλεις να φτιάξεις ανθρώπους-ρομπότ. Τα εικαστικά, το θέατρο, η μουσική και όλες οι τέχνες έχουν θέση στο σχολείο. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα ενισχύουν την ψυχολογία των παιδιών».

Εδώ και τρεις μέρες, οι μαθητές των Καλλιτεχνικών Σχολείων της χώρας διαμαρτύρονται για την απαράδεκτη τακτική των τελευταίων χρόνων οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων και ιδιαίτερα των ειδικοτήτων του χορού και του κινηματογράφου να προσλαμβάνονται και να τοποθετούνται στις θέσεις τους με καθυστέρηση αρκετών μηνών.

Οι φωτογραφίες που κάνουν σήμερα τον γύρο του διαδικτύου και αναπαράγονται ευρέως στα κοινωνικά δίκτυα αποτυπώνουν τα συναισθήματα των παιδιών που περίμεναν για τέσσερις ολόκληρους μήνες  προκειμένου να αποκτήσουν καθηγητές στον χορό, στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Όπως καταγγέλλουν οι μαθητές, οι καθηγητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων διορίζονται κάθε χρόνο στη μέση της σχολικής χρονιάς. Τα σχολεία δεν διαθέτουν κτιριακές υποδομές για τα καλλιτεχνικά μαθήματα, ενώ οι θέσεις είναι ελάχιστες για όσους επιθυμούν να λάβουν μία ολόπλευρη καλλιτεχνική παιδεία. 

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, «τα προβλήματα των καλλιτεχνικών σχολείων, όπως και αυτά των μουσικών, δεν επιλύονται με μία απλή γραφειοκρατική διαχείριση. Η άποψη αυτή εκφράστηκε από κοινού από τους εκπροσώπους των γονιών και των μαθητών. Για μας είναι ζήτημα πολιτικών προτεραιοτήτων και το μόνο κόστος που μας αφορά είναι το κοινωνικό, αυτό που προκύπτει από την μεθοδευμένη απαξίωση της εκπαίδευσης και της υγείας των παιδιών μας και των οικογενειών μας. Η μόνη οδός την οποία μπορούμε, επιθυμούμε και δεσμευόμαστε πως θα ακολουθήσουμε είναι αυτή της επίμονης, ανυποχώρητης, αποφασιστικής διεκδίκησης των δικαιωμάτων των παιδιών μας».

Σε σχέση με τα αιτήματα που αρθρώνονται, οι μαθητές των καλλιτεχνικών σχολείων ζητούν κατάλληλες κτιριακές υποδομές για την διεξαγωγή καλλιτεχνικών μαθημάτων, δωρεάν παροχή του αναγκαίου εργαστηριακού εξοπλισμού για την διεξαγωγή των καλλιτεχνικών μαθημάτων, πιστοποίηση του επιπέδου σπουδών στα καλλιτεχνικά μαθήματα και υποχρεωτική αναγνώρισή του.