Ασε τη δουλειά, άσε τα μέιλ, και έλα να πιεις ένα κοκτέιλ

Ολη η φιλοσοφία και τα μικρά και μεγάλα μυστικά της αγαπημένης καλοκαιρινής συνήθειας

Σπύρος Οικόπουλος 09/08/2019 | 09:02

Οταν η θερμοκρασία ανεβαίνει, οι στιγμές δροσιάς είναι αυτό που ψάχνουμε όλοι. Θάλασσα, βεντάλια και κλιματισμός αναζωογονούν το έξω μας. Για το μέσα μας μια από τις καλύτερες λύσεις είναι ένα δροσερό κοκτέιλ, με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό στη διακόσμηση. Ωραίο ποτήρι, εντυπωσιακό χρώμα και όλα τα απαραίτητα, όπως καλαμάκι, φρούτα, ομπρελίτσα, ξαπλώστρα κι όσα άλλα μπαίνουν για συνοδεία.

Βρεθήκαμε στο 360 Cocktail Bar στο Μοναστηράκι, που εκτός από μοναδική θέα έχει και τους πλέον ειδικούς για να μας μάθουν τη φιλοσοφία του είδους. Ο ιδιοκτήτης Αλέξανδρος Αποστολόπουλος μας παρέπεμψε στον «επιστήμονα» Λευτέρη Σοφαντζή με τον οποίο είπαμε πολλά δροσερά και πολύχρωμα. Ο Λευτέρης εξυπηρετεί καθημερινά πλήθος πελατών, Ελλήνων και ξένων, διαφορετικών γούστων και προτιμήσεων. Η κουβέντα ξεκίνησε από τα κοκτέιλ και την εποχή τους: «Υπάρχουν καλοκαιρινές και χειμωνιάτικες γεύσεις. Οι καλοκαιρινές περιέχουν φρούτα και ποτά όπως το ρούμι που παραπέμπει σε εξωτικούς προορισμούς, σε συνδυασμό με γλυκόξινη γεύση. Αντίθετα, οι χειμερινές προτάσεις περιέχουν περισσότερο αλκοόλ και χαρακτηρίζονται, ας πούμε, πιο σοβαρές. Αυτό που προκαλούν είναι ένα αίσθημα θαλπωρής, ώστε να αντέξεις το κρύο».

Συνεχίσαμε μιλώντας για τη διακόσμηση και όλα τα περίεργα που μπαίνουν στα ήδη φαντεζί ποτήρια. «Παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο. Το πρώτο πράγμα που κερδίζει είναι η εμφάνιση. Η αντίδραση είναι διαφορετική αν δει κάποιος ένα χρωματιστό κοκτέιλ με περίεργη γαρνιτούρα ή ένα πιο παραμελημένο. Σκοπός είναι να κεντρίσουμε όλες τις αισθήσεις – πάντα η όραση δημιουργεί την πρώτη εντύπωση. Μπορεί σε μια τυφλή γευσιγνωσία να κερδίσει ένα παραμελημένο κοκτέιλ, αλλά πάντα ο στόχος είναι η εντυπωσιακή εμφάνιση. Το ίδιο ισχύει και στη μαγειρική, όπου τα πιάτα ετοιμάζονται και σερβίρονται με τον τρόπο που ξέρουν οι σεφ».

Υπάρχει κόσμος που ξέρει τι θέλει να πιει και κόσμος που θέλει βοήθεια στην επιλογή. Ο Λευτέρης εξηγεί τον τρόπο προσέγγισης των αναποφάσιστων. «Κάνουμε ερωτήσεις στον πελάτη σχετικά με το τι θέλει να πιει. Να καταλάβουμε την ψυχολογία του, γιατί μπορεί να θέλει να πιει ένα απόσταγμα, μια μπίρα ή κάτι πολύ πιο σύνθετο. Του εξηγούμε τις επιλογές γεύσεων και τους πιθανούς συνδυασμούς. Σίγουρα η γνώση και η εμπειρία παίζουν ρόλο ώστε να καταλάβουμε τις επιθυμίες του και να καλύψουμε τη γευστική του παλέτα». Μήπως όμως τα κοκτέιλ υπακούουν στις επιταγές της μόδας; «Βεβαίως και υπάρχουν τάσεις και πλέον μπορούμε να πούμε ότι και η Αθήνα δημιουργεί μόδα στο συγκεκριμένο είδος. Μια ιδέα που μπορεί να έχει ένας χώρος που παρακολουθείται από ξένους –όχι απαραίτητα τουρίστες– μπορεί να φέρει μια καινούργια πρόταση. Για παράδειγμα τα ελληνικά προϊόντα ως βάση, όπως η μαστίχα που χρησιμοποιούμε σε αρκετά ποτά, μπορούν να υιοθετηθούν και από άλλες χώρες, παντού στον κόσμο. Η αλληλεπίδραση μεταξύ των τάσεων παγκοσμίως δημιουργεί τη λεγόμενη μόδα. Τα frozen cocktails έχουν ξαναγίνει μόδα, ίσως με λίγο διαφορετική μορφή».

Ρωτήσαμε πώς χαρακτηρίζεται ένα κοκτέιλ κλασικό. «Η γεύση είναι ο βασικότερος παράγοντας, όπως και το πόσο είναι αρεστό σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων, οι οποίοι μπορούν και να το ξεχωρίσουν αμέσως. Το μυστικό της πετυχημένης γεύσης δεν έχει να κάνει μόνο με την ίδια την αίσθηση, αλλά και με το κατά πόσο μπορεί να μας ταξιδέψει. Εννοώ ότι πίνουμε κάτι και ονειρευόμαστε πως βρισκόμαστε τελείως αλλού, σε προορισμούς απόλυτα εξωτικούς. Η διαχρονικότητα ενός κοκτέιλ εξαρτάται και από το πόσο διαχειρίσιμο είναι. Αυτό σημαίνει ευκολία παρασκευής αλλά και πρόσβαση στα υλικά που χρειάζονται – με απλά λόγια, να μπορούν να βρεθούν παντού».

Το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι αν είμαστε αυτό που πίνουμε. «Σίγουρα όχι. Μέσα στην ημέρα η ψυχολογία μας περνάει από διάφορα στάδια και σε καθένα από αυτά έχουμε διαφορετικές επιθυμίες. Παίζουν ρόλο αν κάποιος έχει φάει ή έχει πιει νωρίτερα, η ώρα της ημέρας και οι υποχρεώσεις, δηλαδή αν είναι σε ώρα εργασίας ή όχι. Μιλάμε για όλα τα ροφήματα, είτε ένας απλός καφές είτε κάτι συνοδευτικό με το φαγητό είτε καθαρά για διασκέδαση. Η ευαρέσκεια είναι το ζητούμενο όλες τις εποχές του χρόνου και κάθε ώρα της ημέρας».

Ενα ωραίο κοκτέιλ βοηθάει στη σύσφιξη των διαπροσωπικών σχέσεων. Υπάρχει κάποιο μυστικό με το οποίο θα μπορούσαμε να ευχαριστήσουμε τον άνθρωπο που συνοδεύουμε; «Για να καταφέρουμε κάτι τέτοιο θα πρέπει να γνωρίζουμε τις γευστικές του προτιμήσεις. Είναι λογικό ένα κοκτέιλ να βασίζει την επιτυχία του εκεί, στον καθένα από εμάς. Αν ξέρουμε από πριν κάποια αγαπημένη γεύση, μπορούμε να κατευθύνουμε τον bartender πώς να το δημιουργήσει, ελπίζοντας το αποτέλεσμα να εντυπωσιάσει και να απογειώσει τη βραδιά».

Γενικεύοντας λιγάκι, ρωτήσαμε τον Λευτέρη για τα πράγματα τα οποία πρέπει να προσέχουμε σε ένα μπαρ ώστε να αποφύγουμε τις κακοτοπιές, με πρώτη και καλύτερη τη γνωστή «μπόμπα». Μας είπε πως όλα αρχίζουν και τελειώνουν στην καθαριότητα. «Ενας χώρος καθαρός και περιποιημένος δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας, πέρα από το ότι είναι πιο ελκυστικός. Καμία εταιρεία παραγωγής ποτών δεν θέλει να προμηθεύει νοθευμένα προϊόντα – όταν συμβαίνει αυτό, γίνεται μετά τη γραμμή παραγωγής, σε κάποιο από τα αρκετά στάδια που υπάρχουν μέχρι να φτάσει στο ποτήρι του πελάτη. Ενας χώρος που σέβεται τον εαυτό του πρώτα από όλα πρέπει να είναι προσεκτικός τόσο στο θέμα των προμηθευτών όσο και στο θέμα του προσωπικού, καθώς οι εργαζόμενοι αποτελούν τη βιτρίνα του».

Τελειώνοντας την κουβέντα μας, αποφασίσαμε να λύσουμε την απορία μας σχετικά με το πόσο εύκολο είναι να γίνει κάποιος μάγος στα κοκτέιλ, εντυπωσιάζοντας τους φίλους του στο σπίτι. «Για να κάνει κάποιος οτιδήποτε πρέπει να το αγαπάει και, ειδικά αν είναι επαγγελματίας, να ενημερώνεται συνεχώς και να εκπαιδεύεται πάνω στο αντικείμενό του. Για το σπιτικό κοκτέιλ ο καθένας με δυο τρεις συμβουλές μπορεί να κάνει θαύματα και βέβαια αν το αγαπάει και το ψάξει, όλα μπορεί να συμβούν».

Δροσερό, εντυπωσιακό, καλοκαιρινό αλλά και χειμωνιάτικο, για παρέα αλλά και για μοναχικές βραδιές, το κοκτέιλ παραμένει πάντα μια ευχάριστη νότα μέσα στη μέρα και φροντίζει πάντα να ξυπνά τις αισθήσεις και τη φαντασία…

Αποφεύγοντας την «μπόμπα» και τις συνέπειες 

01 Να μυρίζετε και να δοκιμάζετε το ποτό σας προτού το πιείτε όλο. Αν μυρίζει περίεργα ή δεν έχει κανονική γεύση,  μην το καταναλώσετε. 

02 Κλείστε καλά το ποτήρι με την παλάμη σας και ανακινήστε δυνατά. Πιείτε μια μικρή γουλιά και αν αισθανθείτε ότι σας καίει τον λαιμό, τότε μάλλον είναι «μπόμπα». 

03 Το περιβάλλον του μπαρ λέει πολλά από μόνο του. Η καθαριότητα του προσωπικού σε συνδυασμό με την τάξη στο μπαρ και τον τρόπο σερβιρίσματος είναι σχετικά ασφαλείς δείκτες για τη νόθευση ή όχι των ποτών.

04 Στα κοκτέιλ παρατηρούμε την κατάσταση των φρούτων που χρησιμοποιούνται.

05 Η κατανάλωση καφέ ή νερού βοηθάει στο να αποβάλουμε  τη νοθευμένη ποσότητα αλκοόλ.

Mixologist στο σπίτι μου

01 Βασικός εξοπλισμός: σέικερ, strainer (είδος σουρωτηριού), μεζούρες (η ακριβής μέτρηση είναι το πιο σημαντικό για να πετύχουν τα κοκτέιλ), barspoons (το ιδανικό μέγεθος για το σπίτι είναι τα 30 cm), mixing glass (ποτήρι ανάδευσης).

02 Η κάβα καλό είναι να περιλαμβάνει βότκα, τζιν, τεκίλα, ρούμι, ουίσκι. Σε αυτά προσθέτουμε ορισμένα λικέρ, όπως το Cointreau, ένα μπράντι, ένα βερμούτ. Επίσης, θα χρειαστείτε υλικά όπως φρούτα, σιρόπι ζάχαρης και πουρέ φρούτων. 

03 Κάνουμε τις δοκιμές σε πολύ καλούς φίλους, ώστε να μας ξαναμιλήσουν την επόμενη ημέρα.

04 Αν δεν κάνεις λάθος, δεν θα μάθεις ποτέ.

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.