«Αν δεν ποστάρεις τη νίκη στο Instagram, είναι σαν να μην έγινε»

Ο Παναγιώτης Αρωνιάδης, New Media Director της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, μιλάει στο Κουτί της Πανδώρας για τον ρόλο και τους κινδύνους των Social Media στη ζωή των ποδοσφαιριστών, αλλά και της νεότερης γενιάς γενικότερα

Θάνος Σαρρής 14/05/2021 | 09:02

Το παιχνίδι έχει μόλις τελειώσει. Ο 24χρονος επιθετικός κατεβαίνει σκεπτικός στα αποδυτήρια. Ίσως, αν είχε κόσμο το γήπεδο, να ήταν προϊδεασμένος, όμως τώρα ήταν ξαφνικό. Κάθεται, παίρνει μερικές ανάσες και ανοίγει το κινητό του. Ξαφνικά, ένας καταιγισμός εμφανίζεται στην οθόνη του. Κατάρες, βρισιές για τον ίδιο και την οικογένειά του, βλαστήμιες. Ο λόγος; Η χαμένη ευκαιρία που έχασε στο πρώτο ημίχρονο. Κλείνει τα μηνύματα και ρίχνει μια ματιά στην Timeline του κινητού του. Σε γνωστά, «αθώα» χιουμοριστικά γκρουπ, οι κατάρες επαναλαμβάνονται. Κάποια από τα μηνύματα που του είχαν στείλει έχουν γίνει screenshots και αναπαράγονται ξανά, με γελάκια και καρδούλες. Ο επιθετικός κλείνει αηδιασμένος το κινητό και πηγαίνει για ντουζ. Στο επόμενο ματς, κάθε φορά που βλέπει την αντίπαλη εστία, σκέφτεται τι θα ακολουθήσει αν αστοχήσει ξανά. Η απόδοσή του είναι μειωμένη. Τα Social Media αρχίζουν να γίνονται ασήκωτο βάρος.

Αντιδράσεις παντού

Το πρόβλημα του hate speech στα Social Media δείχνει να γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Kάποιες ομάδες και μεμονωμένα αθλητές στην Αγγλία, όπου σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα το 40% των ποδοσφαιριστών έχουν δεχθεί ρατσιστικές διαδικτυακές επιθέσεις, προχώρησαν σε συμβολικό μποϊκοτάζ των Social Media, το οποίο στη συνέχεια επεκτάθηκε σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με την Αγγλική Ομοσπονδία, περισσότεροι από 1.7 δις λογαριασμοί ακολούθησαν το μποϊκοτάζ. Λίγκες, Ομοσπονδίες, σύλλογοι, αθλητές από κάθε άθλημα. Ωστόσο, παρά την μεγάλη κουβέντα που έχει ανοίξει, το πρόβλημα δεν δείχνει να αντιμετωπίζεται.

«Πρέπει να πάρουμε μέρος σε αυτό», είπε ο Λιονέλ Μέσι, παρακολουθώντας το κίνημα που ξεκίνησε. «Ας υψώσουμε τις φωνές μας για να σταματήσουμε τις προσβολές στα Social Media. Δεν έχει σημασία αν είμαστε ανώνυμοι, δημοφιλείς, αθλητές διαιτητές ή οπαδοί, ακόμα και κάποιοι έξω από αυτό. Δεν έχει σημασία η θρησκεία, η φυλή, η ιδεολογία ή το φύλο. Σε κανέναν δεν αξίζει έχει αυτή τη συμπεριφορά», πρόσθεσε ο σούπερ σταρ της Μπαρτσελόνα.

Από την άλλη πλευρά, έχουμε δει τα Social Media να λειτουργούν ως μια πλατφόρμα με τεράστιο κοινωνικό αντίκτυπο, την οποία οι αθλητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να μιλήσουν για τα πράγματα που μετρούν πραγματικά. Η περίπτωση του Μάρκους Ράσφορντ, ή των NBAers είναι χαρακτηριστικές.

Οι δύο όψεις του νομίσματος

Δρ. Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ, λοιπόν. Ποια από τις δύο «προσωπικότητες» των Social Media επικρατεί; Ο Παναγιώτης Αρωνιάδης, ο οποίος είναι New Media Director του ΠΑΟΚ και έχει καταφέρει να εκτοξεύσει τον «δικέφαλο του βορρά» στο συγκεκριμένο κομμάτι, σε επίπεδο που θα ζήλευαν και μεγάλες ευρωπαϊκές ομάδες, βιώνει καθημερινά τη μάχη αυτή. «Νομίζω ότι είναι 50-50», λέει χαρακτηριστικά στο Κουτί της Πανδώρας, για να προσθέσει: «Δηλαδή από τη μία, είναι κάτι το οποίο χρειάζονται, επειδή μιλάμε για νέα παιδιά που έχουν μεγαλώσει με αυτόν τον τρόπο. Ουσιαστικά, αντικατοπτρίζει τη ζωή τους γενικότερα. Είναι την περισσότερη μέρα με το κινητό στο χέρι, ειδικά στο ξενοδοχείο και σε αποστολές. Όταν έχεις μια ζωή τέτοιου τύπου, όπου δεν μπορείς να βγεις έξω, να ξεφύγεις αλλιώς, νομίζω ότι τα Social Media είναι κάτι αρκετά σημαντικό».

Η επιβεβαίωση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, αρκετές φορές γίνεται στόχος πρωτεύουσας σημασίας. «Πολλά νέα παιδιά ασχολούνται πέρα από το ποδόσφαιρο, με το αν θα πάρουν το blue tick στο Instagram, για παράδειγμα, να είναι verified ο λογαριασμός τους. Γι' αυτούς είναι κάτι αρκετά σημαντικό. Αλλά ταυτόχρονα, είναι κάτι που τους επηρεάζει πάρα πολύ. Και αρνητικά και θετικά. Δηλαδή, το να τους λένε “τι καλός που είσαι” και “τι παιχταράς”, το οποίο επίσης έχει μια προέκταση στο ποδόσφαιρο, έχει θετικό αντίκτυπο. Όταν όμως τα πράγματα αρχίζουν και στραβώνουν, ειδικά όταν μιλάμε για νέους, δεν είναι ακριβώς έτοιμοι για να το διαχειριστούν. Κι αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί αθλητές, για ένα χρονικό διάστημα κλείνουν τον λογαριασμό τους. Σε εμάς έγινε πρόσφατα με τον Τζόλη, ο οποίος είναι ένα παιδί που είναι έναν χρόνο επαγγελματίας ουσιαστικά και παίζει σε αυτό το επίπεδο. Μέσα σε αυτόν τον χρόνο έχουν γίνει πάρα πολλά πράγματα που δεν τα περίμενε κανένας. Οπότε, παρότι τα πράγματα είναι καλά για τον Χρήστο, το τελευταίο διάστημα που λίγο τα ματς δεν του πήγαν καλά, λίγο έχει πιεστεί, το έκλεισε κι αυτός για ένα διάστημα. Για μένα αυτό είναι καλό, γιατί δείχνει ότι αντιλαμβάνεσαι το πρόβλημα, όταν υπάρχει και είσαι έτοιμος να κάνεις κάτι για να το αντιμετωπίσεις».

Πιο έντονο σε ομάδες με μεγάλη πίεση

Πόσο, όμως, πραγματικά αγγίζουν τα όσα γράφονται στα Social Media τους παίκτες; Υπάρχουν, πραγματικά ποδοσφαιριστές που περιμένουν με αγωνία μετά το ματς να διαβάσουν σχόλια, που ανοίγουν κάθε μήνυμα, που οι μέρες του εξαρτάται από το τι θα τους γράψουν. «Αν πεις ότι δεν τους αγγίζει, νομίζω κοροϊδεύεις τον εαυτό σου», λέει χαρακτηριστικά στο Κουτί της Πανδώρας ο New Media Director του ΠΑΟΚ. «Όταν αγγίζει εσένα, εμένα, ανθρώπους που είναι μεγαλύτεροι και έχουν κάνει και πέντε πράγματα στη ζωή τους, είτε επαγγελματικά, είτε έχουν δει σε προσωπικό επίπεδο κάποια πράγματα, το να μην επηρεάζει ένα παιδί 22, 25 ή 28 χρονών, για το οποίο το ποδόσφαιρο είναι η ζωή του, είναι πολύ δύσκολο. Απλώς, αυτά τα παιδιά ωριμάζουν πιο γρήγορα, στο κομμάτι του να "ψηθούν". Μπορεί να μην είναι ώριμοι χαρακτήρες συνολικά, αλλά στο συγκεκριμένο κομμάτι αναγκάζονται να ζήσουν με αυτό. Οπότε το πρώτο χρονικό διάστημα τους επηρεάζει σίγουρα περισσότερο, αλλά όσο προχωράει, μαθαίνουν να το διαχειρίζονται καλύτερα. Και πάλι όμως είναι στον χαρακτήρα. Υπάρχουν παιδιά 18-19 χρονών που δεν δίνουν καμία σημασία σε αυτό και μπορεί να βλέπεις άλλους που είναι στο τελευταίο κομμάτι της καριέρας τους και ακόμα ασχολούνται με το ποιος έγραψε τι, ακόμα και στις εφημερίδες, που κοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι είναι κάτι που επηρεάζει. Έχει αλλάξει πολύ όλο το κομμάτι των Media».

Ο Αρωνιάδης δεν έχει αντιμετωπίσει κάποια περίπτωση ποδοσφαιριστή που να ανησυχήσει για ακραίες αντιδράσεις, όμως έχει δει αρκετά παιδιά να βυθίζονται στο σκοτάδι. «Να με ανησυχήσει όχι, το να σκεφτώ δηλαδή τι θα κάνει. Αλλά έχω δει πολλές φορές παιδιά να νευριάζουν, να θέλουν να απαντήσουν, ή ακόμα και να απαντούν παρότι τους λες να μην το κάνουν. Εννοείται ότι εσύ θα τους το πεις, αλλά όταν γυρίσει το μυαλό με κάτι, δεν το ελέγχεις απόλυτα. Μπορεί όταν "κρυώσει" το κεφάλι σου να πεις δεν έπρεπε να ασχοληθώ, αλλά εκείνη τη στιγμή σε καίει. Και ειδικά σε ομάδες με μεγάλη πίεση, όπως ο ΠΑΟΚ, αυτό το φαινόμενο είναι πολύ πιο έντονο. Οπότε σε δύσκολες περιόδους αγωνιστικά, που τα πράγματα δεν είναι καλά, βλέπεις παιδιά που σκοτεινιάζουν. Ξέρουν ότι αν ο αγώνας δεν πάει καλά θα τους βρίζουν στα Social, στα ραδιόφωνα και παντού», λέει χαρακτηριστικά.

«Δίπλα τους, σε ανθρώπινο επίπεδο»

Ένα βασικό κομμάτι είναι η καθοδήγηση και οι εκπαίδευση από τον ίδιο στο σύλλογο, όμως, όπως τονίζει ο Παναγιώτης Αρωνιάδης, χρειάζεται προσοχή για να μην φτάσει στο άλλο άκρο.

«Σίγουρα χρειάζεται, πολλές ομάδες ήδη το κάνουν είτε συστηματικά είτε πιο μεμονωμένα. Αλλά νομίζω πρέπει να γίνεται, γιατί είναι πολύ ενεργό κομμάτι του ποδοσφαίρου πλέον. Βλέπεις ότι οι επιτυχίες για πολλούς είναι να ανεβάσουμε από τα αποδυτήρια βίντεο ότι πανηγυρίσαμε. Η νίκη αν δεν την ποστάρεις στο Instagram, είναι σαν να μην έγινε. Ζούνε σε ένα τέτοιο τριπάκι οι περισσότεροι, οπότε χρειάζεται εκπαίδευση. Όχι να τους πατρονάρεις, εγώ είμαι πολύ αντίθετος στο ότι ομάδες αναλαμβάνουν το ποιος θα μιλήσει και τι θα πει. Είναι ένα μέσο έκφρασης κι αν τους το στερήσεις και θέλεις να τους κάνεις ρομπότ και να ποστάρουν ό,τι θες και ό,τι σε βολεύει ως ομάδα, νομίζω ότι και τους χάνεις, σε προσωπικό επίπεδο και δεν τους αφήνεις να εκφραστούν.

Οπότε, είμαι της άποψης ότι πρέπει να είσαι δίπλα τους σε ανθρώπινο επίπεδο, να τους βοηθάς, να τους εξηγείς κάποια πράγματα για το τι πρέπει να κάνουν και πώς να το κάνουν για τη δική τους την εικόνα και γενικότερα το τι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους και τι όχι. Δηλαδή, εγώ είμαι πολύ κάθετος και το λέω σε όλα τα παιδιά, είτε είναι ακόμα στην ομάδα είτε έχουν φύγει, ότι για κανένα λόγο δεν μπαίνεις στη διαδικασία να δεις μηνύματα από άσχετους, να απαντήσεις σε σχόλια ή ακόμα και να πάρεις σοβαρά τα σχόλια, είτε αρνητικά είτε θετικά. Πιστεύω ότι στο τέλος της ημέρας εσύ και οι δικοί σου άνθρωποι ξέρετε αν ήσουν ή δεν ήσουν καλός, ή τι έκανες και τι δεν έκανες σωστά. Όλοι που το βλέπουμε απ' έξω μπορούμε να λέμε ό,τι θέλουμε, αλλά η ουσία είναι τι ξέρεις εσύ για τον εαυτό σου και τι σου λέει ο προπονητής σου και τι γίνεται μέσα στην ομάδα».

Τι κάνουν οι εταιρείες;

H FIFPRO, ο παγκόσμιος σύνδεσμός επαγγελματιών ποδοσφαιριστών, ζήτησε από τα Κοινωνικά Δίκτυα να αναλάβουν δράση για να περιορίσουν τις ρατσιστικές επιθέσεις και τη ρητορική μίσους, ενώ δήλωσε έτοιμη να τους προσφέρει οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστούν. Κάτι αντίστοιχο έκανε και η Αγγλική Ομοσπονδία, υπογραμμίζοντας ότι το μποϊκοτάζ δεν είναι αρκετό και ότι η ευθύνη βαραίνει της εταιρείες. Τι κάνουν, όμως, από την πλευρά τους οι Κολοσσοί των Social Media;

«Σίγουρα θα μπορούσαν να κάνουν παραπάνω πράγματα», τονίζει ο Αρωνιάδης. «Δηλαδή, πώς μπορεί το όποιο Instagram να περιορίσει το αν εσύ θα ανεβάσεις γυμνή φωτογραφία ή όχι; Αντιστοίχως, υπάρχουν ή θα μπορούσαν να έχουν αναπτυχθεί μηχανισμοί, που θα περιορίζουν αυτό το hate speech στο κομμάτι των σχολίων. Αλλά, αν το δεις κυνικά, για τις πλατφόρμες αυτό το κομμάτι εντάσσεται στο engagement. Οπότε, αν τους το στερήσεις, θα χάσουν πάρα πολύ από τη διαδραστικότητα και θα τους γυρίσει μπούμερανγκ, οπότε φοβούνται μη χάσουν κόσμο. Γι' αυτό θεωρώ ότι δεν έχουν κάνει κάτι παραπάνω ακόμα για να το περιορίσουν. Κι αν το δεις ακόμα πιο κυνικά, όλος αυτός ο μηχανισμός με τα fake news και με το hate speech, ειδικά στο facebook, είναι γι' αυτούς ένα τρόπος έμμεσος να βγάλουν χρήματα. Με διαφημίσεις, με διάφορα. Οπότε αναγνωρίζουν το πρόβλημα και το βλέπουν κι οι ίδιοι, είμαι σίγουρος, αλλά δεν έχει έρθει ακόμα η στιγμή που να πουν ότι έχει φτάσει στο σημείο να ενοχλήσει την πλατφόρμα ως πλατφόρμα για να το περιορίσουν. Έτσι όπως είναι τώρα, ενοχλεί κυρίως τους χρήστες. Κάτι το οποίο είναι πολύ ανησυχητικό».

Κλείνοντας, ο διευθυντής Νέων Μέσων του ΠΑΟΚ είναι ξεκάθαρος ότι το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο το ποδόσφαιρο. «Βγάζοντας στην άκρη το ποδόσφαιρο, μεγαλώνουμε παιδιά, είναι σε νεαρή ηλικία, επηρεάζονται από όλη αυτή την κατάσταση. Επηρεάζει την ψυχολογία τους όλος αυτός ο μηχανισμός του να σκέφτεσαι τι να κάνεις για να πάρεις περισσότερα like, ποιος το είδε, ποιος δεν το είδε. Είναι ψυχοφθόρο γενικότερα. Θέλει δουλειά, πολλή»…

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr