Newsroom

Αντρέας Βάγιας, Αντώνης Ρηγόπουλος, Συραγώ Λιάτσικου

Debate για την Υγεία στο Κουτί της Πανδώρας

Το koutipandoras.gr διοργανώνει τρία θεματικά debate λίγο πριν τις κρίσιμες εκλογές της 7ης Ιουλίου. Δείτε τί απαντούν οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ, του ΚΙΝΑΛ και του ΚΚΕ σε ερωτήματα σχετικά με την υγεία. 

debate1

Tην τελευταία εβδομάδα πριν τις Εκλογές, το Κουτί της Πανδώρας διοργανώνει τρία θεματικά debate καλώντας εκπροσώπους κομμάτων να παρουσιάσουν τις θέσεις και το πρόγραμμά τους σχετικά με κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία.

Στο πλαίσιο αυτό, δημοσιογράφοι του koutipandoras.gr απευθύνθηκαν σε υποψήφιους βουλευτές των τεσσάρων κομμάτων με την μεγαλύτερη εκπροσώπηση στο ελληνικό κοινοβούλιο, εξαιρουμένης της Χρυσής Αυγής, θέτοντάς τους πέντε κοινά ερωτήματα. 

Σε αυτές τις τρεις αναμετρήσεις, το Κουτί της Πανδώρας ζητά από τους εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων να καταθέσουν τις θέσεις τους γύρω από τις εξής ενότητες: την Εργασία, την Υγεία και την Ακροδεξιά.

Στο σημερινό debate με θέμα την Υγεία απαντούν ο υπουργός Υγείας και υποψήφιος βουλευτής στο Ρέθυμνο με τον ΣΥΡΙΖΑ, Ανδρέας Ξανθός, ο υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ στην Ανατολική Αττική, Βασίλης Οικονόμου, ο υποψήφιος βουλευτής στη Λάρισα με το Κίνημα Αλλαγής, Κώστας Μπαργιώτας, και ο υποψήφιος βουλευτής Λάρισας με το ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης.

Επιμέλεια: Αντρέας Βάγιας, Αντώνης Ρηγόπουλος, Συραγώ Λιάτσικου

1. Στον δημόσιο λόγο συνηθίζουμε να κάνουμε αναφορές στη λεγόμενη «καθολική πρόσβαση στην υγεία». Ωστόσο, κατά περιόδους έχει υπάρξει μια σειρά από εμπόδια για πολυπληθείς κατηγορίες. Θεωρείτε ότι αυτό συνέβη στο πλαίσιο της κρίσης και των μνημονίων και ξεπεράστηκε ή ήταν συγκεκριμένη πολιτική επιλογή η οποία μπορεί να επανέλθει;

 

Το 2016 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε πράξη την καθολική κάλυψη των ανασφάλιστων και την ανεμπόδιστη δωρεάν πρόσβασή τους στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας περιορίζοντας δραστικά την «υγειονομική φτώχεια» και μειώνοντας τις υγειονομικές ανισότητες. Είναι απολύτως ψευδείς και προσβάλλουν τους ανασφάλιστους πολίτες οι ισχυρισμοί της ΝΔ ότι επί υπουργίας Α. Γεωργιάδη είχε νομοθετηθεί η δωρεάν πρόσβασή τους στο ΕΣΥ. Το μόνο που έκανε η κυβέρνηση της ΝΔ- και αυτό έπειτα από τη διεθνή κατακραυγή και υπό την πίεση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας- ήταν να εκδώσει μια ΚΥΑ που υποτίθεται ότι θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα. Η κίνηση αυτή ήταν προσχηματική κυρίως επειδή προέβλεπε ότι οι ανασφάλιστοι έπρεπε να περάσουν από τριμελή επιτροπή των νοσοκομείων προκειμένου να εγκριθεί ή να απορριφθεί το αίτημά τους και με την υποχρέωση να υπογράφουν δήλωση αποδοχής χρέους. Αντιθέτως, με το νόμο 4368/2016 διασφαλίσαμε την καθολική και χωρίς προϋποθέσεις υγειονομική πρόσβαση όλων των  ανασφάλιστων ανθρώπων που ζουν στη χώρα. Χωρίς να περνούν από καμία επιτροπή, χωρίς να πρέπει να προσκομίσουν απολύτως κανένα έγγραφο, όλοι οι πολίτες μόνο με την επίδειξη του ΑΜΚΑ έχουν ισότιμη πρόσβαση στη νοσηλεία, στις εργαστηριακές εξετάσεις, στις χειρουργικές επεμβάσεις, σε εξειδικευμένες και ακριβές θεραπείες, σε όλες ανεξαιρέτως τις υπηρεσίες του δημόσιου συστήματος υγείας. Επιπλέον διαγράψαμε οφειλές ύψους 28 εκ. ευρώ στις ΔΟΥ που είχαν προκύψει από νοσηλεία ανασφάλιστων ασθενών την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ και «πάγωσαμε” επιπλέον χρέη ύψους 150 εκατομμύρια ευρώ που είχαν βεβαιωθεί και δεν μεταφέρθηκαν στις ΔΟΥ. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι διασφαλίστηκε η πρόσβαση των ανασφάλιστων στα αναγκαία φάρμακα με τη σχετική δαπάνη να φτάνει το 2018 τα 224 εκ. €. Αυτή η παρέμβαση ήταν τομή στην υγειονομική και κοινωνική πολιτική της χώρας και αφορά μεγάλα τμήματα της μεσαίας τάξης που επλήγησαν την περίοδο της κρίσης.


Στόχος της ΝΔ είναι η δημιουργία ενός ενιαίου, συνεκτικού και λειτουργικού συστήματος υγείας, χωρίς αποκλεισμούς και διαχωρισμούς. Ενός συστήματος υγείας που θα φροντίζει κυρίως τους αδύναμους οικονομικά και κοινωνικά συμπολίτες μας. Μιας Φροντίδας Υγείας που θα διασφαλίζει την ελεύθερη επιλογή του πολίτη, θα τον απαλλάξει από την γραφειοκρατία και θα τον προστατεύει από την εκμετάλλευση του πόνου του και την διαφθορά. Που θα σέβεται τους φόρους του και το υστέρημά του, πατάσσοντας την σπατάλη και μην επιτρέποντας να πάει χαμένο έστω και ένα ευρώ από τον κόπο του. Ένα σύστημα Υγείας που θα επιζητεί την αριστεία και θα βδελύσσεται την μετριοκρατία, που θα εκπαιδεύει και θα δίνει κίνητρα και επιβράβευση στους άξιους λειτουργούς του. Ένα σύστημα που θα στηρίζεται στην συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, έχοντας πάντα στο επίκεντρό του τον άνθρωπο.

Το πρόγραμμα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας διαπνέεται και υπηρετεί σε όλη του την έκταση το πρόταγμα της άρσης των ανισοτήτων και την δέσμευση ότι κανένας πολίτης δεν θα μείνει στο περιθώριο. Θα δημιουργήσουμε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας ανθρωποκεντρικό και ασθενοκεντρικό, που θα εγγυάται και θα εξασφαλίζει ισότητα, καθολικότητα και ελευθερία επιλογής στον επωφελούμενο πολίτη, μακριά από ιδεοληπτικές αγκυλώσεις και αναχρονιστικές πρακτικές, όπως αυτές που ταλαιπώρησαν την ελληνική κοινωνία τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.


Η κοινή αντίληψη ότι ο οικονομισμός συνδέεται άρρηκτα με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι μια φενάκη. Το σύστημα, με την μορφή που έχει σήμερα, είναι –όπως έχω ξαναπεί- ο «Πίθος των Δαναΐδων». Δεν γεμίζει ποτέ όσο «νερό» και να ρίξουμε και χρειάζεται τεκτονικές αλλαγές σε όλους τους τομείς και όχι μπαλωματάκια. Αλλαγές στη δομή, στη χρηματοδότηση, στις προμήθειες. Τα λογιστικά πλεονάσματα του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ που βλέπει 4,5 χρόνια η Αριστοτέλους θα προκαλούσαν θυμηδία, αν δε συνιστούσαν εμπαιγμό των ασθενών, των γιατρών, των νοσηλευτών και όλων των ασφαλισμένων. Ακόμα και αν το πλεόνασμα υπάρχει με όρους λογιστικούς, προήλθε αποκλειστικά και μόνο από περικοπές. Καθολική πρόσβαση στην υγεία δεν υπάρχει. Το 7,4% των δαπανών ενός νοικοκυριού κατευθύνεται στην υγεία (ΕΛΣΤΑΤ) και οι λίστες αναμονής –λίστες της ντροπής- μεγαλώνουν, για να πω δύο παραδείγματα. Η κυβέρνηση -δέσμια μιας πολιτικής αντίληψης ενός συστήματος αμιγώς κρατικού και απροσδιόριστου κόστους- παρακολουθεί αμήχανη και αναλώνεται σε ρουσφέτια και μικροδιευθετήσεις.


H “καθολική πρόσβαση στην υγεία” δε λέει τίποτα όσον αφορά τους όρους και το επίπεδο των παροχών υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο λαό. Αυτή είναι η αγαπημένη κοινή διατύπωση όλων των άλλων κομμάτων που θεωρούν τη λαϊκή υγεία ως “κόστος” που πρέπει να περιοριστεί, με διαχρονικά μέτρα από όλες τις κυβερνήσεις όπου καθολικά όλοι να έχουν τα ελάχιστα “βασικά πακέτα” υπηρεσιών υγείας, τα οποία όμως απέχουν πολύ από τις σύγχρονες ανάγκες τους και τις σημερινές δυνατότητες της επιστήμης, της τεχνολογίας και της παραγωγικότητας.

Η πολιτική μείωσης του “κόστους” για την υγεία είναι μόνιμη γιατί υπηρετεί το μόνιμο σκοπό της καπιταλιστικής παραγωγής και ανάπτυξης που είναι το κέρδος. Επομένως τα “εμπόδια” είναι παρόντα και συνεχή, ανεξάρτητα της κυβέρνησης που διαχειρίζεται αυτήν την ανάπτυξη.

Μόνο το ΚΚΕ παλεύει για ένα αποκλειστικά δημόσιο ενιαίο σύστημα υγείας, με κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δράσης, με πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, με σύγχρονες και απολύτως δωρεάν υπηρεσίες για όλους. Γι’ αυτό απαιτείται να είναι ενισχυμένο στις εκλογές στις 7 Ιούλη.



2. Το προηγούμενο διάστημα, η ΝΔ έθεσε το ενδεχόμενο να υπάρξει πιο ενεργή συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο ΕΣΥ. Πώς αντιμετωπίζετε τις υπηρεσίες υγείας και περίθαλψης; Ως δικαίωμα στο οποίο πρέπει όλοι να έχουν πρόσβαση ανεξαιρέτως; Ως υπηρεσία που οφείλει να κρίνεται αποκλειστικά με όρους κερδοφορίας και αποδοτικότητας ή θεωρείτε ότι υπάρχει ο ενδιάμεσος χώρος, που μπορεί να δίνει και τη δυνατότητα κερδοφορίας σε ορισμένα επιχειρηματικά συμφέροντα διατηρώντας τον κοινωνικό χαρακτήρα της υγείας;

 

Αναφέρθηκα σε προηγούμενη απάντησή μου αναλυτικά στην άρση των ανισοτήτων την οποία θα επιδιώξουμε και την ακράδαντη προσήλωσή μας στην εξασφάλιση Φροντίδας Υγείας για όλους τους πολίτες, χωρίς καμία εξαίρεση. Έχουμε γνώση της σημερινής κατάστασης. Γνωρίζουμε και σεβόμαστε το γεγονός ότι φορολογούμενος πολίτης αγωνιά για το πώς θα αποκαταστήσει και θα διατηρήσει την υγεία του, χωρίς να επιβαρύνεται οικονομικά, με γρήγορο και ποιοτικό τρόπο. Στο σημείο αυτό η παρουσία της Πολιτείας είναι κρίσιμη και έχουμε πλήρη συναίσθηση των ευθυνών που θα αναλάβουμε, αν έτσι αποφασίσουν οι Έλληνες πολίτες της ερχόμενη Κυριακή: Το κράτος οφείλει να βρει, να διαπραγματευθεί και να παρέχει αυτές τις υπηρεσίες, με τον πιο ποιοτικό, αποδοτικό και φτηνό τρόπο, είτε ο πάροχος προέρχεται από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό πυλώνα, είτε από την αγαστή συνεργασία και σύμπραξη των δύο πυλώνων. Πρόθεσή μας στη ΝΔ είναι να στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις το Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Έχω πει πολλές φορές ότι σε ένα δημόσιο σύστημα υγείας λειτουργεί και ο ιδιωτικός τομέας προσφέροντας υπηρεσίες. Σήμερα έχουμε δύο συστήματα τα οποία λειτουργούν παράλληλα, χωρίς καμία ουσιαστική συνεννόηση και συνεργασία, χωρίς κοινούς κανόνες και έλεγχο. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Δεν αναφερόμαστε επομένως σε «κερδοφορία» ούτε σε «ορισμένα επιχειρηματικά συμφέροντα». Μιλάμε για συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο πυλώνα υγείας, η οποία θα βασίζεται σε ένα ξεκάθαρο, δίκαιο, στιβαρό και σταθερό σε βάθος χρόνου νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και σε ένα προβλέψιμο και διαφανές επιχειρηματικό περιβάλλον. Αναφερόμαστε σε ανάπτυξη, η οποία είναι ευπρόσδεκτη και στον χώρο της υγείας, όταν έχει ως ορόσημο της αναπτυξιακής προσπάθειας και τελικό αποδέκτη των ευεργετημάτων της τον άνθρωπο και ιδίως τον ασθενή συνάνθρωπό μας!


Είτε λόγω της αντικειμενικής αδυναμίας να στηριχθεί στο εύρος και στην έκταση που το ονειρεύεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ένα αμιγώς κρατικό σύστημα είτε λόγω της επιλεκτικής ενίσχυσης ιδιωτικών δομών από τη ΝΔ, το ΕΣΥ κινδυνεύει να μετατραπεί σε ένα σύστημα προνοιακής μορφής. Ένα υποβαθμισμένο σύστημα, δηλαδή, για τους φτωχούς και τους αδύναμους. Είμαστε απέναντι σε τέτοιες προοπτικές. Είμαστε διαχρονικά υπέρ της ανάπτυξης ενός Δημόσιου, Εθνικού Συστήματος Υγείας με καθολική κάλυψη του πληθυσμού. Τον δημόσιο χαρακτήρα του συστήματος, όμως, τον εξασφαλίζει η εγγύηση της κάλυψης του κόστους του πολίτη (την ώρα της χρήσης των υπηρεσιών) με δημόσια δαπάνη και όχι η ιδιοκτησία των υπηρεσιών υγείας αποκλειστικά από το κράτος. Είναι ανάγκη να διακρίνουμε τη διαφορά ανάμεσα στο δημόσιο και το κρατικό. Η ανάπτυξη του συστήματος πρέπει να βασιστεί από εδώ και πέρα και στο κριτήριο της σχέσης κόστους/αποτελεσματικότητας. Η ίδρυση του ΕΟΠΠΥ ως ανεξάρτητου, δημόσιου ασφαλιστικού φορέα που διαχειρίζεται τους πόρους από τις εισφορές υγείας και την κρατική επιχορήγηση και η ενοποίηση των παροχών αποτέλεσε ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα προς την κατεύθυνση που βαδίζουν τα περισσότερα ευρωπαϊκά συστήματα. Της ενοποίησης δηλαδή, των υπηρεσιών με βάση την αποτελεσματικότητα και την αξιοποίηση όλων των δυνατών πόρων, δημόσιων και ιδιωτικών, για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό ενός Δημόσιου Συστήματος Υγείας με καθολική κάλυψη του πληθυσμού, ίσα δικαιώματα για τους ασφαλισμένους και ίσες ευκαιρίες για τους επαγγελματίες υγείας. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αρνήθηκε τα 22 δις του πακέτου Γιουνκέρ για λόγους ιδεολογικής προκατάληψης, την ώρα που έχει αποθέσει αποκλειστικά την ανανέωση του τεχνολογικού εξοπλισμού στους ιδιώτες-δωρητές που ως αντιπολίτευση ξόρκιζε καταψηφίζοντας συμβάσεις δωρεών. Είναι ανάγκη να ξεφύγει το ΕΣΥ από τον φαύλο κύκλο της απαξίωσης που δημιουργεί η χρόνια αποεπένδυση. Η αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου πόρου είναι εθνικά επιβεβλημένη.


Η αντιπαράθεση που υπάρχει ιδιαίτερα ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ σχετικά με το ρόλο του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα αφορά τον τρόπο που θα ενισχυθεί συνολικά η εμπορευματοποίηση και η επιχειρηματικότητα στο χώρο της υγείας. Η πιο ενεργή συμμετοχή και αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα εμπεριέχονται στα “προαπαιτούμενα” του 3ου μνημονίου που μαζί ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ – ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ.

Ο δημόσιος τομέας που προβάλλει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πλήρως διάτρητος και εξαρτώμενος από τους επιχειρηματικούς ομίλους και επιπλέον με γοργά βήματα ενισχύει και ο ίδιος τα εμπορευματικά και επιχειρηματικά του χαρακτηριστικά. Ανάπτυξη με κριτήριο το κέρδος και κοινωνικά δικαιώματα είναι σε αντίθεση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διόγκωση του επιχειρηματικού τομέα της υγείας, στον οποίο γίνεται το 70-90% των διαγνωστικών εξετάσεων, ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση του δημόσιου τομέα.

Ως ΚΚΕ υποστηρίζουμε ότι για να αποτελέσει η υγεία καθολικό και δωρεάν δικαίωμα απαιτείται άλλη οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας όπου η εργατική δύναμη και όλα όσα χρειάζονται για την αναπαραγωγή της δε θα αποτελούν εμπορεύματα. Ενίσχυση του ΚΚΕ την Κυριακή στις κάλπες σημαίνει ενίσχυση των προϋποθέσεων γι’ αυτήν τη λαϊκή προοπτική.


Από τη μια πλευρά, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε ότι μέσα στην κρίση είχε την ισχυρή πολιτική βούληση και την ικανότητα να καλύψει καθολικά και ισότιμα τον κόσμο, να ενισχύσει με επιπλέον χρηματοδότηση και προσωπικό το ΕΣΥ, να προχωρήσει σε σοβαρές μεταρρυθμίσεις όπως στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα και στη φαρμακευτική πολιτική και να δρομολογήσει την «ηθικοποίηση» και εξυγίανση του Συστήματος Υγείας με σεβασμό στην αξιοπρέπεια των έντιμων λειτουργών του και στα δικαιώματα των ασθενών. Αυτό είναι το δικό μας δείγμα γραφής μέσα στο Μνημόνιο και σε περιβάλλον λιτότητας. Από την άλλη πλευρά, έχουμε την πρόταση Μητσοτάκη περί ΣΔΙΤ στην Υγεία η οποία είναι σαφές ότι θα οδηγήσει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας σε εγκατάλειψη και συρρίκνωση προς όφελος του Ιδιωτικού Τομέα στον οποίο και θα δοθεί «ζωτικός χώρος». Τι θέλουμε λοιπόν; Πολιτική κατά των ανισοτήτων με ένα ενισχυμένο ΕΣΥ ή πολιτική υπέρ ενός κρατικοδίαιτου επιχειρηματικού τομέα που θα δημιουργήσει ξανά αποκλεισμούς, θα οδηγήσει σε ανασφάλεια των πολιτών σε θέματα υγείας και θα οξύνει τις ανισότητες;



3. Είστε υπέρ της πρόσληψης μόνιμου προσωπικού στον τομέα της Υγείας; Υποστηρίζετε την επαναφορά του κανόνα 1 προς 5 στο δημόσιο τομέα, δηλαδή μία πρόσληψη κάθε πέντε αποχωρήσεις; Θεωρείτε ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι ικανό για να καλύψει τις ανάγκες που υπάρχουν;

 

Τη στιγμή που η λειτουργία των νοσοκομείων είναι οριακή, ο Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας, εφηύρε τον θεσμό των αόρατων εργαζόμενων, τους οποίους υπολογίζει σε 18.730. Η διαρκής επίκληση αριθμητικών στοιχείων –κατά την προσφιλή τακτική της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας- συσκοτίζει την αλήθεια, εξυπηρετώντας ένα επικοινωνιακό παιχνίδι λαϊκισμού. Παρά το επίμονο αίτημά μου να κατατεθεί στα πρακτικά της Βουλής αναλυτικός πίνακας με τις 18.730 –τόσο προκηρυχθείσες όσο και καταληφθείσες- θέσεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού από τον Ιανουάριο του 2015 έως το 2019 ανά περιφέρεια, νοσοκομείο και ειδικότητα, ουδέν κατατέθηκε. Η ουσία είναι ότι, παρά το brain drain, έχουμε τους περισσότερους γιατρούς από οποιαδήποτε άλλη χώρα του ΟΟΣΑ και άδειο το σύστημα υγείας. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά αλλού στον κόσμο. Αντί να συζητάμε το εργασιακό καθεστώς, το οποίο είναι απαρχαιωμένο, και την στρεβλή ανάπτυξη του ΕΣΥ, δυστυχώς μπαίνουμε σε μια άγονη συζήτηση, αν ο κανόνας θα είναι 1 προς 5, αν οι γιατροί θα είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης κλπ. Μεταξύ άλλων, στο Κίνημα Αλλαγής με το «Σχέδιο Ελλάδα» προτείνουμε άμεσες προσλήψεις νοσηλευτών και συμβάσεις με γιατρούς στοχευμένα, δηλαδή όπου υπάρχουν ανάγκες (ΜΕΘ, Κέντρα Υγείας, απομακρυσμένες και άγονες περιοχές) και στις ειδικότητες που λείπουν, αναμόρφωση του ΚΕΣΥ στα πρότυπα των Κέντρων Αριστείας του εξωτερικού και αναμόρφωση της ιατρικής εκπαίδευσης.


Το ΚΚΕ είναι υπέρ της πρόσληψης προσωπικού όλων των κλάδων και ειδικοτήτων με σχέση εργασίας μόνιμη, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Διεκδικούμε να μονιμοποιηθούν όλοι όσοι εργάζονται ως επικουρικοί, με δελτία παροχής υπηρεσιών, με προσωρινές συμβάσεις κλπ. Ενισχυμένο ΚΚΕ στις εκλογές σημαίνει αποφασιστική υπεράσπιση των ανέργων, των μισοεργαζόμενων υγειονομικών, της διεκδίκησης πλήρους δουλειάς με πλήρη δικαιώματα.

Κριτήριο των προσλήψεων πρέπει να είναι η πλήρης κάλυψη των λαϊκών αναγκών στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Κέντρα Υγείας – Περιφερειακά Ιατρεία), στη Δευτεροβάθμια (Νοσοκομεία) και στην επείγουσα προνοσοκομειακή περίθαλψη (ΕΚΑΒ).

Ο “καβγάς” μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ αν θα είναι 1 πρόσληψη για κάθε 1 ή 5 αποχωρήσεις σημαίνει διατήρηση των σημερινών τεράστιων ελλείψεων στις δημόσιες μονάδες υγείας. Δείχνει τη σήψη του συστήματος που και οι δυο υπηρετούν που δεν αξιοποιεί ένα μεγάλο αριθμό εξειδικευμένου υγειονομικού προσωπικού .

Αναδεικνύεται ότι μαζί με τη διεκδίκηση μαζικών προσλήψεων απαιτούνται βαθύτερες κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές που με κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες θα σχεδιάζεται η εκπαίδευση του αναγκαίου υγειονομικού προσωπικού και η σχεδιασμένη κατανομή του στις πανελλαδικά αναπτυγμένες κρατικές μονάδες υγείας.


Το 2015 παραλάβαμε ένα δημόσιο σύστημα υγείας υποβαθμισμένο με τα νοσοκομεία να βρίσκονται στο όριο του λειτουργικού black out. Οι βασικότερες αιτίες της αποδιοργάνωσης του ΕΣΥ ήταν οι περικοπές στις δαπάνες (40% αθροιστικά) και οι συνέπειες του κανόνα 1:5 στις προσλήψεις. Από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησης, στο υπουργείο Υγείας ξεκινήσαμε τις προσπάθειες ενίσχυσης του συστήματος υγείας με χιλιάδες προσλήψεις μόνιμων και επικουρικών γιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού. Είναι πολύ κρίσιμο να συνεχιστεί η επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό με βάση τον κανόνα 1:1 που ισχύει από φέτος. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στρατηγική 4ετους προγραμματισμού 10.000 μόνιμων και στοχευμένων προσλήψεων στο ΕΣΥ με ταυτόχρονη κάλυψη αναγκών μέσω επικουρικού προσωπικού.


Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για χιλιάδες προσλήψεις στον χώρο της Υγείας, εγκαταλείπει ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας υποστελεχωμένο και αποσαθρωμένο, με προσωπικό γερασμένο και κατάκοπο, που με αυταπάρνηση πολλές φορές επιτελεί το καθήκον του απέναντι στον ασθενή πολίτη. Κρατάει ομήρους χιλιάδες λειτουργούς υγείας με συμβάσεις των οποίων η χρηματοδότηση είναι έωλη και με ημερομηνία λήξης (βλέπε προσωπικό ΤΟΜΥ και επικουρικό προσωπικό νοσοκομείων).

Στον αντίποδα, στη Νέα Δημοκρατία και δια στόματος του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουμε κατ΄επανάληψη δηλώσει ότι η Παιδεία και η Υγεία θα είναι οι δύο κατεξοχήν τομείς που θα τύχουν, κατά προτεραιότητα, ενδυνάμωσης σε προσωπικό. Έχουμε δεσμευτεί ότι θα προχωρήσουμε τάχιστα σε στοχευμένες προσλήψεις στους κλάδους που υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη. Δηλαδή νοσηλευτών στα νοσοκομεία των μεγάλων αστικών κέντρων, ενίσχυση του προσωπικού στις ΜΕΘ, ενίσχυση του προσωπικού για τις δομές της Ειδικής Αγωγής, αλλά και για τα Κέντρα Υγείας της περιφέρειας. Παράλληλα, στο πρόγραμμα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας έχει συμπεριληφθεί πρόβλεψη για υπογραφή 2.000 νέων συμβάσεων με γενικούς γιατρούς, παθολόγους και παιδιάτρους για την κάλυψη των αναγκών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε ολόκληρη την Ελλάδα σε διάστημα 2 ετών. Στόχος μας είναι να μη μείνει κανένα νησί, ακριτική και απομακρυσμένη περιοχή χωρίς γιατρό.



4. Στο παρελθόν επιβλήθηκε το λεγόμενο «πεντάευρο» μέτρο που δέχτηκε σφοδρές αντιδράσεις. Θεωρείτε ότι πρώτον το μέτρο αυτό θα μπορούσε να επιστρέψει και αν ναι τί θα σήμαινε για την πρόσβαση των πολιτών σε υπηρεσίες υγείας και περίθαλψης;

 

Η κατάργηση του “πεντάευρου” δε μπορεί να κρύψει ότι αντικαταστάθηκε από πολλές χιλιάδες “πεντάευρα” που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στο λαό για τις ανάγκες της υγείας του.

Με την κατάργηση του 5ευρου οι ασθενείς “γλύτωσαν” 20 εκ. ευρώ, αλλά φεσώθηκαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με επιπλέον αφαίμαξη περίπου 780 εκ. ευρώ κάθε χρόνο από την επιβολή του 6% στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις για την υγεία, επίσης με την καθιέρωση για πρώτη φορά συμμετοχής των ασθενών στις φυσικοθεραπείες και λογοθεραπείες 10%, με τις αυξήσεις των πληρωμών για φάρμακα κλπ.

Επομένως, για το λαό και το κίνημά του πρέπει να ανοίξει όλη η “βεντάλια” των πληρωμών και των χαρατσιών στην υγεία διεκδικώντας την κατάργησή τους. Να χρηματοδοτηθούν οι λαϊκές ανάγκες στην υγεία με πρόσθετη φορολογία στους επιχειρηματικούς ομίλους, και από τα 4 δισ. ευρώ που πληρώνουμε για τις ανάγκες του δολοφονικού μηχανισμού του ΝΑΤΟ.


Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι δε μπορούν, ειδικά σε περίοδο οικονομικής κρίσης και φτωχοποίησης της κοινωνίας να υπάρχουν επιβαρύνσεις που λειτουργούν ως εμπόδια πρόσβασης στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Πρόκειται για κοινωνική βαρβαρότητα. Δεν ήταν καθόλου τυχαίο ότι το 2015, μόλις δύο μήνες μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε ότι καταργείται το «χαράτσι» των 5€ στα νοσοκομεία. Με αυτό τον τρόπο δόθηκε το σήμα ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα υποστηρίξει τη δωρεάν, ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση όλων των ανθρώπων στο δημόσιο σύστημα υγείας, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, εργασίας, ασφάλισης, υπηκοότητας κ.α.


To εισιτήριο των 5 ευρώ θεσπίστηκε ως προσωρινό μέτρο στην αρχή της οικονομικής κρίσης, σε συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας και δυσμενέστατης οικονομικής κατάστασης των νοσοκομείων. Να θυμίσουμε βέβαια ότι από το εισιτήριο εξαιρούνταν οι χρονίως πάσχοντες , οι ευρισκόμενοι κάτω από το όριο της φτώχιας, οι ανασφάλιστοι και γενικά οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Να επισημάνουμε επίσης ότι είναι μάλλον υποκριτικό να επικαλείται η απερχόμενη κυβέρνηση ένα προσωρινό μέτρο της τάξης των 25 -30 εκατ. ευρώ, όταν η ίδια έχει επιβαρύνει σε μόνιμη βάση τους Έλληνες πολίτες με μέτρα άνω των 700 εκατ. ευρώ, μέσω της αύξησης του ποσοστού εισφοράς υπέρ υγείας από 4% σε 6% για το σύνολο των κύριων συντάξεων που λαμβάνει ο συνταξιούχος και -για πρώτη φορά- επιβολή εισφοράς υπέρ υγείας στις επικουρικές συντάξεις 6%.

Το πρόγραμμα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας είναι σε θέση να ανταποκριθεί πλήρως στις σημερινές απαιτήσεις και ανάγκες Υγείας των πολιτών: Είναι πλήρες, κοστολογημένο και με επαρκή χρηματοδότηση, ώστε να μην απαιτούνται δευτερεύουσες παρεμβάσεις και περαιτέρω επιβαρύνσεις για τους πολίτες. Θα στηριχθεί σε ένα σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης, αξιολόγησης και οικονομικής διαχείρισης, που θα σέβεται και το τελευταίο ευρώ των φόρων και των εισφορών που πληρώνει ο Έλληνας πολίτης από το υστέρημά του.


Παρά την κατάργηση του πεντάευρου, σήμερα οι πολίτες βάζουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη σε θέματα υγείας. Θυμίζω ότι η χρηματοδότηση του τομέα της υγείας συρρικνώθηκε ως ποσοστό του ΑΕΠ από 10,1% σε 8,1%. Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση του ΟΟΣΑ, με τις δαπάνες υγείας να έχουν συρρικνωθεί στο 8,9% των δαπανών του προϋπολογισμού, την ώρα που η Γερμανία διαθέτει 20% και ο μέσος όρος είναι 15%. Επίσης, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το 7,4% των δαπανών ενός νοικοκυριού κατευθύνεται στην υγεία, ενώ το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 6,4%. Η μετακύληση των δαπανών υγείας στον οικογενειακό προϋπολογισμό, η ενίσχυση της ιδιωτικής αγοράς με απευθείας πληρωμές και η απαξίωση τόσο των δομών όσο και της αντίληψης ενός ενιαίου συστήματος υγείας με τις απευθείας ιδιωτικές πληρωμές να ξεπερνούν το 35% συνθέτουν τη ζοφερή πραγματικότητα μετά από 4,5 χρόνια «αριστερής» κυβέρνησης. Όλο και περισσότερο οι βασικοί χρηματοδότες του συστήματος, δηλαδή οι πολίτες που πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές, απομακρύνονται από την ιδέα ενός συστήματος που χρηματοδοτούν, αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν.



5. Ποια είναι η θέση του κόμματός σας σχετικά με την θεσμοθετημένη παροχή πλήρους πρόσβασης στην υγεία ακόμα και για πρόσφυγες και μετανάστες που βρίσκονται στη χώρα με παράτυπο τρόπο;

 

Ήδη, από το 2016, με το νόμο για την κάλυψη των ανασφάλιστων, διασφαλίσαμε την ισότιμη πρόσβαση προσφύγων και μεταναστών στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Στους πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο χορηγείται προσωρινό ΑΜΚΑ ενώ για τις ευάλωτες ομάδες μεταναστών (παιδιά, έγκυες, ΑΜΕΑ, ψυχικά ασθενείς, πάσχοντες από σοβαρά νοσήματα) προβλέπεται δωρεάν υγειονομική περίθαλψη από τις δομές του ΕΣΥ και ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς παραμονής τους στη χώρα.


Επιτρέψτε μου, για να γίνω κατανοητός, να διευρύνω την ερώτηση: Γνωρίζει η απερχόμενη διοίκηση του Υπουργείου Υγείας ποιο πραγματικά είναι το κόστος φροντίδας υγείας για τους πρόσφυγες και τους παράτυπους μετανάστες; Γνωρίζει κανείς να μας πει ποιος επωμίζεται αυτό το κόστος; Η ερώτηση είναι ρητορική και η απάντηση είναι, δυστυχώς, ότι το κόστος επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας, ότι το κόστος ΔΕΝ καταγράφεται καν στα έξοδα των νοσοκομείων, καθιστώντας τους προϋπολογισμούς τους στην ουσία πλασματικούς, όπως πρόσφατα κατέδειξε το Ελεγκτικό Συνέδριο για το Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» αλλά και για άλλα μεγάλα Νοσοκομεία. Η Νέα Δημοκρατία έχει κατ΄επανάληψη στηλιτεύσει την στάση αυτή του ΥΥ, το οποίο υποκρίνεται ότι ασκεί κοινωνική και ανθρωπιστική πολιτική χωρίς πρόγραμμα, με ημίμετρα και χωρίς πρόβλεψη για πραγματική χρηματοδότηση. Το να θεσμοθετείς απλώς παροχές, να το διατυμπανίζεις ως επιτυχία και στο τέλος να αποτελεί κενό γράμμα, συνιστά πρωτίστως εμπαιγμό των ιδίων των προσφύγων και των μεταναστών, οι οποίοι βιώνουν τα αποτελέσματα αυτής της ολέθριας πολιτικής σε όλη την ελληνική επικράτεια και κυρίως σε μερικά από τα ανεπαρκέστερα hot spots της Ευρώπης. Η απερχόμενη κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει πειστικά ποια ποσά διατέθηκαν και που, από τα περίπου 1,7 δισ. ευρώ που έλαβε η Ελλάδα από την ΕΕ για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης από το 2015 μέχρι σήμερα. Να μας πει επίσης το ΥΥ πώς διατέθηκαν και συνεχίζουν να διατίθενται οι χρηματορροές από το Asylum, Migration and Integration Fund (AMIF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την χώρα μας, ειδικά για την Πρωτοβάθμια Υγεία αλλά και την νοσοκομειακή περίθαλψη προσφύγων και μεταναστών. [Παραθέτω προς ενημέρωση των αναγνωστών σας, τα κονδύλια που αναλογούν για φροντίδα υγείας των προσφύγων και μεταναστών, όπως τα καταγράφει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή: ec.europa.eu/MANAGING THE REFUGEE CRISIS – EU Financial Support to Greece ] Η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης τα τελευταία χρόνια και οφείλει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα υπεύθυνα, με διαφάνεια, συντονισμένα και αποτελεσματικά, σύμφωνα με τις διεθνείς της δεσμεύσεις και συμφωνίες, αλλά κυρίως σύμφωνα με τις αρχές της αλληλεγγύης και του ανθρωπισμού που χαρακτηρίζουν την ιστορική πορεία της Πατρίδας μας ανά τους αιώνες. Στο πλαίσιο αυτό, υποχρέωσή μας αποτελεί η παροχή της απαραίτητης φροντίδας υγείας και ασφάλειας σε όσους τις έχουν πραγματική ανάγκη, ανεξάρτητα από την καταγωγή, την εθνικότητα, το θρήσκευμα και όποιο άλλο επιμέρους κοινωνικό χαρακτηριστικό.


Το Κίνημα Αλλαγής εμμένει σε «Ποιοτική Υγεία για όλους», χωρίς διακρίσεις και χωρίς αποκλεισμούς. Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ τα τελευταία χρόνια υπήρξε ισοπεδωτική. Το ποσοστό της οικογενειακής δαπάνης όσων βρίσκονται κάτω από τα όρια της φτώχειας αυξάνεται σταθερά παρά το νόμο για τους ανασφάλιστους. Ένας χαμηλοσυνταξιούχος πληρώνει κατά μέσο όρο ως και 50% συμμετοχή, από 22% που ήταν το 2012. Επίσης, αποδείχθηκε εν τοις πράγμασι ότι η χρηματοδότηση για την καθολική ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ανασφάλιστων χωρίς κριτήρια δεν ήταν εξασφαλισμένη, όταν θεσμοθετήθηκε το 2016 από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Κατά τη συζήτηση στη Βουλή του άρθρου 33 του ν. 4368/2016 είχα εκφράσει σοβαρότατες επιφυλάξεις, τονίζοντας ότι η δημόσια περίθαλψη δεν είναι δωρεάν. Έχει κόστος, το οποίο καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εισφορές και τους φόρους. Δεν είναι αριστερή πολιτική να χαρατσώνεις όλους τους συνταξιούχους οριζόντια, ανεξαρτήτως εισοδήματος, με 6% για την υγεία και από αυτά τα χρήματα να καλύπτεις ως ανασφάλιστους ακόμα και τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Δεν είναι πολιτική ισότητας και ισονομίας. Είναι λαϊκισμός, πολιτική ισοπέδωσης και εμπέδωσης των ανισοτήτων. Παρά τις τότε διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Υγείας ότι όλα τα έξοδα για τη νοσηλεία των ανασφάλιστων καλύπτονται, παρατηρούμε ότι αφενός τα κονδύλια μειώνονται αντί να αυξάνονται αφετέρου ότι η νοσηλεία των ανασφάλιστων καλύπτεται από τις πιστώσεις για τις λειτουργικές δαπάνες των νοσοκομείων.


Η “θεσμοθετημένη παροχή πλήρους πρόσβασης στην υγεία” σε μεγάλο βαθμό είναι στα “χαρτιά”. Οι αυξημένες πληρωμές, τα “πλαφόν” στις εξετάσεις και φάρμακα, οι παροχές του ΕΟΠΥΥ χωρίς αντίκρυσμα στις δημόσιες μονάδες υγείας λόγω έλλειψης προσωπικού, εξοπλισμού σε ιατρικά μηχανήματα κλπ., τη μετατρέπουν σε “θεσμοθετημένη περικοπή και περιορισμένη πρόσβαση”.

Το ΚΚΕ παλεύει για την ανάπτυξη των δημόσιων υπηρεσιών υγείας και τη διασφαλισμένη από το κράτος δωρεάν παροχή τους σε όλους, ανεξάρτητα ιθαγένειας, καταγωγής, θρησκείας, φύλου κλπ.

Για το ΚΚΕ είναι καθήκον αλληλεγγύης στο τμήμα αυτό της εργατικής τάξης που βρέθηκε στην Ελλάδα με βίαιο τρόπο και παρά τη θέλησή του ως πρόσφυγες ή μετανάστες να έχουν πλήρη και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Το διεκδικούμε από τον κοινό εκμεταλλευτή των Ελλήνων και ξένων εργατών, το κεφάλαιο και το κράτος του. Ισχυρό ΚΚΕ στις εκλογές σημαίνει ισχυρούς αγώνες απέναντι στον πραγματικό κοινό αντίπαλο, το κεφάλαιο και τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις του, στον εθνικισμό και στο φασισμό που είναι δικά τους “παιδιά”.

Χάρης Δούκας: Δέχεται επίθεση από τον Ζούκοφ, τον Πλεύρη και δεξιά τρολ επειδή είπε… «μπάτσος» – Τι πραγματικά έγινε (video)

Χάρης Δούκας

Χάρης Δούκας: Δέχεται επίθεση από τον Ζούκοφ, τον Πλεύρη και δεξιά τρολ επειδή είπε… «μπάτσος» – Τι πραγματικά έγινε (video)

Μάλιστα θέση στον χορό πήρε και ο Θάνο Πλεύρης - Τι πραγματικά ειπώθηκε από τον…

Πάτρα: «Βρήκε η παλάμη μου εκεί και μαύρισε το χέρι μου», λέει ο 17χρονος που υπέστη ηλεκτροπληξία (Video)

image 3

Πάτρα: «Βρήκε η παλάμη μου εκεί και μαύρισε το χέρι μου», λέει ο 17χρονος που υπέστη ηλεκτροπληξία (Video)

Ένα 24ωρο μετά τα όσα έγιναν στο Λύκειο της Πάτρας, ο 17χρονος φέρνει στο μυαλό του εικόνες, που θα θυμάται για καιρό.

Βίντεο–ντοκουμέντο κατέγραψε τη δράση των διαρρηκτών στα βόρεια προάστια – Κλωτσούν μέχρι να σπάσουν την πόρτα

433589017 703248218462576 2760550193709265598 n

Βίντεο–ντοκουμέντο κατέγραψε τη δράση των διαρρηκτών στα βόρεια προάστια – Κλωτσούν μέχρι να σπάσουν την πόρτα

Bίντεο ντοκουμέντο με τη σπείρα που ξάφριζε σπίτια σε Εκάλη και Νέα Ερυθραία - Αίσθηση…

Έλενα Ακρίτα: Ξεμπρόστιασε τα γέλια Βορίδη και Μιχαηλίδου στη Βουλή – «Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι» (εικόνα)

Ακρίτα 1

Έλενα Ακρίτα: Ξεμπρόστιασε τα γέλια Βορίδη και Μιχαηλίδου στη Βουλή – «Μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι» (εικόνα)

Την ώρα που συζητούσαν για τους 57 νεκρούς των Τεμπών, ο Βορίδης με τη Μιχαηλίδου…

Αρπάχτηκαν on air Τζίμα και Πρετεντέρης για τον Καραμανλή: «Αυτό είναι άποψή σου Γιάννη, η δική μου είναι άλλη» (video)

Καταγραφή 13

Αρπάχτηκαν on air Τζίμα και Πρετεντέρης για τον Καραμανλή: «Αυτό είναι άποψή σου Γιάννη, η δική μου είναι άλλη» (video)

Για τη βουλευτική ασυλία και τη δικαιοσύνη στην περίπτωση του Αχιλλέα Καραμανλή αρπάχτηκαν η Ράνια…