Borderline Festival '14: Πειραματική συνύπαρξη σύγχρονων μουσικών τάσεων

Borderline Festival

cover
NewsRoom 05/04/2014 | 16:36

Tο Borderline Festival επανέρχεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από τις 4 έως τις 9 Απριλίου, δίνοντας έμφαση στον πειραματισμό και την performance με ιδιαίτερες μουσικές συναντήσεις, φαντασία και ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσσεων και παράλληλων δράσεων.

Το Borderline, διεθνές φεστιβάλ με κεντρική του ανησυχία τη σύγχρονη μουσική, στην τέταρτη παρουσία του αναζητά την έκπληξη, το ατελές, το άνοιγμα σε ρήγματα προσωπικής γλώσσας και ερμηνείας.

"Οι οριογραμμές του τίτλου παραπέμπουν όχι σε διαχωρισμούς αλλά σε σημεία συνάντησης διαφόρων κόσμων. Οι ετερογενείς παραδόσεις, τα μέσα, οι αντιλήψεις συντίθενται και συγχέονται. Με εύρος που καλύπτει, μεταξύ άλλων, στοιχεία ακουσματικής μουσικής, συνύπαρξη ακουστικών οργάνων με ηλεκτρονικά, καθώς και επανερμηνεία παρελθόντων dance τάσεων, το Borderline κινείται εξερευνητικά και με φαντασία. Στο επίκεντρο το Borderline είναι πάντα η περφόρμανς και η μοναδική κάθε φορά πειραματική στιγμή του αυτοσχεδιασμού, όπως πραγματώνεται μέσα στην τεταμένη σχέση του ήχου και των νέων τρόπων παραγωγής του.

boderline_festival
boderline_festival

Όπως κάθε χρόνο, παρουσιάζονται εμπνευσμένα και καινοτόμα προγράμματα καλλιτεχνών από πολλά σημεία της Γης. Φέτος, το φεστιβάλ κυκλοφορεί και έξω από τη Μικρή Σκηνή, με την παράσταση του Ryoji Ikeda superposition στη Κεντρική Σκηνή της Στέγης, ενώ φιλοξενεί δράσεις που περιλαμβάνουν επίσης χορό, εγκατάσταση, listening session και ομιλίες", αναφέρει το πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Το Σάββατο 5/4 εμφανίζονται ο Μαρίνος Κουτσομιχάλης και ο Βρετανός Theo Burt, όπως και ο πολωνικής καταγωγής Γάλλος μπασίστας Kasper T. Toeplitz που συνεργάζεται με τη Γαλλίδα χορογράφο Myriam Gourfink σε μια αφαιρετική performance με κεντρικό εργαλείο το σώμα.

Την Κυριακή 6/4 ο εξαιρετικός Spyweirdos (Σπύρος Πολυχρονόπουλος ), που είναι γνωστός από τους ηλεκτρονικούς πειραματικούς δίσκους του, εμφανίζεται με τον Γάλλο συνθέτη και αυτοσχεδιαστή Lionel Marchetti.

Η Αμερικανίδα sound artist και εικαστική καλλιτέχνις Marina Rosenfeld παρουσιάζει ένα πολυεπίπεδο έργο με συμβολικές αναφορές μαζί με την Κορεάτισσα συνεργάτιδά της Okkyung Lee που παίζει τσέλο.

Το κλείσιμο του φεστιβάλ, την Τρίτη 8 και Τετάρτη 9/4, αναλαμβάνει ο Ryoji Ikeda με τη «Superposition» στην οποία η κβαντική θεωρία της πληροφορίας μετατρέπετεται σε έργο τέχνης.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

PERFORMANCES (Μικρή Σκηνή | 21:00-00:00)

Παρασκευή 4 Απριλίου Χρίστος Χονδρόπουλος (GR) Julia Eckhardt (BE) / Manu Holterbach (FR) André Vida (USA) / Rashad Becker (DE)

Σάββατο 5 Απριλίου Μαρίνος Κουτσομιχάλης (GR) Theo Burt (UK) Kasper Toeplitz / Myriam Gourfink (FR)

Κυριακή 6 Απριλίου Spyweirdos (GR) / Lionel Marchetti (FR) Marina Rosenfeld (USA) / Okkyung Lee (KO) Tarek Atoui (LEB)

Τρίτη 8 & Τετάρτη 9 Απριλίου (Κεντρική Σκηνή | 20:30) Ryoji Ikeda (JAP)

INSTALLATIONS Παρασκευή 4 - Tετάρτη 9 Απριλίου (Φουαγιέ +4 | 18:00-00:00) Semiconductor (UK)

Κυριακή 6 Απριλίου (Υπόγειος χώρος στάθμευσης -9 | 18:00-20:00) Tomoko Sauvage (JAP)

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρασκευή 4 Απριλίου (Μικρή Σκηνή | 19:30-20:30) Ομιλία / listening session από τον Ian Nagoski (USA)

Σάββατο 5 Απριλίου Ομιλία / workshop από τον Rachad Becker (Αίθουσα προβών -3 | 12:00-14:00) Ομιλία / παρουσίαση από τον Manu Holterbach (Αίθουσα προβών -3 | 19:00-20:00)

Κυριακή 6 Απριλίου Workshop με τον Tarek Atoui (Αίθουσα χορού +4 | 13:00-16:00) Ομιλία / παρουσίαση από την Marina Rosenfeld (Εργαστήριο +4 | 17:00-18:00)

boderline_festival
boderline_festival

Μερικά λόγια για τους καλλιτέχνες που εμφανίζονται:

Ο Χρίστος Χονδρόπουλος είναι ένας νέος μουσικός που ασχολείται κυρίως με τα κρουστά. Μένει στην Αθήνα και είναι μέλος του free-jazz πειραματικού συνόλου των Xysm. Παράλληλα, καλλιεργεί συστηματικά και προσεκτικά διαφορετικές, ιδιαίτερες, σόλο προσεγγίσεις. Ασιατικά κρουστά, αφρικάνικα μέταλλα, vintage massage machines και αντικείμενα που συλλέγει από παλιατζίδικα της πόλης δίνουν ένα ορμητικό, αιχμηρό ηχητικό αποτέλεσμα. http://soundcloud.com/chris-chondropoulos | http://vimeo.com/90823565

H Julia Eckhardt, με βάση της το Βέλγιο, παίζει βιόλα έχοντας κάνει σπουδές στο Ρόττερνταμ και τις Βρυξέλλες. Πέρα από τη συμμετοχή της σε ορχηστρικά σχήματα διαφορετικού μεγέθους και ύφους, δίνει έμφαση στη σύγχρονη σύνθεση και τον αυτοσχεδιασμό. Σε αυτά τα πλαίσια, αφήνει τον ήχο της και την αντίληψή της για τη μουσική να ανοίγεται σε ποικίλες προοπτικές, όπως αποδεικνύεται από τη συνεργασία της με τον Phill Niblock, γνωστό για τις μακροσκελείς, droney μινιμαλιστικές συνθέσεις του που μετασχηματίζονται σαν ηχητικά γλυπτά στην εξέλιξή τους, ή ακόμα από την ενεργό ενασχόλησή της με το Incidental Ensemble, όπου διερευνά εννοιολογικές διαστάσεις της μουσικής από κοινού με τους Μanfred Werder και Νοrmisa Pereiera da Silva. http://www.q-o2.be/artist/julia-eckhardt/

O Manu Holterbach, με βάση του τη Λυών της Γαλλίας, ασχολείται με τη sound art, σε μια προσπάθεια ανάδειξης ποιητικών ποιοτήτων ποικίλων ήχων που μας περιτριγυρίζουν, όπως δηλώνει ο ίδιος. Ενεργοποιώντας τη φαντασία του, αποσκοπεί να δημιουργήσει νέα πεδία γύρω από αυτούς τους ήχους, μέσω ηχογραφήσεων πεδίου, ιδιοκατασκευασμένων οργάνων και άλλων μέσων. Έχει συνεργαστεί με την Τζούλια Έκχαρντ σε μια δουλειά με ηχητικά πλούσια μινιμαλιστικά έργα, που συνδυάζουν πολλά από τα προαναφερθέντα και για τους δύο στοιχεία. Τα κομμάτια αυτά υπενθυμίζουν επίσης και την ιδιότητα του Χόλτερμπαχ ως βιογράφου της Éliane Radigue. http://orbes.over-blog.com/

Ο Αμερικανός συνθέτης και σαξοφωνίστας André Vida (γενν. 1974) έχει να επιδείξει ένα ευρύτατο φάσμα συνεργασιών (Anthony Braxton, Cecil Taylor, Jamie Lidell, Lee Ranaldo, Jim O’Rourke, Tarek Atoui). Εγκατεστημένος στο Βερολίνο, συνεργάζεται εδώ με τον Βερολινέζο Rashad Becker, ο οποίος θεωρείται από τους κορυφαίους τεχνικούς mastering στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής (πλέον έχει και το δικό του στούντιο, Clunk). Αν και αυτοδίδακτος, η λεπτότητα με την οποία προσεγγίζει ακουστικά τις ηχογραφήσεις και βελτιστοποιεί τις ηχητικές παραμέτρους τους αποτελεί εγγύηση για ένα ισορροπημένο αποτέλεσμα που του έχει αποφέρει εγκωμιαστικές κριτικές. Πρόσφατα έκανε και τα πρώτα του βήματα στη δισκογραφία, με την κυκλοφορία Traditional Music of Notional Species vol. I στην Pan Records (διαβάστε εδώ κριτική). Αν και εύκολα θα κατέτασσε κανείς τη δουλειά του στο ευρύτερο πλαίσιο της διεθνούς πειραματικής/noise σκηνής, ο ίδιος αρνείται το χαρακτηρισμό του «πειραματικού» για το προσωπικό έργο του, διευκρινίζοντας πως γνωρίζει απόλυτα τι είναι αυτό στο οποίο θέλει κάθε φορά να καταλήγει. Το στοιχείο αυτό, δεδομένης και της αμιγώς ηλεκτρονικής βάσης της μουσικής του, τον φέρνει κοντά στην ηλεκτροακουστική παράδοση της σύγχρονης σύνθεσης. Η μουσική του, πέρα από την ιδιαίτερη αγάπη που έχει ο ίδιος για το feedback, χαρακτηρίζεται από ένα καλά δομημένο και έντονο περιβάλλον μέσα στο οποίο προκαλείται μια φασματική αίσθηση στον ακροατή. Ο Μπέκερ ενδιαφέρεται επίσης για έναν έμμεσο κοινωνικό σχολιασμό, αφού ως παρατηρητής σημειώνει σύγχρονες συμπεριφορές μέσα από ένα κοινωνιολογικό πρίσμα, όπως υποδεικνύει και ο τίτλος του τελευταίου του άλμπουμ. http://www.vidatone.com , http://www.pan-act.com/, http://www.monolake.de/interviews/mastering.html

Ο Μαρίνος Κουτσομιχάλης (γενν. 1981) χρησιμοποιεί κυρίως ήχο και περιστασιακά άλλα μέσα, όπως προβολές οπτικού υλικού, αντικείμενα, προγραμματισμό ή φως. Τα έργα του πραγματεύονται το ίδιο το υλικό που τα απαρτίζει και είναι ως επί το πλείστον έντονα βιωματικά. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του διεθνώς σε διάφορους χώρους και φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Στοκχόλμη, Παρίσι, Σρέβεπορτ, Χάλιφαξ, Στοκχόλμη, Φλωρεντία, Λωζάννη, Λίμερικ, Ληντς, Γάνδη, Γιορκ). Έχει διδάξει στο τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του ΤΕΙ Κρήτης και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας στην Αθήνα και τον έχουν προσκαλέσει να μιλήσει για το έργο του στα πανεπιστήμια Universität der Künste του Βερολίνου, De Montfort του Λέστερ και Αιγαίου στην Ερμούπολη. http://marinoskoutsomichalis.com/

O Βρετανός Theo Burt (γενν. 1979) δουλεύει με ήχο και εικόνα που επεξεργάζεται σε υπολογιστές. Κάνει ευρεία χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων, διερευνώντας τις εντάσεις ανάμεσα στην ευφυΐα των διαδικασιών τους και στην πρωτόγνωρη εμπειρία των αποτελεσμάτων τους. Ο Μπερτ παρουσιάζει ανά τον κόσμο τα εν εξελίξει ηχητικά και γεωμετρικά πρότζεκτ του Colour Projections & Tiling Sessions σε installations, ζωντανές περφόρμανς και προβολές. Είναι επίσης μέλος του Automatics Group, για το οποίο αναλαμβάνει πρότζεκτ που διερευνούν ζητήματα ελέγχου, αντιπροσώπευσης, αυτονομίας και φορμαλισμού. http://www.theoburt.com/

Ο πολωνικής καταγωγής Γάλλος συνθέτης και μπασίστας Kasper T. Toeplitz (γενν. 1960) κινείται στον αχαρτογράφητο χώρο μεταξύ της «ακαδημαϊκής», ηλεκτρονικής σύνθεσης και του καθαρού θορύβου. Ο Ταιπλίτζ, που αναφέρει τον Ξενάκη ως κύρια επιρροή του, έχει συνεργαστεί με σημαντικούς ομότεχνούς του (μεταξύ αυτών, οι Zbigniew Karkowski, Dror Feiler, Art Zoyd, Éliane Radigue, Phill Niblock και Ulrich Krieger) και έχει εργαστεί σε οργανισμούς και ακαδημαϊκά ιδρύματα όπως τα GRM, IRCAM και Radio-France. Πειραματίζεται με τους υπολογιστές, τους οποίους χρησιμοποιεί είτε ως κανονικά όργανα είτε ως εργαλεία μετασχηματισμού άλλων οργάνων, κυρίως του ηλεκτρικού μπάσου. http://www.sleazeart.com/

Στη συνεργασία του με τη Γαλλίδα χορογράφο Myriam Gourfink (η οποία, μεταξύ άλλων, έχει κι αυτή συνεργαστεί με το IRCAM) δημιουργεί μια αφηρημένη, υπνωτική περφόρμανς κίνησης και ήχου. http://www.myriam-gourfink.com/

Spyweirdos είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Σπύρου Πολυχρονόπουλου (γενν. 1980), ενός από τους πιο δραστήριους καλλιτέχνες στο χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής. Με μια πλούσια δισκογραφική και συναυλιακή παρουσία την τελευταία δεκαετία, έχει επίσης να επιδείξει σημαντικές συνεργασίες, τόσο από τον ελληνικό (Φλώρος Φλωρίδης, Αντώνης Ανισέγκος, Μπάμπης Παπαδόπουλος, Νίκος Βελιώτης, Ανδρέας Πολυζωγόπουλος κ.ά.) όσο και από το διεθνή χώρο (Alva Noto, Funckarma, Ollie Olssen κ.ά.). Ο Γάλλος Lionel Marchetti (γενν. 1967) είναι συνθέτης ηλεκτροακουστικής μουσικής και έχει γράψει πολλές συνθέσεις musique concrète. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στον αυτοσχεδιασμό και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Λυών. http://www.spyweirdos.com/

Η Αμερικανίδα Marina Rosenfeld είναι συνθέτης, καλλιτέχνης ήχου και εικαστικός. Στο έργο της συνδυάζει τις εικαστικές τέχνες με τη μουσική και συχνά παρουσιάζει τις εγκαταστάσεις της σε μνημειακές τοποθεσίες. Έχει συνθέσει χορωδιακά και ορχηστρικά έργα, αλλά και «ηχητικά γλυπτά», όπως είναι η σειρά έργων για ηλεκτρικές κιθάρες παρατεταγμένες στο δάπεδο! Έχει λάβει υποτροφίες από διάφορα ιδρύματα και παρουσιάζει το έργο της ανά τον κόσμο, είτε ατομικά είτε σε συνεργασίες, όπως αυτή με τον George Lewis, που επισκέφθηκε την περασμένη χρονιά στη Στέγη. Η από σειρά ετών Κορεάτισσα συνεργάτιδά της Okkyung Lee είναι τσελίστρια και από τις πιο δυναμικές παρουσίες στο χώρο της αυτοσχεδιαστικής μουσικής διεθνώς. Πλάι στην υψηλή τεχνική της είναι επίσης ευδιάκριτη η αγάπη της για τον οργανωμένο θόρυβο. http://www.marinarosenfeld.com/http://okkyung.wordpress.com/

Ο Λιβανέζος Tarek Atoui (γενν. 1980) είναι ένα από τα τρομερά παιδιά του Αραβικού κόσμου. Εγκατεστημένος στο Παρίσι από το 1998, σπούδασε σύγχρονη και ηλεκτρονική μουσική στο Κονσερβατουάρ της Ρεμς και στη συνέχεια ασχολήθηκε με διάφορες πτυχές της σύγχρονης μουσικής: σύνθεση, δημιουργία εργαλείων για υπολογιστές, εν εξελίξει πρότζεκτ, μουσικοπαιδαγωγικά πρότζεκτ, μουσική για εγκαταστάσεις. http://tarekatoui.com

Οι Semiconductor είναι το βρετανικό καλλιτεχνικό ντουέτο των Ruth Jarman και Joe Gerhardt. Μέσα από δουλειές κινούμενης εικόνας, εξερευνούν την υλική φύση του κόσμου μας και τον τρόπο που την βιώνουμε, θέτοντας ερωτήματα για τη θέση μας στο σύμπαν. Τα τελευταία χρόνια ανέπτυξαν δουλειές με την αρωγή υποτροφιών που τους οδήγησαν σε μοναδικά επιστημονικά εργαστήρια, όπου παρατήρησαν το πώς οι άνθρωποι σχηματίζουν αντίληψη του υλικού κόσμου που τους περιβάλει. Πιο συγκεκριμένα, βρέθηκαν στο Εργαστήριο Επιστημών Διαστήματος της NASA στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια (2005), στο Εργαστήριο Ορυκτολογίας του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Σμιθσόνιαν (2010) και στον Ερευνητικό Σταθμό Κάρολου Δαρβίνου στα νησιά Γκαλάπαγκος (2010). http://semiconductorfilms.com/

Η Γιαπωνέζα μουσικός και καλλιτέχνης ήχου Tomoko Sauvage ζει στο Παρίσι. Στο έργο της χρησιμοποιεί βάζα νερού, δηλαδή πορσελάνινα βάζα γεμισμένα με νερό και ενισχυμένα με υδρόφωνα (μικρόφωνα που τοποθετούνται μέσα στο νερό). Παίζει με διαφορετικές μορφές του νερού: σταγόνες, κύματα και φούσκες αντηχούν στα βάζα, ενώ οι ηχητικές ανακλάσεις συνεισφέρουν επίσης στο ηχητικό αποτέλεσμα. Το έργο της εστιάζει στην εύθραυστη ισορροπία μεταξύ του ελεγχόμενου και του ανεξέλεγκτου, με τη χρήση υγρών υλικών που εξατμίζονται και μετακινούνται. Παρουσιάζει το έργο της σε περφόρμανς, εκθέσεις και εργαστήρια, στην Ευρώπη, στη Βόρεια Αμερική και στην Ιαπωνία, είτε ατομικά είτε σε συνεργασία με μουσικούς και χορογράφους.

Ο Ian Nagoski από τη Βαλτιμόρη είναι μουσικός, ερευνητής, κειμενογράφος και παραγωγός δισκογραφικών επανακυκλοφοριών από πρωτότυπους δίσκους 78 στροφών. H προσωπική του εταιρεία Canary Records δραστηριοποιείται στην έρευνα γύρω από μουσική που είχε κυκλοφορήσει στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, με ερμηνευτές που τραγούδησαν και σε γλώσσες πέραν της αγγλικής. Μέχρι σήμερα, έχει εκδώσει θαυμάσιες δουλειές ως προς την ποικιλία, τη μελέτη και την επιμέλειά τους, οι οποίες αποκαλύπτουν απολαυστικές χαμένες ηχογραφήσεις και θίγουν σειρά θεμάτων γύρω από την ταυτότητα των κομματιών και των δημιουργών τους, τη μουσική εξέλιξη και τις κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες που επηρέασαν την εκάστοτε μουσική. Πρόσφατα παραδείγματα είναι οι κυκλοφορίες κλασικής φωνητικής ινδικής μουσικής (100 Moons and Kesarbai Kerkar 1944-54) και αστικής ελληνικής λαϊκής τραγουδοποιΐας (Rita Abatzi 1933-37). Η δουλειά του Ναγκόσκι έχει συγκριθεί με εκείνην του Harry Smith και το έργο της Canary με αυτό της Revenant, ιδρυτής της οποίας ήταν ο John Fahey. http://canaryrecords.tumblr.com/

«Ο Ναγκόσκι είναι ένας οραματιστής στα χνάρια του Walter Benjamin, ο οποίος χρησιμοποιεί τη συλλογή του με δίσκους 78 στροφών, για να αναπλάσει παραισθησιακά μια ιστορία που συνέβη πραγματικά, αλλά παραμένει κρυμμένη κάτω από επίσημα δόγματα και εθνικισμούς.» - Marcus Boon, περ. Wire

Πληροφορίες:

Τιμές εισιτηρίων: Εισιτήριο μίας ημέρας: 18€ | Φοιτ. 10€ Εισιτήριο διημέρου: 28€ | Φοιτ. 16€ Εισιτήριο τριημέρου: 38€ | Φοιτ. 24€

Άνεργοι 5€ (ανά ημέρα) Η είσοδος στις παράλληλες δράσεις και τις installations είναι δωρεάν. Parking "Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών" Άνετη & οικονομική στάθμευση εντός της Στέγης

Διαβάστε περισσότερα: sgt.gr

(Φωτογραφίες από την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών).

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.