Βρετανία - Κρίση στα καύσιμα: Σε ετοιμότητα ακόμα και οι Ένοπλες Δυνάμεις

Βρετανός βουλευτής ζητά να ενεργήσει άμεσα ο στρατός.

NewsRoom 28/09/2021 | 13:58

Συνεχίζεται ο πανικός με τις ελλείψεις στα καύσιμα στην Βρετανία. Το πρόβλημα ξεκίνησε την Παρασκευή το μεσημέρι μετά την ανακοίνωση γνωστής εταιρείας υδρογονανθράκων ότι «κλείνει προσωρινά μικρό αριθμό πρατηρίων της καθώς δεν μπορούσε να τα εφοδιάσει».

Για την αντιμετώπιση της κρίσης, η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θέτει σε ετοιμότητα τις Ένοπλες Δυνάμεις, στο πλαίσιο ευρύτερων μέτρων για τη διαχείριση μιας κρίσης στην αλυσίδα εφοδιασμού. Η εκτεταμένη έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων προκάλεσε σοβαρά προβλήματα εφοδιασμού για τους εμπόρους λιανικής και τα εστιατόρια κατά τους λίγους τελευταίους μήνες, με συνέπεια σημαντικές ποσότητες καυσίμων να μη φτάνουν στα πρατήρια εφοδιασμού.

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, τα βρετανικά ΜΜΕ κατέγραφαν κλίμα πανικού έξω από τα πρατήρια, με μεγάλες ουρές αυτοκινήτων να περιμένουν για ώρες προκειμένου να εφοδιαστούν με καύσιμα και είχε αποτέλεσμα την έλλειψη καυσίμων στους σταθμούς ανεφοδιασμού σε πόλεις σε όλη τη Βρετανία.

Για μήνες σούπερ μάρκετ και αγρότες προειδοποιούσαν ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών οδηγεί τις εφοδιαστικές αλυσίδες σε οριακό σημείο δυσχεραίνοντας τη διανομή προϊόντων στην αγορά. Η βρετανική κυβέρνηση ως σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης είχε ανακοινώσει σχέδια για την έκδοση προσωρινής βίζας για 5.000 ξένους οδηγούς φορτηγών, την αναστολή της εφαρμογής νόμων περί ανταγωνισμού και την παρακίνηση πρώην οδηγών να επιστρέψουν στο επάγγελμα, στο πλαίσιο εφαρμογής μέτρων για την αντιμετώπισης της έλλειψης οδηγών.

«Αν και η βιομηχανία των καυσίμων αναμένει ότι η ζήτηση θα επιστρέψει σε φυσιολογικά επίπεδα στις επόμενες ημέρες, είναι σωστό να λάβουμε αυτό το απαραίτητο προληπτικό μέτρο», ανέφερε σε ανακοίνωσή του, ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Κουάσι Κουάρτεγκ, αργά χθες, Δευτέρα, το βράδυ.

«Εφόσον χρειαστεί, η ανάπτυξη στρατιωτικού προσωπικού θα παράσχει στην αλυσίδα εφοδιασμού πρόσθετη δυνατότητα μεταφοράς καυσίμων, ως ένα προσωρινό μέτρο, ώστε να βοηθήσει στη χαλάρωση των πιέσεων που προκαλούνται από εξάρσεις στη ζήτηση καυσίμων σε τοπικό επίπεδο».

«Καθώς αρκετά αυτοκίνητα έχουν τώρα περισσότερα καύσιμα από το συνηθισμένο επίπεδο πλήρωσής τους, αναμένουμε ότι η ζήτηση αυτή, θα επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα της μέσα στις επόμενες ημέρες, χαλαρώνοντας τις πιέσεις στα σημεία πώλησης καυσίμων των πρατηρίων. Ενθαρρύνουμε τον καθένα να αγοράσει καύσιμα, όπως θα αγόραζε κανονικά», ανέφερε κοινή ανακοίνωση των εταιριών καυσίμων.

Οι οδηγοί βυτιοφόρων του στρατού θα λάβουν ειδική εκπαίδευση πριν από την ανάπτυξή τους, ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν στην αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με την αλυσίδα εφοδιασμού, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Παράλληλα, την Κυριακή (26/9) η Βρετανία ανέστειλε τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού για να επιτρέψει στους ανταγωνιστές προμηθευτές καυσίμων να μοιραστούν πληροφορίες και να συντονιστούν ελέω των ελλείψεων στη βενζίνη.

«Υπάρχει αφθονία καυσίμων, αλλά είχαμε ζητήματα με τις αλύσίδες εφοδιασμού. Παρότι υπήρχε πάντα και εξακολουθεί να υπάρχει αφθονία καυσίμων στα διυλιστήρια και τους τερματικούς σταθμούς, γνωρίζουμε ότι υπήρξαν ορισμένα ζητήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού», δήλωσε ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Κουάσι Κουάρτεγκ, έπειτα από συνάντηση με εκπροσώπους της βιομηχανίας.

«Για τον λόγο αυτό, θα θεσπίσουμε το Πρωτόκολλο κατάντη πετρελαίου για να διασφαλίσουμε ότι η βιομηχανία μπορεί να μοιράζεται ζωτικής σημασίας πληροφορίες και να εργάζεται από κοινού πιο αποδοτικά για να διασφαλίσει ότι ελαχιστοποιείται η διατάραξη».

Η ενεργειακή κρίση στη Βρετανία, που  έχει οδηγήσει σε λουκέτο αρκετούς παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, επιτείνεται από τη μεγάλη έλλειψη που παρατηρείται σε οδηγούς μετά το Brexit.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η βρετανική κυβέρνηση χαλάρωσε τους περιορισμούς για τους ξένους οδηγούς φορτηγών, παρά την αντίθεση της Υπουργού Εσωτερικών, Πρίτι Πάτελ, και του Υπουργού Μεταφορών, Γκραντ Σαπς, οι οποίοι προειδοποιούσαν ότι η παροχή βίζας σε ξένους οδηγούς θα επιδεινώσει την κρίση, καθώς θα οδηγήσει σε μειώσεις των μισθών των Βρετανών οδηγών, και ότι το μέτρο αυτό δεν εγγυάται πραγματικά την άφιξη των ξένων οδηγών στη Μεγάλη Βρετανία. Ταυτόχρονα, οι Υπουργοί εξετάζουν την πιθανότητα παροχής εργασιακής βραχυπρόθεσμης βίζας και σε όσους εργάζονται στη βιομηχανία μεταποίησης κρέατος, όπου το ποσοστό κενών θέσεων εργασίας αγγίζει το 15%.

Αρκετά από τα 1.200 πρατήρια καυσίμων στη Μεγάλη Βρετανία κλείσανε προσωρινά, με τα γεγονότα αυτά να έχουν πανικοβάλει τους πολίτες.

O αμερικανικός κολοσσός ExxonMobil, ιδιοκτήτης των σταθμών Esso, ανέφερε πως ένας «μικρός αριθμός» από τα 200 πρατήριά του στα σούπερ μάρκετ Tesco βρέθηκε αντιμέτωπος με το πρόβλημα αυτό, μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων PA.

Περίπου 100 από τα 4.240 πρατήρια στο Ηνωμένο Βασίλειο φαίνεται να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον εφοδιασμό καυσίμων. Η BP και μερικά πρατήρια της Tesco Express, που εφοδιάζονται από την Esso, έχουν ήδη κλείσει, ενώ η μεγαλύτερη αλυσίδα πρατηρίων καυσίμου της χώρας, η Motor Fuel Group, συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, παρά την έλλειψη οδηγών, μαζί με τα πρατήρια EG Group, Sainsbury’s, Morrisons και Asda.

Τη Δευτέρα, (27/09) επικρατούσαν εικόνες χάους στα πρατήρια

Στην Αγγλία παίζουν τρελό ξύλο στα βενζινάδικα για το ποιος θα προλάβει να βάλει καύσιμα (vid)

Ουρές, νεύρα και εντάσεις σημειώθηκαν χθες στα πρατήρια καυσίμων στην Αγγλία, με τον κόσμο να μην διστάζει να πιαστεί ακόμα και στα χέρια για να προλάβει να βάλει βενζίνη.

Ποιες οι ενέργειες για να αντιμετωπισθεί η έλλειψη;

H βρετανική κυβέρνηση προέβη στη χαλάρωση του νόμου που αφορά τις ώρες οδήγησης, ώστε να αυξηθούν από 9 σε 11, παρά τις συνέπειες που μία τέτοια αλλαγή ενέχει στον τομέα της υγείας και της ασφάλειας, ενώ, παράλληλα, οι Υπουργοί, όπως πρόσφατα ανακοίνωσαν, εξετάζουν το ενδεχόμενο λήψης μέτρων έκτακτης ανάγκης θέτοντας τους στρατιώτες σε ετοιμότητα, ώστε να μπορούν να οδηγήσουν πετρελαιοφόρα σε περίπτωση ανάγκης.

Η Road Haulage Association and Logistics στο Ηνωμένο Βασίλειο επιμένει εδώ και καιρό στην έκδοση βραχυπρόθεσμης βίζας σε οδηγούς φορτηγών από την Ευρώπη, ώστε να αντιμετωπισθεί το εν λόγω ζήτημα. Εντούτοις, αυτή η σημαντική έλλειψη οδηγών είναι πιθανό να συνεχίσει για τους επόμενους 6 με 9 μήνες.

Η βασική αρχή της προσφοράς και της ζήτησης συνεπάγεται αύξηση στους μισθούς των οδηγών. Τα υψηλότερα αυτά κόστη εργασίας θα καταλήξουν στην εφοδιαστική αλυσίδα, με τους εργοδότες λιανικής να αναμένουν αύξηση πληθωρισμού τροφίμων κατά 5% μέχρι το τέλος του φετινού έτους.

Ο Βρετανός συντηρητικός βουλευτής Τόμπιας Έλγουντ, χαρακτήρισε σήμερα ωστόσο αναγκαία την άμεση παρέμβαση των ένοπλων δυνάμεων για την αποκατάσταση της κρίσης στα καύσιμα.

Ο Έλγουντ, χαρακτήρισε αναγκαία την παρέμβαση των ένοπλων δυνάμεων για την αποκατάσταση της κρίσης στα καύσιμα. Τόνισε πως είναι σημαντικό να αναλάβουν άμεσα οι στρατιώτες θέσεις οδηγών βυτιοφόρων και όχι απλώς να βρίσκονται σε ετοιμότητα.

Ο Έλγουντ δήλωσε στο Sky News ότι η παρουσία των στρατιωτικών δυνάμεων θα αποκαταστήσει την λαϊκή εμπιστοσύνη. Στη συνέχεια πρόσθεσε πως η κυβέρνηση πρέπει να προνοήσει και όχι απλώς «να ελπίζει ότι τα πράγματα θα γίνουν όπως πριν».

«Έχουμε πάει από το 1% σε ελλείψεις αντλιών καυσίμου στο 90% επομένως προκείμενου να αλλάξουμε τον πανικό που επικρατεί στην αγορά καυσίμου και να μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς αγοράς, χρειάζεται να αποκατασταθεί η λαϊκή εμπιστοσύνη».

«Πιστεύω πως ο στρατός δεν θα πρέπει να βρίσκεται απλώς σε ετοιμότητα, αλλά να ενεργήσει και μάλιστα να τον δούμε να ενεργεί».

«Αυτό θα βοηθήσει να μικρύνει το κενό των ελλείψεων, θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη του κόσμου, και επιπλέον υπάρχει και το ζήτημα της υιοθέτησης μιας ξεκάθαρης στρατηγικής για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών βυτιοφόρων».

«Οι εκδόσεις προσωρινής βίζας είναι μόνο ένα προσωρινό μέτρο», τόνισε ο Έλγουντ - «Το Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να προσελκύσει τους νέους στη βιομηχανία, να βελτιώσει το επίπεδο εισοδήματος και τις συνθήκες εργασίας στον κλάδο, και να τα επικοινωνήσει όλα αυτά στο κοινό».

Ο Έλγουντ επίσης διευκρίνισε πως δεν συμμερίζεται την άποψη ότι το να βάλεις στρατιώτες να οδηγούν βυτιοφόρα θα μπορούσε να πλήξει την λαϊκή εμπιστοσύνη. Θεωρεί πως, καθώς ήδη ο στρατός συμμετείχε στην διαχείρισή της πανδημίας, ο κόσμος έχει συνηθίσει να βλέπει στρατιώτες να παρέχουν ανάλογες, βαριές, υπηρεσίες. 

«Ο πανικός εμφανίζεται όταν βλέπει κανείς τις ουρές, έξω από τα πρατήρια καυσίμων ή όταν βλέπει να κλείνουν τα ίδια τα πρατήρια καυσίμων». 

Επιπλέον, όσον αφορά τις εκδόσεις προσωρινής βίζας που προσφέρθηκαν στους οδηγών βυτιοφόρων, δήλωσε ότι η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει βαθύτερα τις προκλήσεις της βιομηχανίας και να αποδεχτεί τις συνέπειες που μπορεί το Brexit να έχει επιφέρει στην αγορά εργασίας. 

«Το Brexit αύξησε την γραφειοκρατία στο πρωτόκολλο μετακίνησης από και προς την Βρετανία, εάν λάβει κανείς υπόψιν και τις συνέπειες που επέφερε και η κρίση της πανδημίας…το Ηνωμένο Βασίλειο έχει υποστεί σοβαρές απώλειες εργατικού δυναμικού», πρόσθεσε.

Υπολογίζεται η έλλειψη περίπου 100.000 οδηγών φορτηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο, με πολλούς από αυτούς να έχουν συνταξιοδοτηθεί, ενώ άλλοι έφυγαν από το Ηνωμένο Βασίλειο για να επιστρέψουν στις χώρες καταγωγής τους στην Ευρώπη.Από τους καταγεγραμμένους 600.000 οδηγούς, οι μισοί εγκατέλειψαν τις δουλειές τους, ενώ, λόγω του Brexit, 16.000 και 20.000 ξένοι οδηγοί έχουν επιστρέψει στις χώρες καταγωγής τους, ενώ 40.000 τεστ οδήγησης έχουν ακυρωθεί εξαιτίας της πανδημίας.