Αθώος ο... «άγιος»!

«Η Εκκλησία μας ουδέποτε στάθηκε απέναντι στην επιστήμη και ουδέποτε επιχείρησε να την υποκαταστήσει». Αλήθεια;

Μαθηματικός 22/10/2020 | 08:24

Μπορεί ποτέ ένας “άγιος” πατέρας να είναι ένοχος; Ποτέ, αν ακολουθεί το νόμο του Θεού έστω κι αν έρχεται σε σύγκρουση με τους νόμους της πολιτείας. Είναι γνωστό άλλωστε ότι ΔΕΝ είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στο νόμο. Εν προκειμένω οι ρασοφόροι επαγγελματίες της θρησκείας είναι πιο... ίσοι! Η Πίστη υπεράνω της Επιστήμης και η Δικαιοσύνη ακλόνητη θεραπαινίδα της Πίστης στην καθ’ ημάς Ανατολή!

Με αφορμή την αθώωση του μητροπολίτη Κερκύρας που καλούσε τους πιστούς να παραμυθιάζουν ψευδόμενοι (μέγα αμάρτημα κατά τας γραφάς και τους νόμους του Θεού, αλλά δε βαριέσαι) την πολιτεία για να προστρέχουν στις εκκλησίες κατά τη διάρκεια του lockdown, θυμηθήκαμε μια δήλωση του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου τον περασμένο Μάρτιο. Είπε ο προκαθήμενος της ελλαδικής εκκλησίας:

«Η Εκκλησία μας ουδέποτε στάθηκε απέναντι στην επιστήμη και ουδέποτε επιχείρησε να την υποκαταστήσει».

Δυστυχώς για τον αρχιεπίσκοπο η Ιστορία τον διαψεύδει. Και επειδή πολλά ανιστόρητα θα ακουστούν εν όψει του εορτασμού των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821, θα δώσουμε κάποια ελάχιστα δείγματα δίωξης της επιστήμης από την ανώτατη ιεραρχία της Εκκλησίας στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Τα ιστορικά ντοκουμέντα της εποχής εκείνης καταμαρτυρούν αφ’ ενός τον αντεπαναστατικό ρόλο του Πατριαρχείου και, αφ’ ετέρου, τις βίαιες πρακτικές δίωξης των όποιων διαφωτιστικών προσπαθειών, όπως αυτές εκφράστηκαν μέσα από αφορισμούς, επιστολές, καύσεις επιστημονικών συγγραμμάτων φωτισμένων δασκάλων, διώξεις των Φυσικών Επιστημών και των Μαθηματικών. Το ιερατείο είχε κηρύξει ανοιχτό πόλεμο με τις ιδέες του Διαφωτισμού και της Επιστήμης στις παραμονές του απελευθερωτικού Αγώνα.  

Πρώτος εθνικός μύθος τα “κρυφά σχολειά”. Οι ιστορικοί συμφωνούν ότι ουδέποτε οι Οθωμανοί απαγόρευσαν τη λειτουργία σχολείων στο υπόδουλο γένος. Έτσι πολλοί Έλληνες της διασποράς χρηματοδοτούσαν τη δημιουργία σχολών σε διάφορες πόλεις με σκοπό τη μόρφωση των υποδούλων γραικών.

Στα Γιάννενα, για παράδειγμα, υπήρξε η περίφημη σχολή Γκούμα. Ας ακολουθήσουμε τις αναφορές του Φ. Μιχαλόπουλου στο βιβλίο του “Τα Γιάννενα και η Νεοελληνικη Αναγέννηση”. Γράφει για το Ιερατείο:

“ ...  φανατικά κτυπούσαν κάθε πραγματικά σπουδαγμένο. Την ευρωπαϊκή και συγχρονισμένη μόρφωση θεωρούσαν σαν “μωροσοφία” και την εταύτιζαν με την “αθεότητα”...... έχοντας συνεργάτη και τον καθυστερημένο κλήρο και εξαπολύοντας μαζί του αφορισμούς και κατάρες, μεγάλως παρεκώλυσαν την ταχύτερη πνευματική αναγέννηση του νεογραικικού κόσμου”.....

“Στη σχολή Γκούμα δόθηκαν οι πρώτες νύξεις περί Αριθμητικής κατά τα ευρωπαϊκά υποδείγματα από τον Αναστάσιο Παπαβασιλείου. Αλλά τοσούτον εξένισε τας αρχάς και κατόπιν τοσούτον κατακρίθηκε, ως “αθεϊστική” η διδασκαλία της αριθμητικής, ώστε μετ’ ολίγον ο Παπαβασιλείου εγκατέλειψε την παράδοσιν φοβούμενος τον αφορισμό της εκκλησίας!!!”

Τον Παπαβασιλείου διαδέχθηκε ο Γεώργιος Σουγδουρής (1683 - 1709). Πρώτος δίδαξε Φυσική και συστηματικά μαθήματα Αριστοτελικής και νεώτερης φιλοσοφίας. “Δυστυχώς η διδασκαλία του Σουγδουρή, γράφει ο Φάνης Μιχαλόπουλος, εξήγειρε θύελλα διαμαρτυριών και ο τότε μητροπολίτης Ιωαννίνων Κλήμης ζήτησε τον αφορισμό του, γιατί δε φρονούσε, σύμφωνα με τους θείους κανόνας και γιατί δεν ομολογούσε “την εις αίμα και σώμα του Χριστού μετουσίωσιν του άρτου και του οίνου της μεταλήψεως”.

Ο “άθεος και νεωτεριστής” Μεθόδιος ο Ανθρακίτης ήταν μαθητής του Σουγδουρή. Είναι ο πρώτος που συστηματικά δίδαξε Γεωμετρία, Άλγεβρα και Τριγωνομετρία (1709 - 1723). Αν και ήταν κληρικός κατηγορήθηκε από το Ιερατείο ως “άθεος και νεωτεριστής”. Καθαιρέθηκε από τον πατριάρχη Ιερεμία τον Γ΄ και η διδασκαλία του αφορίστηκε. Ο αφορισμός αποτελεί μνημείο ασυναρτησίας και σκοταδιστικού μίσους του πατριαρχείου. Θαυμάστε κάποια σημεία του αφορισμού:

“Επειδή τοιγαρούν καν τοις καθ’ ημάς χρόνοις τοιούτον αποφώλιον τέρας και ανεμώλιος άνθρωπος ανεφάνη, όστις και παρ΄αξίαν, ως μη ώφειλε της ιεροσύνης εδράξατο, Μεθόδιος τόνομα, τον δε τρόπον Κακομεθόδιος μάλλον, προς την ορθήν παιδείαν και ευσέβειαν πάντη και αφυής και ατέλειος, προς δε και σφαλερά και πονηρά και δυσσεβείας γέμοντα μεθοδικόν τινά εαυτόν ευήθως φανταζόμενος όστις αδρανή και κενόν οίκοθεν κεκτημένος τον νουν..... εκδιδάσκεται, την επινοηθείσαν υπό του διαβόλου.... και ειδικώς αμαρτάνει και της αληθείας αποπεπλάνηται, ουδέ μιά και ωρισμένη βλασφημία περιπέπτυκεν, αλλά ως ειπείν μισγάγγειά τις έστι σύρροιαν έχουσα πάσης σηπηδόνος βορβόρου ή και ακαθάρτου σωρεία τε και συνάθροισης πάσης και παντοίας βλασφημίας..... Ου ένεκα σκέψεως ..... ημίν απεφάνθη και εγνωμοδοτήθη κοινώς αυτόν καθαιρέσει παντελεί της ιερωσύνης, τα δε ρηθέντα αυτού συγγράμματα αναθέματι καθυποβληθήναι”!!!

(Συγγνώμη, φίλε αναγνώστη για το “στραμπούληγμα” της γλώσσας και του μυαλού με το παραπάνω απόσπασμα. Με αυτήν την ακατάληπτη γλώσσα, το Ιερατείο του ορθόδοξης Χριστιανικής πίστης είχε στήσει μια βιομηχανία αφορισμών και αναθεμάτων για τους επαναστάτες- εθνεγέρτες του σκλαβωμένου Γένους. Από τον Κολοκοτρώνη, τον Ρήγα Φεραίο, τον Κοραή, τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, τότε, μέχρι και τον .... Ελευθέριο Βενιζέλο στα 1916!!! )  

Ευγένιος Βούλγαρης ο “άθεος”

Μαθητής του Ανθρακίτη, με σπουδές Θεολογίας, Φιλοσοφίας, Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας και αρχαίας ελληνικής κλασσικής φιλολογίας. Ήταν πολύγλωσσος και πολυγραφότατος κήρυκας της μόρφωσης του λαού και της απελευθέρωσης των σκλάβων. Αυτός ο φωτισμένος κληρικός είναι απ’ τους πρώτους που εισήγαγαν στην σκλαβωμένη Ελλάδα τη διδασκαλία των Φυσικών επιστημών, της νεώτερης φιλοσοφίας, της Λογικής, της Άλγεβρας, της Γεωμετρίας και της Αστρονομίας. Αυτόν τον Αναγεννητή οι ρασοφόροι σκοταδιστές θέλησαν να λιθοβολήσουν στα Γιάννενα και το Πατριαρχείο κυνήγησε ως “άθεο”: “Κατακριθείς υπό της εν Κωνσταντινουπόλει Ιεράς Συνόδου ότι ησχολήθη εις ύλην εθνικήν” επειδή μετάφρασε στην ελληνική γλώσσα τα “Γεωργικά” του Βιργιλίου!!!

Η παραχάραξη της Αλήθειας και της Ιστορίας ενίοτε γυρίζουν σαν μπούμερανγκ σε όσους την επιχειρούν. Πολύ δε περισσότερο σε εκείνους οι οποίοι “θεία βουλήσει”, ομνύουν στην εντολή “ου ψευδομαρτυρήσεις .....”.       

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.